chick

Runoja, ajatuksia, aforismeja s.vihkimiseen

86 viestiä aiheessa

Rakastakaa toinen toistanne, mutta älkää tehkö rakkaudesta kahletta.

Olkoon rakkaus mieluummin aaltoileva meri teidän sielujenne rantojen välillä.

Täyttäkää toistenne juomaastiat, mutta älkää juoko vain

yhdestä astiasta.

Jakakaa leipänne, mutta älkää syökö vain yhtä leipää.

Laulakaa ja tanssikaa yhdessä ja olkaa iloiset, mutta olkoon

kukin teistä yksin juuri niin kuin luutun kielet ovat yksin, vaikka ne värisevät samaa sävelmää.

Antakaa sydämenne toisillenne, mutta älkää omistako,

sillä vain Elämä voi sulkea sydämen käteensä.

Ja seiskää yhdessä, mutta älkää liian lähekkäin,

sillä temppelin pylväät seisovat etäällä toisistaan

eivätkä tammi ja sypressi kasva toistensa varjossa.

KAHLIL GIBRAN, suom. RISTO AHTI

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli tämä:

"Häät eivät synny kukista  

tai hääkelloista tai kynttilöistä,  

kirkon kuoreista ja pitseistä.  

Ne eivät kaipaa suurta väenpaljoutta  

tai avaraa näyttämöä.  

 

On vain kaksi ihmistä ja heidän rakkautensa  

jättää taakseen yksi elämä ja löytää toinen  

luottaen toisiinsa ja osoittaen todellista  

kärsivällisyyttä ja suvaitsevaisuutta,  

antaen toisilleen voimaa ja rakkautta.  

Valmiina kohtaamaan mitkä tahansa  

vastoinkäymiset, joita tulevat vuodet  

saattavat tuoda."  

 

-Pam Brown-

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee tämä:

Jos pidät minusta, lupaat poimia minulle kaikki tuikkivat tähdet tummalta taivaankannelta. Jos pidät minusta oikein paljon, lupaat noutaa minulle hopeisen kuun taivaalta. Mutta jos rakastat minua, et tee turhia lupauksia.

-Nyyti- (Muumilaaksosta)

Ja tuon lisäksi veljeni lukee toisen, vähän pidemmän tekstin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Ei tarvitse

Sinun ei tarvitse kertoa minulle kuinka suuresti minua rakastat, jos vain jaksat hidastaa askeltasi omiini sopiviksi, kun aika tekee minusta hitaan ja vanhan.

Sinun ei tarvitse myöskään kertoa, että olen sydämesi valittu, jos vielä vuosienkin jälkeen silmilläsi jaksat väkijoukosta etsiä minun silmäni, ja jäädä niihin kiinni.

Jos vain jaksat ymmärtää minua silloin, kun en itsekään itseäni ymmärrä, ja pysyä samassa huoneessa kanssani silloin, kun itse itsellenikin olen sietämätön, en koskaan vaadi sinua todistamaan rakkauttasi minuun.

Sinun ei tarvitse kertoa minulle, kuinka suuresti minua rakastat, mutta kerro Rakkaani silti. Kerro usein, jotta rakkauden kipeä korvani kuulisi sen, mitä vapiseva sydämeni jo tietää.

Löydetty tanskalaisen linnan entisöinnin yhteydessä sakastin seinätiilten välistä - muurattu 1642.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tietääkö joku mikä teksti alkaa Sormus on symboli rakkaudesta.. auringosta.. siinä ei ole alkua eikä loppua, se on päättymätön, kuten teidän rakkautenne..

Haluaisin saada koko tekstin kasaan. Toivottavasti joku osaa auttaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oi, nämä oli tosi hyviä! Ei voinut lukea ilman, että alkoi kyynelehtiä...  :'( Juuri tuollaisia olen miettinyt, että haluaisin omiin häihini, mutta enpä ole tänne aikaisemmin eksynyt. Tuo "Ei tarvitse" on aivan ihana...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Rakastakaa toinen toistanne, mutta älkää tehkö rakkaudesta kahletta.

Olkoon rakkaus mieluummin aaltoileva meri teidän sielujenne rantojen välillä.

Täyttäkää toistenne juomaastiat, mutta älkää juoko vain

yhdestä astiasta.

Jakakaa leipänne, mutta älkää syökö vain yhtä leipää.

Laulakaa ja tanssikaa yhdessä ja olkaa iloiset, mutta olkoon

kukin teistä yksin juuri niin kuin luutun kielet ovat yksin, vaikka ne värisevät samaa sävelmää.

Antakaa sydämenne toisillenne, mutta älkää omistako,

sillä vain Elämä voi sulkea sydämen käteensä.

Ja seiskää yhdessä, mutta älkää liian lähekkäin,

sillä temppelin pylväät seisovat etäällä toisistaan

eivätkä tammi ja sypressi kasva toistensa varjossa.

KAHLIL GIBRAN, suom. RISTO AHTI

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täytyyhän tällaisessa ketjussa olla vähän Tabermanniakin. ;D

Sitoutua niin syvästi

että muuttuu pohjattomaksi

Puristaa niin lujasti

että muuttuu rajattomaksi

Rakastaa niin mielettömästi

ettei mikään enää

ole vailla merkitystä

(Tommy Tabermann)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Te olette päättäneet rakastaa toisianne. Se on paljon enemmän kuin se, että te rakastatte toisianne. Rakkaus on ihana tunne, se kantaa koko elämää. Te olette toisillenne tärkeimmät ihmiset maailmassa, itseänne ja toisianne varten te elätte. Teillä on koko elämä aikaa rakastaa.

Tunteet kuitenkin ovat ailahtelevaisia. Se, että te tahdotte solmia avioliiton, osoittaa, että tuntemanne rakkauden lisäksi te myös tahdotte yrittää rakastaa silloinkin, kun se on vaikeaa. Ihmiselämässä tulee vastaan vaikeuksia, mutta niinä hetkinä teillä on tukena toisenne. Joskus toinen rakastaa vähemmän, joskus toinen. Avioliitto on turvananne silloin. Te olette päättäneet uskoa toisiinne, rakkauteenne ja haluunne rakastaa.

Rakkaus, kunnioitus ja ystävyys kantavat teitä yhteisen elämänne päivinä. Vaikka joku näistä kolmesta välillä voi vähentyä, pyrkikää pitämään niiden yhteispaino samana. Kun te rakastatte toisianne, teillä on voimaa toisistanne. Kun te kunnioitatte toisianne, te ette voi loukata toisianne. Kun te olette ystäviä, teillä on maailmassa paras turva. Rakastamalla ja kunnioittamalla toisianne ja olemalla ystäviä keskenänne, te solmitte tiukimman liiton, jonka voi solmia.

Muistakaa myös rakastaa ja kunnioittaa itseänne, sillä itsenne te tuotte suhteeseenne. Te olette yksi ja te olette kaksi. Yhdessä te voitte kohdata elämän, kumpikin omana itsenänne. Te voitte kasvaa ja muuttua, katsoa eri suuntiin, nähdä eri asioita - mutta jos te haluatte rakastaa toisianne, kunnioittaa toisianne ja olla ystäviä toistenne kanssa, teillä on yhteinen tie elämässä.

Sydämessänne te tiedätte jo olevanne pari. Tänä päivänä te haluatte vahvistaa suhteenne avioliitoksi.

"Avioliiton tarkoituksena on perheen perustaminen siihen kuuluvien yhteiseksi parhaaksi sekä yhteiskunnan säilymiseksi. Avioliitto on tarkoitettu pysyväksi, jotta perheen jäsenet voisivat yhdessä luoda onnellisen kodin.

Näiden todistajien läsnä ollessa kysyn Teiltä (miehen nimi): Tahdotteko ottaa tämän (naisen nimi) aviovaimoksenne rakastaaksenne häntä myötä- ja vastoinkäymisissä?

(Vastaus: Tahdon).

Näiden todistajien läsnä ollessa kysyn Teiltä (naisen nimi): Tahdotteko ottaa tämän (miehen nimi) aviomieheksenne rakastaaksenne häntä myötä- ja vastoinkäymisissä?

(Vastaus: Tahdon).

Vastattuanne näin kumpikin kohdaltanne myöntävästi Teille tehtyyn kysymykseen totean Teidät aviopuolisoiksi."

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Täytyyhän tällaisessa ketjussa olla vähän Tabermanniakin. ;D

Sitoutua niin syvästi

että muuttuu pohjattomaksi

Puristaa niin lujasti

että muuttuu rajattomaksi

Rakastaa niin mielettömästi

ettei mikään enää

ole vailla merkitystä

(Tommy Tabermann)

No mä jo ajattelin eikö Tabermannia ole kukaan laittanut mukaan  ;D Mulla on pitkät pätkät hänen tuotoksiaan koneella, nyt täytyisi vielä valita se kaikista ihanin  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

:-X Oi voi miten ihania tekstejä...

Apassi-intiaanien avioliittorukous meille on jo tulossa mutta täältä löytyi monta muutakin ihanaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kaaso lukee Tommy Tabermannin "Oodi saarelle":

Rakkaus tarvitsee saaren

jolla kukaan muu ei asu

selvitäkseen hengissä

Saari ei ole samaa maata kuin maa,

saari on omansa, muuta maata

Saari on enemmän merta ja taivasta,

sen maa enemmän maata

Siksi rakkaus tarvitsee saaren

jolla kasvaa ja lisääntyä

Saari ei ihmettele, ei kysele, ei tuomitse

Mitä saari ei tiedä, sen se kysyy

vedeltä, ilmalta ja tuulelta

Saarella on viisaita ystäviä

joiksi luetaan myös rakkaus

Saaren rannalta voi nähdä sen paikan

minne kukaan ei koskaan pääse

Saarella on aina perillä

mikä merkitsee kaipauksen kaipausta,

odotuksen odotusta, jotakin enemmän

kuin ihmiseen mahtuu

Rakkaus tarvitsee saarta

Saari on toista maata, parempaa, luvattua

Minne tahansa menemmekin,

saarelta emme koskaan poistu, emmehän?

Lisäksi sulhon isä on lupautunut laulamaan häissämme, toivon että hän laulaisi jo itse vihkitilaisuudessa.

klt3007 likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on suunnitelmissa siviilivihkiminen metsässä ja häät muutenkin luontoteemalla (eräihmisiä kun ollaan molemmat).

Tuo Apassi-intiaanien runo on ehdottomasti se millä meidät saatetaan avioliittoon vihkiseremonian päätteeksi. Lisäksi olen ajatellut, että Kaaso lukisi tuon "ei tarvitse"-tekstin, koska se sopii meihin kuin nenä päähän :P . Myöskin A-M Kaasisen runo on todella kaunis, sen voisi myös yrittää ujuttaa juhlaan. Ehkäpä itse luen sen, vaikka olin kyllä ajatellut omaa puhetta ihan muuten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tuo Apassi-intiaanien runo on ehdottomasti se millä meidät saatetaan avioliittoon vihkiseremonian päätteeksi.

Vihkijä luki Helsingin maistraatissa juuri tuon meille yllätyksenä vihkimisen päätteeksi. Kaunista!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vaikka emme kumpikaan kuulu kirkkoon emmekä usko kristinuskon jumalaan, mietin että tämä Raamatun klassinen pätkä voisi

joiltain osin

soveltua myös siviilivihkimiseen.

1Kr.13

1. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta

minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai

kilisevä kulkunen.

2. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin

kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi

kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei

olisi rakkautta, en minä mitään olisi.

3. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi,

ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei

olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.

4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi,

ei kerskaa, ei pöyhkeile,

5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei

muistele kärsimäänsä pahaa,

6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;

7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se

kärsii.

8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja

kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.

9. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.

10. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on

vajavaista.

11. Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli

lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi,

hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.

12. Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta

silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta

silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut

itsenikin täydellisesti tunnetaan.

13. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin

niistä on rakkaus.

Muokattu: , käyttäjä: Serene

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Vihkipuhe

Minä rakastan sinua.

N ja N, olette monta kertaa sanoneet nämä sanat toisillenne. Sanokaa niin edelleenkin. Näiden sanojen sanominen ja kuuleminen tulee ajan myötä yhä tärkeämmäksi.

Mitä on rakkaus? Rakkaus on tunnetta. Se on kaipuuta ja täyttymystä. Se on iloa ja onnea. Se on hellyyttä ja läheisyyttä. Rakkaus on tunnetta: myönteisiä, herkkiä, hyviä tunteita. Mutta joka tuntee vain onnellisen rakkauden, ei tunne rakkautta. Kipu ja kärsimys kuuluu myös rakkauteen. Toinen ihminen on rikkaus, mutta joskus myös taakka, jota on kannettava.

Jokainen hyvä rakkaussuhde avautuu kahteen suuntaan. Se sisältää rakkautta ja vihaa. Viha ei ole rakkauden vastakohta, vaan välinpitämättömyys. Vihastukaa, mutta älkää tulko välinpitämättömiksi toisianne kohtaan. Negatiivinen vihastumisen tunne kuitenkin kertoo: minä välitän sinusta, minä reagoin sinuun, sinä olet minulle tärkeä ja rakas.

Tunteet ovat olennainen osa rakkautta ja koko ihmisenä olemista. Opetelkaa ilmaisemaan omia tunteitanne, ne ovat elämän lähteitä. Ottakaa aina toisenne huomioon vakavasti. Vaikka rakkaus on tunnetta, siinä ei ole kaikki. Tunteet tulee ja tunteet menee. Pelkästään niiden varaan ei voi elämää, avioliittoa, rakkautta rakentaa. Sen tähden N ja N muistakaa, että

Rakkaus on myös tahdon asia. Te lupaatte toisillenne: Minä tahdon rakastaa sinua myötä- ja vastoinkäymisissä. Ajan myötä rakkauden tuntomerkit usein muuttuvat. Rakkaus ei enää olekaan pelkästään toinen toisensa katselemista, vaan yhdessä johonkin katsomista. Rakkaus on yhteistä jaettua elämää, toista ei jätetä ulkopuoliseksi. Rakkaus ei pakene sanomalehden taa. Se on yhdessä iloitsemista, joskus yhdessä itkemistä.

Rakkaus ei ole kerralla valmis. Rakkautta on hoidettava, se tarvitsee aikaa ja myös työtä kasvaakseen. Ilman hoitoa rakkaus kuihtuu ja kuolee. Se ei kuole vaikeuksiin, vaan usein juuri hoitamattomuuteen. Opetelkaa siksi ruokkimaan rakkautta. Pienillä sanoilla, asioilla, teoilla. Tähän tarvitaan mielikuvitusta, seikkailumieltä, virikkeitä, mutta ennen kaikkea tahtoa.

Rakkaus on sitoutumista, muuttumista ja kasvua toisen hyväksi. Toisen hoivaansa ottamista, avoimuutta ja erilaisuuden hyväksymistä. Rakkaus ei kieltäydy elämästä fyysisesti toista lähellä silloin kun toinen sitä tarvitsee, vaikka ei itse juuri silloin tuntisi samoin. Toisen huomioiminen vaatii joskus epäitsekkyyttä. N ja N, opetelkaa tuntemaan toistenne tarpeet ja odotukset. Opetelkaa puhumaan kipeistäkin asioista.

Avioliitto on tehtävä, joukkuepeli, jossa opetellaan rakastamista, anteeksipyytämistä ja anteeksiantamista. N ja N, tehkää toisenne onnellisiksi. Älkää kysykö niinkään, miten sinä voit palvella minua, vaan miten minä voin palvella sinua.

Te olette päättäneet rakastaa toisianne. Se on paljon enemmän kuin se, että te rakastatte toisianne. Rakkaus on ihana tunne, se kantaa koko elämää. Te olette toisillenne tärkeimmät ihmiset maailmassa, itseänne ja toisianne varten te elätte. Teillä on koko elämä aikaa rakastaa.

Tunteet kuitenkin ovat ailahtelevaisia. Se, että te tahdotte solmia avioliiton, osoittaa, että tuntemanne rakkauden lisäksi te myös tahdotte yrittää rakastaa silloinkin, kun se on vaikeaa. Ihmiselämässä tulee vastaan vaikeuksia, mutta niinä hetkinä teillä on tukena toisenne. Joskus toinen rakastaa vähemmän, joskus toinen. Avioliitto on turvananne silloin. Te olette päättäneet uskoa toisiinne, rakkauteenne ja haluunne rakastaa.

Rakkaus, kunnioitus ja ystävyys kantavat teitä yhteisen elämänne päivinä. Vaikka joku näistä kolmesta välillä voi vähentyä, pyrkikää pitämään niiden yhteispaino samana. Kun te rakastatte toisianne, teillä on voimaa toisistanne. Kun te kunnioitatte toisianne, te ette voi loukata toisianne. Kun te olette ystäviä, teillä on maailmassa paras turva. Rakastamalla ja kunnioittamalla toisianne ja olemalla ystäviä keskenänne, te solmitte tiukimman liiton, jonka voi solmia.

