Jump to content
Naimisiin.info

Tapaatteko vihkijän aikaisemmin?


Carmen

Recommended Posts

Tapasimme vihkijän hänen omasta pyynnöstään, koska hän ilmoitti haluavansa keskustella meidän kanssamme laatiakseen puheensa vihkitilaisuuteen. Tapaaminen oli todella lämminhenkinen, ja tuskin maltamme odottaa, miten liikuttavan/ihastuttavan/persoonallisen tekstin hän laatiikaan.

Missä tämmöinen oli? Aiemmissa (vanhahkoissa) viesteissähän on monesti puhuttu siitä, ettei puheen kirjoittaminen kuulu siviilivihkijän toimenkuvaan ja ettei heillä sellaiseen ole aikaa. Ilmeisesti asia on nyt sitten jotenkin muuttunut, vai riippuneekohan vain paikasta/ihmisestä?

Link to comment
Share on other sites

^^ Riippuu juu täysin vihkijästä. Mitään velvollisuutta siihen ei ole ja jotkut eivät edelleenkään suostu edes lukemaan parin itsensä valmiiksi kirjoittamaa tekstiä.

Me tapaamme myös vihkijän etukäteen. Hän ehdotti. Hän tutustuu meihin puhetta varten ja käymme läpi tilaisuuden kulun Siis mahdolliset "lisät". Itse kaavassahan ei juuri ole läpikäymistä :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

Tapasimme vihkijän hänen omasta pyynnöstään, koska hän ilmoitti haluavansa keskustella meidän kanssamme laatiakseen puheensa vihkitilaisuuteen. Tapaaminen oli todella lämminhenkinen, ja tuskin maltamme odottaa, miten liikuttavan/ihastuttavan/persoonallisen tekstin hän laatiikaan.

Missä tämmöinen oli? Aiemmissa (vanhahkoissa) viesteissähän on monesti puhuttu siitä, ettei puheen kirjoittaminen kuulu siviilivihkijän toimenkuvaan ja ettei heillä sellaiseen ole aikaa. Ilmeisesti asia on nyt sitten jotenkin muuttunut, vai riippuneekohan vain paikasta/ihmisestä?

Kyseessä on Tampereen käräjäoikeuden vihkimisiä suorittava tuomari, josta on ollut keskustelua myös tuolla Tampereen siviilivihkimisten ketjussa. Hän on kaiken kaikkiaan poikkeus lajissaan, ja olimme onnekkaita osuttuamme häneen tavallaan sattumalta.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Mekin varmaan tavataan vihkijä (henkikirjoittaja) etukäteen, vaikka yhteydenpito ja asiat on hoituneet hyvin sähköpostin välityksellä. Ehkä sitten vihkitilaisuudessa ei niin jännitä se vihkijä kun on hänet etukäteen tavannut :) Ja tapaamisessa voidaan vielä kerrata puheet ja vihkiseremonian kulku. Meillä siis vihkiminen juhlapaikalla lauantaina. En voi vieläkään uskoa että saimme vihkijän juhlapaikalle, kun se näytti aluksi niin epätoivoiselta! :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Me käytiin tapaamassa meidän vihkijää muutama päivä ennen vihkimistä. Oltiin oltu jo aikaisemmin sähköpostilla yhteydessä, jossa kerroin toiveistamme ja suunnitelmistamme ohjelman suhteen. Kirjoitimme itse vihkipuheen, lisäksi meillä oli livemusiikkia ja kaksi runoa, kaikki tämä sopi vihkijälle hyvin. Meillä oli siis vihkiminen juhlapaikalla ja käräjäoikeuden tuomari vihkimässä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Me varattiin viime viikolla vihkijä Turun maistraatista (vihkiminen juhlapaikalla elokuussa), ja hän itse ehdotti tapaamista ennen vihkimistä. Ja ehdotti myös että seremoniaan liittettäis jotain ekstraa, joka sopii minulle ja miehelleni paremmin kuin loistavasti, suunnitelmia on jo jos jonkinmoisia.. :girl_haha: mutta siis, vihkijän tapaamme.

Link to comment
Share on other sites

Ei tavata vihkijää etukäteen emmekä edes tiedä kuka meidät tulee maistraatissa vihkimään. Meille tulee vain se pikaistakin pikaisempi siviilivihkikaava, ei mitään ekstraa, joten en koe tapaamista tarpeelliseksi. Kun kävimme jättämässä esteiden tutkintapyynnön, meille kerrottiin kuinka tulee toimia sitten vihkipäivänä: paikalla olisi hyvä olla 5 min ennen vihkimistä, sukunimiasia päätettynä ja henkkarit mukaan! Noilla tiedoilla pärjännee, ja meillä on heti vihkimisen jälkeen avioliiton siunaus kirkossa, mihin sitten liittyy papin tapaamista ja musiikkien valintaa ennakkoon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Rouvanen

Tapasimme vihkijän etukäteen. Se oli noin puolen tunnin keskustelu parisen viikkoa ennen häitä. Tämä oli tärkeää, sillä vihkiminen ei tapahtunut Espoon Maistraatissa vaan hääpaikalla. Kävimme läpi tilaisuuden kulun ja aikataulun. Vihkijä sai kaason yhteistiedot ja sovimme, että kaaso tulee häntä vastaan hääpaikalla (olimme itse kuvauksessa silloin). Kävimme läpi myös toiveemme ja mm. mihin väliin tuli lauluesitys ja runo jne. Suosittelen tapaamaan vihkijän etukäteen, niin saatte sellaisen tilaisuuden kun toivotte! Jos tilaisuus ei ole maistraatissa on myös paikan päällä hyvä käydä koordinaatit läpi esim. kaaso voi näyttää vihkimispaikan ja mihin kukin asettuu. Siten itse tilanne sujuu jouhevammin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Meille tulee vihkijä juhlapaikalle, notaari Tampereen käräjäoikeudesta. Ehdotti itse tapaamista ennen häitä ja ensi maanantaina mennään käymään oikeustalolla. Mun ystävä kirjoitti meille vihkipuheen mun keräämien tekstien pohjalta ja notaari lupasi lukea sen meille juhlassa. Kysyi ensin jotain runoa, jos oltaisiin haluttu, että olisi sellaisen siellä lausunut. Pyysin kuitenkin mun kummitätiä etsimään jonkin kivan runon kirjoistansa. Kysyn, josko kaaso voisi sen sitten lukea tilaisuudessa.

Kai se tapaaminen on jotain käytännön asioiden hoitamista. Sukunimipaperi ja esteidentutkintapaperi pitää olla mukana kun mennään.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 months later...

Ilmeisestikin on aika yleistä että juhlapaikalle saapuva vihkijä on mahdollista tavata etukäteen mutta monesta viestistä ei käynyt ilmi missä vihkiminen tapahtuu? Eli pääseekö maistraatissa paikan päällä ilmaiseksi ns. liukuhihnatyyliin vihittävät myöskin tapaamaan vihkijänsä etukäteen? Vai tuleeko sitten vihkijäksi se joka sattuu olemaan työvuorossa ja sitä ei voida sanoa etukäteen, ja siihen on tyytyminen jos ei halua tuota 200€ maksaa "henkilökohtaisemmasta palvelusta"?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ei ilmeisestikään tavata vihkijää etukäteen, mikä vähän arveluttaa. Maistraatista sanoivat, että kunhan ilmoitamme muutamaa viikkoa aiemmin vihkimiseen liittyvät erityistoiveet eli musiikit, sormustenvaihdot ja runonlausunnat, pitäisi kaiken onnistua ilman mitään tapaamisia. Vähän arveluttaa, mutta minkäpä teet.

Link to comment
Share on other sites

^ Me ei tavattu vihkijää etukäteen. Sähköpostilla vain sovittiin vihkimisen kulkua ja sillä sitten mentiin. Lisäksi ei edes laitettu vihkijälle sanoja suuhun, vaan oli meille ihan yllätys mitä vihkijä puhui.

Tästä kaikesta huolimatta kaikki sujui oikein hyvin. Tuskin tapaaminen olisi mitään muuttanut. Siviilivihkimisen kohdalla voi kuitenkin itse päättää miten haluaa seremonian menevän, niin ainakin tietää etukäteen mitä on tekemässä :) Kaava on kuitenkin niin yksinkertainen, että sen muistaa hermostunut morsiankin. Meillä virallinen kaava keskeytyi läheisten lauluesityksellä ja runolla ja niiden paikan minä olin ohjeistanut kyseisille henkilöille etukäteen.

Eli älä huolehdi vaikka ette vihkijää tapaakaan, varmasti sujuu oikein hyvin :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Me tavattiin vihkijä samalla kun käytiin tutkituttamassa esteet maistraatissa, oli vihkijän itsensä ehdotus. Mielestäni oli tosi kiva nähdä minkä näköinen tyyppi siellä edessä sitten seisoo lausumassa painavia sanoja :D Tuli varmempi olo, ja hyvä mieli koska vihkijä oli tosi mukava :)

Link to comment
Share on other sites

Tapasimme vihkijämme tänään ja oli kyllä mukavaa nähdä, kuka meidät on tulossa vihkimään. Saimme tapaamisesta ideoita vihkikaavaan, jota tarkennamme vielä tämän viikon aikana. Kiva idea vihkijältä oli pyytää meitä kirjoittamaan itselleen "kirjeen", jossa kerromme, miten olemme päätyneet tähän. Hän sitten puhuu sen perusteella meistä jotakin. Ihan kiva, ettei tarvitse sanatarkasti miettiä, mitä vihkijä puhuu, mutta saamme vihkikaavaan kuitenkin jotain persoonallista ja meitä koskevaa.

Saimme myös luovuttaa esteidentutkinta-paperin vihkijän haltuun, joten meidän ei tarvitse muistaa tuota paperia ottaa mukaan hääpäivänä.

Muokattu: , käyttäjä: Fairybride
Link to comment
Share on other sites

Emme tapaa, laitamme sähköpostilla jonkun tekstin minkä toivomme vihkijän lukevan, mutta senkin maistraatin palvelusähköpostiin, lupasivat toimittaa vihkijälle. Kävimme itse maistraatissa kirjoittamassa esteettömyystutkintapaperin ja näimme samalla vihkihuoneen. Se oikeastaan riitti, tiedämme minne olemme menossa. Vihkijöitä ko. maistraatissa on kaksi eikä vielä ollut tietoa kumpi vihkii, joten tyytykäämme siihen kenet saamme :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Vihkijä soitti minulle ja ehdotti tapaamista. Käytiin eilen siis Käräjäoikeudessa ja vihkijä oli oikein mukavan tuntuinen nuori nainen. Ei ole koskaan aiemmin vihkinyt vielä ketään, mutta meitä ennen on samana päivänä yksi pari vihittävänä. :)

 

Käytiin seremonia läpi ja hän kyseli meiltä ajatuksia ja käytiin myös läpi yksityiskohtia, niinkuin tuleeko sormukset ja lukeeko joku runoja tms. Saadaan muokata vihkikaavaa aika paljon ja vihkijä lukee valitsemamme tekstin kaavan lisäksi. 

 

Jäi todella positiivinen fiilis, vihkijä vaikutti huumorintajuiselta, vaikka omaa jännitystä pohtiessani miettikin että kuinkahan paljon häntä mahtaa jännittää sitten vihkipäivänä. Eiköhän tuosta silti hyvin selvitä.  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...