Guest silver81

Kun läheinen ei tule häihin

14 viestiä aiheessa

Onko kellekään käynyt samoin? Kaipaisin mielipiteitä...

Jokin aika sitten selvisi yllättäen, että eräs talvihäihimme kutsuttu perheenjäsen (sisarus) empii tuloaan, koska hänen suunnitelmissaan on matka seurustelukumppaninsa kanssa ilmeisesti juuri samaan aikaan. Matkaa ei ole kuulemma vielä varattu, mutta suunnitelmia on. Pari on pitänyt yhtä suht lyhyen ajan.

En odota, että ihmiset muuttaisivat sovittuja menojaan häidemme vuoksi - elämähän vie itse kutakin omaan suuntaansa, ja kaikki tekevät totta kai omat päätöksensä. Mutta toisaalta hitusen haljulta tämä tuntuu silti, etenkin kun kyse on aivan lähimmistä. Meille on muutenkin tulossa pienimuotoinen juhla, jonne on kutsuttu ainoastaan ne, joilla todella on merkitystä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle ei käynyt, mutta ystävälle, jonka kaasona olin, kävi. Tosin tilanne oli aivan täysin erilainen kuin sinulla.

Häiden aikaan morsiamen sisko oli raskaana, eikä vauvan olisi pitänyt syntyä vielä pariin viikkoon, muistaakseni. No, torstai-iltana myöhään siskon lapsivedet oli menny kun oli ollut esikoistaan nukuttamassa. Muu väki oli alakerrassa askartelemassa hääjuttuja. Sisko ei kertonut kellekkään, vaan tuli muina miehinä alas lapsen nukahdettua. Yöllä kävi synnyttämässä, eikä lapsen isä ehtinyt paikalle (oli toisella paikkakunnalla, oli saapumassa vasta seuraavana päivänä hääpaikkakunnalle). Morsiamen sisko ei päässyt kuin kirkkoon paikalle, koska lähti sitten miehensä kanssa takaisin sairaalaan. Heidän esikoinen oli hääjuhlan ajan sukulaisten hoidettavana. Oli vähän kurjaa ja ystävästäni huomasin, että olisi toivonut siskon olevan paikalla, mutta samalla hänestä näkyi onni siitä, että vauva oli syntynyt, perhe oli yhdessä ja kaikki olivat terveitä. :)

En tiiä vastasko yhtään siulle, mut kyl näin käy joskus. Tässä tapauksessa tietysti tahtomatta ja suunnittelemattomasti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle ei käynyt, mutta ystävälle, jonka kaasona olin, kävi. Tosin tilanne oli aivan täysin erilainen kuin sinulla.

Häiden aikaan morsiamen sisko oli raskaana, eikä vauvan olisi pitänyt syntyä vielä pariin viikkoon, muistaakseni. No, torstai-iltana myöhään siskon lapsivedet oli menny kun oli ollut esikoistaan nukuttamassa. Muu väki oli alakerrassa askartelemassa hääjuttuja. Sisko ei kertonut kellekkään, vaan tuli muina miehinä alas lapsen nukahdettua. Yöllä kävi synnyttämässä, eikä lapsen isä ehtinyt paikalle (oli toisella paikkakunnalla, oli saapumassa vasta seuraavana päivänä hääpaikkakunnalle). Morsiamen sisko ei päässyt kuin kirkkoon paikalle, koska lähti sitten miehensä kanssa takaisin sairaalaan. Heidän esikoinen oli hääjuhlan ajan sukulaisten hoidettavana. Oli vähän kurjaa ja ystävästäni huomasin, että olisi toivonut siskon olevan paikalla, mutta samalla hänestä näkyi onni siitä, että vauva oli syntynyt, perhe oli yhdessä ja kaikki olivat terveitä. :)

En tiiä vastasko yhtään siulle, mut kyl näin käy joskus. Tässä tapauksessa tietysti tahtomatta ja suunnittelemattomasti.

Paitsi tässähän tapauksessa morsiamen sisko oli tullut juhlistamaan häitä, niin paljon kuin vain kykeni. Melkoinen sisko että jaksoi sairaalasta tulla häihin, propsit hänelle!

OP:n sisarus taas empii kun on tarkoitus mennä jonnekin lomamatkalle. Jota ei ole vielä edes varattu... Henkilökohtaisesti mä sanoisin sisarukselle suorasti että miltä tuollainen tuntuu, jos oma sisarus ei viitsi paikalle vääntäytyä vaan ehdoin tahdoin keksii jotain muuta tekemistä.

Minulla tulivat kaikki kutsutut paikalle. Vaikka eräs mummosukulainen oli leikkauksessa paria päivää aikaisemmin. Ja veli aloitti juuri armeijan - olisi kuulemma lintsannut ja ottanut rangaistukset vastaan jos lomaa häitä varten ei olisi irronnut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No huh! Ymmärtäisin jos matka olisi varattu jo ennen kuin häiden ajankohta olisi ollut selvillä... Mutta häät ovat ilmeisesti tiedossa ja toinen miettii että varaisiko matkan. Ehtiihän niitä matkoja, mutta että oman siskon häät. Sano suoraan että toivoisit hänet paikalle ja kysy miksi hän haluaa livistää juhlistasi. Tosi kurjaa.

Mulla jätti kummitäti häihin tulematta. Oli ilmoittanut itsensä ja nuorimman poikansa (yläasteikäinen) juhliin ja kovasti tuntui odottavan itse tapahtumaa. Hääpäivänä sitten huomasin että kummitäti ei ollut saapunut paikalle... eikä edes ilmoittanut että ei nyt sittenkään ole tulossa. Ikävä sanoa, mutta tämä ei ole ensimmäinen kerta kun hän jättää tulematta johonkin juhlaani, mutta yleensä hän on sitten viime tipassa ilmoittanut asiasta! Ihme että rippijuhlissa oli paikalla... Vähän kyllä harmittaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vaikka onki vanha viestiketju, niin aivan pakko kirjottaa. Meillä häät tulossa reilun viikon päästä, ja isosiskoni on sanonut jo 3 kertaa ettei tule häihin. (eri syistä joka kerta) Eka syy oli se, kun en pyytänyt häntä kaasokseni. Meillä on kaikessa aivan eri maku, ja ei muutenkaan olla paljon tekemisissä. Sitäpaitsi halusin tehdä kaiken itse. Ja nyt viimesin syy oli se, kun häihin ei saa tulla lapsia kun siellä on alkoholitarjouilua (iltahäät) niin hän alkoi siitä sitten että jos lapset ei ole tervetulleita, ei tulla mekään. Nyt en jaksa enää ees pyytää. Jos ei tuon vertaa arvosta meidän päätöksiä niin antaa olla. En tiedä, laitanko heidän paikkakortit paikoilleen vaiko en..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla ei tule isä, äiti eikä sisko. Isä siksi että asuu kaukana ja on suht huonossa kunnossa eli ei oikein voi matkustaa. Äiti ja sisko siksi ettei olla puhuttu toisillemme joulukuun 2009 jälkeen. Joten ainoana lähisukulaisena on broidi, jos pääsee tulemaan Porista (rahatilanne ei niin hyvä kuitenkaan).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vanhempani ovat eronneet vuosia sitten, ja eivätkä ole olleet sen jälkeen tekemisissä. Olen tullut hyvin molempien kanssa itse toimeen ja luonnollisesti heidän osallistuminen on minulle tärkeää. Nyt äitini on päättänyt, ettei tule häihin, koska olen kutsunut sinne myös isäni.

Moni varmasti ajattelee jo, että "nehän ovat teidät häät" ja että "miten äiti voi tehdä noin?". Voi kun saisinkin hänet tämän ymmärtämään! Oma sydän on kuitenkin murtunut, koska olen vuosia ollut ikävässä välikädessä vanhempien riitelyn vuoksi ja tällainen myös konkretisoi sen, että itse lapsena saan kärsiä tilanteessa eniten. Olisin odottanut aikuismaista käytöstä, ja ymmärrystä siihen, että hänkin olisi siellä minun vuokseni. Nyt vihoittelu isälleni tuntuu olevan tärkeämpää, kuin rakkaus minua kohtaan. Tosi surullista, eikö vain?

Mikä neuvoksi?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vanhempani ovat eronneet vuosia sitten, ja eivätkä ole olleet sen jälkeen tekemisissä. Olen tullut hyvin molempien kanssa itse toimeen ja luonnollisesti heidän osallistuminen on minulle tärkeää. Nyt äitini on päättänyt, ettei tule häihin, koska olen kutsunut sinne myös isäni.

Moni varmasti ajattelee jo, että "nehän ovat teidät häät" ja että "miten äiti voi tehdä noin?". Voi kun saisinkin hänet tämän ymmärtämään! Oma sydän on kuitenkin murtunut, koska olen vuosia ollut ikävässä välikädessä vanhempien riitelyn vuoksi ja tällainen myös konkretisoi sen, että itse lapsena saan kärsiä tilanteessa eniten. Olisin odottanut aikuismaista käytöstä, ja ymmärrystä siihen, että hänkin olisi siellä minun vuokseni. Nyt vihoittelu isälleni tuntuu olevan tärkeämpää, kuin rakkaus minua kohtaan. Tosi surullista, eikö vain?

Mikä neuvoksi?

 

Yhdistin aloituksesi tähän jo olemassa olevaan ketjuun. Josko tässä olisi alkajaisiksi tukea :) 

 

Oma ehdotukseni on, että kerrot (tai jos juttelu ei onnistu, et saa sanottua kaikkea tmv. kirjoita kirje) äidillesi juuri tuon, minkä kirjoitit tähän (boldasin). 

 

Tuli mieleen myös toinen aihettasi sivuava sivuava ketju: 

Miten toimia, kun vanhemmat eronneet?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vanhempani ovat eronneet vuosia sitten, ja eivätkä ole olleet sen jälkeen tekemisissä. Olen tullut hyvin molempien kanssa itse toimeen ja luonnollisesti heidän osallistuminen on minulle tärkeää. Nyt äitini on päättänyt, ettei tule häihin, koska olen kutsunut sinne myös isäni.

Moni varmasti ajattelee jo, että "nehän ovat teidät häät" ja että "miten äiti voi tehdä noin?". Voi kun saisinkin hänet tämän ymmärtämään! Oma sydän on kuitenkin murtunut, koska olen vuosia ollut ikävässä välikädessä vanhempien riitelyn vuoksi ja tällainen myös konkretisoi sen, että itse lapsena saan kärsiä tilanteessa eniten. Olisin odottanut aikuismaista käytöstä, ja ymmärrystä siihen, että hänkin olisi siellä minun vuokseni. Nyt vihoittelu isälleni tuntuu olevan tärkeämpää, kuin rakkaus minua kohtaan. Tosi surullista, eikö vain?

Mikä neuvoksi?

 

Yhdistin aloituksesi tähän jo olemassa olevaan ketjuun. Josko tässä olisi alkajaisiksi tukea :) 

 

Oma ehdotukseni on, että kerrot (tai jos juttelu ei onnistu, et saa sanottua kaikkea tmv. kirjoita kirje) äidillesi juuri tuon, minkä kirjoitit tähän (boldasin). 

 

Tuli mieleen myös toinen aihettasi sivuava sivuava ketju: 

Miten toimia, kun vanhemmat eronneet?

Kiitos, näköjään sukulaiset aiheuttavat harmaita hiuksia muillekin. Olen tuonutkin oman näkemykseni esille, mutta äitini on ottanut käyttöön todella ikävän "onko isäsi tärkeämpi kuin minä?"-kortin. Ymmärrän itsekin, että äiti on nyt todella pahasti sokaistunut ja hänen käytöksensä ei ole lähimainkaan aikuismaista. Silti mietin miten tilanteen voisi ratkaista, vai pitäisikö jo antaa asian olla ja antaa kiukuttelevan äidin kiukutella itsekseen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on tiedossa vähän samantapainen ongelma, sulhon veli kun on viime vuosina ajautunut muusta perheestä erilleen emmekä ole edes tavanneet hänet vaimoaan tai heidän yhteistä lastaan. Edellisissä sukujuhlissa tämä veli ilmoitti että joko heidät kaikki kutsutaan tai sitten hänkään ei tule. Myös tämä vaimo ja hänen vanhemmat lapsensa kutsuttiin mutta eivät kuitenkaan saapuneet vaan veli tuli yksin.

 

Heidät vihittiin poikansa ristiäisissä eikä ketään meistä kutsuttu paikalle, edes kyseisen lapsen isovanhempia. Ei siis ole minkäänlaista kiinnostusta kutsua heitä häihimme kun ei heitäkään kiinnosta olla meidän kanssa missään tekemisissä, mutta tiedän sulhaseni olevan surullinen asiasta koska on aiemmin ollut hyvin läheinen veljensä kanssa. Tosi ikävä tilanne siis kaikin puolin, varsinkin kun olemme päättäneet että paikalle kutsutaan vain perheenjäsenet ja parhaat ystävät (reilu 20 hlö)  :girl_cray3: Sulhon veli on aina ollut hiukan oman tiensä kulkija, mutta tämä nykyinen käytös ihmetyttää ja surettaa kaikkia...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voi kuinka tuo Felinen kirjoitus oli osittain kuin suoraan omalta näppikseltäni :/  Meillä alkaa ihan juuri olla H-hetki käsillä ja vähän aikaa sitten kävin ikävän keskustelun puolisoni lähisukulaisen kanssa, joka on selkeästi ( valitettavasti) valinnut jo puolensa. Kutsu hänelle toki lähetettiin samaan aikaan kuin muillekkin ja nyt hän ilmoitti ettei aio saapua häihin syystä että ei voi käsittää miksi olemme raakanneet listalta erään toisen henkilön joka on ihan perustellusti ja omalla käytöksellään riski jo muiden häihin osallistujen keskuudessa.  Ja  kyse kun ei ole mistään huonoista läpänheitoista vaan paljon painavemmista syistä. Ei kai siinä sitten toisaalta voi muuta sitten sanoa jos toinen ei halua edes yrittää ymmärtää syitämme, kuin että " sinähän sen lopullisen valinnan sitten teet itse, joko tulet tai jätät tulematta". On vaan raastavaa katsoa vierestä kun rakas puoliso hiljaa kärsii koko tilanteesta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itellä on kans semmonen tilanne, et veli ei taida olla tulossa häihin... 2 vuoden päästä oleviin, siis. 

Eipä hän pääse tulemaan parin viikon päästä oleviin kihlajaisiin, vaimo kieltää syistä Y W ja X ja ekana oli varmaa vaan se, että heidän lapsi ei ainakaan tule. 

Olivat sitten jutelleet äitini kanssa tulevista häistäni, ja äiti mainitsi, että tulossa olisi lapsettomat häät, jolloin veljen vaimo oli todennut, että joko kutsutaan koko perhe tai kukaan ei tule. 

Eli eipä taida veli saada lupaa tulla. Elleivät sitten eroa. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
On 26.4.2016 at 19.01, Tupupu said:

veljen vaimo oli todennut, että joko kutsutaan koko perhe tai kukaan ei tule. 

Eli eipä taida veli saada lupaa tulla. Elleivät sitten eroa.

Lupaa? Veljesi on kuitenkin aikuinen ihminen, joka on tehnyt omat päätöksensä. Jos päätätte järjestää lapsettomat häät, kannattaa varautua siihen, että perheelliset voivat siitä loukkaantua. Rehellisesti sanottuna, haluaisitko edes veljen vaimon tulevan häihinne? Tuollaiset erosta mainitsemiset eivät anna kovin miellyttävää kuvaa sinustakaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Haluaisitko juhliin siis pelkän veljen ilman vaimoa ja lasta? Onko lapsi siis sinun veljenlapsesi eikä pelkän vaimon lapsi? Minkä ikäinen hän on parin vuoden päästä? On ihan ok pitää sellaiset häät, joihin vain lähisuvun lapset tulevat vaikka muuten olisikin lapsettomat juhlat :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään