Mimosah

Omat valat

51 viestiä aiheessa

Enpä löytänyt mistään tällaista ketjua, eli onko kukaan kirjoittanut ja lausunut omaa vihkivalaa vihkimisen yhteydessä?? Päätettiin jo vuosi sitten sulhon kanssa, että omat valat vannotaan siviilivihkimisen yhteydessä, jos vaan herkistymiseltä kykenee... :gpari:

Kuitenkin olisi kiva kuulla muiden naikkarien omia valoja, tokihan nämä on henkilökohtaisia ja hyvin herkkiä sanoja, mutta virittäisi sopivasti tämänkin morsiamen valan kirjoittamistuulelle... :girl_in_love:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me lausutaan myös omat valat :)

Häihin on vielä puoli vuotta aikaa, eikä niitä olla vielä kirjoitettu :D Olisi kyllä mukava kuulla mitä muut ovat sanoneet niissä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vihkivalat tulevat meillekin siviilivihkimisen yhteyteen. Hieman pelottaa saanko puhuttua HYVIN mahdolliselta liikuttuneisuuden tilaltani mutta eivätköhän ihmiset ymmärrä, jos näin käy. Muutaman vedoksen olen tehnyt, eikä homma meinaa vielä luonnistua. Joko ajattelen liikaa muita ihmisiä vihkiseremoniassa ja valasta tulee liian virallinen tai sitten vain tylsä, siinä ei ole tarpeeksi sielukkuutta. Sulho on vihjaillut, että hänen valassaan on myös huumoria. Huumorintajumme eroavaisuudet huomioon ottaen odotan mielenkiinnolla, mitä sieltä tulee...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laittakaapa joku omia tai muiden tekstejä suunnitteleva tai jo valansa lausunut tänne jotain esimerkkejä muiden isnpiraation lähteeksi. :) Meillä kai siviilivihkijä lukee kaiken, mutta mehän tietenkin lisäämme puheeseensa haluamiamme asioita ja siihen kaipailisin inspiraatioksi esimerkkejä muiden seremonioista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eräissä häissä, jossa olin vieraana morsian ja sulhanen lukivat omat valat. Olivat sopineet kaason ja bestmanin kanssa, että jos itse ei pysty lukemaan, he hoitavat luvun. Morsian herkistyikin kyyneliin. Oli kyllä koko hääjuhlan kaunein kohta tuo valojen lukeminen. Itsekin haluan sisällyttää valat omiin häihini!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ääk, häät on huomenna ja valankirjoitus on vieläkin kesken. En halua mitään pitkää, ihan muutama lause vaan. Mistä sitä aloittaisi??

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huhhuh, hyvinhän se meni se omien valojen lausuminen, vaikka etukäteen vähän jännitti... Kuulemma ääni värisi juuri sopivasti, että oli herkkää mutta selvää sai... :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin luettiin omat valat ja oli todella kaunista kuulla ne! Oma vala oli kyllä ihana... Itkuhan siinä pääsi kun kuulin mieheltä niin kaunista :-X

En halua kaikkien nähtäville kirjoittaa,että mitä sanoin mutta pari vinkkejä:

- miksi juuri hän

- mikä sinusta on juuri sitä mitä hän arvostaa eniten/rakastui

- mitä haluat erityisesti hänelle luvata

mm: "sinä olet minun unelmani joka kävi toteen" // " olet minun ainoa oikea rakkauteni" yms. yms. ONNEA kirjoituksiin ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miten teillä on miehet suhtautuneet noihin omiin valoihin?

Haluaisin toisaalta kovasti tehdä oman valan, mutta mietin että tuleeko siitä hirvittävästi painetta miehelle (joka ei kyllä ole mikään sanaseppä)? :)

Ajattelin että olisin koostanut miehen lempikappaleista sopivan rakkaudentunnustuksen käyttäen kappaleiden nimiä tai kertosäkeiden toistoja tms. Tosin en tiedä kuinka saisin toimimaan tämän suomeksi niin, että idea tulisi selville ja ymmärtäisi mistä ne kaikki on poimittu. Toisaalta mikään (muu kuin ääntäminen) ei estäisi englanniksikin lukemista ja sitten valan voisi pariin ytimekkääseen lauseeseen tiivistää suomeksikin, jotta muut juhlijat tietävät kutakuinkin mistä puhuttiin tai heittää vain jotain siitä kuinka näitä on kuunneltu rakkaudenhuuruissa.

Mutta lähinnä miehen kannalta mietin kuitenkin.. Ääntämiseen saisin varmasti äkkiä apua monelta taholta, mutta miehen valojen kirjoittamisesta en haluaisi paineita tulevan :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla mies hieman alussa vastusti näitä valoja mutta suostui kuitenkin kun perustelin sillä,että vihkiminen olisi enemmän meidän näköistä. Mies ei ole kyllä mikään sanaseppä ole mutta todella kauniin valan kirjoitti. Oli vissiin hieman kuunnellut rakkausbiisejä ja runoja. Lopulta kirjoitti kuitenkin omin sanoin ja hän sanoi,että oli hyvä idea :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee myös omat valat ja tämä tulee miehen pyynnöstä. Ollaan puhuttu, että mä luen alttarilla ensin omani sillä jos olisi toisinpäin ja olisin ensin kuullut miehen valan niin en itkulta ja liikutukseltani pystyisi varmaan edes sanaakaan sanomaan :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä myös lausutaan omat valat, mies niin haluaa. On jo tehnyt oman valan. kertoi että liikuttuu, kun lausuu sen minulle kirkossa. Itse en ole vielä tehnyt omaa valaa. Saa nähdä kuinka moni liikuttuu/ itkee kun luemme omat valat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee myos omat valat ja siviilimenoin olemme naimisiin menossa. Olimme juuri yksissa haissa, jossa morsiuspari lausui omat valat, mutta hienointa asiassa oli se etta he olivat kirjoittaneet yhteiset valat, jotka sanottiin ikaan kuin vuoropuheluna. He olivat myos onnistuneet taydellisesti maustamaan herkat valansa huumorilla. Ihan taydellista :girl_in_love: Toisissa haissa pari sanoi vuorotellen samat valat, jotka he olivat yhdessa kirjoittaneet, ja sekin oli tosi kaunista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee varmaan myös omat valat siviilivihkimisen osana.

 

Itse ajattelin lähteä siitä ajatuksesta, mitä avioliitto minulle merkitsee ja sitä kautta siitä, mitä minä nyt oikeastaan siinä naimisiin mennessä olen lupaamassa/tahtomassa. Itselleni näitä asioita ovat ainakin elämän ja kokemuksien jakaminen ja yhdessä kasvaminen. Eikä siitä liian pitkää kannata tehdä, unohtuu vaan siinä jännityksessä muuten :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun tuota omaa valaani yritän hioa, niin miten se pitäisi aloittaa? Siis missä ja millä saatesanoilla nuo valat yleensä aloitetaan (eli millä sanoilla vihkijä ohjaa että nyt olisi niiden vuoro).. En tiedä yhtään miten se homma toimii jos ei sitä perinteistä papin kanssa toistettavaa lueta.. Vai kuuluuko sekin  mukaan silti? :D
Auttakaa nyt hieman naista mäessä.

 

Ei kuitenkaan olisi kiva että oma vala alkaakin ihan "väärästä kohdasta" siksi että on luullut vihkijän johdattelevan valojen pariin jotenkin paremmin. Tai että se alkaa ylipäänsä jotenkin liian katkenneena.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Onko teille tulossa kirkollinen vai siviilivihkiminen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei, niin ja onko tämä "vihkivala" sama kuin sormusvala? Vai onko vihkivala enemmänkin ne jotkut ihanat sanat joita sanotaan ikäänkuin ikuisen rakkauden merkiksi toiselle vihkimisen yhteydessä? Vai tarvitseeko tähän sisällyttää se "annan sinulle tämän sormuksen, merkiksi.." osuus. Ja tuleeko tuo sormusosuus sitten luetella jollain muulla tavalla?

Yhtäkkiä tajusin etten tiedäkkään yhtään mitä olen kirjoittamassa :girl_prepare_fish:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Siviilivihkimisen kaava on todella lyhyt, ellei siihen lisata mitaan vapaaehtoista. Siis se laillinen osuus on erittain lyhyt. Minusta sormusvaloista puhutaan yleensa vain kirkollisen vihkimisen yhteydessa, ja siinakin ne ei ole pakolliset vaan vapaaehtoiset. Siviilivihkimisessa ei siis autom aattisesti ole sormusvaloja, mutta ne voi varmaan halutessaan lisata. Minusta omat valat olisi parasta sanoa ennen sormuksia, koska sormusten vaihdon aikana vihkija toteaa niiden olevan merkkina juuri solmitusta avioliitosta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niinhän se muuten taitaa ollakin että se sormusjuttu ei kuulunut..

Eli voitaisi siis pitää jokin tuollainen oma "rakkauden vannominen" siinä ennen sormuksia :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Keksisiköhän joku jonkun nätin tavan miten ton valan paperiversion pitäis hyppysissään?

Kun on aika tympee jos se on sellainen 600 kertaa taiteltu ja mytistelty perus A4- paperi.

 

Mietin sitäkin vaihtoehtoa että lukisi sen valan kehyksissä olevana (ja kauniisti tulostettuna tietty), koska haluaisin että mulla olis näyttää kaikille juhliin osallistujillekin että mitä sitä tuli sanottua. Näin voisin antaa sen ensimmäisenä vihkimisen jälkeen miehelle tavattavaksi uudelleen ja sitten toimitettaisi se vaikkapa lahjapöytään tms. muidenkin luettavaksi.

Tarkoitushan olisi että tuo vala sitten kotona olisi teetetty isoksi tauluksi myös :) Ehkä kahdeksikin joissa toisessa on se englanninkielinen versio ja toisessa suomeksi (koska tuntuu mahdottomalta saada yhdistettyä nämä kauniisti peräkkäin, muuten tulee niin hirmuisen korkea ja kapea taulu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä ehdottomasti haluaisin meille valat, mutta mies sekä minä tiedämme, että mies ei pystyisi lukemaan omaansa. Mies pelkää esiintymisiä muutenkin, joten taitaa olla niin, että minä teen tässä asiassa kompromissin. Mutta voi, olisivat ne niin ihanat!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Osaisiko joku kertoa, miten omien valojen kanssa on kirkollisen vihkimisen yhteydessä? Onko kokemusta häistä, joissa omat valat olisi luettu kirkossa? Itse en näitä ole kuullut, siviiliseremonian yhteydessä vain.

 

Yritin tavata vihkikaavaa ja siinä oli paikka ja kaksi vaihtoehtoa sormusvaloille, mutta ei mitään mainintaa siitä voiko samassa yhteydessä lukea myös itse kirjoitetut valat.

 

Seurakunnasta varmaan selviäsi, mutku.. En ihan vielä viitsisi kysyä. Laitan infoa tähän ketjuun myöhemmin jos asia selviää, mutta olisi kiva tietää jo tässä vaiheessa onko koko valahomma ylipäätään mahdollinen!
Muokattu: , käyttäjä: Caprica

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli omat valat siviilivihkimisessämme juhlatilassa. Valat menivät hyvin ja keräsivät suurta kiitosta vierailtamme. :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me myoskin tosiaan sanoimme omat valamme. Opettelimme ne ulkoa, mutta itse kirjoitin omani parille minilapulle varmuuden vuoksi, koska pelkasin tosipaikan tullen unohtavani mita piti sanoa. Aloitin sanomaan valaa ulkomuistista, mutta jossain vaiheessa aloin lukea suoraa paperista, ja se kylla helpotti jotenkin heti aanen varinaan ja rauhoitti. Toki silti katsoin myos sulhasta lauseiden valissa. Sulho sanoi omansa ulkomuistista, mutta hanenkin olisi  jalkikateen ajateltuna kannattanut, koska han sanoi unohtaneensa yhden kohdan. Sen lisaksi paperin kadessa pitaminen estaa hermostuneen elehtimisen kasilla. Toki taman voi valttaa myos pitamalla puolison kasista kiinni  :-X Olen erittain tyytyvaionen, etta sanoimme omat valat, ja suosittelen sita kylla, jos vain suinkin on halua. Se on ehdottomasti pienen lisajannityksen arvoista  :-X Meilla muuten oli siis siviilivihkiminen. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään