sukunimi rekisteröinnin jälkeen
Lähetetty 12 helmikuu 2009 - 14:55
"Tiedättekö eron ensimmäisen ja viimeisen rakkauden välillä?
- Ensimmäistä rakkautta luulee aina viimeiseksi, ja viimeistä ensimmäiseksi..."
(Sirkusprimadonnan hevonen, sarjakuva Muumipeikko rakastuu)
Olethan ystävällinen etkä kopioi, lainaa tai muutenkaan käytä tällä foorumilla kirjoittamiani viestejä muissa yhteyksissä ilman lupaa. Kiitos.
Lähetetty 15 helmikuu 2009 - 22:54
Lähetetty 16 helmikuu 2009 - 12:07
Lähetetty 16 helmikuu 2009 - 17:53
Olethan ystävällinen etkä kopioi, lainaa tai muutenkaan käytä tällä foorumilla kirjoittamiani viestejä muissa yhteyksissä ilman lupaa. Kiitos.
Vieras_korkeakoivu_*
Lähetetty 06 maaliskuu 2009 - 23:37
Lähetetty 07 maaliskuu 2009 - 10:36
Meillä on kummallakin suht erikoiset sukunimet, joista minä olisin valmis vaihtamaan nimeä, mutta puolisollani on suojeltu sukunimi eli normivaihto ei onnistu. Omilla siis mennään.
Kaikki käytössä olevat sukunimethän ovat nykyisin nimilain 12 §:n mukaan suojeltuja. Tai toiselta kannalta ajateltuna mikään sukunimi ei ole nykyisin sen enempää suojeltu kuin toinen. Mitään jo käytössä olevaa sukunimeä ei siis voi saada/ottaa, jollei ole siihen nimilaissa mainittua perustelua. Perusteluiksi kelpaa se, että nimi on ollut käytössä esivanhemmilla tai nimi on perusteltu perhesuhteissa tapahtuneen muutoksen vuoksi. Näin ollen sinäkin voisit saada puolisosi sukunimen parisuhteen rekisteröinnin perusteella, sehän on tuollainen perhesuhteissa tapahtunut muutos, jonka perusteella suojatun sukunimen saaminen on mahdollista.
Lähetetty 07 maaliskuu 2009 - 11:50
muoks, kirjoitusvirheet...
Viimeksi muokannut Tuu-tikki, 07 maaliskuu 2009 - 11:51 .
Lähetetty 09 maaliskuu 2009 - 18:53
Meiltäkin on kysytty paljon, että KUMMANKO sukunime n otatte? Tai että kumpi vaihtaa.. mää olen vitsillä sanonut, että molemmat vaihtaa. Me vaihdetaan keskenään
Lähetetty 16 maaliskuu 2009 - 23:18
Me vaihdetaan keskenään
Lähetetty 30 maaliskuu 2009 - 15:54
Me vaihdetaan keskenään
Hähähähäää
Me halutaan yhteinen sukunimi. Luultavasti ehkä puolisoni ottaa mun sukunimen, mutta ensin tahdomme kysyä mun isältä, että onko sillä jotakin sitä vastaan (en usko että mitään olis, mutta kuitenkin tahdotaan kysyä). Jos kävis niin, ettei isä ilahtuis ajatuksesta, niin sitten joku kokonaan uus sukunimi varmaankin...
Haluttais yks tietty ulkomaalainen sukunimi, mut sitä ei sit vissiin saada, kun se jo käytössä on
Lähetetty 15 toukokuu 2009 - 13:58
Kummatkin on sellaisia nimiä, joita saa aina olla tavaamassa ihmisille. Parempi siis pysyä nimessä, jonka tavaamisen jo hallitsee.
No juu, ja lapsenakin jo ajattelin, että minähän en sitten miehen nimeä ota. Elikkäs en nyt sitten ota (tai hae) vaimonkaan.
Lähetetty 25 toukokuu 2009 - 10:19
meilläkin saman sukunimen ottaminen liittyy nimenomaan siihen, että jos ja kun meillä on tulevaisuudessa lapsia, niin koko perheellä on sama sukunimi.
Tästä syystä minäkin haluaisin meille yhteisen sukunimen, mutta puoliso ei halua muuttaa omaa kivaa nimeään, enkä minä toisaalta halua ottaa hänen nimeään. Voi olla, että nyt, kun saadaan se adoptiolaki voimaan, ei sukunimilläkään ole enää niin paljon väliä (edes henkisesti tai symbolisesti), vaikka olisi molempien synnyttämiä lapsia perheessä.
(OT. Pitäisikin muuten selvittää, miten tämä asia sen lain voimaantulon jälkeen, saako perheen kaikille lapsille saman sukunimen, vaikka synnyttäjä olisi eri; pitäisi kai saada...?)
a plan, and not quite enough time."
--Leonard Bernstein
Lähetetty 26 toukokuu 2009 - 18:22
Minäkin olen kuullut, että nimenvaihdos saattaa odotuttaa jopa sen puoli vuotta..
[url="http://www.weddingcountdown.com"]
[/url]
Lähetetty 04 kesäkuu 2009 - 10:29
Eli siis ylipitkän pohjustelun jälkeen, meillä molemmat pitää oman sukunimensä
Lähetetty 06 lokakuu 2009 - 00:51
Lähetetty 14 lokakuu 2009 - 12:18
Olin pitkään ihan varma, että pidetään omat nimet, mutta nyt oon alkanut miettiä muitakin vaihtoehtoja, nimenomaan tuosta syystä että olisi sama sukunimi koko perheellä, sitten jos ja kun lapsia tulee.
Lähetetty 14 lokakuu 2009 - 13:08
tiedustelin ennen hakemuksen laittamista eteenpäin, että voinko hakea kaksoisnimeä. jostain luin aiemmin, että rekisteröidyssä parisuhteessa ei kaksoisnimeä voi saada, mutta ajattelin vielä koittaa kepillä jäätä... sain jonkun nimilautakunnan tyypin puhelinnumeron jolle sitten soitin, ja joka sanoi, että voi sitä hakea, mutta ei kannata, koska se ei tule menemään läpi. heillä on kuulemma kerran ollut käsittelyssä tuollainen hakemus eikä sitä voinut hyväksyä lain vuoksi. hän oli sitä mieltä, että silloin kun laki parisuhteen rekisteröinnistä tuli voimaan, niin päättäjät eivät tajunneet keskustella tuosta sukunimiasiasta lainkaan ja kun sitten laki tehtiin, niin siihen tuli juuri tuo, että sukunimeä ei automaattisesti voi vaihtaa. veikkasi myös, että asia tulee muuttumaan vielä.
mutta täällä siis odotellaan nyt ainakin ensi vuoden puolelle uutta nimeä.
Lähetetty 18 lokakuu 2009 - 14:38