pampam

Uuden passin ja ajokortin hakemisesta

269 viestiä aiheessa

Uusi passi tuli tasan viikossa ja uudessa ajokortissa kesti 1 vko 1 päivä, vaikka virkailija sanoi sen kestävän kuukauden vähintään...uutta kelakorttia ei kyllä ole näkynyt.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kävin uusimassa passin ja ajokortin 12.6. Ajokortti tuli reilussa viikossa, mutta passia odottelen edelleen... :girl_sad:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täytyyk sinne poliisilaitokselle ottaa jtn muuta mukaan ku vaan vanha ajokortti ku menee uusii sitä? :D 

 

koht jo 2kk ollu naimisissa ja en oo saanu aikaseks tätäkän.. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täytyyk sinne poliisilaitokselle ottaa jtn muuta mukaan ku vaan vanha ajokortti ku menee uusii sitä? :D

 

koht jo 2kk ollu naimisissa ja en oo saanu aikaseks tätäkän.. :D

 

Uusi valokuva. Vanhaa voisi periaatteessa käyttää (se on tallennettuna tietokantaan), mutta joku nokkela on keksinyt sellaisen säännön, että jos nimi muuttuu niin täytyy toimittaa myös uusi kuva. Poliisilaitoksen sivuilla sanotaan, että ajokortin kaksoiskappaleeseen ei tarvitse uutta valokuvaa, mutta se pätee siis vain jos haet esimerkiksi kadonneen tilalle uuden kortin. 

 

Itse vein tasan saman foton, mikä siinä kortissakin oli, koska ajokortti ehti olla mulla vain muutaman kuukauden ennen kuin vaihdoin nimeni. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos vanhan passi on voimassa niin on toimiva henkilöllisyystodistus, vaikka siinä se vanha nimi komeileekin. Jos ihan tarkkoja ollaan niin ajokortti ei ole virallinen henkilöllisyystodistus.. :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ainut henkilöllisyystodistus jonka omistan on passi. Se menee vanhaksi vaivaiset 7 päivää ennen häitä. Uuden passin sijaan haluaisin ihan tavallisen henkilökortin. Voinko siis antaa passin mennä vanhaksi ja sitten ottaa uudella sukunimellä häiden jälkeen henkilökortin? Vai pitääkö passin olla voimassa vielä siinä vaiheessa kun hommaan henkilökorttia? En viitsisi vanhalla nimellä ottaa henkilökorttia, kun joka tapauksessa sukunimeni vaihtuu... Eikös se henkilökortti kuitenkin maksa jotain? Samoin kuin passi?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Joo, minusta kannattaa odottaa siihen asti, että sukunimi on vaihtunut. Passi ja henkilökortti maksavat molemmat viitisenkymppiä.  Poliisin sivuilla sanotaan, että mikäli passi/henkilökortti ei ole voimassa, henkilö tunnistetaan pienellä haastattelulla. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kysyin asiaa paikalliselta poliisilaitokselta ja he sieltä vastasivat että henkilökortin hakeminen onnistuu kyllä sillä vanhentuneella passillakin. Hyvä näin. Säästyy se viisikymppiäkin :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Taidanpa itse uusia vain henkilökortin, sillä se menee vanhaksi pari kuukautta häiden jälkeen. Mutta passi on voimassa vielä kolme vuotta häiden jälkeen, joten sitä en ala uusimaan, kun kerran henkilökortillakin voi matkustella (niissä maissa missä itse tulen tod.näk. matkustamaan).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Varasin ajan passin ja ajokortin uusimiseen nyt jo ennen häitä. Hoidin ajanvarauksen netissä sähköisen lomakkeen kautta. Aikaa varatessa täytyi laittaa käynnin syy ja nyt jäinkin miettimään, että täytyikö minun tosiaan varata kaksi eri aikaa ajokortin sekä passin uusimiselle, koska lomakkeessa pystyi valitsemaan vain toisen vaihtoehdon eikä passia haettaessa voinut enää lisätä toiseksi syyksi ajokorttia. Minulla on siis nyt varattuna yksi aika pasille ja toinen ajokortille, mutta onko systeemi todellakin niin tiukka ettei niitä voi hoitaa samalla tiskillä samaan aikaan? Kyseessä on Helsingin poliisilaitos.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luulisin, että voit hoitaa molemmat hakemukset yhdellä ajalla.

Meidän lapsille hankittiin passit reilu vuosi sitten ja olin varannut peräkkäiset ajat heille, itse olin mukana kun molemmat ovat alaikäisiä. Kerroin virkailijalle, että tulimme hakemaan lapsille passeja ja hän kysyi sitten, että onko molemmat lapset minun ja olisiko seuraava aika myös meille. Kun vastasin myöntävästi molempiin niin virkailija totesi, että hoidetaan tässä samalla molemmat eikä tarvitse välissä käydä istumassa odotustilassa. Tämä tosin pienellä paikkakunnalla, mutta ei kai ne siellä Hesassakaan nyt tiukkiksia voi olla :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos tuikkunam. Toivotaan että ovat yhtä ymmärtäväisiä täällä. Mulle vaan kävi niin huono tuuri etten saanu aikoja peräkkäin vaan ne on eri päivinä :( Noh mä meen eka hakee passia ja jos saan ajokortin samalla, niin hyvä (sit vaa perun toisen ajan). Jos en saa yhellä keikalla molempia, niin sit istun siellä jonottamassa kahtena päivänä.. Kuinka hauskaa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En voi uskoa, ettei molempia voisi hakea samalla kertaa, olisi aikamoista kaikkien ajan tuhlausta! Montako valokuvaa sitä tarvitsikaan passiin ja ajokorttiin yhteensä? Tarvitsiko vihkitodistuksen mukaan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Passia varten tarvitaan 1 kuva ja ajokorttiin 2 kuvaa. Käsittääkseni vihkitodistusta ei tarvita, jos uusi nimi on jo päivittynyt väestötietorekisteriin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä kävin poliisilaitoksella ilman ajanvarausta eli vuoronumerojärjestelmää käyttäen. Otin vuoronumeron niin passijonoon kuin ajokorttijonoonkin ja siinä, kumpaan ensin pääsin, pystyin hoitamaan molemmat hakemukset samalla kertaa.

 

Eli uskoisin, että Adele14 voi tehdä molemmat hakemukset samalla ajalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

hakemukset voi tehdä samalla kertaa, itse varasin ajan passin uusintaa ja samalla helposti kävi sitten ajokortinkin uudistus vaikken erikseen siihen aikaa varannutkaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos tiedosta anjo ja nnipsu! Harvinaisen tyhmä systeemi se olis ollukin, jos ke oikeesti olisi pitänyt hoitaa eri tiskeillä. Nyt voin perua toisen ajan :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kävinpä muuten uusimassa passin ja ajokortin. Hyvin nuiva virkailija läksytti minua kunnolla, kun en ollut ymmärtänyt varata kahta perättäistä aikaa asian hoitamiseen vaan yritin hoitaa kaiken yhdellä tapaamisajalla! Ihan kuin näin kesällä edes olisi ollut tarjolla mitään perättäisiä aikoja, bongasin ihan tuurilla jonkun peruutusajan - seuraavat ajat olisi saanut vasta usemman viikon päähän! Sain lopulta kuitenkin hoidettua kaikki kerralla. Eli jos vaan mahdollista, niin kannattanee varata kaksi aikaa... miten se kenelläkin hoituu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Joo, ei todellakaan ole tarjolla kahta peräkkäistä aikaa! Ei ollut vaikka varasin aikoja jo 4 viikkoa ennen. Huomenna nään kuinka minun käy, saanko passin sekä ajokortin kerralla vaikka minulla on vain passille varattu aika.. Toivotaan parasta :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Poliisin lupapalveluiden ajanvarauksen etusivulla sanotaan, että normaalimittaisen varauksen puitteissa käsitellään vain yksi lupa-asia (joko passi tai ajokortti mutta ei molempia) - eli varmaan hoitavat asian, jos siinä tiskillä jo on, mutta mahdollisesti myös "läksyttävät", koska niin ei ole tarkoitus toimia.

Muokattu: , käyttäjä: tammikuu09

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Mäkin huomasin tuon saman tänään, kun tarkastelin asiaa uudestaan. Mutta minä aion kyllä kysyä huomenna voisivatko ottaa minulta molemmat hakemukset kerralla. Onkohan siellä odotustilassa jo valmiina jotain tyhjiä lomakkeita joita voisin täyttää etukäteen, jotta virkailijan hommat hoituisivat nopeammin ja mahdollisimman helposti :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei onnistunut passin ja ajokortin uusiminen samalla tiskillä. Onneksi otin vuoronumeron ajokortille, kun saavuin poliisiasemalle hyvissä ajoin ennen minun passille varattua-aikaa. Vuoronumerot eivät kuitenkaan vaihtuneet kertaakaan sinä aikana (30min) mitä odotin omaa aikaani. Kun pääsin tiskille varatulla-ajallani, kysyin voinko uusia ajokortin samalla. Virkailija totesi, että se täytyy tehdä toisella tiskillä ja hän antaa minulle ajan. Mutta kun sanoin, että minulla on vuoronumero, mutta vuorot eivät ole vaihtuneet, hän järjesti minut suoraan toiselle virkailijalle heti kun olimme saaneet passiasian kuntoon.

 

Kaiken kaikkiaan siis ihan joustavaa toimintaa vaikka eri tiskeillä passi ja ajortti pitikin uusia. Huippua ettei tarvitse mennä ensi viikolla uudestaan! :girl_dance:  Ajokortti tulee kätevästi kotiin postissa ja passin voin hakea itse valitsemaltani R-kioskilta!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Hyvä, etä sujui jouhevasti eikä ollut tiukkisvirkailijaa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kävin uusimassa passin ja ajokortin pari viikkoa sitten. Aikaa kun varasin, selvisi että ainakin näin kesällä Vantaalla aikaa sai vasta kuukauden päähän. Olisin myös varannut peräkkäiset ajat ajokortille ja passille (vapaita aikoja oli peräkkäin), mutta eivät ilmeisesti käsittele samana päivänä eri hakemustyyppejä, sillä passiaikaa oli tarjolla vain viikkoa myöhemmin kuin ajokorttiaikaa. Menin sitten jättämään ajokorttihakemusta, ja pääsin peräti sisään 5 min ennen ajan virallista alkamista, ja sain hoitaa molemmat hakemukset samalla, vaikka sanoin että passille on kyllä varattu hakemusaika seuraavalle viikolle. Palvelu toimi siis itsellä ainakin hyvin, ja virkailija oli mukava ja tehokas. 15 min riitti hyvin molempien asioiden hoitoon. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään