maarittti

Mitkä olivat toimivia ideoita ja mitkä turhia?

29 viestiä aiheessa

Ennen häitä kun höselletään kaiken kanssa niin paljon, että on välillä vaikea arvioida mitkä jutut sitten loppupeleissä oli turhia ja mitkä oikeasti toimivia. Häiden jälkeenhän sen sitten on huomannut, että mihin oikeasti käytti turhaa energiaa ja mitkä jutut sitten oli sen arvoista. 

 

Meillä esim. yhtenä ns. "turhana" juttuna oli tällainen sydänseinä: 

 

post-42199-0-72561200-1380357759_thumb.j

 

Ideana siis, että aluksi oli vain tyhjä seinä kera istumajärjestyksen. Vihkiminen tapahtui tapahtui juhlapaikalla ulkona, jossa otimme myös onnittelumaljan jälkeen samantien ryhmäkuvan. Ensin normi-pönötyskuva ja sitten valokuvaaja jakoi kaikille vieraille tuollaisen sydämen ja otettiin uudet kuvat kun kaikilla oli tuo sydän kädessä. Valokuvaajan sanoin "olen onnellinen jos näen 50 naamaa ja 50 sydäntä". Ja lopputuloksena tosi kivoja ryhmäkuvia, missä ihmiset on noiden sydänten kanssa :)

 

Ja valokuvauksen jälkeen kun alettiin siirtymään sisälle syömään, niin samalla matkalla ihmiset ottivat tussin ja kirjoittivat sydämiin nimensä ja mistä tuntevat morsiamen/sulhasen. Sitten vaan sinitarralla kävivät sen länttäämässä kiinni istumajärjestyksen ympärille. 

Ennen häitä mietin, että onko tämä nyt ihan tyhmä juttu, mutta kun näin seinän, niin mielestäni homma toimi oikein kivasti. Ja samalla sitten sydämistä vieraat kävi katselemassa ketä kaikkia häissä onkaan paikalla jne. Siis varsinkin niitä, ketä ei ennalta tuntenut, niin samalla vähän sai kuvaa että kuka on serkku, veli jne. 

 

Häiden jälkeen otettiin vielä sydämmet talteen ja ajateltiin lähettää ne kiitoskorttien mukana takaisin vieraille :P

 

Oikeasti turhaa työtä sitten näin istumajärjestykssä pöydissä oelviin henk.kohtasiin nimikappuihin. Ihan hyvin olisin voinut vain laittaa pöytäkohtaisen järjestyksen ja vieraat sitten itse kattoa pöydässä miten istuvat. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Valtavasti kehuja sai häissämme kyyhkyjen vapautus kirkon portailta, joten hyvä että raaskittiin ne ottaa vaikka mietityttikin alkuun, että onko vain turhaa rahanmenoa.

Meillä tosi onnistunut oli sormenjälkivieraskirja. (Siis paperille tulostettu puunrunko johon jokainen vieras kävi painamassa sormenjälkensä lehdeksi ja kirjoitti lehteen nimensä). Kaikki siis kävivät ja tästä tuli niin hieno että voi laittaa seinälle.

Bingoa kehuttiin paljon ja sitä pelattiin suurelle kilpailuhengellä. Sopivan vapaaehtoista täyteohjelmaa odotteluun ym.

Turhaakin turhempi oli kokoamani valokuvaseinä. Tämä oikeastaan siksi että bändin äänimies laittoi sen eteen pöydälle miksauslaitteensa (vai mikä se on?) niin ei niitä kuvia oikein päässyt katsomaan. Jos olisin tiennyt niin olisin laittanut tietty muualle, mutta näin jälkeen päin ajateltuna olisi voinut jättää tekemättä koko homman.

Hyvää oli myös se etten turhaan ostanut häälaukkua. Laitoin isoon laukkuuni kaikki meikit ja muut tarpeelliset ja kaasot toivat laukun hääpaikalle. Laukkuun mahtui kaikki tarpeellinen ja mitään nättiä pikkulaukkua en sitten kaivannut.

Muokattu: , käyttäjä: Lotto

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä päänvaivaa aiheutti runsaslukuinen lapsivierasjoukko,pohdittiin etukäteen päät hiessä että mitä tekemistä keksitään ettei mene ihan hulinoiksi.Kaasoni sai kertakaikkiaan loistavan idean,tekivät miehensä kanssa angry birds-pelin pihalle eli ritsa isosta oksasta,torni pahvilaatikoista joissa oli possujen kuvat ja lintuina toimivat tennispallot.Lapset (ja lapsenmieliset) viihtyivät pelin parissa koko päivän ja illan eikä mitkään muut lelut ja viihdykkeet kiinnostaneet.Ihan hittijuttu!

Oikeastaan mitään turhaa ei ollut kun pyrittiin vahvasti etenemään less is more -periaatteella.Tai no joo,turhaan varattiin pöytiin kynttilöitä,ei niitä muistettu sytyttää :D Nämä olivat siis illanviettotilassa,meillä oli ruokailutila erikseen ja sinne ei onneksi varattu ollenkaan kynttilöitä.Niin joo ja *gasp* vessakori oli ihan turha,taisin itse olla ainut joka yhden kerran kävi dödöä suhauttamassa lisää :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan perusjuttuja: lapsille varatut iso kasa tavaroita tuli TOSI tarpeen (ilmapalloja, värityskirjoja, autoja yms.) Meillä sellaset 15 lasta. Karkkibuffa oli iso myös hitti. Isommat tykkäsivät että oli paljon eri sorttia juotavaa tarjolla, ei tarvinnut tyytyä vain booliin ja ei kaikki siitä tykkää edes. Näihin kannatti satsata. Vessakori ei ollut ihan turha mutta ei kaikkea käytettykään.

 

Mentiin sen verran perinteisin ja "tavallisin" menoin etten sanoisi minkään olleen turhaa. Juuri sopivan verran satsattiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Suosittelisin häitä suunnitteleville, että suunnittelisitte kutsujen kanssa samalla myös kiitoskortit ja tilaisitte/tekisitte ne jo samalla kertaa ja samaan tyyliin kuin kutsutkin. Välttyisitte meidän ongelmalta: kolme kuukautta kulunut häistä, etsin edelleen mieleistä valmista valokuvakorttipohjaa kiitoskorteillemme ja mietin tilaanko ne netistä vai kopiolaitokselta mistä kutsutkin.. Suurin häähuuma on tässä jo laantunut, jospa saisimme ne edes joulukorttien matkaan ;)

 

Häissä meillä oli lapsivieraille pieni puuhailu-paikka jossa oli piirustusvälineet ja paperista tehdyt eläinhahmot. Hyvin viihtyivät. Tigerista ostin vielä piirustupaperiksi lehtiön jonka arkeissa oli kultakehykset valmiina. Lasten piirustuksista tuli siis valmiiksi kehystettyjä taideteoksia  :)

 

Harva oli harmi kyllä huomannut auringonvarjoista ilmapallojen seasta tekemiäni bombom-paperikukkia.. hukkaan meni aikaa, mutta toisaalta bom-bomeja on lainattu häiden jälkeen ystäväni tyttären kastajaisiin ja nyt ne koristavat makuuhuonettamme  :)

Juhlalaukkua en tarvinnut.. kamat olisivat kulkeneet kaasoilla tai äidilläni ihan hyvin autossa, mutta tarkoituksella laukku ja kenkäni eivät olleet valkoiset ja heti olivat uudessa käytössä ed. kastajaisissa :)

 

Juoma sortteja taisi olla liikaa sillä fresitat, siiderit ja oluet kului, mutta boolia jäi paljon juomatta.. Karkkibuffet tosin oli menestys. Tilasin pieniä paperipusseja netistä ja jokainen sai koota itselleen sopivan pussukan, ei siis tarvinnut yksi kerrallaan hakea. Tämä ajoi myös meidän vieraslahjan asiaa. Tarjolla oli myös iltapalaa, joka oli tiettävästi myös mennyt hyvin.

Muokattu: , käyttäjä: Jerry

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toinen kaasoistani askarteli suurella vaivalla "istumapaikka" -taulun, joka ripustettiin eteiseen. Loppujen lopuksi vieraat eivät sitä edes noudattaneet (meillä oli siis hyvin yleismaailmallinen "morsiammen suku tänne ja sulhasen suku tänne" -tyyppinen ratkaisu). Toisaalta harmitti, kun oltiin kovin mietitty niitä istumapaikkoja ja kaasoni näki kovan vaivan sen taulun väsäämisessä. Mutta jos tekee hyvin suurpiirteiset istumajärjestykset, niin ei mun kokemuksen mukaan tarvi opastaulua ;) Delegoi siihen vaan jonkun ihmisen näyttämään paikat!

 

Alkoholipöydästä saatiin myös paljon kiitosta. Meillä ei ollut ollenkaan boolia, vaan ostettiin kaljatölkkejä ja siideriä ja viiniä. Jokainen sai valita mieluisensa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei nyt sinällään mikää erityinen idea, mutta paras juttu oli se, että laittauduimme aamulla juhlapaikalla, ja myös vietimme hääyön siellä. Näin saimme jo perjantaina valmistelujen ohessa vietyä hääyötavarat sinne, ja kaikki sujui samassa paikassa. Ei tarvinnut enää perjantaina murehtia tavaroiden pakkaamisesta ja lauantaina niiden kuljettamisesta. Loistavaa! Uskoisin että oli myös kaasoille helpottava asia, ei tarvinnut miettiä milloin saa huoneen laitettua nätiksi (ei tietenkään pakollista, mutta ihana yllätys). Oli myös sopivasti kaikki kosmetiikat, vaihtokengät ja muut ovat tavarat kaikki yhdessä paikassa niin helpotti tekemistä huomattavasti.

Hyvä idea oli meidän (hääparin) itse vetämä vieraiden esittelyohjelma heti juhlan alussa. Esitimme väitteitä (olen sulhasen kummi/kummilapsi, olen saunonut morsiamen kanssa, olen juonut tequilaa jomman kumman puoliskon kanssa, jne.) ja jos väite koski itseä piti nousta seisomaan. Tämä oli hauska ja tunnelmaa keventävä juttu, ja oli kiva olla itsekin äänessä. :) Hieman oli vain vaikeuksia keksiä väitteitä niin että kaikki pääsisivät ainakin kerran seisomaan, mutta onnistuimme kuitenkin!

Laukku oli aivan turha, unohdin sen sijainnin jo ennen kirkkoa. :D Olin myös ostanut sopivan huulikiillon, mutta enpä muistanut kertaakaan ehostaa meikkiäni.

 

Hmm.. Enpä nyt keksi muuta turhaa/hyvää ideaa, mutta niitä varmasti oli kyllä. Aika sama loppujen lopuksi, eipä kyllä harmita että olisi käyttänyt johonkin liikaa aikaa tai muuta, ei se hukkaan kuitenkaan mene. Kaikki pienet jutut tekee päivästä onnistuneen, ja mieluummin hieman panostaa vähän turhaankin, kuin että tarvitsisi sitten hääpäivän aattona tai itse päivänä stressata tai murehtia siitä että jokin jäi tekemättä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häissä yksi parhaista ideoista oli polaroidvieraskirja. :) Otin itse melkein kaikista (sulho otti lopuista) vieraista Fujin "polaroidkameralla" kuvan, joka sitten kiinnitettiin vieraskirjaan, johon kukin sai kirjoittaa terveisensä. Oli todella mukava tapa päästä hetkeksi juttelemaan ja vaihtamaan kuulumisia jokaisen vieraan kanssa ja näin kaikista jäi myös meille henkilökohtainen muisto, tavaralahjoja kun emme halunneet.

 

Myös saippuakuplat toimi meillä tosi hyvin. Aluksi kaasot ja muut pähkäili, että missä vaiheessa meidän siviilivihkimistä niitä kuplia oikein pitäisi puhaltaa, kun emme varsinaisesti marssi mistään mihinkään ja että miten ihmisiä pitäisi tästä ohjeistaa. Loppujenlopuksi homma ratkesi niin, että lapsivieraat innostuivat puhaltelemaan kuplia koko seremonian ajan, mikä sai sitten aikuisetkin mukaan ilman erillistä ohjeistusta. Oli lystin näköistä ja lapset pysyivät tyytyväisinä koko toimituksen ajan. :D Lisäksi meillä oli välineet jättisaippuakuplien tekemiseen, joista myöhemmin riitti iloa niin lapsille kuin aikuisillekin.

 

Ruokapuolella nyyttäri-idea oli menestys, josta voitte lukea lisää aiheen omasta ketjusta.

 

Meillä oli kukkina pelkkiä lupiineja ja tein niistä myös oman kimppuni. Lopputulos oli todella näyttävä ja onnistunut, ja opiskelijan kukkaro kiittää.

 

Mitään varsinaisen epäonnistuneita tai turhia ideoita ei meillä tainnut olla. Jonkun verran kyllä mietittiin valmiiksi "turhia" aktiviteetteja vieraille, kuten mölkkyä, betanqueta ja krokettia. Näistä ainoastaan ensimmäistä tuli lopulta joku erä pelattua, mutta toisaalta parempi ehkä näin päin. :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voi olla, että katson häitämme vielä pinkkienlasien läpi, mutta en keksi yhtään turhaa tai epäonnistunutta ideaa häistämme. Tai no, juhlapaikan tyhjentäminen meidän tavaroista jo illalla ei ehkä ollut maailmanparas juttu, mutta eipähän kenenkään tarvinnut menne sinne aamulla. Tyhjennys onnistui sitäpaitsi n.puolessa tunnissa ja vieraat joivat sillä välin "virvokkeita" bussissa jolla siirryimme rantasaunalle jatkoille.

 

Meidän mielestä hyviä tai vieraiden kehumia ideoita oli WC-korit, paikkakohtainen istumajärjestys, rento tunnelma heti alusta asti, valokuvauksessa käynti ennen vihkimistä, bussikuljetukset kirkolta juhalpaikkaan ja juhlapaikalta jatkoille ja huiskut kirkosta ulostultaessa. Itse olen tyytyväinen siihen, että valittiin juhlapaikaksi paikka, josta sai kaiken tarvittavan valmiina eli meidän ei tarvinnut kuin tuoda kuin paikkakortit ja muutama muu juttu mitkä halusin. Kaikki kukat ym. tuli juhlapaikasta, mikä oli minun kannaltani hyvä juttu, koska minun ei tarvinnut stressata koristeluja tms. Paikka itsessäänkin oli niin kaunis, ettei mitään ylimääräisiä koristeita tarvittu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viime hetkillä tehty hääbingo ja -visa osoittautuivat suureksi hitiksi, vaikka aluksi pelkäsin ettei vieraat niistä välittäisi :) kertakäyttökamerat ois kyllä ehkä voinut jättää pois. Ensinnäkin ne maksoi aika paljon ja niitten teettäminen vielä enemmän! meillä oli 15 kameraa ja niiden teettäminen pelkiksi digikuviksi makosi 200 euroa  :blink: ekasta paikasta kysyttäessä hinta olisi ollut 450 euroa! Ja kuvien laatu oli todella huono, yli 400 kuvasta 100 oli sellaisia hyviä, joista sai jotain selvää.. Syynä oli toki myös se ettei puolista kameroista toiminut salama..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Photo booth oikeilla laseilla ja hatuilla oli huikean suosittu! Hatut hävisivät naulakosta kun tanssilattia täyttyi, käytännössä kaikki vieraat tanssivat ne päässä loppuillan. Muutama hattu lähti vielä jatkoillekin :D

 

Kukaan, oikeasti kukaan vieraista ei häiden jälkeen muistanut millaista kaitaliinaa oli pöydissä ollut. Että ei sen tartte olla sitä kahdeksankympin kuituverkkoa kun halvemmallakin pääsee.

klt3007 likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toimivia ideoita oli:

 

- Valita hääjuhlapaikka, jossa vieraat mahtuivat yöpymään ja yöpyä siellä myös itse

- Valokuvanurkkaus polaroidkameroineen ja vieraskirjoineen (oli huippu suosittu ja saimme upean muiston hääpäivästämme)

- Iltapalan tarjoaminen iltamyöäisellä

 

Täysin turhakkeita olivat:

 

- Häälaukku (unohtui heti kirkkomatkalla)

- Kynttilät (heinäkuussa on niin valoisaa, että kynttilöitä ei tullut edes sytytettyä)

- Sateenvarjo (hääpäivänä pilvetön taivas ja +28 astetta lämmintä)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häissä toimiva ja paljon kiitosta saanut juttu oli vieraskirjan toteuttaminen vanhoista rakkaushömppäkirjoista tekstejä leikkaamalla. Eli olin hankkinut kirjaston poistohyllystä semmoisia tosi imeliä rakkaus/seikkailu/hömppäkirjoja, sitten oli liimapuikkoja ja kyniä. Ihmisille annettiin ohje, että voi halutessaan askarrella tervehdyksen parille, tai käytä perinteisesti laittamassa vaan nimensä kirjaan.

Oli todella hauskaa huomata ensinnäkin, että sellaisetkin ihmiset, joita ikimaailmassa ei olisi uskonut askartelijatyypeiksi, käyttivät aikaa tekstien leikkelyyn, ja toisilleen ennalta vieraat ihmiset yhdessä puuhasivat tervehdysten kanssa. Lisäksi askartelunurkka toimi tavallaan ylimääräisenä ohjelmanumerona, kun koko ajan ei ollut yhteistä ohjelmaa, ja väleissä oli kuitenkin aikaa yleiseen seurusteluun yms. Tekstejä on saanut nyt lueskella vedet silmissä nauraen!

Aivan turhana juttuna koen häätietovisaa varten ostetut samanlaiset kynät joka pöytään. Niitäkin kyniä etsittiin muutamistakin kirjakaupoista. Vieraille varmaan olisi ollut ihan sama millä mainoskynillä olisivat vastailleet kysymyksiin. Plus nyt nurkissa pyörii ne kynät :P

Heittokimppu oli tavallaan vähän turha, koska me lähdettiin häiden jälkeen maanantaiaamuna viikoksi reissuun, ja annoin joka tapauksessa mun kimpun pois miehen siskolle, jotta se voi säilyttää sitä pöydällä niin monta päivää, kun se hyvänä säilyi. Eli me ei ehditty siitä iloita juhlien jälkeen juurikaan. Kun missään vaiheessa ei ollu tarkoitustaan limppua mitenkään säästää.

Joku muukin kirjoitti tänne, että onneksi ei ottanut erillistä morsiuskäsilaukkua. Mulla olis ollut semmoinen kaverilta lainassa, mutta päätin viime metreillä, että en sitä tarvi. Mulla oli kumminkin eteisen narikassa mun käsilaukku ihan normaalisti, oltiin kuitenkin lähdössä hotelliin yöksi niin oli yöpymiskamoja ja muita mukana, mitä kaasot oli tuonu. Että sitten tarvittaessa kävin ihan siellä käsilaukulla esim vaihtamassa jossakin vaiheessa loppuiltaa piilarit silmälaseihin ja muuta semmoista.

Muokattu: , käyttäjä: Jenni Elisa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toimivia ideoita olivat esimerkiksi

Salatehtävät -rentouttivat tunnelmaa

Hääparin paikanvaihto alku-, pää- ja jälkiruuilla eri pöytiin :) sai jutusteltua monien kanssa

Photobooth oli menestys

Avioliittoneuvoja oli kivaa lukea

Dj

Koristeiden ostaminen osittain kierrätettynä, olen tyytyväinen kuvia katsellessa, kun koristeita oli kivasti :)

Kehitettävää

Hienoa karkkibuffaa olis pitänyt mainostaa enemmän, karkkia jäi ihan mielettömästi :D

Lasten lelut olivat ihan turhia, jäivät käyttämättä

Kaitaliinoihin käytetty aika, vaiva ja raha olivat aivan ylimitoitettuja :)

klt3007 likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Näin jälkikäteen ajateltuna pusukellot pöydissä olivatkin vähän huono idea, kun yksi sulhasen sukulainen innostui vähän liikaa kilkuttamaan sitä. Esimerkiksi minä pidin puheen ja se oli aika haastavaa, kun sitä kelloa kilkutettiin aikalailla joka lauseen välein. Kaasot olivat lähellä jo kellon takavarikoimista, joka olisikin ollut ihan hyvä.

 

Hyviä ideoita olivat sopivan helppo, mutta ei kuitenkaan liian helppo häävisa, jonka sai kiertää omaan tahtiin, kun ehti. Vastaukset kävimme me läpi hääparina ja valotimme muutenkin vähän elämäämme kysymysten taustalta.

Hyvä idea oli myöskin vieraiden esittely heti hääjuhlan alkuun, jossa me kävelimme pöytien keskellä ja esittelimme nimeltä kaikki vieraamme muille.

 

Onneksi en ollut hommannut mitään hääkäsilaukkua vaan minulla oli vanhastaan musta kirjekuorikäsilaukku, jota käytin päivän. Sateenvarjo jäi täysin turhakkeena käyttämättä, mutta hyvä se oli olla hommattuna, säästä kun ei voi koskaan tietää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hääjuhlamme oli myös lapsille ja kiitosta sai se, että eri ikäisille lapsille oli varattu aktiviteetteja. Lapsille meidän häät kai oli joku kesäleiri, mutta ne viihtyi ja vanhemmat kiitteli siitä, ettei ne tylsyyksissään mankunut tekemisen puutteessa.

 

Meillä kanssa sai baarpöytä, mistä jokainen otti joko boolia, viinejä, vahvoja tai tölkkejä omaan tarpeeseen kiitosta.

 

Aikataulutus ei toiminut alkuun, vaan alkumaljoja ja ruokaa jouduttiin odottelemaan. Monesta suunnasta kysellyt arviot vain meni pileen tai sitten suku on vaan onnitellessaan niin nopeita. En osaisi kyllä vieläkään arvioida alkuun aikoja paremmin. Lopussa onneksi olikin väljemmät ajat ohjelmille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin ajatellut ja suunnitellut  hyvin yksinkertaisen koristelun. No, ihan viimemetreillä rupesi epäilyttämään ja olin ihan varma, että koristukset näyttää ihan typeriltä ja olisin halunnut lisää esim. kynttilöitä sun muuta. Mies sitten siihen, että nyt et kyllä enää hanki yhtään mitään lisää ja saatin siitä kunnon riitakin aikaiseksi. Vielä kun oltiin edellisenä päivänä koristelemassa paikkaa olin varma, että niukka ja yksinkertainen koristus on ihan tyhmä. Kuitenkin kun juhlapäivänä menimme paikalle, tuikut paloivat ja pöydät oli katettu, kaikki näytti tosi kauniilta. Täytyi myöntää, että mies oli oikeassa ja kaikki lisäkynttilät -koristeet olisivat olleet täysin turhia. Ja olen sen myöntänyt hänelle ja muillekin joille asiaa purnasin ihan ääneenkin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kauniit teemaväreihin sopivat paperipillit olivat turhat..Toki kauniita koristeinakin juoma + karkkibuffetissa, mutta eipä niitä kovin moni käyttänyt.

 

Erittäin toimivia ideoita olivat photobooth ja karkkibuffet - joiden suosia turhaan epäilin!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vierailta sai kiitosta erityisesti meidän häiden rento tunnelma :) Osaltaan se syntyi siitä, että osa vieraista tutustui toisiinsa jo perjantaina; ja osaltaan myös meidän ja avustajiemme ja läheistemme käytöksestä. Juhlan alussa meillä oli tutustumis"leikki" (vanhoja kuvia kaikista vieraista), juonnot olivat rempseitä, kuten mekin ja istumajärjestyksen olin suunnitellut huolella. Tuo "leikki" oli ehdottomasti kaiken vaivan väärtti!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun piti oikein kaivamalla kaivaa joku vähemmän toimiva idea, koska mielestäni häissämme oli vain toimivia aspekteja :girl_pinkglassesf:  mutta tänään kyllä keksin yhden turhan rahareiän: Sulhanen halusi itselleen raidalliset sukat puvun kanssa (tämä ei vielä ole se turha idea, vaan ihan kiva minusta). Etsittiin sitten pitkään ja hartaasti sopivan värisiä sukkia sopivan levyisellä raidalla. Turhuus tulee siinä, että päätettiin ostaa bestmanille samanlaiset, ja ne oli sellasia typeriä yhden koon sukkia, vähän liian löysät sulhaselle ja aivan liian isot bestmanille, joka ei sitten käyttänyt niitä ollenkaan. No, ei onneks oo iso juttu.

 

Toimivista ideoista listaan esimerkkinä meidän vieraskirjan, joka oli yhdistetty photo boothiin: Ihmiset ottivat kuvan itsestään, kirjoittivat terveisensä vieraskirjan aukeaman oikealle sivulle, teetettiin kuvat ja liimattiin ne vasemmalle sivulle. Lopputulos oli todella loistava ilman mitään stereotyyppisiä photo booth "propseja".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pitää lisätä toimiviin juttuihin vielä meidän yhteispotretit vieraiden kanssa. Halusin varmistaa, että jokaisesta vieraasta & jokaiselle vieraalle on muisto häistä. Otettiin siis jokaisen vieraan/vierasparin/vierasperheen kanssa yhteispotretti, jonka he saivat kiitoskortin mukana ja joka on meillä liimattuna vieraskirjaan heidän terveisensä viereen. Kuvista tuli tosi hauskoja varsinkin kavereiden ja rentojen sukulaisten kanssa (jotain pientä poseerausta vieraisiin sopivilla teemoilla, ei rekvisiittaa), ja tätä osasi arvostaa täysin oikeastaan vasta sitten häiden jälkeen, kun saatiin kuvat. Ottaminen oli hauskaa, mutta niin on kuvien katselukin, niistä välittyy hyvin meidän häiden tunnelma myös :girl_in_love:

 

Huonosti toimi vissiin loppuillan mietojen juomien buffet, koska juomia jäi niin paljon yli! :D Olisi varmaan pitänyt laittaa juomien viereen joku lappu, että valinnanvaraa on useita (siis erimerkkisiä ja -makuisia siidereitä, lonkeroita ja oluita oli paljon) ja että juomia on tarjoilupöydällä (saa penkoa), mutta myös kylmätilassa ja niitä saa sieltä avustajien kanssa hakea, jos oma suosikki on loppunut eikä täydennystä ole tullut tarpeeksi nopeasti. (Meillä ei ollut mitään kylmiä tarjoilukaappeja, vaan juomat olivat ihan ulkona vain isoissa laatikoissa maitopurkeista tehtyjen jääpalojen kanssa, ja sitten jääkaapissa loput.) Tai sitten meillä oli vaan ihan liikaa juomia varattuna :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaikista parhain vinkki, minkä voin tuleville morsiamelle näin viikko omien häiden jälkeen antaa, on se, että menkää hyvissä ajoin edellisenä päivänä kaasojen kanssa saunomaan, rentoutumaan ja juomaan vähän shampanjaa! :P Meillä oli häät ravintolassa, eikä sinne päässyt perjantaina laittamaan pöytiä valmiiksi (ja ravintolan puolesta hoidettiin muutenkin kaikki paitsi pöytäkoristelujen ja nimikylttien asettelu), joten perjantaina meillä oli kirkkoharjoitusten ja avustajien kanssa pidetyn palaverin jälkeen kaasojen kanssa hommana enää sukkahousujen osto ja huomenlahjakuvan teetto Tunnin kuvassa. Sen jälkeen pääsimme hotellille saunaan ja rentoutumaan. Oli aivan ihanaa! :) Ihanat kaasoni olivat hommanneet iltapalaa, herkkuja ja kuplajuomaa, joita sitten nautimme polttarikuvia ja hömppäleffaa katsellen. Illan aikana kokeiltiin myös hääpuvun nyöritys valmiiksi. Toki tämä kaikki vaati sen, että askartelut ja muut valmistelut oli jo viimeistään torstai-iltana hoidettu valmiiksi. Mutta suosittelen kyllä erittäin lämpimästi, että olette kaasojen kanssa yötä jossakin muualla kuin kotona ennen hääpäivää!

 

Itse hääpäivän sujuvuuteen vaikuttivat meillä eniten joustava ja ammattitaitoinen ravintolahenkilökunta, jotka hoitivat kaiken mallikkaasti. Istumajärjestykset olimme laatineet huolella ja niistä saimmekin kiitosta. Pöydissä oli valmiina vieraille vieraskirjan sivut täytettäväksi sekä pokkarikamera, johon oli kiinnitetty kuvajahdin ohjeet. Näistä vieraat tykkäsivät tosi paljon, ja saimme kivoja kuvia pöytäseurueista ja mahtavia muistoja vieraskirjan sivuille.

 

Oikein toimiva idea minusta oli pitää perinteinen tuttujuttu-tyylinen visailu niin päin, että vieraat pöytäkunnittain vastasivat morsian vai sulhanen. Olin askarrellut pinkkejä ja sinisiä sydänkylttejä, joissa luki vielä nimemme morsiamen pinkissä ja sulhasen sinisessä sydämessä ja joita vieraat sitten nostelivat ylös vastauksensa merkiksi. Kaasot vetivät leikin, ja me kommentoimme vastauksia/ kerroimme hieman tarinaa väitteen takaa. Leikin jälkeen sydänkyltit vietiin photo boothiin, jossa vieraat saivat kirjoittaa sydämen tyhjälle puolelle meille terveisiä ja poseerata kuvassa kylttien kanssa.

 

Mikä sitten oli turhaa/toimimatonta? No, Spotifyn tai oikeastaan meidän tabletin yhteensopivuuden ravintolan äänentoistojärjestelmän kanssa olisi voinut testata paremmin etukäteen, niin ei olisi tarvinnut säätää sitä kesken juhlan. Aivan turhia olivat olkapään tatuointini koristukseen ostetut strassitarrat, jotka oli tarkoitus lisätä siinä vaiheessa, kun otan boleron pois. No eihän niitä kukaan muistanut, vaikka kaasot olivat vannoneet muistavansa. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kallein "turha" juttu oli yhden vieraan erityisruokavalion mukaan hankittu iltapalan jälkiruoka, jota piti kerralla tilata suurempi annos. Jälkiruoka unohdettiin ensiksi laittaa esille ja lopulta tämä vieras ei ollut edes ehtinyt huomata sitä. 

Vieraskirja oli aivan turha, koska sen täyttäminen unohdettiin ohjeistaa, eikä merkintöjä tullut kuin muutama. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei ollut mitään täysin turhaa, kun ei muutenkaan hössötetty pikkujuttujen takia. Jos nyt jotain pitää keksiä, niin turhaa oli mun rannekoru, joka kauneudestaan huolimatta oli niin teräväreunainen, että se ehti rikkoa hieman mun sukkahousuja ja tarttui jopa mekkooni kiinni. Otin sen pois hyvän sään aikana :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Parhaimpia juttuja meidän häissä oli

- Vihkiminen ulkona: Ystävät väkersivät meille koivusta vihkikatoksen ja se oli huisin kaunis. Ulkovihkimistä kehuttiin paljon muutenkin ja meillä kävi ihan moukan tuuri kun sattui sekä perjantaille (kun höskä rakennettiin) että lauantaille (kun sitä käytettiin) niin mielettömän aurinkoiset päivät.

- Jäätelö: Meillä oli kakun sijaan jäätelöä ja kuumana päivänä se osoittautui hyväksi valinnaksi. Meillä oli vain vaniljaa, mutta sitten siihen sai tuunata omanlaisensa sörsselit karkkeineen, kekseineen ja kermavaahtoineen.

- Salatehtävät: Näitä teki moni vieras ja loppuillasta kaverit päättivät, että jäljelle jääneet tehtävät suoritetaan kaikki. Oli hauskoja tilanteita ja vasta tänään miehelle selvisi salatehtäviä purkaessa, miksi osa meidän vieraista teki hassuja juttuja. Ja hyvänä oivalluksena se, että tehtävän suoritettuaan se palautettiin nimen kanssa toiseen purkkiin, joten saatiin tieto siitä, mitä kaikkea oli tapahtunut meidän huomaamatta (yllättävän paljon!).

- Vieraskirja: Meillä oli kolmenlaisia lappusia vieraskirjaa varten. Keneltäkään ei siis kerätty nimmareita kirjaan vaan vieraat saivat halutessaan täytellä lappuja. Vaihtoehtoina oli kaksi erilaista lappusta mad lips -ajatuksella ja sitten yksi pienempi lappu, johon sai vain kirjoittaa avioliittoneuvoja. Näistä jäi kivoja juttuja meille!

- Vieraslahjat: Neulottiin kaikille villasukat. Laitettiin ne esille kun ensimmäinen vieras lähti jo ennen kahvia (hällä toiset juhlat samana päivänä) ja sen jälkeen kohisi koko juhlaväki sukista ja niitä käytiin hakemassa. Kovin olivat mieluisia ja kaikille riitti!

- Ohjelma: Me ei itse oltu valmisteltu varsinaista ohjelmaa ollenkaan vaan oltiin mietitty puuhaa, jota voi tehdä omaan tahtiin (salatehtävät ja vieraskirja, lautapelit, pihapelit), mutta vieraat tekivät ohjelmaa niin, että meidän häissä tanssittiin poloneesi, kuunneltiin Kalevalaa ja runonlausuntaa sekä katseltiin sketsejä. Poloneesi ja Kalevala kuulostaa tällä tavoin aika tylsältä, mutta oli ihan yllättävän hauskaa!

- Avustajat: Meidän kaasot ja bestman olivat kaikki tittelinsä ansainneet. Huikeita tyyppejä. 6/5.

 

Toimimattomat ideat

- Ensin ajatuksena oli tehdä vain rentoa oleskelumusiikkia (ei siis pelkästään hitaita, mutta sellaisia hyvän mielen biisejä), kunnes tätä sitten ihmeteltiin useammasta suunnasta ja väsäsin pienen stressin jälkeen bilelistan eikä kukaan tanssinut (paitsi morsiusneidot) ja tovin päästä pyysin kaasoa vaihtamaan soittolistaa takaisin sinne aikaisempaan ja sitten oli taas oikean tasoista fiilismusaa meidän jutusteluun ja olemiseen.

- Aikataulu: Vaikka pitopalvelulta itse kysyin, millainen aikataulu on ok, he olivat silti kovin myöhässä ja meidän avustajat joutuivat heitä auttamaan. Olin myös unohtanut kertoa heille, että tavarat pitäisi korjata pois edestä mahdollisimman pian ja he olivat sitten priorisoineet asiat eri tavoin. Varmasti siis ajattelivat niin päin, että kahvista ja jäätelöstä pääsee nauttimaan pitkästi kun meidän ajatus oli, että tanssitaan ensitanssi nopeasti alta pois, jotta vanhemmat vieraat pääsevät lähtemään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään