Hyppää sisältöön

Valkokultaisen sormuksen rodinointi..

• Kirjaudu vastataksesi
82 vastausta aiheeseen

#1 Vieras_Jii83_*

Vieras_Jii83_*
  • Vieras

Lähetetty 22 helmikuu 2006 - 03:02

Eli otsikon mukaisesti, olisi kiva nähdä kuvia valkokultasormuksista joissa ei ole rodinointia...
Olen tähän mennessä nähnyt vain rodinoituja sormuksia, ja olisi kiva tietää olisko rodinoimaton sormuskin nätti. :)

Viimeksi muokannut -Tiitu-, 05 tammikuu 2010 - 12:06 .
yhdistetty samankaltaisia aiheita

#2 Heipsi79

Heipsi79

Vakkari

• Rouva
  • PistePistePiste
  • 297 Viestit

Lähetetty 22 helmikuu 2006 - 11:50

Mulle tuli mun kihlasormus alunperin rodinoimattomana. Tarkoitus oli pitää se sellaisena koska sillon olisin säästynyt säännölliseltä huollolta. Kun sovitin vihkisormuksia jotka olivat rodinoitua valkokultaa päädyin kuitenkin rodinoimaan myös kihlan. Se näytti sen rodinoidun vieressä kuluneelta ja tummentuneelta. Toki jos teettää sekä kihlan että vihkisormuksen rodinoimattomana niin on varmasti kivan näköinen.
Sulkilla on 8mm leveä sormus ja se on myös rodinoimaton ja sellaisena pysyy. Niin leveässä sormuksessa rodinoinnin poiskuluminen näkyisi varmasti aika pian ja olisi ruman näköinen joten pääsemme "helpommalla" näin.
Tällä hetkellä molempien kihlat on kultasepällä kaiverretavana ja kiillotettavana mutta voin laittaa kuvan sulkin sormuksesta kun ne saadaan takaisin.
Perjantaille ne luvattiin joten jospa silloin saisimme ne.

#3 tanssija

tanssija

Konkari

• Rouva
  • PistePistePistePiste
  • 2 982 Viestit

Lähetetty 22 helmikuu 2006 - 13:30

Timanttifoorumilla on keskusteltu aiheesta ja "korupaja kultainen kuu"- liikkeen seppä Tuovinen ei käytä rodinointia omissa sormuksissaan. Valkokullan oikeaa väriä on vaikea saada esille valokuvassa, mutta tässä on erään toisen ammattilaisen mielestä hyvän värinen valkokultainen sormus Tuovisen sivuilta. Tuovinen ei kerro sivuillaan valkokullan alkuperää, mutta Iiro mainitsee samassa keskustelussa, että nuo hyvän väriset sormukset ovat yleensä rasmussenin 18 ka valkokultaa. Minun sormukseni pitäisi olla juuri tuota, joten odottelen jännityksellä mitä rodinoinnin alta sitten joskus paljastuu. En haluaisi nimittäin rodinoida sitä uudestaan.

Lähetetty kuva

#4 Vieras_Jii83_*

Vieras_Jii83_*
  • Vieras

Lähetetty 22 helmikuu 2006 - 18:31

Kävin tutkimassa rasmussenin sivuja ja todellakin näyttää siltä että heidän valkokullassaan ei ole nikkeliä:
KULTASEOKSET      

14 KARAATTIA      
585 suomenväri      Au: 587 Ag: 136 Cu: 275 Zn: 2
585 Rödlig      Au: 587 Ag: 86 Cu: 325 Zn: 2
585 Gylden      Au: 587 Ag: 168 Cu: 243 Zn: 2
585 Lys 98      Au: 587 Ag: 201 Cu: 208 Zn: 2
585 / 200 Pd Valkokultaa      Au: 587 Pd: 200 Ag: 120 Cu: 68 Zn: 25
585 /150 Pd Valkokultaa      Au: 587 Pd: 150 Ag: 175 Cu: 68 Zn: 20
18 KARAATTIA      
750 Rödlig KF      Au: 752 Ag: 78 Cu: 160 Zn: 5 raehienontaja: 5
750 Lys      Au: 752 Ag: 125 Cu: 123 Zn: 0
750 / 140 Pd Valkokultaa      Au: 752 Pd: 140 Ag: 25 Cu: 73 Zn: 10
750 / 90Pd Valkokultaa      Au: 752 Pd: 90 Ag: 68 Cu: 80 Zn: 10

Voikohan mistään saada tietoon ketkä käyttävät tätä kultaa?
Tiedän että kysymällä kultasepältä/myyjältä saa tietää, mutta mulle kun tuntuu osuvan aina nämä "emmä tiedä tän alkuperää, en tiedä onko nikkeliä"-myyjät. ::)

Mä olen todella epätoivoinen, sillä haluaisin valkokultasormukset, mutta en halua ostaa kalliita sormuksia joita en voi sitten pitää nikkeliallergian takia.  :(

#5 tanssija

tanssija

Konkari

• Rouva
  • PistePistePistePiste
  • 2 982 Viestit

Lähetetty 23 helmikuu 2006 - 16:23

jos joku sanoo ettei tiiä alkuperää niin se tarkotaa varmaan käytännössä, että nikkeliä on. Kyllähän he nyt jostain tilauslomakkeista varmasti näkevät mistä materiaali tulee. Kultakeidas käyttää ainakin sanojensa mukaan rasmussenia.

#6 Vieras_gumman_*

Vieras_gumman_*
  • Vieras

Lähetetty 23 helmikuu 2006 - 19:29

Esimerkiksi Sandberg käyttää palladium-valkokultaa, joka ei sisällä nikkeliä.  :)

#7 Vieras_Jii83_*

Vieras_Jii83_*
  • Vieras

Lähetetty 23 helmikuu 2006 - 21:28

gumman: jostakin luin että palladiumvalkokullassakin saattaa joskus olla nikkeliä (huono seos).

No, täytyy vaan etsiä liike tai kultasepää joka osaa sanoa varmaksi ettei tuotteessa ole nikkeliä. Jos sitten sen jälkeen tulee oireita, voi sinne mennä sit aina takas sanoen "sä sanoit niin". ;D

#8 Vieras_Jii83_*

Vieras_Jii83_*
  • Vieras

Lähetetty 23 helmikuu 2006 - 21:33

Se muuten ihmetyttää, että liikkeissä olen nähnyt erivärisiä valkokultasormuksia. Yhdellä myyjällä oli itsellään valkokultasormus, joka oli kirkkaan vaalea, aivan kuin hopeaa. Sen hän sanoi rodinoivansa uudelleen muutaman kuukauden välein. Sit olen nähnyt myös aivan tummanharmaita versioita myytävänä. Onko ne sitten rodinoimattomia?

#9 Vieras_gumman_*

Vieras_gumman_*
  • Vieras

Lähetetty 24 helmikuu 2006 - 08:48

Palladium valkokullassa palladium on korvannut nikkelin eli se on täysin nikkelitöntä (jos jossakin seoksessa on nikkeliä mukana niin kyse ei ole silloin oikeasta palladium valkokullasta). Ikävä kyllä jotkut ihmiset voivat olla allergisia myös palladiumille. Yleisesti palladium valkokultaa pidetään kuitenkin erittäin korkealaatuisena.

#10 -Mii-

-Mii-

Konkari

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 3 283 Viestit

Lähetetty 25 helmikuu 2006 - 17:12

Tässä ote Sanbergin sivuilta:
"Markkinoilla on paljon erilaisia valkokultaseoksia. Sandberg -timanttikoruissa käytetään vain parhaita palladium -valkokultaseoksia, jotka eivät sisällä lainkaan nikkeliä ja ovat ominaisuuksiltaan (mm. väriltään) parhaita mahdollisia.

Suomessa on myynnissä myös sellaisia valkokultasormuksia, joissa pois kuluneen rodinointipinnan alta paljastuu selvästi kellertävä väri. Näiden sormusten valkokultaseoksissa on yleensä palladiumin osuus pudotettu minimiin. Lisäksi markkinoilla on myynnissä valkokultaisia tuotteita, joiden huonona puolena metalliseoksen kellertävän värin lisäksi on se, että niissä saattaa olla mukana myös nikkeliä eu -direktiivin sallimissa rajoissa. Kun rodiumpinta kuluu tällaisesta sormuksesta pois, nikkelille allerginen ihminen reagoi pinnan alta paljastuvan valkokullan pieneenkin nikkelipitoisuuteen suurella todennäköisyydellä. Allergiareaktio ei näissä tuotteissa monestikaan siis ilmene heti sormuksen käyttöönoton yhteydessä vaan vasta sitten, kun sormuksen rodiumpinta on kulunut osittain tai kokonaan pois. Monissa tapauksissa allergiset reaktiot aiheutuvat kuitenkin sormuksen puhdistuksen laiminlyönnistä, ks. www.sandberg.fi / Korujen hoito. "

Eli on palladiumseoksissakin eroja mutta jos Sanbergiin on uskomista niin ne käyttää hyvänlaatuista (lue:nikkelitöntä) valkokultaa.

#11 tanssija

tanssija

Konkari

• Rouva
  • PistePistePistePiste
  • 2 982 Viestit

Lähetetty 01 maaliskuu 2006 - 11:11

hmm.. mulla on 18 ka, mitenkähän se väri eroaa siinä kun kultaa on enemmän. Ehkä mun sormus on sit lähempänä tuota Tuovisen sormusta, joka näyttää kultaisemmalta. Noita 14 ja 18 ka seoksiakin näyttää olevan kahta erilaista Jii83 viestin mukaan

585 / 200 Pd Valkokultaa      Au: 587 Pd: 200 Ag: 120 Cu: 68 Zn: 25
585 /150 Pd Valkokultaa      Au: 587 Pd: 150 Ag: 175 Cu: 68 Zn: 20

750 / 140 Pd Valkokultaa      Au: 752 Pd: 140 Ag: 25 Cu: 73 Zn: 10
750 / 90Pd Valkokultaa      Au: 752 Pd: 90 Ag: 68 Cu: 80 Zn: 10

Jos on palladiumia enemmän niin on hopeaa vähemmän, toivottavasti mun sormuksissa on hopeaa enemmän, koska eikö se ole harmaampaa kuin palladium. Toisaalta tuossa missä on enemmän hopeaa niin on myös enemmän kuparia, joka tuo punaisuutta. No tuli mitä tuli, on se varmaan silti hieno  ;D

#12 Citronella

Citronella

VIP

• Rouva
  • PistePistePistePistePiste
  • 8 756 Viestit

Lähetetty 05 maaliskuu 2006 - 15:46

Kuten joku mainitsikin, niin myös palladiumille voi olla allerginen. Jos on nikkeliallerginen niin kannattaa tarkkaan harkita valkokultaisen sormuksen ostamista, koska silloin herkistyy myös palladiumille. Jos valkokultasormuksen kuitenkin päätyy, niin rodinointi pitäisi uusia usein, suojaamaan allergialta.

Sandbergin ja Tillanderin sormukset ovat ihan ok:n näköisiä ilman rodinointia. Aika moni muu on keltainen tai likaisen harmaa.

#13 TheWeddingPlanner

TheWeddingPlanner

Konkari

• Rouva
  • PistePistePistePiste
  • 1 011 Viestit

Lähetetty 05 maaliskuu 2006 - 20:51

Heips,

minunkin ihotautilääkärini suositteli välttämään valkokultaisia sormuksia nimenomaan mahdollisen palladiumherkistymisen vuoksi kun olen jo todetusti nikkeliallergikko.

Minusta rodinoimattomien valkokultaseosten värit ovat olleet ihan nättejä, toki ne heijastavat lämpimämmän väristä kiiltoa kuin rodinoidut tai platina. Varsinkin jos pinta matataan, kellervä kiilto korostuu.

#14 Vieras_Jii83_*

Vieras_Jii83_*
  • Vieras

Lähetetty 06 maaliskuu 2006 - 02:09

Mä olen miettinyt asiaa ja taidanpa kuitenkin hankkia keltakultaiset sormukset. Olen niin allerginen nikkelille, ja joillekin valkokultasormuksilleni jo nyt. En halua ostaa kallista vihkisormusta vain tajutakseni etten voi pitää sitä. Onneksi tykkään myös keltakullasta paljon.  :-X

#15 Vieras_K.E.A_*

Vieras_K.E.A_*
  • Vieras

Lähetetty 07 maaliskuu 2006 - 07:19

Moikka! tietääkö kukaan kalevalakorun valkokultaisten sormusten nikkelimäärästä ja mitä valkokultaa ovat?  ::)

#16 Vieras_Ilman :)_*

Vieras_Ilman :)_*
  • Vieras

Lähetetty 15 toukokuu 2008 - 14:33

Minä otin rodinoimattomana enkä ole katunut. Riippuu varmaan valkokullan laadusta, mutta ainakin tämä palladiumvalkokulta näyttää tosi kauniilta juuri ilman rodinointia. Kultaseppä suositteli ilman - toisaalta mulla on rodinoitu timanttisormus oikeassa nimettömässä eivätkä värit nyt niin suuresti eroa toisistaan - tietysti tuo rodinoitu on jotenkin valkoisempi.

#17 Vieras_Naanukka_*

Vieras_Naanukka_*
  • Vieras

Lähetetty 15 toukokuu 2008 - 14:45

Miehellä ja minulla kaikki rodinoimattomia. Pyysin nähtäväksi palasen kiillotettua rodinoimatonta valkokultaa ennen kun tein päätöksen kelpuutetaanko sepän palladiumvalkokultaseos. Seppä kiillotti jonkin ylimääräisen sahatun kultapalasen minulle ja sain katsottua sen avulla väriä ulkovalossa ja sisävalaistuksessa.

En ole katunut. :)

Viimeksi muokannut Naanukka, 15 toukokuu 2008 - 14:49 .

#18 kvaari

kvaari

Konkari

• Morsian
  • PistePistePistePiste
  • 1 579 Viestit

Lähetetty 15 toukokuu 2008 - 16:51

Rodinointi kuluu kuitenkin pois ja kultasepän kanssa keskusteltuani päädyimme tilaamaan rodinoimattomana. sain nähdä ja verrata... eikä ero mielestäni ollut kovin suuri...

kurkkaa punavalkoisia unelmia...

Hiirityttö, hiiripoika: ikivanha tarina.
Hiiri niin kuin ihminen, tahtoo elää parina.
-Tuula Korolainen-

#19 sparkly

sparkly

Juniori

• Rouva
  • PistePiste
  • 62 Viestit

Lähetetty 18 toukokuu 2008 - 19:56

Mulle tulee rodinoimaton sormus. Rodinointi kuluu kuitenkin pois ja koska mun sormuksessa on uurteita niistä rodinointi kuluisi pois hitaammin ja sormuksesta tulisi läikikäs.

#20 sarella

sarella

Vakkari

• Morsian
  • PistePistePiste
  • 162 Viestit

Lähetetty 16 heinäkuu 2008 - 09:44

Mun kihlani oli alunperin rodinoimaton. Se teetettiin liikkeessä ja sovittiin etä katsotaan mille se näyttää ilman. Menin sitten kihla sormessa jatkamaan vihkin suunnittelua ja kultaseppä katsoi sormustani ja sanoi että kyllä tuo sulle tulee rodinoida. Olen itse samaa mieltä. Minulla on erittäin vaalea iho ja rodinoimaton näyttää hieman harmahtavalle ihoa vasten. Itse haluaisin sen näyttävän enempi vaalealle, hopeamaiselle. Makuasia tämä kuitenkin on ja eri kultasepät varmaankin käyttävät erilaisia seoksia. Haittapuolena tietysti että rodinointia pitää uusia aina välillä.

Naimisiin 02. 08. 2013