Guest Buffy

Tarjottavat oman maun mukaan? (yhdistetty)

31 viestiä aiheessa

Hei!

Olemme ajatelleen tarjota häissä ruuat ihan oman maun mukaan. Onko tämä mielestänne ok, vai pitääkö olla jokaiselle jotakin periaate? Mä vihaan kaikkia sillejä ja graavilohia, muutoin kalaruuat ovat suuria suosikkejani. Sulhanen ei voi sietää aurajuustoa, joten musta on vaan oikein, jos sitä ei missään ruuassa ole. Oletteko saaneet valituksia "huonosti" valitusta menusta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kyllä mun mielestä voi valita menun oman maun mukaan. mutta kumminki silleen, että erityisruokavalioiset saavat jotain syötyä. ;) siis kasvisruokavaliota noudattavat ja allergiset. :) omat häät ja oma ruoka. kyllä sitä sitte varmaa kannattaa jotain sellastakin olla, että varmaan kaikki tykkää. ehkei ihan hirveän erikoisia ruokia. mutta just ei teijän tarvii silliä ja aurajuustoa laittaa missään muodossa, jos ite ette niistä tykkää. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei se munkaan mielestä ole epäkohteliasta jos ei menussa ole omia ällöinhokkeja. En ole koskaan juhlissa jäänyt nälkäiseksi, saatika ollut sitä mieltä että olipas huonot ruoat kun ei ollut aurajuustoa missään. Kyllä omissa juhlissaan saa rakentaa juuri sellaisen menun kuin haluaa, kunhan pitää silmällä allergikkojen ja muiden ruokarajoitteisten ruoan ravintoarvot.  ;)

Voihan tietty olla että jotkus ihmiset mieltää jonkin ruoan "juhlaruoaksi", mutta en minä ainakaan ala päätäni sellaisilla vaivaamaan.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Musta menun valinnassa on myös tärkeää miettiä millaisista ihmisistä vierasjoukko koostuu. Jos vaikka valtaosa vieraista on vanhoja sukulaisia, jotka ei ole modernimmista ruoista koskaan kuulleetkaan niin mielestäni olisi kohteliasta tarjota myös jotain perinteisempää ja heille maistuvaa.

Sen sijaan mielestäni on ihan ok jättää pos joku inhokkiruoka-aine, vaikkapa tuo homejuusto. Mä itse en pidä yhtään sipulista ja tarkoituksena onkin valita ainoastaan sipulittomia ruokia, jotta morsiankin voi nauttia kaikesta nenäänsä nyrpistelemättä. :P En kuitenkaan usko kenenkään vieraan päivään menevän pilalle vaikkei ruoat sisälläkkään homejuustoa tai vaikka sitten sipulia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun häät! Tai siis meiän! :)

Ei tule siis meillekään mihinkään ruokaan mitään sellaista, jota emme itse voi syödä. Aina löytyy vieraista joku, jolle ei kelpaa. En itsekään varmaan ole yksissäkään häissä ihan kaikkea syönyt. Meiltä jää siis kanssa kaikki sillit pois ja oliivit salaateista ja... :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä yks melko nirso morsian.. Tai ei nirso, vaan valikoiva.. ;D Meillä mies syö mitä vaan, mut itse en syö mm. silliä, muita kaloja (paitsi lohta,ei graavi), sieniä, oliiveja, home- ja fetajuustoa, katkarapuja, tilsalihaa (suom. sellasta kokolihaa mis on niitä ällöjä "viiruja", jänteitä tms.) ym. ällötyksiä. En myöskään tahdo omiin häihimme em. aineksia ainakaan suurissa määrin, eli ei sillivalikoimaa tai karjalanpaistia meille. Mutta jos jollekin fetajuusto on must, voidaan sitä laittaa omaan purkkiinsa niin, ettei sitä morsiamen lautaselle joudu.. ;D Samoin jotain katkarapujuttua voi olla, mutta enimmäkseen halutaan sellaisia ruokalajeja, mistä mäkin tykkään. Olisi se musta vähän outoa maksaa itsensä kipeäksi ruoista, joista ei edes ite tykkää.. Mutta kuitenkin niin, että ruoat ovat erilaisia ja sillä periaatteella, että kaikki löytävät niistä jotakin syötävää, eli ei pelkästään tulisia juttuja morsiamen makuun.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä kanssa kannatan sitä että morsiusparin ruokatottumusten mukaan mennään :) mä en itse syö sieniä, homejuustoja, oliiveja enkä suurinta osaa kalalajeista (lista jatkuu vielä, mut en jaksa eritellä kaikkea :D) ja sulhanen sen sijaan haluaa herkkusieniä ja aurajuustoa ruokiin..

Todennäköisesti tehdään niin että herkkusieniä ei itse ruokiin tule vaan paistettuna/höyrytettynä erikseen tarjottavaksi. Aurajuusto voi olla vähän hankalampi toteuttaa :D ja ei se mua haittaa jos tarjoolla on kalaa sitten erikseen, eihän mun sitä tarvii syödä :) mut kuitenki tuntuu kuuluvan tohon juhlamenuun.. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me valittiin kyllä ruoat lähes kokonaan sen mukaan, mistä itse tykätään. Pääruokana on naudanpaistia punaviinikastikkeessa, valkosipuliperunoita, uunijuureksia ja gratiinia. Lisäksi on kuitenkin toisena vaihtoehtona lohta, keitettyjä perunoita niille, jotka eivät valkosipulista pidä ja yhdeksi salaatiksi otettiin sienisalaatti, vaikkei kumpikaan meistä syö sitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No eiköhän hääpari saa tarjota ihan sitä, mistä tykkää, kunhan nyt jotain valinnanvaraa on vieraillekin (liha - kala - kasvis). Meillä toimittiin niin, että saatiin juhlapaikasta valmis menu, josta sitten pyydettiin vaihtamaan pari-kolme sellaista juttua, joista ei itse pahemmin välitetty (kun kerrankin saa itse valita ruokansa, niin ennemmin ottaa sellaista, mistä oikeasti tykkää). Ja kun alkupalapöydässä oli pariakymmentä lajia syömistä, niin eipä kukaan ainakaan ääneen sanonut, etteikö olisi edes jotakin itselleen kelpaavaa löytänyt (pikemminkin monelta jäi pääruoka vähiin tai kokonaan väliin mahan täyttymisen takia).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä meillä on menu koottu niin, että pääasiallisesti miellyttää minua sekä sulhasta. Tietenkin pyrittiin katsomaan, että siinä on sitten ruokaa joka sopii ns. kaikille, mutta se ei ollut vaikeata nirson sulhasen takia :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kylla me kans valitaan just semmosia ruokia joista itse pidetaan, tosin meilla on kans taa ruokakulttuuri konflikti kun sulho ja puolet vieraista on englantilaisia ja sen takia esim lihaa ei oteta ( mina kun sita syon medium raakana ja he taas ylikypsana) sen takia meille tulee kana-kala-vege paaruoaks, graavikalaa tulee mutta siihen ei kaikki varmaan koske, sita sitten kompensoidaan muutamalla muulla valinnalla.mun vaan oli sita pakko saada kun se on niin ihanaa.

Mun mielesta tarkeinta on etta tsekkaa et kaikilla on syotavaa, esim yllattavan monessa alkuruoassa on lihaa/kalaa yms joka ei sit sovikkaan vegetaristeille, musta on tarkeeta etta loytyy semmoselle muutakin kun pari salaatinlehtea. oon meinaan semmosissa haissakin ollu.

Meilla on semmonen periaate et jos on vieras joka ei todellakaan sit syo jotain ruoka-ainetta esim sipulia niin se vieraan pitaa ilmoittaa allergiaks joka tietenkin pitaa ottaa huomioon erikoisesti. Mutta pitopalvelu/ravintola voi tehda yksittaisannoksia ja sita varten ei menua tartte muuttaa. Jos vieras ei mitaan ilmoittele olis hyvin epakohteliasta alkaa marisemaan menuusta tai parin valinnoista.

Rohkeasti vaan lempparit poytaan, jos olisin hiukka nuorempi niin meilla varmaan tarjoitais clubeja ja pitzaa. :D nain olisin viela tehny muutama vuos sitten mut nyt on maku menny muuttumaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee meidänlainen menu. Hirveätä vastarintaa se on jo aiheuttanut, mutta aivan sama.. Sitten on

syömättä. Mutta jos me maksetaan ruoka, niin todellakin haluan, että siinä on kaikki sellaisia ruokia, joita

itse syön. Tietenkin allergikot otetaan huomioon, mutta muuten on turha napista asiasta.

Esim. meille tulee pääruoaksi kanaa ja vain kanaa (koska en syö pahemmin lihaa..), josta tuleva appiukko veti

jo herneet nenään, että enkö minä tajua, että vanhat ihmiset eivät syö kuulemma ollenkaan kanaa. Että nyt

olen vain itsekäs..Joopa joo, en tiedä kyllä yhtäkään vanhaa ihmistä joka ei söisi kanaa. Mutta menusta löytyy

myös esim. kalaa, johon appiukko totesi, että ei ne kuule kalaakaan syö... Voi morjes! Mutta hän on näitä ihmisiä,

jotka sanovat KAIKKEEN aina vastaan ja mikään ei ole koskaan hyvin ja hän osaa kaikki asiat tehdä paremmin

kuin muut... Yeah right! :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Meillekin tulee pääruoaksi kanaa. Jo meidän muksun nimiäisten ruoasta saatiin kauhea ongelma, kun mun äiti jankutti että kuinka vanhat ihmiset eivät osaa syödä kanaa (kun se on kuulemma niin uusi juttu heille). No, kanaa oli silloinkin pääruokana, enkä suuria valituksia kuullut (ihan sama mulle mitä ovat miettineet, kaikille kuitenkin löytyi varmasti jotakin syötävää). Häissä jatkuu sama linja, sillä mitään paisteja ym. "kokolihoja" en harrasta, joten miksi tekisimme menun joka ei itseä miellytä.

Tässä ruoka-asiassa voisi tanssata vieraiden pillin mukaan loputtomasti: mulla on kaveri, joka syö vain yhtä laatua leipää, ei syö perunaa, riisiä tms., vaan ainoastaan makaronia ja sitäkin yhtä lajia. Spagetti ei käy ja niin edelleen.. Yritäpä siinä sitten miettiä, että mitä hänellekin tarjoaisi. (kyseinen ihminen ei kyllä ole tulossa meidän häihin, joten ei ole oikeasti meille ongelma.) Panostamme ruokaan, mutta teemme sen omien makumieltymysten mukaisesti, oli se sitten jollekulle ongelma tai ei. Jos meidän monipuolisesta menustamme ei joku löydä syötävää niin sitten saa jo olla tosi nirso (kasvissyöjiä emme tunne, eikä ruoka-allergisiakaan oikein ole...).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mekään ei haluttais semmosta perinteistä "pitopalveluruokaa", mutta näemmä anopeille ei kelpaa mikään muu... Mä en voi sietää sillejä, ja niitä pitää nyt kuulemma olla ainakin kahta eri sorttia. Pääruokina ois tulossa täytettyä porsaan ulkofilettä (kumpikaan meistä päähenkilöistä ei syö porsasta), maksapasteijaa (hyi v***u), kalkkunarulla (ihan ok) ja lihapullia lapsille. Salaattiasioihin olen tyytyväinen, kaikki salaattiainekset tulee olemaan eri kulhoissaan ihan jo siks että on allergisia ihmisiä (ja mä vihaan oliiveja ja retiisejä).

Me oltais haluttu grilliruokaa, ihan yksinkertaista. Kasvisvartaita, muutamia erilaisia pihvejä, ehkä pari eri laatua makkaroita, maissia ja semmosia tietynlaisia perunanyyttejä, joita mun toinen kaaso osaa tehdä ihan sikahyvin. Ja tähän lisäks sit tommonen salaattibuffet. Mutta näemmä se on liian vaikea toteuttaa, kun kukaan ei tiedä mistä saadaan riittävän iso grilli (tai kaks?) tai edes grillaajia.

Mua ärsyttää ihan suunnattomasti, varsinkin kun näillä näkymin anopit kustantaa ton ruokapuolen, niin ei paljoa uskalla valittaa tai jäädään ruuatta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Uskomatonta, mutta totta. Täällä yksi morsian miettii lisätäänkö sinappisilakat menuun, vain koska vanhempani toivovat niin! Heidän mielestään silakat ovat must juhlamenuussa, tuovat kuulemma sopivaa happamuutta ja maukkautta. Itse en silakkaa ikinä juhlissa ota, en missään muodossa. Me haluamme sellaista ruokaa häihimme, josta oikeasti tykkäämme ja jota itse myös syömme. Silakka nyt tuskin niin kauheasti nostaa menuun hintaa, mutta mutta...

Haluaisinkin kuulla; oletteko tehneet vanhempienne, isovanhempien, kaason tms, toiveesta jotakin myönnytyksiä menuun?

Siis silakkaa vai ei? ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No joo. Mä edustan kai tässä taas itsekästä linjaa, ja sanon, että oleellista on se, mitä te haluatte teidän häissänne tarjota. Siinä ei ole mitään vikaa, että kuuntelee muiden ihmisten (ml. vanhempien) mielipiteitä, mutta häät on kuitenkin teidän juhla.

Hirveän vaikeahan näihin on näin yleisellä tasolla sanoa, millaisia myönnytyksiä kannattaa tehdä ja ketä kohtaan. Jos vanhemmille on ihan oikeasti tärkeää, että siellä on just sinappisilakkaa, ja teille sillä ei oikeastaan niin hirveästi väliä, niin mikäs siinä. Jos taas teille on tärkeää, että saatte suunnitella koko menun itse, niin lopullinen päätös on teidän.

Itse en antaisi omien vanhempieni tai esim. anopin päättää meidän ruoista, koska mulla on itsellänikin aika vahvat näkemykset näistä(kin) jutuista ja niin on miehelläkin. Mielipidettä saattaisin joissain yksityiskohdissa kysyä.

PS. Musta silakka on ihan mielettömän hyvää, ja tuli nälkä kun mainitsitkin sinappisilakat. Jonkun seuraavan vastaajan mielestä mahdollisesti taas ihan syömäkelvotonta. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No tässä heti seuraavana voisin sanoa, että HYI sinappisilakat ja silakat muutenkin! :)

Mutta aiheeseen; me myönnyttiin jopa pääruoan suhteen anopeille... Itse oltiin suunniteltu pääruoaksi porsaanfileetä pippurikermakastikkeessa, mutta päädyttiin lopulta perinteiseen karjalanpaistiin :girl_sigh: Meidän juhlathan ne on, mutta vanhemmat saivat meidät ajattelemaan myös vieraiden näkökulmasta. Meille on tulossa paljon vanhempia sukulaisia, jotka varmasti arvostaisivat karjalanpaistia. Lisäksi ollaan karjalasta itsekin, niinkuin suurin osa suvusta, ja häätkin pidetään karjalassa kunnon maalaismeiningein navetanvintillä. Vanhempamme myös maksavat suurimman osan ruokailukuluista, joten senkin vuoksi annoimme heille päätösvaltaa. Muut menun osat päätimme itse. Meilläkin on yhtenä alkuruokana silliä, jota emme kumpikaan voi sietää. Tiedämme kuitenkin, että jotkut lähisukulaisemme suorastaan rakastavat sitä! :-X

Sanoisin, että ottakaa vaan silakat menuunne. Vaikka et itse niitä söisi, niin monet varmasti pitäisivät :) Eikä sitten jää kiristämään vanhempien kanssa :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos mielipiteistä!

Näillä näkymin sinappisilakat tulevat olemaan menullamme :) Tajusin, ettei se muuta mun elämääni mitenkään oli niitä tai ei, ja ne eivät myöskään vaikuta menun hintaan paljonkaan. Mutta muuten menu onkin täysin meidän käsialaa, pääruuaksi tulee naudanpaistia ja pippurikastiketta, joka on ehdottomasti meidän molempien suosikkia! Kakkukin tulee olemaan jotakin muuta kuin perinteistä kermakakkua ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sanoisin, että se päättää kuka maksaa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä menu on valittu täysin meidän maun mukaan ja se on mielestäni täysin oikein. Me maksetaan ja järjestetään häämme ihan itse. (Tosin meillä ei ole mikään super-erikoinen maku, eli suht "perushääruokaa" tulee, alkusalaatit, kalaa, nautaa pääruuaksi ja jälkkärinä kakkuja, joten en usko kenenkään järkyttyvän. Ajatus on kuitenkin se, että ruuat eivät ole universaalisti "ärsyttäviä", esim. sinihomeet, valkosipulit, äyriäiset, anjovikset, sisäelimet yms. saavat niitä kaipaavat syödä kotonaan.) Eipä ole kyllä esim. vanhemmiltakaan mitään ohjeita/toiveita tullut. Vieraidemme erikoisruokavaliot ja allergiat, kuten laktoosi-intoleranssi sekä vege, on tietysti otettu huomioon: kaikki ruoka on laktoositonta ja vegeille on oma pääruoka. Meillä oli muutama "must have" ja ne täytettiin, esim. sulhaselle ehdotonta oli graavikala ja minulle suklaakakku.

 

Lisäksi pitopalvelun esimerkkimenusta vaihdettiin pois esim. kirsikkatomaattipesto ja artisokan sydämet, koska kumpikaan meistä ei niistä pidä/olen allerginen tomaatille, vaikka juhlapaikan isäntä yrittikin aluksi tätä vähän vastustella. (Yhdessä paikkavaihtoehdossa emäntä muuten ilmoitti, että menuksi tulee sitten anoppien lempiruuat! :blink: Ei varmaan tarvitse sanoa, mutta ei otettu tuota paikkaa :D) Pääruuan kastike on vielä päättämättä, mutta tässäkin varmasti mennään sillä vaihtoehdolla, mikä meistä parhaalle maistuu. Joka ikistä ihmistä tuskin saa miellytettyä vaikka mitä tekisi.

 

Aloittajan juttuun, sinappisilakka tmv. varmaan nähdään meidän tarjoilupöydässä, koska sulhanen niin haluaa, itse en mihinkään tuollaiseen koske pitkällä tikullakaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee olemaan hyvinkin meidän näkönen menu. Tehdään ruoat itse minibudjetilla, joten pääruokana tulee olemaan miehen metsästämää hirveä, oman maan perunoita, paahdettuja juureksia ja sienimuhennosta itse kerätyistä sienistä. Tiedän, että paikalle tulee ihmisiä, jotka eivät tule kovinkaan paljon näitä ruokia syömään (esim. mun sisko, joka vihaa riistalihaa, lanttua ja sieniä), mutta se on hyvin pitkälti voi voi. Nää on kuitenkin meidän häät, joten tärkeintä mun mielestä on, että meille maistuu. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tottakai sen ruuan varmaan suurin osa valitsee sillä periaatteella ettei haali sinne omia inhokkiruokiaan, mutta siis kyllä siinä mielestäni voi ottaa huomioon sen ettei väen väkisin tarjoa sellaisia mielipiteet tunnetusti jakavia ruoka-aineita. Esim. itse olisin halunnut hääkakuksi prinsessakakun jos pelkästään oman makuni mukaan olisin mennyt, mutta koska tiedän että marsipaani on monen inhokki niin valitsin kakuksi jotain muuta. 

 

Kymmenille ihmisille on tosi vaikea tarjota sellaista ruokaa, josta kaikki varmasti tykkäävät, mutta minulla on kyllä häämenun suunnittelussa ollut se linja, että vieraita varten se ruoka hankitaan ja häät ylipäänsä järjestetään, joten en ajattele pelkästään omaa makuani. No, toisaalta sitten tilasimme pitopalvelulta hääpäivän jälkeisen aamun brunssille perunasalaattia, josta paljastui vasta tuolloin aamulla, että se sisälsi suolakurkkua, joka on minun suurin inhokkini. Olisin tosiaankin itsekkäästi sen suolakurkun raakannut pois siitä jos olisin etukäteen tajunnut asian tarkistaa, mutta vaikka itse en sitten tuota salaattia syönyt, niin yövieraille ja miehelle se maistui! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me haetaan ainekset itse ja tarjottavat tehdään meidän omalla reseptillä itse. Juhlava keitto + tykötarpeet, mies leipoo persoonallisen kakun joka sitten koristellaan yhdessä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Musta menun valinnassa on myös tärkeää miettiä millaisista ihmisistä vierasjoukko koostuu. Jos vaikka valtaosa vieraista on vanhoja sukulaisia, jotka ei ole modernimmista ruoista koskaan kuulleetkaan niin mielestäni olisi kohteliasta tarjota myös jotain perinteisempää ja heille maistuvaa.

 

 

Nyt kun tämä ketju taas nostettiin ja tulin lukeneeksi, pomppasi silmään tämä vanha kommentti! Ompa melko väheksyvä ikäihmisiä kohtaan... Esim. mun valmistujaisissa tarjottiin vegaaniruokaa, ja isoisäni kommentoi kvinoa-hernerouhekroketteja, että "ompa hyviä lihapullia". <--- Eli saattaa ne erikoisemmatkin eväät maistua vanhuksille.

 

Meidän häissä tarjottiin just sitä, mitä me haluttiin (aika pitkälle sitä, mitä minä halusin, koska mun suunnittelema menu kelpas sulhaselle eikä sillä ollu omaa visiota), vaikka esim. oma äitini vierasteli yhtä ruokalajia ja sit muutama nirso ihminen huolestutti, löytävätkö raukat mitään syötävää buffetista. Eräs vieras kommentoikin kaikkia vegeihmeitä, että "en oo ikinä syöny noin paljon erilaisia kasviksia...". Tarjoilut keräsi (meilläkin) kehuja erilaisuudellaan, pitäis vaan kysyä siltä yhdeltä nirsokaverilta, saiko tämä syödäkseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me valittiin myös meidän menuun sellaisia ruokia, joista me pidämme. Niitä hyväksitodettuja siis. Mitään erikoista me ei missään vaiheessa haluttu ja kun tiedetään että meidän lähipiiri ja kaverit syö vaikka pieniä kiviä ja käpyjä jos niitä tarjolla on  :girl_haha:

 

Ja minä kun olen jokseenkin nirso + sitten nämä vanhemmiten tulleet ruoka-aineallergiat, niin siinä oli jo aikapitkälti sellainen paketti, mikä kelpaa myös minun 'minä en suö kalaa mutta silliä syön' -äidille.
Ja jos nyt olisi ollut parempi sienivuosi täällä päin, niin varmasti olisi sitten ollut sieniäkin jossain muodossa tarjolla vaikka minä niitä en siedä alkuunkaan, mutta M ja hänen sukunsa ja osa kavereista syö. 

 

Kakkujen kohdalla sitten pitikin miettiä hetken aikaa, salmiakki kun jakaa mielipiteitä, vieraissa sitrus-allerginen ja ties mitä, niin oli sitten kolme kakkua että on kaikille jotain  :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään