Hyppää sisältöön

Kuva

Ihottumaa sormuksesta?

• Kirjaudu vastataksesi
42 vastausta aiheeseen

#1 Lap-81

Lap-81

VIP

• Rouva
  • PistePistePistePistePiste
  • 12 040 Viestit

Lähetetty 16 huhtikuu 2007 - 17:55

Siis ongelmani on tällainen, minulla on kihlana timanttisormus jossa 5-timanttia, tällä nyt ei varmaan seikan kanssa mitään tekemistä. Ne on istutettu upottamalla ja sisäpuolella näkyy pienet reiät...

Lähinnä kiinnostaisi tietää onko kenellekkään muulle tullut ihottumaa sormuksesta? Epäilen suuresti, että lika joka kertyy noihin reikiin ärsyttää ihoani... sormuksen alla iho punoittaa ja menee rikki.

Koskaan ei mikään muu sormus ole aiheuttanut tällaista. vaikka on ollut kivellisiäkin sormuksia...
(tai sitten olen timanteille allerginen ;D ;D ;D)

#2 pikkupioni

pikkupioni

Vakkari

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 167 Viestit

Lähetetty 16 huhtikuu 2007 - 18:44

En osaa auttaa kuin kertomalla omista kokemuksistani. Aiemmassa suhteessa kihlasormus oli sormessani melko pitkään, eli kuusi vuotta. Sormus oli  päältä melko leveä ja sisältä ontto. Leveän ontton sormuksen ja sormeni väliin jäi tasku, jonne lika ja hiki pääsivät pesiytymään. Koskaan en ole millekkään metallile allergisoitunut, vaikka olen pitänyt pysyvästikin sormessani jos jonkinlaisia rihkamasormuksia, mutta muutaman vuoden jälkeen tämän sormuksen alle tuli kutiavaa, hilseilevää ihotumaa. Ihottuma helliti kun olin pari päivää ilman sormusta ja putsasin sormuksen huolella (käytin hammastahnaa ja -harjaa). Valitettavasti se tuli kuitenkin takaisin muutamassa kuukaudessa, vaikka koitin putsata sormusta säännöllisesti.

Nyt minulla ei ole kihlasormusta, osittain siitä syystä etten halua sormeni mitään ylimääräistä liankerääjää. Kun vihki on sormessani, en halua kahta sormusta, joiden välissä olisi taas tila lialle ja ihottumalle. Kultasepät neuvoivat minua ottamaan mahdollisimman ohuen sormuksen, jonka taustassa ei ole mitään koloja, joihin likaa pääsisi kertymään. Lisäksi sormusta tulisi putsata usein ja mieluummin pestä kädet ilman sormuksia, ettei lika jäisi hautumaan iholle.

Sinuna puhdisttaisin sormuksen kultasepällä ja antaisin ammattitaitoisen kultasepän arvioida, voisiko kivien taustat täyttää. Kivien loiste saattaa vähän kärsiä, mutta se on pieni hinta siitä että pääsee inhottavasta ihottumasta. :)

#3 Lap-81

Lap-81

VIP

• Rouva
  • 12 040 Viestit

Lähetetty 16 huhtikuu 2007 - 20:49

no mulla tosiaan sormus ei ole kerennyt olemaan vasta kuin tämän reilun 4kk... :-/ kortisonia olen siihen nyt käyttänyt... pitää varmaan ruveta itsekkin sitä puhdistelemaan enemmän... mun työssäni vaan joutuu useita kertoja päivässä puhdistamaan kätensä...joten ei ihme jos sinne väliin likaa kertyy.

#4 Kimkim

Kimkim

Vakkari

• Morsian
  • PistePistePiste
  • 164 Viestit

Lähetetty 17 huhtikuu 2007 - 08:45

Usein tuntuu, että ihmiset ei ymmärrä, että se juuri se lika, mikä aiheuttaa sormuksen alle ihottumaa ja kutinaa. Yleensä epäillään, että sormuksessa on nikkeliä tms., kun ei voi tajuta, että miten kakkainen se sormus on! Olen nähnyt sellaisiakin sormia, joissa sormus on aivan liian pieni. Sitten ihmetellään kuinka sormi on kauhean näköinen  :-/ Sama juttu korvakorujen kanssa.

#5 Ulpukka

Ulpukka

Vakkari

• Rouva
  • PistePistePiste
  • 256 Viestit

Lähetetty 17 huhtikuu 2007 - 09:26

Juu tuleehan niistä koruista ihottumaan mullekin jos ei puhdista niitä säännöllisesti.
Käytän ihan kotikonstina sellaista että laitan kultakorut likoamaan kirkkaaseen viinaan :)
Koruista tulee kiiltävät ja puhtaat....toimii

#6 Lap-81

Lap-81

VIP

• Rouva
  • 12 040 Viestit

Lähetetty 17 huhtikuu 2007 - 09:43

^Pystyykö tota muka käyttää timanttisormuksille???  

#7 Ulpukka

Ulpukka

Vakkari

• Rouva
  • PistePistePiste
  • 256 Viestit

Lähetetty 17 huhtikuu 2007 - 10:16

Lap-81,
kyllä ainakin mun sormukset joissa on timantteja on ollu ihan normaaleja ja kirkkaita liotuksen jälkeen. Pidän yleensä niitä likoamassa n. 20-30 min ja sen jälkeen tietty liinalla vielä puhdistelen ne loppuun.

#8 Fröken Strand

Fröken Strand

Vakkari

• Rouva
  • PistePistePiste
  • 902 Viestit

Lähetetty 17 huhtikuu 2007 - 11:04

1) Kuivaa kädet huolellisesti pestyäsi ne - erityisesti siis sormuksen alta.
2) Nuku ilman sormusta.

Itselläni nuo auttavat. Olen atoopikko ja ihoni on todella herkkä. Kosteus sormuksen ja ihon välissä on pahinta "myrkkyä". Iho hautuu ja menee rikki. Sen jälkeen ne bakteeritkin alkavat tehdä tuhojaan.
Jos ihottumaa kuitenkin tulee, niin laita yöksi sormus sivuun ja sormeen jotakin korjaavaa voidetta esim. Bepanthenea.

#9 Lap-81

Lap-81

VIP

• Rouva
  • 12 040 Viestit

Lähetetty 17 huhtikuu 2007 - 11:08

kitos hyvistä vinkeistä...nyt on muutama yö mennyt ilman sormusta... katsotaan jos se auttaisi...

#10 Jii^

Jii^

Jii|

• Rouva
  • 6 856 Viestit

Lähetetty 18 huhtikuu 2007 - 07:09

Viinasta en osaa sanoa mitään, mutta hammastahnaa en suosittelisi käytettäväksi mihinkään muuhun kuin hampaiden pesuun! Se on kuitenkin hankaavaa ainetta..

Yllähän se jo tulikin, kivien alle kertyvä lika ja se, että iho ei saa hengittää on ne yleisimmät syyt kun ihottumaa tulee.
Ensiapuna tosiaan yöksi pois ja suihkuunkin mennessä sormus pois! Jos ei helpota, niin sitten kannattaa käyttää sormusta niin vähän kuin mahdollista, esim. kotona ollessa pitää poissa sormesta. Kannattaa antaa ihon ensin parantua kunnolla ja sitten pikku hiljaa taas "rasittaa" sitä ihottumakohtaa.

Sormusten puhdistamiseen suosittelisin joko ihan kultasepänliikkeestä ostettua ainetta tai fairya. Miedossa fairyliuoksessa saa hyviä tuloksia aikaan.  :)

#11 Lap-81

Lap-81

VIP

• Rouva
  • 12 040 Viestit

Lähetetty 18 huhtikuu 2007 - 07:46

kiitos Jii| on hammastahna hyvää hopean puhdistukseen...ja tosiaan hampaidenpesuun ;D ;D ;D  mitä mieltä sä olet tosta timanttireikien peittämisestä? olisko siitä hyötyä ja paljonkohan sellainen maksaisi?

#12 Elluli

Elluli

Vakkari

• Rouva
  • PistePistePiste
  • 327 Viestit

Lähetetty 18 huhtikuu 2007 - 11:12

se on ne kolot!!!
koin saman kohtalon käyttäessäni äitini vanhaan vihkisormusta! oli sairaalassa töissä ja joudun pesemään käsiäni melkein viiden minuutin välein ja vaikka kuinka sieltä sormuksenalta pesi ja kuivas hyvin niin ihottumaa tuli vaan... putsasin itse sormustani usein pienellä harjalla ja uitin sitä käsidesissä, mutta ongelma  toistui aika lyhyen ajan päästä uudelleen... loppujen lopuksi en käyttänyt sormusta töissä ollenkaan... mutta pienikin käyttö aiheutti ihottumaa...

#13 Napsu

Napsu

Konkari

• Rouva
  • PistePistePistePiste
  • 3 595 Viestit

Lähetetty 18 huhtikuu 2007 - 11:23

Mulla ei ollut mitään ongelmaa, kun käytin pelkkää kihlasormusta. Kihloissa ehdittiin olla kuutisen vuotta enkä koskaan riisunut sormustani. Sitten kun kihla sai parikseen vihkisormuksen, alkoivat ongelmat. Ensimmäinen vuosi meni hyvin, mutta sitten iho sormuksen alta alkoi ensin kutiamaan ja sitten siihen tuli ihottumaa. En voinut lopulta pitää sormuksia ollenkaan. en edes yhtä kerrallaan, kun iho oli kerran kunnolla päässyt ärsyyntymään. Luulin ensin, että kyse on allergiasta, mutta syynä taitaa olla nimenomaan sormuksen alle jäävä kosteus. Nykyään käytän sormuksia vain kun poistun kotoa. Kotiin tullessa otan sormukset pois, yöllä en pidä koskaan. Kädet pyrin pesemään ilman sormuksia ja aina huolellisesti kuivaamaan ihon sormuksen alta. näin on iho parantunut ja voin edes jonkun verran pitää sormusta.

#14 Lap-81

Lap-81

VIP

• Rouva
  • 12 040 Viestit

Lähetetty 18 huhtikuu 2007 - 11:32

Joo, vihkiin ei ainakaan tule tämän takia kyllä upotettuja timantteja... >:( pinta-asennettuja vain... noista koloista se vaan johtuu kun se ihottuma on nimenomaan vain noitten timanttien kohdalla... sileiden sormusten kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa...

#15 Vieras_xara_*

Vieras_xara_*
  • Vieras

Lähetetty 18 huhtikuu 2007 - 13:59

Eikö ne kolot vois käydä täyttämässä niin ei olis ongelmaa kihlasormuksenkaan kanssa enää?

#16 iiris77

iiris77

Vakkari

• Rouva
  • PistePistePiste
  • 349 Viestit

Lähetetty 19 huhtikuu 2007 - 19:17

Mulle tuli ihan sama tämän kihlani kanssa, just varmaan 4-6 kk kihlautumisen jälkeen. Olin sitten pitämättä sormusta tosi pitkään ja tosiaan kävin parissakin paikassa kysymässä että voisivatko "täyttää". Teoriassa kuulemma voi, mutta tämmöisen valmiin "muotista tehdyn" sormuksen täyttömateriaali ei välttämättä tule pitämään, eli se kulta mikä siellä sisällä on...ei välttämättä pysy.

Sitten tein semmoisen jutun, että vein sormuksen kunnolla puhdistettavaksi Kultajouseen ja sen jälkeen ei enää ole tullut ihottumaa.

Mä pidän ihan muutenkin taukoja (otan sormuksen yöksi pois ja unohdan laittaa aamulla...sitten voi mennä helposti viikko ilman sormusta...) sormuksen pitämisessä joten sormeni saa "hengittää"...sitten kun sormet on vähän ohuemmat niin sormus pyöriikin sormessa ja sekin varmaan vaikutaa vähän...

Käy ihmeessä ainakin puhdistuttamassa se sormus säännöllisin väliajoin ja pidä niitä "taukoja" jos on tarvis.

#17 Lap-81

Lap-81

VIP

• Rouva
  • 12 040 Viestit

Lähetetty 19 huhtikuu 2007 - 20:56

Kiitos Iiris infosta...toi onki just kultajousesta ostettu...

#18 Jii^

Jii^

Jii|

• Rouva
  • 6 856 Viestit

Lähetetty 20 huhtikuu 2007 - 07:53

Sen verran tuun vielä oikaisemaan, että hammastahnaa EI saa käyttää hopeankaan puhdistukseen!!!!!  :o

Hopeassa on olemassa pintakäsittely, jonka hammastahna tuhoaa!
Eli jalometallien puhdistukseen vain niille tarkoitettuja aineita.  ;)

Niksipirkassa on tämä hammastahnavinkki joskus ollut, ja senkin Pirkka oikaisi jälkikäteen. Hammastahna kiillottaa kyllä, mutta vie samalla pintakäsittelytkin mennessään. Jätetään hammastahna siis jatkossa hampaille.  ;)

Toivottavasti saat helpotusta ongelmaan, Lap-81. Kannattanee Kultajousen puoleen kääntyä asiassa. :)

#19 Vieras__Kerttu_*

Vieras__Kerttu_*
  • Vieras

Lähetetty 20 huhtikuu 2007 - 17:43

Meille sanottiin kultasepänliikkeessä että timanttisormuksen voi ihan rauhassa keittää kattilassa että se puhdistuu. Muistaa vaan ettei käräytä sitä pohjaan kiinni...

#20 kullannuppu2364

kullannuppu2364

Konkari

• Rouva
  • PistePistePistePiste
  • 3 782 Viestit

Lähetetty 25 toukokuu 2007 - 15:56

Älkää ihmeessä menkö täytättämään kivien takana olevia "koloja". Kyseessä ovat ns. valoaukot, joista pääsee vähäsen valoa kiven taakse saaden sen loistamaan kauniimmin. Vielä tärkeämpi tekijä valoaukot ovat siinä, että ilman niitä kiven alle kerääntyvää likaa ei saada kiven alta puhdistettua millään, edes ultrapesulla, ja kallis timanttikin muuttuu sameaksi ja rumaksi.

Onpa aikaa tästäkin ketjusta, mutta lisään: valkokultaiessa sormuksessa saattaa ikävä kyllä allergisen reaktion syynä olla myös valkokullan laatu. Halvemmassa valkokullassa kun käytetään nikkeliä valkaisevana metallina. Määrä on usein hyvin pieni, mutta nikkelille ERITTÄIN allerginen ihminen voi hyvinkin reagoida tällaiseen valkokultaan.
Eli valkokultasormusta hankkiessa varmistakaa ehdottomasti, että kyseessä on palladium-valkokulta.