Jump to content
Naimisiin.info

Ihmiskoe hiustenkasvatuksessa: toimiiko ravintolisä?


Recommended Posts

Olen aina halunnut lukea tällaisesta aiheesta foorumilla! Koska en ole löytänyt vastaavaa, ei auta muu kuin itse ryhtyä koekaniiniksi.

Kasvatan tukkaani häitä varten, aikaa on kymmenen kuukautta. Minulla on monta vuotta ollut lyhyt malli, mutta nyt tahdon pitkän. Tämä on nyt kasvanut ulos mallistaan siten, että etuhiukset ulottuu juuri ja juuri leukaan, niskassa on jo aikamoinen takatukan oire, alimmat hiukset ulottuvat melkein hartioille. En vielä tarkkaan tiedä, minkälaisen kampauksen haluan, mutta mitä enemmän tukkaa minulla on, sitä enemmän on mahdollisuuksiakin, eikö niin?

No, prosessia kiihdyttääkseni marssin eilen ensimmäistä kertaa elämässäni tällaiseen lisäravinneputiikkiin, olisiko Life tai joku tämmöinen ollut kyseessä. En tosiaan ole mikään lisäravinneuskovainen, jos kalaöljyä ei lasketa. Kaupassa minulle suositeltiin tuotetta, joka sisältää "proteiineja ja biotiinia", käsitin että tuo proteiini on peräisin jostain kalasta... eli ilmeisesti fileet irti ja myyntiin, ja loppu jauhetaan lisäravinteeksi , josta tyytyväinen asiakas pulittaa pari kymppiä. Tunnen itseni vähän hölmöksi.

Mittasin eilen suihkun jälkeen pääkarvani edestä mittanauhalla: etutukan pituus on noin 17 cm. Aion nyt syödä tuota valmistetta kolmen kuukauden ajan, ja katsoa ja "tieteellisesti" arvioida, onko sillä mitään vaikutusta hiustenkasvun nopeuteen ja tukan yleiskuntoon. Hiukseni kasvavat normaalisti noin 1,5 cm kuukaudessa. Aion raportoida mittaustuloksiani tänne epäsäännöllisin välein, niin tekin kuulette, että onko tuo lisäravinne fuulaa vai ei.

Link to comment
Share on other sites

Voin kertoa omista kokemuksista: Elikkä itselläni on jo ollut aika kauan käytössä biotiini vet 5mg biotiinia / tabletti ( tämä on siis eläimille tarkoitettu kasvattamaan karvaa mutta ei ole mitenkään vaarallinen ihmiselle koska monet käyttävät näitä eläimille tarkotettuja biotiini tabletteja koska ne sisältävät huomattavasti enemmän biotiinia kuin ihmisille tarkoitetut tuotteet ja ovat halvempia) tuo minun biotiini vet on mauton (niitä on myös sellaisia jotka maistuvat koiran rualta ja minulla oli aluksi sellanen kunnes vaihdoin sitten tähän toiseen pikkasen kallimpaan.) Näitä saa ostettua ihan apteekista ja tämä minun tuotteeni maksoi muistaakseni joku päälle 14 euroa 60 tablettia. Lisäksi syön myös rainbown monivitamiini- kivennäistabletteja siinä on A, B1, B2, B6, B12, C, D, E, biotiinia, fooliohappoa, niasiinia, pantoteenihappoa, mangaania, rautaa, jodia, seleeniä ja kromia (suurimpaa osaa on 100% päivittäisestä suositus annostuksesta joitakin vähän vähemmän)

Hiusten kasvatuksessahan myös vitaaminit ovat tärkeitä.

Itse olen ainakin huomannut huomattavaa kasvua paljon uusia hiuksia (joka kyllä vähän ärsyttää ku vähän välillä tuolta päästä törröttää sellaisia hapsuja ei autta ku vedellä tai lakalla sitten laitella ettei ihan pystyssä törrötä) mutta myös nämä uudet hiukset ovat kasvanneet todella nopeasti jotkut on jo johonkin vähän yli silmien ja pisimmät hiukset jo yltää rinnalle eikä ne oo ollu ikinä näin pitkät (ehkä tullut leikattuu aina tietyn pituuden jälkeen) mutta vielä pitää kasvaa ku on yks tietty leikkaus minkä mä haluun

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksestasi, ja kokemuksistasi!

Kallistahan tuo tosiaan on, en tiennytkään mitään vaihtoehdoista. Tuo eläimille tarkoitettu biotiini kuulostaa itse asiassa ihan hyvältä! Biotiinistahan ei voi saada "yliannostusta", joten mitä enemmän ja mitä halvemmalla, sen parempi. Itseäni jotenkin ärsyttää nämä lisäravinnekaupat. Myyvät kaikenlaista tarpeetonta ihmisille kovaan hintaan.

Kiitos myös lähettämästäsi linkistä, luenkin sen tässä ennen kuin tartun töihin ;)

Minulla on nyt kuukauden satsi noita kalliita, syön ne alta pois. Sitten harkitsen eläinbiotiiniin siirtymistä!

Olen suht ravintotietoinen, joten luulen, että nuo vitskut on kyllä hallussa. Lisäravinteena nappaan kalaöljykapseleita, nekin osaltaan vaikuttavat hiusten ja kynsien kuntoon. Muut vitamiinit tulee ruuasta: syön todella sen puoli kiloa raakaa kasvista päivässä, lisäksi täysjyväleipää ja ruista, leseitä, siemeniä, pähkinöitä.... ravintohan se on kaiken a ja o!

Link to comment
Share on other sites

Itse olen syönyt priorinia puoli vuotta putkeen ja pakko sanoa että olin tosi yllättynyt kun huomasin että uutta hiusta puski sellaisena siilisänkenä. Uudet hiukset kyllä huomaa ja tuntee ihan selkeästi. Mut ensin ei tosiaan tapahtunut mitään, sitä pitää vaan uskollisesti syödä sen 3kk-6kk ja sitten vasta alkaa tapahtua tuloksia. Hinta on tietysti kova, mutta tota ei ookaan tarkoitettu syötävän jatkuvasti vaan kuuriluontoisena. Monet ovat huomanneet eron mun hiuksissa, jotka olivat ennen hiirenhäntä-mallia: kampaaja, anoppi, ystävät..Oon kyllä tyytyväinen! Ja sitten vielä volumizer kehiin niin kyllä on tuuheat ja paksut hiukset ilman pidennyksiä.

Link to comment
Share on other sites

Joo eipä mitään myös linnki oli minulta mutta unohdin kirjoittaa tuon nimen vain :)

Niin itse en ainakaan ole saanut mitään yliannostusta vaikka tosiaan tuossa vitamiini tabletissa on 100% biotiinia (miten sitten luotettavaa) merkintä 150 ug (en saa sitä ihme merkkiä niin olkoon nytten u kun sitä se muistuttaa tai enemmän h väärinpäin) ja lisäksi vielä sen 5mg biotiinia siinä biotiini vet:ssä. En kylläkään muista syödä joka päivä näitä.

Niin tuo on totta munkin mielestä noi lisäravinne jutut on jotenkin vähän humpuukkia ei kaikki toimi todellakaan... ja sitten vielä kunnon vedätystä tuo juuri että ihmisten biotiini on kallimpaa kuin eläinten, mutta kun moni ei uskalla ostaa eläinten biotiinia tai tiedä asiasta, että sellaista on (itsekin löysin tämän eläinten biotiinin kun googletin hiusten kasvatus ja löysin tuon hairstoren foorumin läpi jonka innoittamana päätin kokeilla ja siitä asti sitten popsinnut)

Mullakin oli kyllä sama kuin Ivanalla ettei tuloksia näkynyt heti ensimmäisellä kuukaudella, että ehkä joskus 2-3kk piti vaan uskollisesti syödä noita. hmm ite en oo kyl pitäny mitään taukoja (en tiedä onks siit jotain haittaa...et pitäiskö taukojakin pitää) paitsi ne päivät kun unohdan syödä varsinki yleensä koko viikonloppu jää vähän syömättä.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen kanssa syönyt yhden purkillisen tuota eläimille tarkoitettua biotiinia ja huomasin kyllä tuloksia. Tosin uusi hius kasvaa niin nopeasti, että olen ymmärtänyt, että kuurin aikana kannattaa popsia muitakin vitamiineja, ettei uudesta hiuksesta tule hauraampaa. Muita sivuvaikutuksia en huomannut, kuin että muutkin karvat kasvoivat samaan tahtiin :girl_sigh: Mutta se nyt voi osittain johtua siitäkin, että olen muutenkin ollut tällainen semi-apina aina. Nyt raskaana ollessa hiusten (ja karvojen) kasvu on huimaa ja huomasin, että myös noissa multitabs raskaus pillereissä on hieman biotiinia...

Link to comment
Share on other sites

Mä olen käyttänyt Dermosilin hius-kynsitabletteja jo varmaan vuoden verran. Olen huomannut etua tablettien käytöstä, mutta nyt ajattelin pitää kuukauden tauon ja katsoa, miten käy.

Link to comment
Share on other sites

Kas niin!

Asiaan perehdyttyäni rohkaistuin tosiaan ostamaan tuota eläimille tarkoitettua biotiinia. Annos on vahvempi, ja napit ovat halvempia. Mitään vaaraa tuosta ei voi olla, biotiinihan on vesiliukoinen vitamiini, joten sen mitä kroppa ei jaksa tai pysty itse käyttämään, erittyy turvallisesti pois. Munuaisillekaan tuosta ei ole vaaraa.

Ostin elukkahyllystä valmistetta nimeltä Biotin Forte, jossa yksi nappi sisältää biotiinin (5mg) lisäksi myös sinkkiä ja metioniinia, jotka auttavat imeytymistä ja tekevät iholle hyvää. Syön viikon kaksi pilleriä päivässä ja jatkan sen jälkeen yhdellä.

Reilun viikon olen ehtinyt syömään noita aiemmin mainitsemiani biotiini+proteiini -valmisteita. Viikossahan ei ihmeitä ehdi tapahtua, mutta ihan kuin tukkani olisi jotenkin ilmavampi. Se ei siis mene päätä pitkin, vaan näyttää tuuheammalta ja jotenkin terveemmältä. Hiuspohja ei rasvoitu niin nopeasti kuin ennen -aiemmin pesin tukkani 2-3 päivän välein, nyt tuntuu että neljä päivää tukka pysyy ihan hyvänä.

Palaan asiaan taas ensi viikolla!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lyhyttä tilannekatsausta tässä pidän:

ei näkyviä tuloksia. Mutta en kyllä luovuta vielä. Ilmeisesti tuon kolme kuukautta kestää ainakin että alkaa tulokset näkyä. Raportoin tänne myöhemmin lisää.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Raportti!

Kuukauden pillerienpopsiminen takana, siitä viikon sitä kallista kamaa ja kolme viikkoa elukkabiotiinia.

Hiustenkasvu: enpä tiedä. Ainakaan pituutta ei ole tullut normaalia senttiä enempää. Hiukset on kyllä hyväkuntoiset ja kiiltävät, mutta se saattaa johtua muista hoitoteknisistä muutoksista, joita olen tehnyt.

Muu karvankasvu: samaten ennallaan.

Kynnet: ennallaan... Minulla on ollut aina aika vahvat kynnet, joskin pikkurilleissä on semmoista rumaa uraa. Työni ja soittoharrastukseni takia olen pitänyt niitä jo vuosia lyhyinä, joten mitään pieniä muutoksia kynsien laadussa tuskin edes huomaisin.

Koe jatkuu! :)

Link to comment
Share on other sites

Joskus kun minulla oli sinettipidennykset ja menin ottamaan ne itse pois ni lähti ihan sikana hiuksia ja katkesikin joitakin todella lyhyiksi niin nyt kun olen syönyt jo aika kauankin näitä tabuja niin olen huomannut onneksini että hiukseni tuntuvat paksummilta ja pikkasen paksummilta muutenkin mitä ne normaalisti olisivat jos siis kokeilee ponnarilla

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jostain olen lukenut, että runsas proteiinin syöminen auttaisi hiustenkasvun nopeutumiseen. Ja samalla muunkin karvoituksen. Sopii toivoa, kun olen muutenkin semisti atkinsin dieetillä (eli paljon protskua+rasvaa ja vain vähän hiilareita). Mutta täytynee tutkia tuota biotiiniakin jos se kerran on auttanut muitakin. Tai sitten hiuslisäke kehiin jos mikään muu ei auta. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Olen popsinu biotiinia kuureittain vahvempina annoksina ja tukka kasvaa kyllä hyvin. Nyt on 1,5 vuotta häihin ja huomenna menen ostamaan taas pari purkkia Biorion-biotiinia ja aloitan parin kuukauden kuurin. Sit kuukauden tauko ja taas pari kuukautta biotiinikuuria jne. ja muutama kuukaus ennen häitä jätän biotiinin. Sitten alkaa foolihappokuuri perheenlisäystä ajatellen. :) Yritän saada puoli pitkistä hiuksista reilusti pidemmät. On enemmän mahdollisuuksia myös hääkampausta ajatellen. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Täällä aloitettiin kanssa nyt biotiini+sinkki kuuri, katsotaan onko tuosta apua! Ostin koirien biotiinia, annan meidän koiralle nyt samaa sitten kokeeksi että irtoaako karva vähemmän kun sen kanssa on ollut vuosien ongelmat..

Taidankin raportoida sitten tuloksia tänne, minulla on normaali kasvu ollut monivitaaminen kanssa n. 1,5-2 cm kuussa :) Toive olisi että sais sen sinne 2,5-3 cm tuntumaan kuussa, saa nähdä tuleeko lopulta mitään tulosta :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 9 months later...

Mielenkiintoista!

Minulla myös lyhyet hiukset (jotka tulivat kun olin hiusmallina, vaikka sanoin ettei lyhyitä.. Noh, kyllähän eteen jäi otsatukan verran ja muualle lähes siili :hysteric: )

joita koetan kasvattaa häihin mennessä mahdollisimman paljon.

Nyt ne on siis jo "pitkät" lyhyet hiukset, ei ponnaria vielä kyllä saa.. Olen jo suunnitellut hiustenpidennyksiä (teippi tai sinetti), mutta haluaisin silti kasvattaa hiukset niiiin pitkäksi kuin mahdollista.

Tänään lähdenkin käymään apoteekissa seuraavanlainen ostoslista mukanani:

-rainbow monivitamiini-kivennäistabletti

-biotiini forte (eläinhyllystä)

-nokkostabletteja

Katostaan mitä tulee, aion pitää kuuria häihin asti eli noin vuoden! :girl_hide:

Link to comment
Share on other sites

Mä tilasin itselleni tämän Yves Rocherin tabletin ja aloitinkin jo syömään sitä (1 kk kuuri).

Hiukseni ovat valmiiksi jo pitkät, mutta haluan "tehostaa" kasvua koska kampaukseni vaatii pitkän ja hyväkuntoisen tukan.

83046.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

My Dream Wedding: Kerro sitten miltä tuntuu kuurin jälkeen, kannattiko ostaa ja auttoiko yhtään :girl_smile:

No nyt on 1 kk tuota Yves Rocherin ravintolisää syöty. Sanoisinko etten mitään huomattavaa kasvua tai vahvistumista huomannut kynsissä/hiuksissa, mutta hääpäivänäni kynnet olivat kyllä tavallista pidemmät kuin yleensä. Eivät siis ole nyt katkeilleet niin herkästi, eli ehkä pientä vahvistumista on havaittavissa. Mutta hiusten laatuun en sen huomannut vaikuttavan, koska tukka kasvaa niin hitaasti. Pitäisi varmaan syödä pidempiä aikoja, että alkaa näkyä hiuksissakin.

Voin suositella tuotetta, mutta ihmeitä ei kannata siis odottaa :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Sen nyt voi ainakin ilman mitään ihmiskoettakin kertoa, että kaikki nämä Yves Rocherin sunmuiden ihmetabletit on vaan erittäin kalliin virtsan rakennusaineita... Ite kokeilin hiustenkasvatusmielessä tuota eläinten biotiinia, en huomannut suurta eroa entiseen, ei hiukset tuuhentuneet tai kasvaneet sen nopeammin (mutta tämän uskon oikeasti toimivan, ainakin joillakin, mulla nyt ei vaan toiminut). *Pinky* niitä biotiinitabletteja löytyy siis apteekista eläinten hyllystä.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

te jotaka syötte jotain eläinten bioriinii, niin sanon vaa huhhuh, siinä on eläimelle hyviä vitamiinejä eikä ihmisille, olette pihejä ja huomaatte sen käytöksessänne ja ulkonäössänne kun pihtaatte 10 15 e. siitä saatte semmosia aineita mitkä on tarkoitettu eläimille ja se myös tulee muuttamaan teitä ulkonäöllisesti , vaikka ette heti sitä huomaa. jos jokin on eläimille tarkoitettu eiköhän se ole eläimen käyttöön.

uskomatonta, ei ihme että nykyään jotkut ihminen metrossakin jopa näyttää oudolta. hei halooo. ei voi muuta kun nauraa, katsokaa itteenne peiliin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...