Jump to content
Naimisiin.info

Uuden passin ja ajokortin hakemisesta


pampam

Recommended Posts

Siis jos vauva on jo merkittynä jomman kumman passiin ei uutta passia tarvitse hänelle ottaa. Mutta mikäli hänellä ei vielä ole passia, ei uuden passilain mukaan häntä voida liittää vanhemman passiin vaan hänellä pitää olla oma.

Riippuu myös siitä, mihin matkustaa. Jotkut maat, kuten Viro, vaativat myös lapselta oman passin.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mulla olisi sellainen ongelma, että nykyinen passi menee vanhaksi ensi vuonna muutama kuukausi ennen meidän H-hetkeä, ja koska häät pidetään mahdollisesti ulkomailla, tarvitsen uuden passin matkaa varten. Eli pitäisi hommata vanhalla nimellä uusi passi ja sitten taas uusi kun nimi vaihtuu. Siksipä ajateltiin että mentäisiin paperilla naimisiin Suomessa ja sitten olisi pelkkä seremonia sulhon kotimaassa.

Nyt mun on kuitenkin alkanut vähän epäilyttää, koska tuntuu jotenkin tyhmältä mennä naimisiin jos tavallaan on jo naimisissa :unsure: Tai siis lähinnä niin, että menisikö siitä itse vihkimistilaisuudesta sitten maku ihan kokonaan?

Siksi tässä nyt ajattelin, että hommaisin ehkä väliaikaisen passin (jos se näillä perusteilla myönnettäisiin), mutta koska kohdemaana on USA, tarvitsen kuulemma väliaikaisen passin lisäksi viisumin. Ja väliaikainen passi on paljon kalliimpi kuin tavisversio. Äähh..

Ehkä sitten hommaan sen uuden passin kahdesti..

Link to comment
Share on other sites

Riippuu myös siitä, mihin matkustaa. Jotkut maat, kuten Viro, vaativat myös lapselta oman passin.

Ja tuo koskee yli 7-vuotiaita, ainakin Viron osalta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jos menisin naimisiin lauantaina ja veisin heti maanantaina uudet ajokortti-, passi-, yms. hakemukset laitokselle niin kuinka pian saan ne takaisin uusilla nimillä?

Link to comment
Share on other sites

Jos menisin naimisiin lauantaina ja veisin heti maanantaina uudet ajokortti-, passi-, yms. hakemukset laitokselle niin kuinka pian saan ne takaisin uusilla nimillä?

Jos teidät vihitään siviilisti, tiedot nimenvaihdoksesta todennäköisesti päivitetään tuolloin maanantaina rekisteriin ja voisit saada passin viikossa (Hinnat ja toimitusajat) ja henkilökortin kahdessa viikossa (Henkilökortit). Ajokortin kaksoiskappaleen toimitusajaksi voi saada maksusta väliaikaisen ajokortin (Ajokortin kaksoiskappale).

Jos teidät kuitenkin vihitään kirkollisin menoin, voi vihkimis- ja nimenmuutostietojen vieminen väestörekisteriin kestää useita päiviä tai jopa viikkoja, jolloin myös uusien korttien saaminen viivästyy.

Link to comment
Share on other sites

Ja, sitten jos passista maksaa sen reilut 80 euroa, ja hakemuksen laittaa tarpeeksi aikasin aamupäivällä, saa sen samana päivänä itselleen. (nimenmuutoksen pitää olla jo hakemuksen laittamisvaiheessa rekistereissä).

Mulla onnistui siis hyvin tämä pikapassin saaminen Helsingin Kaartin poliisitalolla.

Link to comment
Share on other sites

Meidät vihitään kirkossa ja tarkoitus suunnata jenkkeihin häämatkalle. Ja nyt kun minulla ei ole passia ja jenkkeihin tarvitsee sen biopassin (ja pikapassi ei käy) niin hommaan ne uudella nimellä. Mietin vain että kuinkahan pitkän ajan päähän häistä häämatkan voi varata juuri noiden odotusaikojen takia... :huh:

Link to comment
Share on other sites

Päivässä saa siis ihan normaalin 5 vuoden passin, kun maksaa sen noin 80 euroa.

Siis onko tuo se biopassi? Vai ihan normaali vanhanaikainen?

Muokattu: , käyttäjä: mimi09
Link to comment
Share on other sites

Siis onko tuo se biopassi? Vai ihan normaali vanhanaikainen?

Nimenomaan biopassi. Sen saa vain Helsingin Kaartin poliisilaitokselta tai Helsinki-Vantaan lentoaseman liikkuvalta poliisilta.

Käy katsomassa www.poliisi.fi, sieltä luvat ->passi ->hinnat ja toimitusajat.

Link to comment
Share on other sites

Mutkikasta näyttää olevan. Menen naimisiin kesäkuun alussa miehen kotimaassa EU:n ulkopuolisessa Euroopassa. Tarkoitus on asua siellä ainakin aluksi. Olemme suunnitelleet "häämatkaa" kesällä Suomeen, ihan noiden paperiasioidenkin takia, esim. jotta ajokortin saa uusittua.

Passi olis voimassa vielä pari vuotta, mutta olen ymmärtänyt, että en saa sillä siis enää matkustaa (Suomeenkaan) rouvasnimellä. Mutta mitenkäs nimenmuutos sieltä päivittyy Suomen väestörekisteriin, tekevätkö sikäläiset viranomaiset duunin vai pitääkö itse ilmoitella? Uuden passin sitten kaiketi saan sikäläisestä konsulaatista, vaan miten kauan kestänee.

Jännitystä asiaan tuo sekin, että ahkerasti kuluttamani passi on sen verran hauras, että voi levitä käsiin hetkenä minä hyvänsä. Kestäisi nyt edes niihin häihin asti! :blink:

Kertokaapa vinkkejä, jos tulee jotain huomioitavaa mieleen.

Link to comment
Share on other sites

Nimenomaan biopassi. Sen saa vain Helsingin Kaartin poliisilaitokselta tai Helsinki-Vantaan lentoaseman liikkuvalta poliisilta.

Minä ymmärsin poliisi.fi:n perusteella, että biopassin saa jokaiselta poliisiasemalta hintaan 46 euroa, koska muita passeja ei enää edes valmisteta.

Link to comment
Share on other sites

Minä ymmärsin poliisi.fi:n perusteella, että biopassin saa jokaiselta poliisiasemalta hintaan 46 euroa, koska muita passeja ei enää edes valmisteta.

Kylläpäs minä nyt esitän asiat epämääräisesti. Niin, siis normaali biopassin toimitusaika on viikko, ja sen saa tuolla hinnalla jokaiselta poliisiasemalta. Vanhanmallisia passeja ei saa mistään. Express- passi on aivan samanlainen biopassi, mutta sen saa päivässä, mutta vain mainitsemistani paikoista. Hinta on 80 euroa.

Sitten on vielä 3 vuorokaudessa saatava passi (siis perus biopassi), jonka saa maksamalla 60 euroa. Tämän saa myös mistä vaan poliisiasemalta.

Sitten on vielä erikseen se väliaikainen passi, jonka saa vuorokaudessa kaikilta poliisiasemilta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jotta ei liian monimutkaiseksi menisi, törmäsin täysin päinvastaiseen ongelmaan kuin moni muu. Häämatka varattiin ennen häitä vanhalla nimelläni, sillä tiesin passini olevan voimassa vielä pitkään. Mutta nyt passia ei löydy enää mistään ja häät on jo vietetty ja nimi ainakin periaatteessa vaihdettu. En tosin tiedä milloin se päivittyy rekisteriin. Oma mokahan tämä on, kun en tarpeeksi ajoissa ettinyt passia, mutta kun se on aina siellä samassa paikassa.... Voinkohan siis vielä saada pikapassin (sellaisen yhden matkan voimassa oleva) vanhalla nimelläni, jotta nimi olisi sama kuin lentolipuissa? Vai tarkistetaanko passia hakiessa henkilötiedot jostain rekisteristä, jossa tyttönimeäni ei ole enää olemassa...?

Link to comment
Share on other sites

^ Et voi. Passi myönnetään aina hakuhetken mukaisella nimellä. Nimeään ei myöskään voi hakuvaiheessa valehdella, sillä hakijan tiedot todellakin tarkistetaan väestörekisteristä.

Link to comment
Share on other sites

Entäpä jos pikapassin hakisi nyt ennen kuin tieto nimen vaihtamisesta on mennyt väestörekisteriin? Häistä on siis 4 päivää, enkä usko että muutosta on vielä tehty. Saako vihkimisen jälkeen, mutta ennen rekisteriin kirjautumista hankkia passin vanhalla nimellä?

Link to comment
Share on other sites

^ Ainahan voi yrittää, mutta hieman epäilen, ettei onnistu. Nimesi on kuitenkin ollut vihkimisestä lähtien eri, vaikkei tieto vielä väestörekisteriin olisi ehtinytkään, ja väärällä henkilöllisyydellä esiintyminen on rikos. Itse en siis menisi täyttämään passihakemusta vanhalla nimellä. Jos et löydä aiemmalla nimelläsi olevaa voimassaolevaa passiasi, joudut todennäköisesti hakemaan uutta passia nykyisellä nimelläsi ja maksamaan lentolippujen nimenmuutoksesta.

Omat tietoni päivitettiin väestörekisteriin heti vihkimisen jälkeen (joten pystyin myös hakemaan uutta ajokorttia ja henkilökorttia seuraavana arkipäivänä poliisilta) mutta meidät vihittiinkin maistraatissa.

Link to comment
Share on other sites

Voi elämä, enkö siis tosiaan saa enää matkustaa vanhalla passillani häiden jälkeen? Huoh. Olin ajatellut että noita nimijuttuja ei sen kummemmin tarkisteltaisi ja jos lennon varaus ja passi ovat samalla(vanhalla) nimellä niin se olisi ok :rolleyes:

No yksi stressi sitten lisää, onneksi häät ovat juhannuksena ja seuraava reissu vasta elokuussa, mutta kun se uuden passin hankkiminen on ihan tarpeeksi hankalaa muutenkin. Asun siis ulkomailla ja tämän uuden ihmepassin saa vain suurlähetystöstä henkilökohtaisesti hakemalla, ja se sijaitsee luonnollisesti noin 800km:n päässä meiltä. No ei se mitään, ihan huvikseni ajelen lasten kanssa sellaisia matkoja vieraaseen paikkaan, näillä bensanhinnoilla :mellow:

Entäs ajokortti? Sitä ei muistaakseni ole juuri koskaan kysytty missään, sen ainakin aion hakea vasta sitten kun olen Suomessa, ensi syksynä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Me lähdettiin matkalle 5 päivää häiden jälkeen ( häät la ja matkalle to).

Mä sain matkustaa passilla, jossa oli ns vanha nimeni :) .

Menetin tämän asian takia melkein yöuneni jossain vaiheessa, kun ei ollut

vielä varmistunut tuo, että pääsen voimassa olevalla passilla, jossa se tyttönimeni on niin matkustelemaan.

Tässä oli vielä meidän lapsikin, joten jos oisin uuden passin joutunut ottamaan niin ois lapsellekin pitänyt oma hommata. Toki seuraavalle reissulle sen joutuu tekemään kuitenkin, mutta sit ei oo enää häähässäkkää samaan aikaan.

Soiteltiin ja kyseltiin tätä asiaa kolmesta eri paikasta; poliisilaitokselta, matkatoimistosta(samasta, josta matka varattu) ja lentokentän joltain passiasiantuntijalta.

Kaikki olivat sitä mieltä, että vanhalla nimellä pääsen. Pääasia oli kuulemma se, että passi ja matkan varaus on samalla nimellä.

Eikä mitään ongelmia matkalla tullut asiaan liittyen.

Näin siis meillä.

Link to comment
Share on other sites

Jokapaikassa lukee, että ajokortti on uusittava kolmen kuukauden sisällä nimenvaihdoksesta. Missään ei kuitenkaan lue, mitä siitä seuraa, jos ei ole uusinut...Eli mitä siitä seuraa?

nim. kohta puoli vuotta naimisissa ja ajokortti vanhalla nimellä...

Link to comment
Share on other sites

no ainakin se seuraa, että et voi ajokorttia (periaatteessa) käyttää todistamaan henkilöllisyyttäsi, koska sulla on siinä eri nimi kuin väestötiedoissa. Ts. jos jäät kiinni esim. ylinopeudesta, niin voi tulla ongelma miten todistat henklöllisyytesi. Voi siinä varmaan jotain muutakin olla, mutta en mä vaan tiedä...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Moikka, mulle sanottiin maistraatista että se 3 kk sääntö on "ohjeellinen" eikä lue missään laissa että tasan 3kk päästä pitäisi olla uusittuna ajokortti.

Meillä ongelmana se, että haetaan yhdessä nimenmuutosta ja häistä kulunut aikaa jo kohta 3kk. Laitoimme paperit heti häiden jälkeen, oma nimeni siis vaihtui jo silloin (halusimme tehdä kaikille selväksi jo häissä, että meille tulee yhteinen sukunimi), ja nyt odotellaan uuden nimen voimaantuloa. Kyselin maistraatista, pitääkö minun uutta nimeä odotellessa hakea kertaalleen uutta ajokorttia ja sitten taas uusia.... ja maistraatin tyyppi tosiaan sanoi, että se on ohjeellinen se 3kk sääntö. Mutta kai ne kortit kannattaa uusia, ettei tule mitään ongelmatilanteita!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...