Ihottumaa sormuksesta?
Lähetetty 16 huhtikuu 2007 - 17:55
Lähinnä kiinnostaisi tietää onko kenellekkään muulle tullut ihottumaa sormuksesta? Epäilen suuresti, että lika joka kertyy noihin reikiin ärsyttää ihoani... sormuksen alla iho punoittaa ja menee rikki.
Koskaan ei mikään muu sormus ole aiheuttanut tällaista. vaikka on ollut kivellisiäkin sormuksia...
(tai sitten olen timanteille allerginen ;D ;D ;D)
Lähetetty 16 huhtikuu 2007 - 18:44
Nyt minulla ei ole kihlasormusta, osittain siitä syystä etten halua sormeni mitään ylimääräistä liankerääjää. Kun vihki on sormessani, en halua kahta sormusta, joiden välissä olisi taas tila lialle ja ihottumalle. Kultasepät neuvoivat minua ottamaan mahdollisimman ohuen sormuksen, jonka taustassa ei ole mitään koloja, joihin likaa pääsisi kertymään. Lisäksi sormusta tulisi putsata usein ja mieluummin pestä kädet ilman sormuksia, ettei lika jäisi hautumaan iholle.
Sinuna puhdisttaisin sormuksen kultasepällä ja antaisin ammattitaitoisen kultasepän arvioida, voisiko kivien taustat täyttää. Kivien loiste saattaa vähän kärsiä, mutta se on pieni hinta siitä että pääsee inhottavasta ihottumasta. :)
Lähetetty 16 huhtikuu 2007 - 20:49
Lähetetty 17 huhtikuu 2007 - 08:45
Lähetetty 17 huhtikuu 2007 - 09:26
Käytän ihan kotikonstina sellaista että laitan kultakorut likoamaan kirkkaaseen viinaan :)
Koruista tulee kiiltävät ja puhtaat....toimii
Lähetetty 17 huhtikuu 2007 - 09:43
Lähetetty 17 huhtikuu 2007 - 10:16
kyllä ainakin mun sormukset joissa on timantteja on ollu ihan normaaleja ja kirkkaita liotuksen jälkeen. Pidän yleensä niitä likoamassa n. 20-30 min ja sen jälkeen tietty liinalla vielä puhdistelen ne loppuun.
Lähetetty 17 huhtikuu 2007 - 11:04
2) Nuku ilman sormusta.
Itselläni nuo auttavat. Olen atoopikko ja ihoni on todella herkkä. Kosteus sormuksen ja ihon välissä on pahinta "myrkkyä". Iho hautuu ja menee rikki. Sen jälkeen ne bakteeritkin alkavat tehdä tuhojaan.
Jos ihottumaa kuitenkin tulee, niin laita yöksi sormus sivuun ja sormeen jotakin korjaavaa voidetta esim. Bepanthenea.
Lähetetty 17 huhtikuu 2007 - 11:08
Lähetetty 18 huhtikuu 2007 - 07:09
Yllähän se jo tulikin, kivien alle kertyvä lika ja se, että iho ei saa hengittää on ne yleisimmät syyt kun ihottumaa tulee.
Ensiapuna tosiaan yöksi pois ja suihkuunkin mennessä sormus pois! Jos ei helpota, niin sitten kannattaa käyttää sormusta niin vähän kuin mahdollista, esim. kotona ollessa pitää poissa sormesta. Kannattaa antaa ihon ensin parantua kunnolla ja sitten pikku hiljaa taas "rasittaa" sitä ihottumakohtaa.
Sormusten puhdistamiseen suosittelisin joko ihan kultasepänliikkeestä ostettua ainetta tai fairya. Miedossa fairyliuoksessa saa hyviä tuloksia aikaan. :)
Lähetetty 18 huhtikuu 2007 - 07:46
Lähetetty 18 huhtikuu 2007 - 11:12
koin saman kohtalon käyttäessäni äitini vanhaan vihkisormusta! oli sairaalassa töissä ja joudun pesemään käsiäni melkein viiden minuutin välein ja vaikka kuinka sieltä sormuksenalta pesi ja kuivas hyvin niin ihottumaa tuli vaan... putsasin itse sormustani usein pienellä harjalla ja uitin sitä käsidesissä, mutta ongelma toistui aika lyhyen ajan päästä uudelleen... loppujen lopuksi en käyttänyt sormusta töissä ollenkaan... mutta pienikin käyttö aiheutti ihottumaa...
Lähetetty 18 huhtikuu 2007 - 11:23
Lähetetty 18 huhtikuu 2007 - 11:32
Vieras_xara_*
Lähetetty 18 huhtikuu 2007 - 13:59
Lähetetty 19 huhtikuu 2007 - 19:17
Sitten tein semmoisen jutun, että vein sormuksen kunnolla puhdistettavaksi Kultajouseen ja sen jälkeen ei enää ole tullut ihottumaa.
Mä pidän ihan muutenkin taukoja (otan sormuksen yöksi pois ja unohdan laittaa aamulla...sitten voi mennä helposti viikko ilman sormusta...) sormuksen pitämisessä joten sormeni saa "hengittää"...sitten kun sormet on vähän ohuemmat niin sormus pyöriikin sormessa ja sekin varmaan vaikutaa vähän...
Käy ihmeessä ainakin puhdistuttamassa se sormus säännöllisin väliajoin ja pidä niitä "taukoja" jos on tarvis.
Lähetetty 19 huhtikuu 2007 - 20:56
Lähetetty 20 huhtikuu 2007 - 07:53
Hopeassa on olemassa pintakäsittely, jonka hammastahna tuhoaa!
Eli jalometallien puhdistukseen vain niille tarkoitettuja aineita. ;)
Niksipirkassa on tämä hammastahnavinkki joskus ollut, ja senkin Pirkka oikaisi jälkikäteen. Hammastahna kiillottaa kyllä, mutta vie samalla pintakäsittelytkin mennessään. Jätetään hammastahna siis jatkossa hampaille. ;)
Toivottavasti saat helpotusta ongelmaan, Lap-81. Kannattanee Kultajousen puoleen kääntyä asiassa. :)
Vieras__Kerttu_*
Lähetetty 20 huhtikuu 2007 - 17:43
Lähetetty 25 toukokuu 2007 - 15:56
Onpa aikaa tästäkin ketjusta, mutta lisään: valkokultaiessa sormuksessa saattaa ikävä kyllä allergisen reaktion syynä olla myös valkokullan laatu. Halvemmassa valkokullassa kun käytetään nikkeliä valkaisevana metallina. Määrä on usein hyvin pieni, mutta nikkelille ERITTÄIN allerginen ihminen voi hyvinkin reagoida tällaiseen valkokultaan.
Eli valkokultasormusta hankkiessa varmistakaa ehdottomasti, että kyseessä on palladium-valkokulta.