Muistakaa myös rakastaa ja kunnioittaa itseänne, sillä itsenne te tuotte suhteeseenne. Te olette yksi ja te olette kaksi. Yhdessä te voitte kohdata elämän, kumpikin omana itsenänne. Te voitte kasvaa ja muuttua, katsoa eri suuntiin, nähdä eri asioita - mutta jos te haluatte rakastaa toisianne, kunnioittaa toisianne ja olla ystäviä toistenne kanssa, teillä on yhteinen tie elämässä.

Sydämessänne te tiedätte jo olevanne pari. Tänä päivänä te haluatte vahvistaa suhteenne avioliitoksi.

"Avioliiton tarkoituksena on perheen perustaminen siihen kuuluvien yhteiseksi parhaaksi sekä yhteiskunnan säilymiseksi. Avioliitto on tarkoitettu pysyväksi, jotta perheen jäsenet voisivat yhdessä luoda onnellisen kodin.

Näiden todistajien läsnä ollessa kysyn Teiltä (miehen nimi): Tahdotteko ottaa tämän (naisen nimi) aviovaimoksenne rakastaaksenne häntä myötä- ja vastoinkäymisissä?

(Vastaus: Tahdon).

Näiden todistajien läsnä ollessa kysyn Teiltä (naisen nimi): Tahdotteko ottaa tämän (miehen nimi) aviomieheksenne rakastaaksenne häntä myötä- ja vastoinkäymisissä?

(Vastaus: Tahdon).

Vastattuanne näin kumpikin kohdaltanne myöntävästi Teille tehtyyn kysymykseen totean Teidät aviopuolisoiksi."

Amanta ja ViljaH, onko nää jotain valmiita pohjia jostain? Tietääkö joku muu? Yhdistelin noista kahdesta omannäköisen puheen, joka pyydetään henkikirjoittajaa pitämään ennen laillista osuutta vihkikaavassa. Haluaisin vaan tietää, kenen hengentuotoksia lainailen :) Lisäksi meillekin tulee tuo apassi-intiaanien avioliittorukous sormusseremonian jälkeen. Hulluna vetistelin jo nyt ku tuota kokonaisuutta rakentelin! Häämarssin tilalla sisääntulomusiikkina tulee luultavasti soimaan Pentti Hietasen Jään Sun Viereesi Aamuun. Ah!

klt3007 likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Finlanderssien Oikeesti on niin meitä...

Joka päivä kaiken aikaa

mietin onko tämä totta ollenkaan

että kanssas

tätä taikaa rakkauden me koetaan

että kantaa oikeasti

tämä tunne aina päivään huomiseen

ja taas hetken

ihanasti

tunnen sydämeni lentoon lähteneen

refrain:

Tahdon oikeesti olla sinun

enkä vain leikisti rakastaa

kanssas oikeesti kokea kaiken

mikä ollut on unelmaa

tahdon syliisi painaa pääni

tahdon lämpöösi nukahtaa

olla kanssasi oikeesti onnellinen

sua oikeesti rakastaa

Uskonut en silloin ennen

että todellisen onnen löytäisin

kun mä aina tullen mennen sitä juuri pakenin

mutta nyt on kaikki toisin

luotas lähteä mä koskaan tahdo en

olet nainen suurenmoisin

mulle lahjoitit sä aidon rakkauden

refrain(2x)

Olla kanssasi oikeesti onnellinen

sua oikeesti rakastaa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

jos kerran katjussa on tarkoitus kerätä tunoja niin iksei modet poista tuplia? eli jos runo on jo aikasemmin niin miksei modet poista samoja? ärsyttää ku ehtii hyviä niin sitte lukee saman kolme kertaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä meidän iloinen sekamelskamme tässä ketjussa esitetyistä ja muistaakseeni vähän muistakin teksteistä :) . Tämän tekstin jälkeen seremoniassamme on vuorossa vihkikaava, jota seuraa sormusten vaihto, suutelointia, musiikkiesitys yms.

"D ja J, te olette tulleet tänään vahvistamaan suhteenne. Te julistatte sekä toisillenne, läheisillenne että yhteiskunnalle päätöksenne tulla aviopariksi.

Rakkaus on kahden ihmisen keskinäinen asia. Rakkaus, kunnioitus ja ystävyys kantavat teitä yhteisen elämänne päivinä. Kun te rakastatte toisianne, teillä on voimaa toisistanne. Kun te kunnioitatte toisianne, te ette voi loukata toisianne. Kun te olette ystäviä, teillä on maailmassa paras turva. Vaikka joku näistä kolmesta toisinaan voi vähentyä, pyrkikää pitämään niiden yhteispaino samana. Näin te solmitte tiukimman liiton, jonka voi solmia.

Avioliitto on kahden ihmisen vastuullinen päätös olla yhdessä myös sukulaisten, tuttavien ja yhteiskunnan silmissä. Rakentakaa siis itsellenne ja läheisillenne tulevaisuuden yhteiskuntaa. Rakastakaa toisianne ja ulottakaa rakkautenne myös muihin ihmisiin.

Avioliitossa ihminen luopuu osasta vapauttaan, mutta saa vastineeksi toisen ihmisen läheisyyden. Se on arvokas asia, johon ei tule suhtautua kevyin mielin. Avioliittonne osoittaa, että tuntemanne rakkauden lisäksi te myös tahdotte yrittää rakastaa silloinkin, kun se on vaikeaa. Ihmiselämässä tulee vastaan koettelemuksia, mutta tuolloin teillä on tukena toisenne ja turvana avioliittonne. Te voitte kasvaa ja muuttua, katsoa eri suuntiin, nähdä eri asioita - mutta jos te haluatte rakastaa ja kunnioittaa toisianne sekä olla ystäviä toisillenne, teillä on yhteinen tie elämässä. Te olette päättäneet uskoa toisiinne, rakkauteenne ja haluunne rakastaa.

Tehkää toisenne onnellisiksi ja muistakaa, että olette tänään omasta tahdostanne päättäneet, että teidän tienne on vastedes yhteinen. Älkää siis niinkään kysykö toisiltanne, miten sinä voit palvella minua, vaan itseltänne, miten minä voin palvella sinua. Olkoon kotinne molemmille onnellinen ja rauhaisa paikka, jonne voitte aina turvallisin mielin tulla rakastavan ihmisen luokse.

Sydämissänne te jo tiedätte olevanne pari. Tänä päivänä te haluatte vahvistaa suhteenne avioliitoksi.”

**muoks, lopullinen versio :) **

Muokattu: , käyttäjä: Dayla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Meille tulee osin samoja pätkiä :girl_smile: , mutta myös vähän muuta. Osa omalta näppikseltä, osa koottu eri teksteistä. Pituutta meidän hääpuheelle tulee yhden liuskan verran, eli hieman pidempi.

Musta toi viimeinen lause on niin kaunis, aina tulee kyyneleet silmiin kun sen luen :-X .

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Vaikka emme kumpikaan kuulu kirkkoon emmekä usko kristinuskon jumalaan, mietin että tämä Raamatun klassinen pätkä voisi

joiltain osin

soveltua myös siviilivihkimiseen.

1Kr.13

1. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta

minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai

kilisevä kulkunen.

2. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin

kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi

kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei

olisi rakkautta, en minä mitään olisi.

3. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi,

ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei

olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.

4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi,

ei kerskaa, ei pöyhkeile,

5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei

muistele kärsimäänsä pahaa,

6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;

7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se

kärsii.

8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja

kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.

9. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.

10. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on

vajavaista.

11. Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli

lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi,

hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.

12. Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta

silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta

silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut

itsenikin täydellisesti tunnetaan.

13. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin

niistä on rakkaus.

Olisin halunnut tämän osaksi tilaisuutta, mutta eivät maistraatissa suostuneet, että oltais otettu se mukaan.

Kaaso olisi tämän lukenut, muttei kuulemma hyväksytä siviilivihkimisessä raamatullisia tekstejä.. :girl_impossible:

Pitänee sitten etsiä joku uus pätkä ja täältähän löyty ihania pätkiä.. Harmittaa vaan, tuo on ihana!..

Pitänee sitten sisällyttää tuo pätkä johonkin kohti juhlissa.. :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Nipsu, eikö kaaso voisi lukea tuon tekstin vaikka juhlapaikalla, jos haluatte sen mukaan häihinne?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

crowley: niin se lukeekin :D itse vihkimiseen tulee eri pätkä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään