Guest Vieras_morsio09_*

Innoton kaaso / kaasoa ei kiinnosta (yhdistetty)

100 viestiä aiheessa

Minulla on kaaso, joka ei tunnu ollenkaan olevan innoissaan häistä tai kaasona olosta. Ilmeisesti hän stressaa kauheasti siitä, että mulla olisi jotenkin hirmukovat odotukset eikä hän usko osaavansa mitään. Hänen mielestään oon myös tosi aikaisin liikkeellä (häät kesällä 2009) eikä hänen kanssaan voi oikein edes puhua häistä, koska hän heti ahdistuu. Meillä on taustalla yli vuoden kestänyt mykkäkoulu, joka päättyi ihan äskettäin juuri ennen kuin mua kosittiin. Sitten olin niin innoissani siitä, että oltiin kaason kanssa taas väleissä (ollaan siis oltu todella hyviä ystäviä ennen tätä riitaa) ja tietysti kihloista ja häistäkin, että pienessä hiprakassa pyysin tätä henkilöä kaasoksi. Ja hän oli tästä aivan otettu ja on jälkeenpäinkin sanonut että haluaa kyllä olla kaaso tosi kovasti, mutta jotenkin kokee homman tosi vaativaksi.

Kaaso ei myöskään tunne mun muita hyviä ystäviä, ainakaan kunnolla, eikä ole kovin innostunut toimimaan näiden kanssa yhdessä. Haluaisin mahdollisesti kaksi läheistä ystävää morsiusneidoiksi mutta pelottaa miten tulisivat kaason kanssa toimeen. En haluaisi sanoa, että kaduttaa kaasovalinta, mutta ei ole kauhean kivaa, kun ei voi kaasolleen intoilla omista häistä. Harmittaa.

Olen yrittänyt kaasolle selittää, ettei mulla ole mitään vaatimuksia, itse kuitenkin tekisin suurimman osan. Lähinnä tehtäviksi tulisi polttarien järkkäys sekä tuki ja aikataulun valvominen hääpäivänä. Muita hommia voisi jakaa niille morsiusneidoille, mutta kuten sanottua, en tiedä uskallanko pyytää näitä toisia kavereita morsiusneidoiksi ettei kaaso loukkaannu - kyselin mitä mieltä hän olisi siitä, että mulla olisi kaksi kaasoa ja kaaso selvästi loukkaantui tästä.

Pitäisikö vielä vaan yrittää saada kaasoa innostumaan vai mitä tässä tekisi? Jos vaihdan kaasoa niin se on satavarma että menee välit uudestaan poikki. Inhottava tilanne...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mulla on kaksi kaasoa joista toinen oli alkuun erittäin nihkeä kaikkeen häihin liittyvään.nyt kun häät ovat lähempänä(heinäkuussa) on myös tämä "nihkeämpi" kaaso innostunut.järkkäilee kaikkea ja suunnittelee :-X silloin alkuun kun huomasin kaason nihkeyden en oikeestaan kauheesti kertonu häistä ja toivoin että hänkin innostuisi.hän tosin erosi itse hieman ennen kun ruvettiin tosissaan suunnittelemaan joten en senkään takia halunnut häiritä.

jospa sunkin kaaso vaan on sitä mieltä että on liian aikaista.jospa hän siitä innostuisi kun lähemmäs mennään.ota vaan toinen kaaso ja sano että ei ole sitten tällä yhdellä kaikki hommat hoidettavina.

meillä tosin kaasot ei ole ehtiny mukaan mihinkään askarteluihin kun olen niin innokkaasti kaikki itse jo tehnyt :unsure::unsure: eli meillä on kaasot vaan mun tuki ja turva h-hetkenä,ja nyt kyllä suunnittelevat polttareita.

mulla myös jonkin verran kavereita jotka eivät toisiaan tunne, siksi meillä onkin maaliskuun lopulla tyttöjen ilta johon kaikki tulevat ja saavat tutustua toisiinsa ennen polttareita.ovat kyllä niin samanhenkisiä että varmasti tulevat toimeen :lol:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

minä olen jäänyt ihan yksin hääjärjestelyiden kanssa, kaason suhteen.

olen ollut häneen jatkuvasti yhteydessä, ja puhunut muustakin kuin hääasioista.

hän ei pidä minuun mitään yhteyttä, viestini menevät kuin tyhjille seinille.

olen onnellinen kuitenkin jo siitä että hän saapuu (toivottavasti) hääjuhlaan,

olen kuitenkin melko ymmälläni siitä ettei hänestä kuulu mitään, kuin maa

olisi hänet niellyt. sanoisi suoraan jos ei kiinnosta, tai oli syy mikä tahansa,

en ihmettelisi päivästä toiseen, että mikä riivaa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

NeRi, kiitos vastauksesta, olenkin nyt toistaiseksi päättänyt antaa kaason olla omissa oloissaan. Eipä ole kyllä hänestä mitään kuulunutkaan. Ehkä tosiaan parempi antaa vaan aikaa.

Toisaalta harmittaa kyllä edelleen, ja välillä olen ollut sitäkin mieltä, että jääköön pois vaikka koko häistä jos ei tuon enempää kiinnosta. Todennäköisesti otan ainakin toisen kaason jos en kokonaan vaihda.

Ehkä mä olenkin vaan tosiaan liian ajoissa kaiken kanssa. Vaikka itsellä olis nyt jo miljoona ideaa, muut eivät ehkä jaksa vielä innostua yhtä paljon kuin morsian :)

can't help it: Tosi harmi että sulla on käynyt samoin. Jotenkin mä ainakin itse kuvittelin, että kaasona oleminen olisi kunniatehtävä ja siksi odotin että kaaso olisi enemmän mukana kaikessa. No mutta ehkä se tästä vielä, aikaa kuitenkin on. En haluaisi menettää kaasoa ja vielä vähemään ystävää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mulla on kans se ongelma et kaaso on vähä välinpitämätön..no omat jutut on varmaan tärkeempiä mut vois sanoo jos ei pysty tai kiinnosta...mul on kyl toinen kaaso joka on vähä enemmän jutus mukana..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
NeRi, kiitos vastauksesta, olenkin nyt toistaiseksi päättänyt antaa kaason olla omissa oloissaan. Eipä ole kyllä hänestä mitään kuulunutkaan. Ehkä tosiaan parempi antaa vaan aikaa.

Toisaalta harmittaa kyllä edelleen, ja välillä olen ollut sitäkin mieltä, että jääköön pois vaikka koko häistä jos ei tuon enempää kiinnosta. Todennäköisesti otan ainakin toisen kaason jos en kokonaan vaihda.

Ehkä mä olenkin vaan tosiaan liian ajoissa kaiken kanssa. Vaikka itsellä olis nyt jo miljoona ideaa, muut eivät ehkä jaksa vielä innostua yhtä paljon kuin morsian :)

can't help it: Tosi harmi että sulla on käynyt samoin. Jotenkin mä ainakin itse kuvittelin, että kaasona oleminen olisi kunniatehtävä ja siksi odotin että kaaso olisi enemmän mukana kaikessa. No mutta ehkä se tästä vielä, aikaa kuitenkin on. En haluaisi menettää kaasoa ja vielä vähemään ystävää.

Ymmärrän, että sinä morsiamena olet innoissasi tulevista häistäsi, ja niin pitääkin olla :) Mutta kun häihin on 1,5 vuotta aikaa, ei ehkä kannata odottaa, että kaikki olisivat yhtä intoa piukassa järkkäilemässä kuin morsian. Siksi ymmärrän ehkä myös kaasoasi, ettei hän välttämättä jaksa innostua vielä 1,5 vuotta ennen h-hetkeä, vaikka kaason tehtävä onkin kunnia-asia. On selvää, että häät ovat morsiusparille itselleen elämän suurimpia asioita ja niitä kuuluukin suunnitella paljon. Aikaa on teillä kuitenkin vielä reilusti, vaikka TODELLA nopeasti se meneekin :-X Mulla on aikaa häihin 5kk enkä vieläkään ole jaksanut ressata kaasoja asialla -toinen kyllä hösöttää ihan oma-aloitteisesti melkein enemmän kuin minä morsian:lol: Antoisia häiden järjestelyjä :-*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minua ei edes omat häät kiinnostaneet vielä 1,5 vuotta ennen. Jos olisin kaasona ja morsian alkaisi yli vuotta ennen niistä jauhamaan niin en jaksaisi. Onneksi sain aikoinaan olla kaasona morsiammelle joka ei ajatellut omien häidensä olevan maailman tärkein asia. Itseasiassa pyysikin kaasoki vasta puolta vuotta ennen häitä ja hyvin ehdimme kaikki toteuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laitetaanpa kaason mielipidettä myös mukaan. Itse oo ensi kesänä erittäin läheiselle ihmiselle kaasona (meitä on kaksi) ja aivan innoissani touhusta! Yhdessä ollaan taiteltu jo miltei vuotta aiemmin kortteja, suunniteltu värejä ja selailtu häälehtiä. Myös häämessuilla on tullut käytyä useaan otteeseen, ja minä olin se joka tirauti kyyneleet morsiuspukua sovitettaessa paljon herkemmin kuin morsmaikku :)

Jos tuntee toisen ihmisen ja on vakuuttunut että kaksi ihmistä (hääpari) sopii yhteen loppuelämäksi, en tajua miksi ystävän eteen ei vois olla onnellinen ja uhrata aikaa omasta elämästä. Ja ei, emme asu samassa kaupungissa vaan välimatka on noin 500km kuitenkin kaikki sujuu hyvin, häät on vasta 5kk päästä. Samalla itse pakerran täysiä työn ja kouluhommien parissa ja suunnittelen reissuja maailmalle :D Polttarit ovat jo nyt hyvällä suunnittelumallilla, ja olen niistäkin ihan tohkeissani, parasta on nähdä polttaripäivänä (toivottavasti) morsiamen liikuttuvan siitä että olemme nähneet vaivaa todenteolla juhlien onnistumisen eteen. Morsmaikku osaa myös olla tavallisesti kiitollinen kaikesta joten hänen eteensä on mukavakin nähdä vaivaa. Häät eivät saisi missään nimessä olla kenellekkään pakkopullaa vaan elämän parasta aikaa suunnitteluista lähtien!! Ja siitä se yhteinen auvoinen elo alkaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä myös asiaa entisen kaason näkökulmasta.

Morsio 09: Yhdyn jo aiemmin julkituotuun mielipiteeseen, että ei kaaso välttämättä ole innoissaan häistä 1.5 vuotta aiemmin, vaikka morsian olisikin. Itseäni kaveri pyysi kaasoksi vuosi sitten jo ennen kuin hääpäivä oli sovittukaan ja intoili minulle häistä, kun ei sulhasen kanssa niistä voinut puhua (sulhanen ei siis halunnut puhua vaan halusi, että häät pidetään vasta joskus myöhemmin ja morsiammen oli vaikea tätä hyväksyä). Oikeastaan hän oli jo puhunut paljon häistä ennen kuin oli kosittukaan. Kosinnan jälkeen hän intoutui asiasta kovasti ja vihjaili jo minulle vähän polttareiden ohjelmastakin. Itsestäni tuntui tyhmältä puhua koko häistä, kun ei ollut hääpäivää edes sovittuna ja he eivät sulhasen kanssa pitkään aikaan pystyneet edes puhumaan koko asiasta ilman että keskustelu (morsiammen omien sanojen mukaan) päättyi kärhämään. Lopulta hän sai sulhosta irti, että häät ovat vuonna 2009. Nyt häät on yhtäkkiä siirretty tälle kesälle (ja ei, morsian ei ole raskaana ;)). Valitettavasti päivä ei minulle käynyt, joten jouduin kieltäytymään jo kerran luvattuani, mikä on aiheuttanut sen, että hän on katkaissut välit täysin kanssani :( Voitte kuvitella, että tuntuu pahalta, koska olisin mielelläni ollut hänen kaasonsa (minusta kunniatehtävä ja olin jo vähän miettinytkin polttareita tuolle vuodelle 2009) ja nyt koko tämän sotkun seurauksena menetin ystävän. Muistakaa siis morsiot, että vaikka päivä on tärkeä niin morsiammelle kuin kaasoillekin, niin elämässä on monta muutakin tärkeää asiaa ja kaasoilla on omat elämänsä :-X .

Anteeksi sekava posti, mutta asia on minulle todella herkkä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Laitetaanpa kaason mielipidettä myös mukaan. Itse oo ensi kesänä erittäin läheiselle ihmiselle kaasona (meitä on kaksi) ja aivan innoissani touhusta! Yhdessä ollaan taiteltu jo miltei vuotta aiemmin kortteja, suunniteltu värejä ja selailtu häälehtiä. Myös häämessuilla on tullut käytyä useaan otteeseen, ja minä olin se joka tirauti kyyneleet morsiuspukua sovitettaessa paljon herkemmin kuin morsmaikku :)

Jos tuntee toisen ihmisen ja on vakuuttunut että kaksi ihmistä (hääpari) sopii yhteen loppuelämäksi, en tajua miksi ystävän eteen ei vois olla onnellinen ja uhrata aikaa omasta elämästä. Ja ei, emme asu samassa kaupungissa vaan välimatka on noin 500km kuitenkin kaikki sujuu hyvin, häät on vasta 5kk päästä. Samalla itse pakerran täysiä työn ja kouluhommien parissa ja suunnittelen reissuja maailmalle :D Polttarit ovat jo nyt hyvällä suunnittelumallilla, ja olen niistäkin ihan tohkeissani, parasta on nähdä polttaripäivänä (toivottavasti) morsiamen liikuttuvan siitä että olemme nähneet vaivaa todenteolla juhlien onnistumisen eteen. Morsmaikku osaa myös olla tavallisesti kiitollinen kaikesta joten hänen eteensä on mukavakin nähdä vaivaa. Häät eivät saisi missään nimessä olla kenellekkään pakkopullaa vaan elämän parasta aikaa suunnitteluista lähtien!! Ja siitä se yhteinen auvoinen elo alkaa.

On toki hienoa, että jaksat olla asiasta innoissasi jo paljon ennen häitä, eikä siinä tietenkään mitään väärää ole, päinvastoin! Tuskin kukaan väittääkään, ettei ystävän tukena SAISI olla jo vaikka vuosikymmentä ennen häitä, sehän on vain hieno asia. MUTTA, mielestäni myöskään morsian ei voi odottaa, että kaikki muut olisivat yhtä täpinöissään häistä vaikka tässä ketjun aloittajan tapauksessa jo 1,5 vuotta ennen häitä. Tottakai morsian on innoissaan ja toivottavasti myös sulhanen :D , mutta mielestäni ei voi edellyttää myös kaikkien muiden olevan yhtä innoissaan. Varmasti kaikki ovat onnellisia ja iloisia tulevista häistä, mutta kenenkään ei mielestäni, edes kaason, tarvitse juosta intoa piukassa sovittelemassa hääpukuja ja miettimässä kutsukorttien värejä 1,5 vuotta ennen.

Morsiamilta tosiaan tuppaa unohtumaan monesti se, ettei hänen elämänsä suurin päivä ole sitä välttämättä kaikille muille, vaikka kaason tehtävä onkin kunnia-asia ja kaasona tuleekin olla onnellinen morsiamen (ja sulhasen tietysti myös) puolesta.

Mutta jatkakaa vain samaan malliin, hienoa, että jaksat olla morsiamen tukena ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sehän tässä pahimmalta tuntuukin, etten todellakaan ole vaatinut (tai edes pyytänyt) kaasolta vielä yhtään mitään. En ole sovittanut yhtä ainutta pukua enkä raahannut kaasoa yhtään mihinkään. Ainoa tässä vaiheessa sovittu asia on juhlapaikka, joka on varattu nyt jo siitä syystä, että paikat menevät tosi nopeasti. En siis missään tapauksessa hölise häistäni kenellekään, joka ei niistä itse kysy ja ole kiinnostunut (eipä niin että olisi paljon puhuttavaakaan tässä vaiheessa). Ja tiedoksi vielä, että sulhanen on hyvinkin aktiivisesti mukana suunnittelussa ja hänen kanssaan voi oikein hyvin puhua häihin liittyvistä asioista. Tai ainakin reppana yrittää minun ajatuksenjuoksuani ymmärtää :)

Kaaso itse on kuitenkin (kai) stressaantunut koska olettaa minun vaativan tosi paljon. Tätä stressiä olen yrittänyt poistaa sanomalla, etten odota mitään muuta kuin tukea hääpäivänä ja polttareiden järkkäystä. Ei auta.

Eipä ole kaasosta kuulunut sanaakaan, itse olen lähettänyt anteeksipyyntöjä ja sovintoyrityksiä. Aikaa on ja ehkä ehditään paikata välit, mutta juuri nyt on ihan sama. Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kieltämättä ihan totta että ei kaikilta voi vaatia täysipäiväistä sitoutumista toisen juhlan järjestelyyn, mutta pointti oli se että löytyy myös meitä kaasoja jotka ovat todella innoissaan järjestelyistä ja en ymmärrä ihmisiä jotka tosiaan eivät ota minkäänlaista yhteyttä niinkuin viestiketjun aloittelijalle on käynyt.

kaason ja morsiamen välien tulis olla täysin avoimia että osaa ja voi esittää toiveita suuntaan jos toiseenkin. Ihmettelen vain niitä, jotka lupautuvat kaasoiksi ja eivät laita tikkua ristiin saati vastaa edes tiedusteluihin tapaamisista/suunnitteluista yms. Ystävien tulisi alusta asti selvittää mitä odotetaan niin ei synny kummankaan puolelta väärinkäsityksiä. Toivon sulle vieras_morsio 09_ jotta saatte asiat kuntoon kaason kanssa ja saat viettää ihanan hääpäivän. ja vaikka kaaso ei innostuiskaan niin on sulla kaikki muut rakkaat lähimmäiset kuitenkin tärkeimpänä päivänä vierella!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tulee myös muistaa että kaikki me olemme erilaisia. Itse INHOAN askartelua ja kaikkea "hempeilyä" ja vastaavaa. Itse en siis askarrellut omiinkaan häihini yhtään mitään, en puhunut niistä paljon kenenkään kanssa, koska halusin keskustella muista asioista kuin häistäni. Juhlapaikan, kirkon, kukat, puvun, sulhasen asun, korut jne. kävin itse valitsemassa tai sulhasen kanssa. Kaason ja bestmanin kanssa keskustelimme välillä asioista, mutta mukana he eivät olleet (olisivat tietenkin saaneet tulla jos olisivat sitä pyytäneet). Kaaso ja bestman järjestivät ainaostaan meille polttarit ja olivat hieman apuna hääpäivänä, ei muuta (emme halunneet ketään työllistää meidän häitä varten).

Eli jos olen kaasona niin olen silloin myös oma itseni. Ja se henkilö joka minua pyytää kaasoksi luulisi olevan sen verran minua tunteva että tietää nämä asiat eikä "velvoita" mihinkään askartelutalkoisiin ym.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Sehän tässä pahimmalta tuntuukin, etten todellakaan ole vaatinut (tai edes pyytänyt) kaasolta vielä yhtään mitään. En ole sovittanut yhtä ainutta pukua enkä raahannut kaasoa yhtään mihinkään. Ainoa tässä vaiheessa sovittu asia on juhlapaikka, joka on varattu nyt jo siitä syystä, että paikat menevät tosi nopeasti. En siis missään tapauksessa hölise häistäni kenellekään, joka ei niistä itse kysy ja ole kiinnostunut (eipä niin että olisi paljon puhuttavaakaan tässä vaiheessa). Ja tiedoksi vielä, että sulhanen on hyvinkin aktiivisesti mukana suunnittelussa ja hänen kanssaan voi oikein hyvin puhua häihin liittyvistä asioista. Tai ainakin reppana yrittää minun ajatuksenjuoksuani ymmärtää :)

Kaaso itse on kuitenkin (kai) stressaantunut koska olettaa minun vaativan tosi paljon. Tätä stressiä olen yrittänyt poistaa sanomalla, etten odota mitään muuta kuin tukea hääpäivänä ja polttareiden järkkäystä. Ei auta.

Eipä ole kaasosta kuulunut sanaakaan, itse olen lähettänyt anteeksipyyntöjä ja sovintoyrityksiä. Aikaa on ja ehkä ehditään paikata välit, mutta juuri nyt on ihan sama. Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta.

Asia on tietysti ihan eri, jos ei ole edes VÄLEISSÄ kaason kanssa. Voimia ja jaksamista, toivon sydömestäni, että saatte välinne kuntoon!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ikävä tilanne sinulle, toivoa vain asioiden selviämiseen.

Itse olen kaasona ystävälleni ja tunnustaudun olevani vähän innoton. Kannan toki korteni kekoon häiden järjestelyssä, kuuntelen ja tuen ongelmissa ja järjestelen polttareita, mutta en saa suurta onnen tunnetta ystäväni häähumusta. Aluksi koin asiasta syyllisyyttä, mutta sitten annoin luvan itselleni olla tuntematta mitään sen erityisempää. Päivä on morsiammelle yksi elämän kohokohdista ja onkin tosiaan muistettava, ettei se välttämättä ole sitä kaasolle. Toki ei ole oikein, jos morsian pyytää ja tarvitsee apua häiden järjestelyissä ja sitten hänet jätetään yksin, vaikka ensin suostutaan tähän kunniatehtävään. Luvatut asiat ja "velvollisuudet" mielestäni pitää hoitaa, mutta siihen ei oikein voi vaikuttaa, miltä kaasosta tuntuu. Innostumisen vaatimus saattaa jopa pahentaa tilannetta.

Itselläni samassa ongelmassa, omien häitteni kohdalla auttoi se, että pystyin puhumaan ja saamaan apua häiden järjestelemiseen muilta ystäviltäni. En pyytänyt ketään toista varsinaiseksi kaasoksi, mutta käytännössä myös muut ystäväni hoitivat kaason tehtäviä.

Jaksamista ja ymmärtämistä puolin ja toisin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla vaihtui kaaso (tai yksi niistä) kesken suunnittelujen.Meille tämä ei kyllä kaatunut hääsuunnittelu-asioihin vaan vähän muihin juttuihin.Mutta lähinnä mun kirjoituksen pointti on se,että kaasotkin tarvitsee ymmärrystä.MUTTA jos yhteinen homma ei toimi,kannattaa sitä vaihtoa miettiä."muuten ei kellään ole kivaa" - ei kaasolla eikä itsellä :)

Muokattu: , käyttäjä: elokuu08

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ensinnäkin alkuperäiselle aloittajalle, onneksi olkoon, kun olet saanut ystäväsi takaisin! Älä luovuta ihan vähällä.

JA sitten asiaan: Itse olen kaasona ensi vuonna pidettävissä häissä, ja pyyntö tuli joskus heinä-elokuussa -06. Eli melko hyvissä ajoin. Minulle kerrottiin heti aika hyvin siitä, mitä minulta odotetaan, ja se tuntuu hyvältä. Varsinkin kun odotukset oli tyyliin "osoittaa kiinnostusta tähän juhlaan ja liittoon haluamallaan tavalla" ja "lähtee shoppailemaan valkoista mekkoa". Lisäksi taisi olla mainittu ehdotuksena joitakin juttuja, joista morsian melko varmasti tiesi että haluaisin tehdä. Innostus hääjärjestelyihin on vaihdellut, sekä minulla että morsiamella. Meillä on molemmilla muutakin elämää, vieläpä aika paljon juuri näinä aikoina.

Ja loppuviestistä mitään ei ole tarkoitettu henkilökohtaisesti kenellekään kirjoittajalle, en ole ymmärtänyt kenenkään kirjoituksia tästä aiheesta väärin, koska en ole niitä juuri lukenut, vaan seuraavat asiat tulivat minun mieleeni morsiamen ja kaason suhteesta:

Huomioi, että kaaso ei voi tietää, mitä häneltä odotetaan, jos ei ole tosi tarkkaan kerrottu. Hän ei voi arvata sitäkään, mitä häneltä ei odoteta. Eli kerro suoraan ja täsmällisesti, mitä odotat. "Apua järjestelemisessä" voi olla liian epämääräistä.

Huomioi, että kaasolla voi olla muutakin elämää. Kysy hänen kuulumisiaan säännöllisesti (ainakin kahdesti kuussa) ja jos vaikuttaa siltä, että hänellä ehkä on stressiä muista asioista, kysy haluaisiko hän että pyydät sillä hetkellä tehtäviin hääasioihin apua joltakulta toiselta. Älä kuulosta uhkaavalta tai siltä, että olet lemppaamassa häntä kunniatehtävästään.

Lisäksi: anna kaasolle jonkinlainen aikataulu. 1)Ensi kesänä, kesä- heinäkuussa, käydään läpi morsiusliikkeet, sovitaan tarkemmin lähempänä. 2) Joskus vuoden vaihteessa voisi askarrella, katsotaan sitten mikä aika saadaan sopimaan molemmille. 3) Hääpäivä on x.x. Edellisenä päivänä tehdään nämä jutut ja hääpäivänä nämä jutut, joihin tarvitsen sinun apuasi.

Kaaso ei ole henkilökohtainen palvelija tai maaorja. Kaaso ei myöskään ole marionetti, joka nostaa jalkaa narusta vetämällä, eikä mallinukke, joka puetaan morsiamen toiveen mukaisesti juhlien arvoa korostavaan tyylikkääseen, mutta kaason palveluaseman esille tuovaan asuun. Kaaso ei ole edes peili, johon morsian voi katsella juhlatouhuista iloitessaan ja josta aina näkyisi sama innostus kuin morsiamen silmistä.

Minun mielestäni kaasoilu on kunniatehtävä juuri siksi, että siinä saa viettää aikaa kaverin kanssa hänen tärkeänä päivänään ja seurata tapahtumaa lähempää kuin kukaan muu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Huomioi, että kaaso ei voi tietää, mitä häneltä odotetaan, jos ei ole tosi tarkkaan kerrottu. Hän ei voi arvata sitäkään, mitä häneltä ei odoteta. Eli kerro suoraan ja täsmällisesti, mitä odotat. "Apua järjestelemisessä" voi olla liian epämääräistä.

Lisäksi: anna kaasolle jonkinlainen aikataulu. 1)Ensi kesänä, kesä- heinäkuussa, käydään läpi morsiusliikkeet, sovitaan tarkemmin lähempänä. 2) Joskus vuoden vaihteessa voisi askarrella, katsotaan sitten mikä aika saadaan sopimaan molemmille. 3) Hääpäivä on x.x. Edellisenä päivänä tehdään nämä jutut ja hääpäivänä nämä jutut, joihin tarvitsen sinun apuasi.

Ymmärrän tämän pointin hyvin, mutta tuntuu hankalalta kertoa kaasoille kovin tarkkaan mitään, kun itsekin olen vähän ulalla. Ei ole tullut aiemmin häitä järjestettyä nimittäin ;)

Mullakin toinen kaaso on vähän nihkeä häiden suhteen, mikä kyllä itsellä vähän kaihertaa mieltä. Nihkeys saattaa johtua siitä, että kaaso on ihan erilaisessa elämäntilanteessa kuin minä. Olisi kuitenkin mukavaa, että vanha ysätäväni näyttäisi olevan onnellinen avioliittoni puolesta. Toivottavasti kaasoni lämpiää häille enemmän, kunhan päästään tekemään enemmän konkreettisia asioita hääjärjestelyissä. (Häihin aikaa 5,5 kk)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mukavaa huomata, että en ole yksin kaaso ongelmieni kanssa. Meillä on hääpäivään 3 kuukautta ja kaasoni ei tiedä häistämme mitään. Hänen vaihtonsa aikana lähetin muiden viestien seassa hääjärjestely kuulumiset, mutta kun hän tuli takaisin ei hän tiennyt mistään mitään.

Olen muutaman kerran yrittänyt aloittaa häistä puhumisen, mutta puheenaihe on käännetty aina johonkin toiseen. Päätin, että en puhu häistä enää mitään vaan kaaso ottaa puheeksi, jos joku asia kiinnostaa. Toinen ystäväni on auttanut todella paljon ja hän kyselee aina kaikesta ja silloin on paljon mukavampi puhua häistä, koska en osaa myöskään puhua aiheesta, ellei toinen sitä aloita, toki häistä ei moni tiedäkkään ;) Tämä toinen ystävä on ymmärtänyt päätökseni yhdestä kaasosta ja pyysinkin häntä eilen seremoniamestariksi ja nyt odottelen vastausta, kun hän ei uskaltanut heti vastata myöntävästä, mikä on ihan ymmärrettävää.

Eipä tässä mitään ongelmaa ole, vaikka kaasoa ei kiinnostakaan. Meillä on suunnitelmat hyvällä mallilla ja halutaankin tehdä mieluummin yhdessä kuin antaa muiden hoidettavaksi. Kaasolle olen yhden tehtävän, tukena olemisen lisäksi, antanut mutta hän ei ole sitä tehnyt ja kohta on myöhäistä, aikaa kun kutsujen lähettämiseen on oikeasti kolmisen viikkoa niin liitteetkin olisi hyvä saada siihen mennessä. Olen asiasta jo kerran maininnutkin, mutta taidamme tehdä senkin itse niin tulee varmasti tehtyä.

Tsemppiä vaan kaikille! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaikkein helpoimmalla pääsee kun vapautatte vastarannankiiskit vastuistaan. Eilen tapahtui näin että, molemmat kaasoni sai "kenkää" tehtävästään. Seremoniamestarilla sekä itselläni meni hermot ja luotto kokonaan koko puuhaan kun ei mitkään "palaverit", muutenvaan tapaamiset, pukujen/kenkien/korujen etsinnät kiinnostaneet, saati että ois muutenkaan pitänyt kauheesti yhteyttä. Vuosi sitten kun kaasojani valitsin, kaikki vaikutti todella hyvältä. Molemmat oli innostuneita ja onnessaan "kunnia"tehtävästään mutta sitäkin kesti vissiin tasan kaks viikkoa. Monta kertaa koitin keskustella asioista, odotuksista jne... mutta kauin kuuroille korville. Kavereilta sain kuulla kuinka kenkä- ja asuvalintaani oltiin käyty kauhistelemassa liikkeissä ja kuinka paasaan vaan häistäni. Häät ja koristelut on tehty kaikessa hiljaisuudessa yhdessä tulevan kultani kanssa, ettei vain kaasoilla menis hermot paasaamiseen:(

Häihin on nyt enää 2kk 1vko aikaa ja olen ilman kaasoja! Oon päättäny pärjätä ilman sen päivän ni ei tartte pettyä siihen etteivät saavukaan paikalle.

Näin meillä, kuis teillä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaksi ihana ystävä kaasona ja he hoitavat asiat mallikkaasti. tavataan aina kun on asia ja silloinkin kun ei ole asia :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

AAh..ihanaa löytää tämmönen ketju ja lukea, että muuillakin on innottomia kaasoja. Oon ollu viime aikoina aika suru puserossa kun mun kaksi kaasoa ovat jokseenkin innottomia häiden suhteen. Alkuun myös meillä kaikki vaikutti hyvältä ja kaasot iloisilta tehtävästään. Nyt kun hääpäivä alkaa lähestyä ja suunnitelmien pitäisi alkaa olla selvillä niin huomaan, ettei kaasojen tukea ole missään. Häistä ei puhuta, ellen minä aloita niistä puhumista. Olen pyytänyt apua suunnitteluun, koristeluun, ohjelman järjestelyyn ja muuhun, mutta aika heikoissa kantimissa on ollut apu.

Nyt olen lähinnä itsekseni tai mieheni kanssa suunnitellut juhlaa. En viitsi enää edes vaivata kaasojani kun tuntuu olevan niin vaikeaa. En tahdo vaatiakaan heiltä liikaa ja jaksan kyllä itsekin asioita järjestää. Lähinnä surettaa vaan periaatteesta se, että koen olevani "yksin" elämäni suurimman päivän kanssa (lukuun ottamatta miehen tukea). Niin paljon kun on lukenut lehdistä ja muualta innokkaista kaasoista ja muusta ystävyyden syventymisestä, meillä tuntuu olevan päinvastoin. Olisin odottanut lähimmiltä ystäviltäni edes vähän kiinnostusta juhlaamme kohtaan. :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut ilo saada innostuneet kaasot (2kpl) ja best manitkin on olleet innolla mukana. Välillä on ollut vaikeuksia saada sovittua tapaamisia isolla porukalla, kun kaikilla on omat kiireiset elämät, mutta hyvin ollaan kumminkin aikataulussa.

Itselle on todella tärkeää että avustajat on innolla mukana, muuten ei olisi itselläkään intoa järjestää isoja häitä >100 vierasta. Jos ei tukea olisi, luulen että oltais päädytty jo pitämään pienet häät perheen kesken.

Olen yrittänyt olla stressamatta häistä isommin ja yrittänyt välttää jatkuvaa jauhamista häistä kaasoille, mutta nyt kun on 2,5kk häihin, tuntuu että puhun kyllä aiheesta jatkuvasti ;)

Ollaan myös pyritty jakamaan tehtäviä perheelle ja itse tehdä myös mahdollisimman paljon, eikä kaataa kaikkea kaasojen ja bm:en niskaan. Täytyy varmaan vielä enemmän kuulostella jatkossa avustajien tuntemuksia, ettei mitään stressiä heille tule. Ovat korvaamattoman arvokas apu ja tuki tässä projektissa! Täkeää on että myös he saavat sitten nauttia täysin rinnoin työn hedelmistä eli hääjuhlasta! :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on ehkä toisinpäin: mä olen innoton jakaan tehtäviä(ongelmia delegoinnissa, I know..). Kaaso on myös raskaana nyt eli en tahdo liikaa ryöpyttää paran päälle ettei ala stressaan yksistä häistä oman ja lapsen hyvinvoinnin kustannuksella. Kaaso tietää, että tahdon tehdä paljon itse. Joku hetki sitten laitoin hänelle mailia siitä, mitä minusta olisi suotavaa kaason hommiksi, ne harvat siis. :D Oli kovin iloinen siitä, että sävy oli Toivon eikä Vaadin ja suostuikin siis niihin juttuihin. Vähän ot. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi tämän kesän kaaso...

...joka alkaa menettää yöunensa häiden takia. Aikaa on jäljellä enää kuukausi ja tuntuu että ainoastaan kutsukortit on saatu valmiiksi ja lähetettyä. Kyseessä on tosi isot häät, jotka kustannuksissa säästämisen toiveissa tehdään isolla joukolla ja lihasvoimalla. Kaiken lisäksi morsian on melkoisen vaativa, kaksi sukua täysin erilaiset ja kaikkia täytyisi miellyttää.

Häiden suunnittelu aloitettiin n. 1 1/2 vuotta ennen hääpäivää. Suostuin todella iloisena kaasoksi. Meitä kaasoja on kaksi ja tehtävämme oli olla morsiamen apuna ja tukena. Hääkoristeet tehtäisiin vuoden aikana yhdessä illanistujaisten yhteydessä. Nyt tehtävien asioiden lista on yhtäkkiä paisunut kamaliin mittoihin. Yritämme suunnitella polttareita, leikkejä, puheita, lauluja, koristeita, kakkuja....ja mitä vielä. Luulen että itse hääpäivänä ei juuri jalat koske lattiaan...eikä päivästä juuri jää muistikuvia.

Muistakaa siis morsiamet oikeasti miettiä mitä haluatte kaason tekevän häidenne eteen. Ja kertokaa se myös kaasolle, kun pyydätte häntä ottamaan "kunniatehtävän" vastaan. Haluaisin olla hyvä kaaso ja ystävä...tuki ja ilon jakaja suurena päivänä. Mutta mahtaako minusta olla mitään enää silloin jäljellä. Ja arvoisat kaasokollegat...opetellaan sanomaan EI. Minun täytyy varmaan sanoa joillekin tehtäville EI, toivottavasti saan olla tukena ja iloa jakamassa vielä senkin jälkeen. En minä nimittäin ilkeyttäni ala nihkeilemään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään