Isel

Alkoholilupa ja huvilupa, A-oikeudet

142 viestiä aiheessa

Yksinkertaistettuna; saat tarjota vieraillesi alkoholia, kunhan ilmoitat siitä poliisille. Sinun pitää itse ostaa juomat, pitopalvelu saa tarjoilla ne, muttei ottaa niistä maksua. Sinun pitää myös huolehtia, ettei myöskään vuokraamallasi tilalla ole anniskeluoikeutta.

...ja lisäyksenä se, ettei vuokraamaasi tilaa vuokraa pitopalveluyritys, josta ruoat on pakko ottaa. Silloin täytyy tuo kohta "Alkoholin tarjoilu ja nauttiminen ravitsemisliikkeessä on kiellettyä ilman anniskelulupaa. Pitopalveluyritys katsotaan ravitsemisliikkeeksi, jos sillä on hallinnassaan huoneisto, jossa yritys harjoittaa maksullista pito- ja juhlapalvelutoimintaa.". Silloin siis ei omia juomia lain mukaan saa tuoda, vaikka tätä paljon kierretäänkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Btw, tuo poliisin nettipalvelu kertoo ilmoituksen hinnaksi 10 €, mutta kun summan maksaa heti nettipankissa niin se onkin 11 € :huh: Pikku juttu, mutta pisti silti hieman mietityttämään eli taidanpa asiasta mainita poliisilaitoksella kun on sinne ihan muissa jutuissa asiaa ensi viikolla...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaikenlaisia hupimaksuja voi vaikka laittaa ihmisille maksettavaksi, niin että kippo rahoille on juomien vieressä. Mutta arvontaanhan yms. mahdetaan myös tarvita luvat, jos aletaan pilkkua viilaamaan... Joten, jos on yksityiset juhlat, niin henk. koht.olen sitä mieltä, että on outoa jos sinne tulee anniskelulupia joku kyselemään. Myöskään en kehtaisi itse laittaa vieraita maksamaan itse hankkimistani juomista, vaan jättäisin sitten alkoholit hankkimatta. Hupilupa on periaatteessa oltava, mutta sekin on sellainen niin ja näin asia, kuten on täällä keskustelussa jo huomattu. Jossain sellainen vaaditaan, jossain ei. Mikäli on juhlat esim. kaupungin keskustassa sijaitsevassa nuorisoseuran talossa, kannattanee tehdä siksi, että siitä saattaa aiheutua haittaa muille ihmisille ja ylimääräisten ihmisten on helppo kävellä sisään. Mutta jos juhlatila on hiukan syrjemmässä, eikä juhlista aiheudu haittaa eikä sinne ohikulkijoita eksy, niin silloin huvilupaakaan en itse maksaisi. Rahastustahan se on. Jos ilmenee ongelmia, niin poliisit kyllä tulee paikalle, oli sellainen lupa olemassa tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hommasimme tuon mainitun huviluvan lähinnä siksi, että tietyllä tavalla koimme sen helpottavan "käsien pesua", jos jotain sattuisi. Jotainhan myös sitten sattui, mutta tuossa tilanteessa ei lupia paljon kysytty, koska kyseessä oli lähinnä juhlan jälkeen parkkialueella kokoon kasattu humalaisten tappelu, jossa kummallakaan osapuolella ei ollut vaateita toista kohtaan (ja molemmat osapuolet puhalsivat komeat promillelukemat).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me aiomme tuon alkoholilippusen tayttaa, silla juhlapaikkamme on varmasti paikkakunnan poliisilla hyvin tiedossa, emmeka halua ottaa sita riskia ja stressia, etta jos paattavatkin juuri haidemme aikaan harjoittaa taman lakipykalan valvomista alueella. Mutta sanottakoon, etta on kylla erittain typera ja pikkumainen laki mielestani kyseessa. Enemman haittaa ja tyota poliisillekin valvoa tallaista. Tahanhan liittyy viela siis se, etta jos juhlatila ja pitopalvelu on palveluina ostettu samalta liikkeenharjoittajalta, silloin alkoholia ei saisi lainkaan tarjoilla. Eli aika hankalaksi tehdaan asia joissain tapauksissa.

Muokattu: , käyttäjä: Roslin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Jep. Alkoholia ei saa yksityinen henkilö myydä. On laitonta. Tuo arpalippujen myyminenkin on laitonta jos palkintona on viunasta.

Mutta jos palkintona ei olisikaan olutta/viiniä/viinaa, vaan erilaisia laseja. Drinkkilaseja, shottilaseja jne.. Niitä saisi sitten käydä itse täyttämässä.. :girl_haha:

Kyllähän tuosta nyt ohi tai ympäri pääsee monellakin tavalla..

Ei tuollaiset mukafiksut lain "kiertämiset" toimi Suomessa. Me ei eletä missäänhuonossa jenkkisarjassa. Todennäköisestihän poliisi ei siihen puutu koska heitä ei hirveästi kiinnosta, mutta ei se tee asiaa yhtään sen laillisemmaksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nykyäänhän ei haeta mitään "huvilupia" yksityistilaisuuksiin vaan tehdään ilmoitus alkoholitarjoilusta (voi tehdä netissä). Maksaa muistaakseni n. 10e, joten ihan hirveästä rahastuksesta ei nyt kuitenkaan puhuta. Kysyin tutulta poliisilta mitä noilla ilmoituksilla tehdään ja hän sanoi, että se esim. auttaa työvuoron suunnittelussa jos tiedetään, että vaikkapa tuolla ja tuolla on yli sadan hengen tilaisuus meneillään ja niissä tarjoillaan paljon alkoholia (=voi tulla poliisillekin tekemistä). Ja on se alkoholitarjoilu joskus kiellettykin, sillä perusteella että kyseessä oli lain tulkinnan mukaan ravintola (eli pitopalvelun pyörittämä juhlatila). Tätä tapausta nyt ilmeisesti puidaan hallinto-oikeudessa, että oliko kielto laillinen vai ei.

Nuo lasien myymiset yms. jättäisin kyllä tekemättä, se nyt on niin selvästi laitonta jos oikeasti myydään alkoholia. Miksei sitten mieluummin järjestä juhlia ravintolassa ja anna vieraiden ostaa laillisesti juomansa jos niistä kuitenkin pitää maksaa, en ihan ymmärrä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä kävin täyttämässä poliisi.fi sivustolla tuon ilmoituksen alkoholitarjoilusta. Maksoi netistä maksettuna 11eur ja sen voi nähtävästi tehdä reippaasti etukäteen. On meillä nyt sit ainakin hoidossa, vaikka meidän hääjuhlapaikalla olisikin jonkinmoinen jatkuva sopimus. Mielestäni 11eur on pieni hinta siitä, ettei tule mitään sakkoja (?) tai keskeytyksiä.

Hassua kyllä, kysyivät lomakkeessa alkoholin laatua ja määrää :D laitoin siihen ne määrät mitä ollaan ajateltu tarjota, vaikkei niitä ole vielä hankittu. Täytyy sitten pitää tämä lappu mukana, kun lähtee alkoholiostoksille ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä olis tällanen poliisiradiopodcasti joka saattaa valaista asiaa. En oo ite vielä kuunnellu joten en oo varma onko tästä mitään hyötyä...

Pitääkö isoista häistä tehdä etukäteen ilmoitus poliisilaitokselle? Entä viisikymppisistä, joissa viini virtaa, tai vuokratussa juhlatilassa pidettävistä teinibileistä? Vaikka huvilupakäytäntö purettiin yli kymmenen vuotta sitten, kokoontumislain mukainen ilmoitusvelvollisuus on olemassa. Yksityishenkilöt eivät usein tunne sääntöä, ja velvollisuus unohtuu helposti. Keski-Suomen poliisilaitoksen ylikomisario Mikko Puranen neuvoo, millaisia tilaisuuksia laki koskee ja miksi ilmoituksen tekeminen kannattaa. Haastattelijana Heli Kiukkonen. (Kesto 03:47)

http://www.poliisiradio.fi/poliisi/poliisiradio/home.nsf/archive/CF12E2E197DEE11BC2257A14002D30D1

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^^Sprsilly, sama "laatu ja määrä"-kysymys huvitti itseänikin, kun juuri tuon lomakkeen äsken täytin... Tuliko teille mitään ilmoitusta sitten, että "lupa myönnetty" tms.?

 

Ja maksoi muuten nyt 16 €, aikamoinen hinnankorotus!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^^Sprsilly, sama "laatu ja määrä"-kysymys huvitti itseänikin, kun juuri tuon lomakkeen äsken täytin... Tuliko teille mitään ilmoitusta sitten, että "lupa myönnetty" tms.?

 

Ja maksoi muuten nyt 16 €, aikamoinen hinnankorotus!

Meille ei ainakaan mitään ilmoitusta tullut lomakkeen lähettämisen jälkeen,  pitää vaan muistaa ottaa se lupa juhlapaikalle mukaan jos sitä joku sattuisi tulee kyselemään. :girl_wink:

Muokattu: , käyttäjä: Pinkkikukka

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä untivikkona lueskellessa näitä tekstejä oppii kyllä paljon uutta tälläinen blondikin,

varsinkin kun pikkuveljen avovaimo on poliisilaitoksella töissä ja kertoi just kun puhuin tästä että

joo harvasepäivä mä niihin ilmotuksiin lyön lupaleimoja :D :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

On tämä palsta vaan loistava, en olis tiennykkään tälläsesta muuten. :D ja meidän tuurilla tulis joku koppalakki vielä tollasta kyselemään

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tuli tästä nyt pienoinen kina... Me siis ollaan tuo ilmoitus tehty, olikohan viime kuussa vai koska. Alettiin nyt miettiin, että olisko tuosta joku paperi pitänyt tulla, netissä siis täytettiin? Ja kirjauduin nyt sitten poliisin palveluun, siellä ei näkynyt missään edes mainintaa että tuommonen on tehty, verkkopankista löytyy kyllä maksusta jäljet. Kinahan siis tuli siittä kun sanoin että pitää käydä poliisilaitokselta kysyyn, että onko se nyt varmasti siellä ja että jos siittä sitten jonkun ihan paperin kaiken varalta juhlapaikalle saa. Sulho tuossa nyt kivenkovaan väittää, että ei ne sieltä järjestelmistään välttämättä näe mitään jne jne.. No luulisi että se sieltä järjestelmästä näkyy kun se on sinne ilmoitettu ja maksettu? Miten hitossa muka siellä poliisisedät ja -tädit näkisi, että nyt on sinne ja tonne tehty sillon ja tällön ilmotus alkoholista, jos ei se muka jää sinne järjestelmään? Kehtasi mokoma verrata johonkin verohallinnon hommaan, että kun sieltä jonkun maksullisen lärpäkkeen ottanut, niin seuraavasta pitää kans jne.. No joo, verkkopalvelut on erikseen, ei välttis näe, mutta pakkohan se minun järjellä ajateltuna on oikeesti nähtävä jossain, turhahan tommosia olisi tehdä jos ei ne mihinkään jää näkyviin  :girl_impossible:

Ja kyllä, kinaa käyn tässä tietotekniikan rautaisen ammattilaisen kanssa, joka päivittäin töissä yhdenlaisia tietokantoja pyörittää  :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Maksun jälkeen tuli näytölle ilmoitus, että se lupa pitää tulostaa, koska siitä ei lähetetä mitään tietoa sähköpostiin tms. Mutta voi käydä kysymässä asemalta, josko sen sieltä saisi. Tai sitten tulostat verkkopankkitiliotteen, josta näkyy, että olet 16€ maksanut poliisille. 

Itse tulostin luvan pdf-tiedostoksi Cutepdf:llä ja lähetin sähköpostiin.

Muokattu: , käyttäjä: nilmelwen

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Maksun jälkeen tuli näytölle ilmoitus, että se lupa pitää tulostaa, koska siitä ei lähetetä mitään tietoa sähköpostiin tms. Mutta voi käydä kysymässä asemalta, josko sen sieltä saisi. Tai sitten tulostat verkkopankkitiliotteen, josta näkyy, että olet 16€ maksanut poliisille. 

Itse tulostin luvan pdf-tiedostoksi Cutepdf:llä ja lähetin sähköpostiin.

No sehän siinä on, kun en minä lahopää siittä näkymästä kuvakaappausta ottaa, en edes huomannut tekstiä että se pitää ottaa... Mutta ehkä se selviää, ainakin se maksukuitti on saatavilla, itseasiassa siittä jo kaappauksen otin, pitää vaan tulostaa se.

Muokattu: , käyttäjä: DaughterOfTheMoon

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen ollut pileissä joissa ollut myynnissä SuperAlkon juomia Monopoliseteleillä. Nurkan takana myytiin näitä monopoliseteleitä ihan rahaa vastaan.:D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään