kira83

häiden budjetti ja rahoitus

11 viestiä aiheessa

moikka kaikille!

olen uusi näillä sivuilla ja vasta vuoden päästä tuleva vaimo. oisin kysellyt teiltä vähän häiden rahoitus puolta..elikkäs niiltä jotka ovat jo juhlineet häitänsä että paljon juhlat tulivat maksamaan ja oliko rahaa säästössä häitä varten valmiiksi? meidän alustavassa kutsuvieraslistassa on noin 70 nimeä. Ajattelimme hyödyntää "suhteita" mahdollisimman paljon elikkäs hääkuvaaja on kaveri. yksi kaveri tekee häälahjaksi hääkampaukset ja meikit. mutta budjettia on todella hankala käydä laatimaan ja sitä että milloin pitää olla mitäkin maksettu.vai että käydäänkö säästämään rahaa urakalla vai vingutetaanko myös luottokortteja..jos jollain olisi antaa vinkkejä mistä olisi hyvä aloitaa hääjärjestelyt ja milloin? ajateltiin myös pikkuhiljaa alkaa ostamaan rekvisiittaa ja koristeita,mahd.ALE-laareja pengotaan. kukkina ehkä kesäkukkia??

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kehoittaisin teitä miettimään, mitkä asiat häissänne ovat teille tärkeitä, eli mistä ette halua tinkiä? Itse en ainakaan haluaisi tinkiä hääkuvista, vaikka joku kaveri niitä voisi napsia, niin haluan että muistot säilyvät myös kuvina aina, joten haluan panostaa laadukkaisiin kuviin. Itse en myöskään tinkisi kampauksessa ja meikissä. Nämä asiat, sekä ruoka, ovat meille tärkeitä, joten olemme valmiita myös maksamaan niistä. :spruce_up: Vähemmän tärkeitä asioita meille ovat esim. kukat, hääkarkit, hääauto yms. Joten näistä tingimme. :girl_wink:

Listatkaa ensin ylös kaikki asiat, mitä häihinne haluatte, ja miettikää kuinka paljon olette valmiita laittamaan rahaa kuhunkin yksityiskohtaan. Varmasti löydätte sillä hintaluokalla jotain, jos olette valmiita tinkimään esim. ammattilaisista. On myös hyvä idea pikkuhiljaa tonkia ale-laareja, etenkin jos on jo ajatusta koristuksesta! Suosittelen lämpimästi myös ebay:hin tutustumista, itse olen säästänyt koristelussa ja somistuksessa huomattavasti! Myös omat asusteeni (korut yms.) olen tilannut sieltä, ja tehnyt pieniä säästöjä tätä kautta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä :) meillä se kuvaaja on ammatiltaan ihan valokuvaaja/hääkuvaaja,ihan ammattilainen. joka myös "häälahjana" kuvaa juhlamme. ja se meikki ja kampaus tehdään myös paikkakunnan "suosituimmassa" liikkeessä.sekin saadaan häälahjana ammattilaiselta kun toimin kaason tehtävissä hänen häissään vuosia takaperin.noissa asioissa "säästämme" koska olisimme jokatapauksessa olleet valmiit maksamaan heidän palveluistaan. idea että tekevät sen häälahjana on tullut heidän taholtaan. oltais valmiita panostamaan hyvään ruokaan ja viihtyisään juhlapaikkaan. mut se mikä eniten askarrauttaa että pitääkö esim juhlapaikka maksaa samantien?varausmaksut? vai onko jotain kuluja mitä voi jättää maksettavaksi häiden jälkeenkin? vai onko teillä ollut valmiiksi sovittu hääbudjetti valmiina säästettynä? Olen aika pihalla näistä asioista.. :girl_sad:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Riippuu varmaan ihan juhlapaikasta, missä vaiheessa varaus maksetaan. Esimerkiksi meidän paikassamme piti maksaa heti varausmaksu (200 euroa) ja 3 kk ennen hääpäivää loppusumma (noin 800 euroa). Toisaalta pitopalvelulle maksetaan koko summa (noin 2500 euroa) vasta häiden jälkeen, samoin vieraita kuljettava bussi (~180 euroa) ja valokuvaaja (640 euroa) maksetaan vasta jälkikäteen. Mutta käytäntöjä on varmaan yhtä monia kuin palveluntarjoajiakin, joten ei muuta kuin kyselemään :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Se auttaisi kyllä todella paljon jos pitopalvelunkin voisi maksaa häiden jälkeen :girl_smile: entäs onko kenelläkään tullut maistraatista henkilö juhlapaikalle? se maksaa kuulemma jotain? me kun haluttaisiin "mennä naimisiin" vieraiden läsnäollessa :girl_in_love:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ vihkijän saa paikalle mun käsittääkseni ilmaiseksi (tai matkakuluilla) jos vihkiminen on virka-aikaan, muuten ainakin joskus maksoi 200€+ matkakulut.

kannattaa mun mielestä ihan ensiksi katella juhlapaikkoja ja pitopalveluita sieltä suunnalta, missä aiotte juhlanne pitää. niihin menee kuitenkin aika paljon rahaa, niin saa jotain osviittaa budjetin suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kiitos kaikille vastanneille! nyt pohditaan juhlapaikkaa kuumeisesti ja netistä etsitään eri vaihtoehtoja. näinkin pienellä paikkakunnalla juhlatilat varataan vuotta aiemmin kesäkuukausille.. :girl_impossible:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me lähdettiin laskemaan budjettia ensin juhlapaikan, pitopalvelun, juomien, hääpukujen + maistraatista tulevan "vihkijän" ottamien hintojen mukaan. Nää kaikki olen Wordiin kirjotellut, ja lisäillyt sinne pikkuhiljaa mieleen tulevia juttuja - kutsukortit, paikkakortit, kukat, hääyö, koristeet, postimerkit kutsukortteihin, häkarkit, kampaukset.. Jokaista hintaa olen muutamalla prosentilla hilannut ylöspäin, että tuntuis siltä kun pääsis halvalla :girl_haha:

Me alettiin säästämään häitä varten vasta nyt, vuosi ennen häitä, ja mä luulen että paljon rahaa ei "häärahaston" kautta kerkiä kulkemaan, vaan omalta tililtä maksellaan juttuja sitämukaa kun on tarvis.

Meillä on häiden budjetti n. 5000€, ja kaikki maksetaan ite, ellei jomman kumman vanhemmat innostu yllättämään ja halua maksaa jotain :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me varattiin juhlapaikka viime vuoden elokuussa (häät olivat siis tänä kesänä) ja sen jälkeen loppuvuodeksi suunnilleen unohdettiin koko juttu, ja tämän vuoden puolella pääasiassa sitten tehtiin järjestelyt. Mutta kun kerran aikaa on hyvin, kannattaa pitää silmät auki, josko esim. morsiuspukuliikkeissä ja kultasepänliikkeissä olisi alennuskampanjoita. Häämessuiltakin saattaa tarttua vaikka mitä messutarjouksia, tai ideoita ainakin, jos sellaisille on mahdollisuus osallistua. Itse maksoimme koko lystin, jonkun verran säästöjä käytettiin siihen, ja maksettiin etukäteen mitä pystyttiin. Suurimmat menoerät tulivat toki juuri häidenalusviikolla, kun maksoimme juhlapaikan tarjoilut silloin. Hiukan hirvitti, mutta onneksi siihen mennessä olimme saaneet häätiliä kartutettua (toivoimme lahjaksi rahaa), joten konkurssilta vältyttiin. Nyt sitten pikkuhiljaa tasaamme talouttamme samalla kun muutenkin totuttaudumme takaisin normaaliin arkeen =)

Kira83, ota rauhassa =) Selaile tätä foorumia ja muita hääaiheisia sivustoja, etsi ideoita ja suunnittele rauhassa, kun kerran aikaa on. Hääjuhla on kuitenkin hääjuhla, olisi sitten heteroavioliitto tai juhla parisuhteen rekisteröinnin kunniaksi, siis yhteistä on niin paljon, että "tavallisten" häiden suunnitteluideoilla pääsee pitkälle. Tältäkin foorumilta löytyy sieltä täältä vastauksia aiemmin esittämiisi kysymyksiin. Juhlapaikasta kannattaa aloittaa, koska niiden varauskirjat täyttyvät ensimmäisenä, sen jälkeen sitten pikkuhiljaa kaikenlaista mitä mieleen tulee. Häälehdistä ja netistä löytynee helposti sellainen apulista, johon on lueteltu mitä kannattaa tehdä vuotta ennen, puolta vuotta ennen, kuukautta ennen yms, sellaista voi käyttää apuna suunnittelussa ja soveltaa oman tilanteen mukaan. Hääjuhlan suunnittelu ja järjestely on iso urakka, mutta siitä on mahdollista selviytyä, kun sen jakaa pieniin osiin ja delegoi tarvittaessa =)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä muiden kanssa, eli kannattaa ehdottomasti miettiä että mitkä asiat on itselle tärkeitä. Eli lähinnä mistä ei ole valmis tinkimään ja sitä kautta alkaa luomaan budjettia. Meillä on budjetti 10 000 euroa (pelkkä hääjuhla, ei sisällä häämatkaa), mikä on todella paljon omasta mielestäni. Maksamme sen itse. Meillä on häät 2016 kesällä ja alotimme säästämään lokakuussa 2014 - nyt meillä on jo kasassa 7500 euroa.

Veroprossan kun laittaa  korkeammaksi, palautuksista on hyvä napsasta säästöön, samoin lomarahat tietty ja sitten vaan kuukausittaista säästöä. Olen ajatellut että jos nyt toi budjetti meneekin yli niin koitetaan säästää extra tonni ainakin. Jos on tarvetta luotolle niin sit otan sieltä. Voi olla että ihan koko häämatkaa en kerkeä säästämään, ja silloin se menee luotolta.

Vanhemmat ei varmastikaan meillä auta, enkä kehtaa edes kysyä kun kuitenkin lähes 30-vuotiaita ollaan.

 

Meillä esim. juhlapaikka vaati heti 1000 euron varausmaksun, ei me siihen oltu säästetty vaan maksettiin puoliks omilta tileiltä.

 

e: Itseasiassa budjetti on varmaan 12 000, koska 1000 on jo maksettu juhlapaikasta ja aiotaan se 11000 säästää. :)

Muokattu: , käyttäjä: Eleonore

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään