Ruokailu häissä?


inz

Recommended Posts

Pohdinnassa on ollut kovasti ruokailu häissä.
Ottaisiko pitopalvelun vai tekisikö kaiken itse?!
JOS päädyttäisiin itse tekemiseen niin olisiko ideoita heittää ilmoille mitä voisi tarjota pääruokana?
Myös kylmänä syötävinä ideoita otetaan vastaan^

Alkupalat ja kahvit ja iltapalat on nyt suhteellisen helppoja keksiä (niihinkin toki saa heittää vinkkejä, koska mitään ei ole vielä lukkoon lyöty)

PS. kirjoitin tän ensiksi väärään osioon, kunnes bongasin erillisen osion hääruokailulle. pahoittelen :D
 

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäisenä nousee kysymys montako ihmistä on tulossa ja montako tekemässä ruokaa. On eri asia tekeekö ruuat 20 vai 100 vieraalle :)

Porukassa on joskus sitä iänikuista palapaistia sukujuhlissa väännetty... ylipäänsä kaikki laatikko/ pataruuat kun pitää tehdä monelle hengelle.

Ainakin meillä myös pitopalvelu tuo astiat, pöytäliinat, tarjoilijat, asettelee esille, vie likaiset astiat mennessään...helpottaa kummasti vähän isommissa juhlissa:)

Link to comment
Share on other sites

No riippuu ihan siitä kuinka monta vierasta tulee, ja mikä tyyli juhlassa on. :)  Siis ruuan suhteen. Itse tehtynä saa tehtyä paistit, laatikot jne. kuten edellä mainittiin.

Mutta astiastot, ruuanlaittotilat, kylmätilat, sähkölaitteet, lasit, pöytäliinat jne. tulee yleensä pitopalvelulta, eli ne pitäisi itse sitten jostain hommata. Lisäksi jos teet itse etkä palkkaa ketään juurikaan avuksi, täytyy huolehtia ruuan esillepanosta, siivouksesta, kylmä- ja lämminketjusta jne. Se on todella iso homma, mutta ei mahdoton tietenkään.

 

Me päädyttiin pitopalveluun, ei tarvitse stressata kaikesta sitten, voi vaan olla.  Mutta toiset taas tykkää häärätä ja organisoida läheisten kanssa. Makuasia. :)

 

Esim. possupaisti, kermapippurikastike, ja kermaperunat onnistuisi itse tehtynä hyvin. Jotain ruokaisia salaatteja ja patonkia siihen kylkeen niin ei paha ollenkaan.

 

Alkupöydässä voisi olla graavolohirullia, naudankylmäpaistia tai coctailpaloja salaattien kaverina.  Ehkä tomaatti-mozzarellabruchettoja?!  Ne maistuu myös kylmänä ja ei ole kuin latoa se täyte leipäviipaleen päälle, ja täytteen voi tehdä edellisenä päivänä. Hyvää oliiviöljyä vähän messiin. Tällöin menukin voisi olla ehkä Italiainen, Espanjalainen jne. Tulisi kivaa vaihtelua ja hyvää makua! :D    

 

Mutta tosiaan, miettikää realistisesti millaisen juhlan haluatte. Ja on aika varmaa että mikäli ei ole pitopalvelua niin työtä on paljon teille ja läheisille. Voithan aina kilpailuttaa pitopalvelut s-postin kautta ja vertailla sitten rauhassa. Ja osan voi aina tehdä itse, mikä vaikuttaa hintaan.  :give_heart:

 

Onnea häistä ja tsemppia suunnitteluun!  :give_rose:

Link to comment
Share on other sites

Meidän vieraiden lukumäärä pyörii siinä 80 paikkeilla. Että aika suuri juhla on tulossa.
Oon pohdiskellut paljon pitopalvelua, paljon itse tekemistä.
Helpompihan se olisi tietenkin ottaa pitopalvelusta.
Tuntuu vain täällä Joensuussa, kun oon jo jokunen aika sitten laittanut viestiä eri pitopalveluihin, ettei sieltä vastausta tule.
Eli Joensuun pitopalvelun käyttäjät, kertoilkaahan kokemuksista :)

Ja kiitos T.I ja paljon onnea teidän tuleviin häihin ;):girl_in_love:

Link to comment
Share on other sites

Kiitos! :) 

 

Kannattaa soittaa pitopalveluihin. Ne ei monesti vastaa s-postiin, en tiedä miksi. Soitat niihin ja kysyt että mitä sisältyy jos alku-pää ja jälkuruuat koko porukalle? Ja sanot että lähetät s-postissa kyselyn. :)  Ne eri tavalla ottaa sen vastaan. Jää mieleen, ja ne menee tarkistamaan.

 

Niinkin olis hyvä tehdä että tilaa pelkän pääruuan häihin? Alkuruuat ja jälkiruuan (kakun siis) saa itse hoidettua usein talkoovoimin. Ja pitopalvelu hoitaa esillepanon?  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jälkiruuan (kakun) voisi tilata myös jostain konditoriasta tmv. Tietysti pitopalvelu voi antaa alennusta, jos tilaa samasta paikasta kaiken, mutta käsittääkseni kaikki pitopalvelut eivät tee perus-kermakakusta poikkeavia kakkuja (siis jos erikoisemman haluaa). Esim. kuivakakku on helppo tehdä itse ja kaupasta pikkuleivonnaisia? Ne voi myös tehdä etukäteen ja pakastaa. Pääruokaa / alkusalaatteja on hankalampi tehdä etukäteen, joten itse varmaan kyselisin pääruuan valmistusta, jos en koko "menupakettia" ottaisi.

 

Pohdinnassa voisi auttaa ketjut

Te, jota olette tehneet ruuat itse.

 

Paljonko itse tehty ruoka tullut maksamaan?         

Osa ruuista pitopalvelulta, osa itse? Suostuuko pitopalvelu?

 

  Osa tarjoiluista itsetehden, tuleeko loppujenlopuksi edullisemmaksi?

 

:) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Olen miettinyt että jos pitäis perinteisestä poikkeavan juhlan. Ei varsinaista ruokailua (tästä kyllä kerrotaan kutsussa) vaan jotain pientä suolaista purtavaa, voileipäkakkuja ja coctail-paloja.

Onko ihan typerä ajatus?

Toinen vaihtoehto on kutsua vähemmän ihmisiä ja kunnon ruokailu.

Mutta mihin aikaan illasta tällaisen coctail-tilaisuuden voi aloittaa?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...