No kyllä kaikkien pitäisi tietää, että avioliitto vaikuttaa omaisuusasioihin. Sitä vartenhan niitä avioehtoja voi tehdä, jos ei halua mennä normaalien pykälien puitteissa. Eihän siinä olisi mitään järkeä, että avioliiton aikana voisi koska vaan yksipuolisesti päättää avioehdosta, aika moni enemmän omistava puoliso taitais tehdä tällaisen "avioehdon" siinä vaiheessa, kun ero alkais näyttää mahdolliselta. Jos ei hoida asioitaan kuntoon ajoissa ja "erehtyy" vahingossa naimisiin ilman avioehtoa, vaikka sellaisen haluaisi, niin ei voi kyllä syyttää kuin itseään.Tämä tuntuu minusta oudolta. Eli jos olet "erehtynyt" menemään naimisiin ilman avioehdon tekemistä, niin avioliiton solmimishetkellä menetät tietyn kontrollin omaisuuteesi.
Missä avioehto tehdään?
Lähetetty 25 tammikuu 2008 - 10:57
Lähetetty 28 tammikuu 2008 - 09:37
Juu, siis tämä on mulle ihan selvää. Pohdin tässä nyt asioita muiden ihmisten puolesta, ja esim. juuri sellaisessa tilanteessa jossa toinen osapuoli on huomattavasti varakkaampi. En tiedä olenko outo, mutta mun mielestä jokaisen OMA (=itse maksettu) omaisuus on OMAA. Ja siitä tulisi voida päätää milloin tahansa elämässä ilman että avioliittoa varten pitäisi tehdä dokumentteja jotka turvaavat sinulle oikeuden omistaa kokonaan itse keräämäsi omaisuus. Ymmärrän tietysti että tämä ei ole kovin reilua kotiäitien ym. kannalta, mutta siksipä ne omaisuudet pitää sitten ostohetkellä laittaa yhteisiin nimiin jos on tarkoitus että ne yhteisiä ovat.No kyllä kaikkien pitäisi tietää, että avioliitto vaikuttaa omaisuusasioihin. Sitä vartenhan niitä avioehtoja voi tehdä, jos ei halua mennä normaalien pykälien puitteissa. Eihän siinä olisi mitään järkeä, että avioliiton aikana voisi koska vaan yksipuolisesti päättää avioehdosta, aika moni enemmän omistava puoliso taitais tehdä tällaisen "avioehdon" siinä vaiheessa, kun ero alkais näyttää mahdolliselta. Jos ei hoida asioitaan kuntoon ajoissa ja "erehtyy" vahingossa naimisiin ilman avioehtoa, vaikka sellaisen haluaisi, niin ei voi kyllä syyttää kuin itseään.
Mutta tämä nyt ei minua koske ollenkaa, olemme miehen kanssa päättäneet avioehdon tekemisestä jo ennen kun mistään muusta avioliittoon liittyvästä oli päätetty.
Lähetetty 28 tammikuu 2008 - 12:04
Me ei tehty tuota koska mä aion vakaasti päästä takaisin työelämään. Jos nyt tulisinkin taas vaihteeksi raskaaksi niin kyllä, mä haluan sellaisen. Ei tätä aika rankkaa työtä ole turhan hyvin palkattu.
Lähetetty 29 tammikuu 2008 - 11:31
Joo, tuon ymmärrän täysin ja kannustan todella tekemään jonkun tuollaisen ehdon jotta sitten eron tullessa (toivottavasti sellaista ei kuitenkaan tule!) saa korvauksen kotona tekemästään työstä joka on varmasti helpottanut myös miehen arkea ja elämää.Kotiäitinä pakko mainita että avioehtoon voi tehdä kohtuullistamis lausekkeen. Esim. vaimo on kotona 10v hoitaen yhteisiä lapsia ja mies tekee saman 10v töitä. Kohtuullistamis lausekkeessa voidaan määrätä vaimolle eron sattuessa maksettavaksi tietty summa könttänä tai kuukausittain. Vaihtoehtoja on.
Me ei tehty tuota koska mä aion vakaasti päästä takaisin työelämään. Jos nyt tulisinkin taas vaihteeksi raskaaksi niin kyllä, mä haluan sellaisen. Ei tätä aika rankkaa työtä ole turhan hyvin palkattu.
Vieras_kyselijä ae:sta_*
Lähetetty 20 helmikuu 2008 - 15:10
Ymmärrän hyvin että teemme siis avioehdon, jotta tila pysyy suvun hallussa, mutta tulipa sellainen asia mieleeni että kun aikanaan muutamme tilalle ja rakennamme sinne omakotitalon perheellemme kodiksi, niin jos ero tuleekin, niin enkö saa omakotitalosta mitään itselleni, koska se sijaitsee sukutilalla, vaikka sitä varten olisimme ottaneetkin ison yhteisen lainan jota yhdessä maksaisimme.
Minkälaista omaisuutta on syytä turvata avioehdolla, muutaman tonnin säästöjä, autoa...?
Lähetetty 21 helmikuu 2008 - 11:52
Meillä siis mies on varakkaampi osapuoli, mikä käy ylläolevasta tekstistä ilmikin. Kummatkin ollaan sitä mieltä, että avioehto tehdään, mutta toi teksti on nyt vielä avoinna. Meen on pitänyt jo hetken aikaa mennä käymään asianajajan puheilla, mutta ei vaan olla ehditty. Siellä varmaankin voi saada jotain vihjeitä siihen, että mitä muita vaihtoehtoja on.
Lisäksi mä haluaisin avioehtoon tuon kohtuullistamis lausekkeen, eli jos olen lasten kanssa useamman vuoden kotona, saisin jonkun hyvityksen ajasta eron tapahtuessa.
Viimeksi muokannut Helga, 21 helmikuu 2008 - 11:53 .
Vieras_Vieras Rouva_*
Lähetetty 28 helmikuu 2008 - 22:47
Joku sanoo, että hullua ajatella näitä asioita kun ollaan juuri menty naimisiin ja eletään elämämme onnellisinta aikaa. Mutta mä olen sitä mieltä, että asioista täytyy voida puhua. Kukaan ei tiedä mitä huomenna tapahtuu, elämä on arvaamatonta. Sen vuoksi on hyvä, että omaisuusasioista tehdään paperit siten kuinka kukin haluaa omaisuutensa jaettavan kuolemansa jälkeen - jos ei sitten tyydy normaaliin perimysjärjestykseen, onhan sekin ok. Mutta kuten sanottu, meidän tilanne on "epätasavertainen" ja sen vuoksi on paperit tehty. Tilanne olisi toinen jos meillä olisi yhteisiä lapsia. - Mutta haluan vielä korostaa sitä, että avioehto on tarkoitettu vain erotilannetta varten.
Lähetetty 29 helmikuu 2008 - 09:29
Pääsääntöisesti avioehto pätee päättyi avioliitto sitten kuolemaan tai eroon. Avioehdossa voidaan kuitenkin erikseen määritellä, että se pätee ainoastaan erotilanteessa tai ainoastaan kuolemantilanteessa.Avioehto pätee ainoastaan erotilanteessa. Jos toinen kuolee niin silloin ei sovelleta avioehtoa. Tämä tieto oli meillekin yllätys.
Lähetetty 20 heinäkuu 2010 - 19:13
Toivottavasti ei jouduta testaamaan tämän mun tekemän tekeleen toimivuutta käytännössä, parhaani yritin sen kanssa
Lähetetty 02 syyskuu 2010 - 17:51
Minä itse askartelin meille just avioehdon. Avioehto on kaiken pois sulkeva, mutta ei päde jos avioliitto päättyy kuolemaan (ja silloinkin pätee perintönä ja lahjana saatuun omaisuuteen).
Toivottavasti ei jouduta testaamaan tämän mun tekemän tekeleen toimivuutta käytännössä, parhaani yritin sen kanssa
Jos tekee itse avio-ehdon, niin ehkä kannattaisi tehdä myös testamentti. Testamentissa toistetaan periaatteessa samaa, mutta eipähän jää tulkinnallisia vaikeuksia asian suhteen jos avioehtoon on joku virhe lipsastanut... Mutta tosiaan toivotaan, ettei sitä paperia koskaan tarvitse!
Lähetetty 03 syyskuu 2010 - 12:23
Vieras_Katriina_*
Lähetetty 01 huhtikuu 2012 - 11:42
T: Tietämätön
Lähetetty 02 huhtikuu 2012 - 07:58
Viimeksi muokannut Maybelle, 02 huhtikuu 2012 - 07:59 .