kielipoliisi

Osallistuuko morsian polttarikustannuksiin?

22 viestiä aiheessa

Perinteisestihän ilmeisesti on niin, että juhlakalu ei itse osallistu polttarikustannuksiin, vaan kaverit kustantavat kekkerit. Mutta entä jos tilanne on se, että kaikki kaverit ovat opiskelijoita mutta juhlakalulla on jo työpaikka ja sitä kautta rahaa?

Voisiko tässä tapauksessa tehdä niin, että juhlakalu maksaa polttarit tai antaa vaikka jonkun summan (esim. 400 euroa), millä kattaa ainakin suurin osa kustannuksista? Onko kokemuksia?

Tiedän ettei ne suuret rahat kivoja polttareita tee, mutta kyllähän se ainakin helpottaa... vai? Mun suurin toive on, että nekin joiden on hankala osallistua välimatkojen ym. vuoksi pääsisivät mukaan juhlistamaan mun viimeisiä neitihetkiä, joten olen ihan valmis kustantamaan heidän osallistumisensa vain siitä ilosta, että pääsen kerrankin bilettämään heidän kanssaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos siis olet itse morsian ja tällaisen idean olet keksinyt niin mikset voisi siitä kaasolle mainita! Joko kaaso kieltäytyy (vaikkapa koska haluaa nimenomaan järjestää polttarit sinulle omin päin) tai sitten hän ottaa lisäbudjetin ilolla vastaan. Kannattaa ehkä kuitenkin olla hienovarainen, ettet tule vahingossa vähätelleeksi niitä polttareita, jotka opiskelijakavereilla olisi ollut varaa järjestää.

Toisin päin (eli jos kaaso pyytäisi morsiamelta rahaa) tilanne olisi mielestäni tosi kummallinen, ainakin jos syynä olisi "sulla kun on työpaikka niin sulla on rahaa". Hääparihan järjestää jo ne häätkin ja saattaa olla taloudellisesti melko tiukilla niiden takia, tai vaikka iso asuntolaina maksettavana, tai ihan mitä vaan. Ainoa syy tähän voisi olla joku morsiamen huippukallis toiveohjelma, jonka mahdollistamiseksi vaadittaisiin myös häneltä rahallista panosta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo siis oon ite morsian. Kyselin täältä "puolueettomalta" maaperältä ensin, koska pari kaveria joille mainitsin ideasta, piti sitä outona. Hyvä ettei sitä suoralta kädeltä tyrmätty! En usko että kaverit siitä nokkaansa ottaa, kun tässä on kuitenkin jo monta vuotta pidetty nuudelinyyttäreitä silloin kun meikäläinenkin oli yhtä köyhä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsellä on myös paljon opiskelijakavereita, jotka jos tulevat polttareihin, maksavat ainakin junaliput minun kotipaikkakunnalleni. Sen jälkeen voi olla vaikeeta osallistua muuten polttarikustannuksiin. Tämän takia toin juhlajuomien hakumatkalta Tallinnaan myös 4 laatikkoa juotavaa polttareihin. Ei nyt mikään hirveä rahallinen osallistuminen, mutta ehkä se olisi vähän outoa ruveta maksamaan muiden puolesta omia polttareita :o Luotan, että porukassa on niin paljon mielikuvitusta, että tekemistä keksivät myös pienemmällä budjetilla. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hassua olisi, jos polttariporukka tällaista ehdottaisi. Mutta toisaalta aloittajan ajatukset ovat hyviä, eli jos idea ja halu lähtee morsiamesta itsestään ja vielä tuollaisessa tilanteessa, on se ok. Toivottavasti ei vaan leviä yleiseksi tavaksi ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toisin päin (eli jos kaaso pyytäisi morsiamelta rahaa) tilanne olisi mielestäni tosi kummallinen, ainakin jos syynä olisi "sulla kun on työpaikka niin sulla on rahaa". Hääparihan järjestää jo ne häätkin ja saattaa olla taloudellisesti melko tiukilla niiden takia, tai vaikka iso asuntolaina maksettavana, tai ihan mitä vaan. Ainoa syy tähän voisi olla joku morsiamen huippukallis toiveohjelma, jonka mahdollistamiseksi vaadittaisiin myös häneltä rahallista panosta.

samaa mietin minäkin...

Meillä ei ainakaan koskaan oo morsian maksanu mitään... Eikä työpaikka välttämättä tarkota paljoo rahaa.... Polttariporukka ei mun mielestä sais olettaa että morsian maksaa mutta jos ite haluaa tarjoutua ni miksei.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä ihan mielelläni kannan morsiamena korteni kekoon yhteisen illanvieton takia. En muutenkaan laita suuria odotuksia/vaatimuksia mun polttareille, koska en tykkää olla sillä tavalla huomion keskipisteenä vaan ennemmin juuri kootaan porukka yhteen ja vietetään normaalia illanviettoa ystävien kesken. Me, kun emme näe niin kovinkaan usein. Eli voisin hyvinkin kysäistä kavereiltani, voisinko osallistua kustannuksiin samalla rahalla kuin muutkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vaikka kaverini ovat työssäkäyviä ihmisiä (kuten itsekin), en todellakaan halua mitään ökyjuhlia! Jokainen maksakoon omansa-meinigillä mennään minun (mahdollississa) polttareissa, myös morsiamen osalta. En halua riippuliitoa/poniratsastusta/carting-autoilua vaan yhdessäoloa kavereiden kesken. Ruokaa ja juomaa tottakai, mutta mennään niin ettei kenenkään budjetti kärsi! En millään pystyisi nauttimaan päivästä jos tietäisin, että "nyt tuossakin perheessä syödään loppukuu makaronia ja juodaan vettä kun palkka menee näihin kekkereihin...". Mökki voisi olla bueno, seurapelejä tms mukaan ja morsiussauna!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta tuo on aika kiva ele nimenomaan jos lähtee itse polttarisankarin ajatuksesta. Minusta se kannattaisi "markkinoida" ajatuksella, että haluat esimerkiksi maksaa kaikkien matkat ettei kenellekään käy liian kalliiksi tms, ettei tule sellaista oloa että haluaisit jotenkin tosi hienot ja upeat polttarit ja epäilet ettei heillä ole sellaisiin varaa. Eli kunhan kaason kanssa juttelee ettei tule väärinkäsityksiä niin ihan hyvä idea, jos tosiaan on niin että itselläsi on laittaa tuo raha ja sen mielelläsi teet.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en mihinkään kimppahintaan osallistunut, mutta maksoin omia juomiani ja muuta pientä. Ruoan, hotellin, narikan ja kylpylän tytöt minulle tarjosivat, mutta muuten kustansin niitä pieniä välikuluja -eikä haitannut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta se kannattaisi "markkinoida" ajatuksella, että haluat esimerkiksi maksaa kaikkien matkat ettei kenellekään käy liian kalliiksi tms,

Tämän ketjun paras neuvo. Tuosta tuskin kukaan ottaa nokkiinsa tällaisessa tilanteessa, eikä se mitenkään arvostele niitä juhlia mitä järjestetään / oltaisiin järjestetty. Varmistaa vain että kaikki pääsevät paikalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta se kannattaisi "markkinoida" ajatuksella, että haluat esimerkiksi maksaa kaikkien matkat ettei kenellekään käy liian kalliiksi tms,

Tämän ketjun paras neuvo. Tuosta tuskin kukaan ottaa nokkiinsa tällaisessa tilanteessa, eikä se mitenkään arvostele niitä juhlia mitä järjestetään / oltaisiin järjestetty. Varmistaa vain että kaikki pääsevät paikalle.

Myös minä suosittelen ehdottomasti tätä! Pienellä budjetilla järjestetyt polttarit voivat olla todella upeat, jos järjestäjillä on hyviä ideoita. Ei siis kannata stressata siitä, että ne menisivät rahan takia pilalle. Jotkut todella voivat ottaa nokkiinsa, jos heille tungetaan rahaa kouraan, että saavat varmasti hyvät kemut aikaiseksi. Joku saattaisi tulkita sen epäluottamuslauseeksi. Joten maksa kaikkien - niin läheltä kuin kaukaakin saapuvien - matkat, se varmasti ilahduttaa kaikkia ja tällöin rahaa jää enemmän itse polttaripirskeisiin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta idea on hieno ja huomaavainen sinulta ap. Itsekin voisin hyvin maksaa osan polttareistani (jos sellaiset nyt on tulossa). Joku tuossa sanoi, että oli tuonut juomat Virosta myös polttariporukkaa varten ja tämä on hyvä, pehmeä tapa osallistua kuluihin. Se on konkreettinen eikä luultavasti loukkaa ketään. Tämä siis jos polttareissa on alkomahoolia tarkoitus juoda. B)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ainaki kaason kanssa juteltiin että alotetaan siitä että vieraat maksais, mutta koska mun kaverit jotka on kutsuttu häihin asuu osa 500km päässä, eivätkä todnäk pääse polttareihin niin polttareiden vierasmäärä jää pieneksi :/ .. Sitte on tottakai kaikki kalliimpaa. Nii lupasin maksaa myös yhden osuuden tarvittaessa, koska en haluu mitää kuivia kämäsiä polttareita :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä juuri tarjouduin maksamaan kaasoille jonkun könttäsumman polttareiden järjestämistä varten. Vieraita olisi kaasot mukaan lukien 9 ja erilaisissa elämäntilanteissa. Mussa on aina ollut "emännän" vikaa, joten koen tärkeäksi kaikenlaisia juhlia järjestettäessä että vieraat viihtyy ja heitä on ajateltu. Myös häissä on vieraiden eteen tehty ja kustannettu paljon, mutta vieraathan ne juhlat tekee. Olisi tosi surullista jos polttareihin useampi jättäisi tulematta siksi että on liian kallista. Kaaso ei onneksi ajatuksestani loukkaantunut. Päämäärähän on varmaan kaikilla sama; saada aikaan kaikkia viihdyttävä ja mukava päivä yhdessä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsekin olen miettinyt tuollaista "avustusta" järjestäjille, tosin niin, että rahan antaja olisi sulho kaasolle ja minä bestmanille, hääbudjettiin varattaisiin molempien polttareita varten tietty summa. Jotenkin vähemmän tökeröä kuin maksaa itse -ja ehkä vähän salaisemmat polttarit saisi :) Matkakulujen korvaamisen näen käytännössä vähän hankalana.. "joo siirrän sulle bensakuluja 50e tilille.." tai "niin mille päivälle sulle piti ostaa junaliput?" (siinä meni se yllätys).

 

Rahan voisi käyttää sitten esim. mökin vuokraukseen / eväisiin/juominkeihin / kuljetuksiin, tai johonkin hemmotteluun/aktiviteettiin, joka tulee vain minulle/sulholle. Esim. sillä periaatteella, että "sulho tarjoaa" laskuvarjohypyn minulle, joka tapahtuu siis polttareissa. En missään nimessä haluaisi, että ystäväni maksavat itsensä ensin kipeäksi matkustamisesta, ruuasta, juomista jne. ja sitten vielä pitäisi laittaa 400e (?) asiaan, jonka teen yksin ja muut katsoo vieressä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä olen ajatellut, että tarjoan kaasoilleni könttäsummani esimerkiksi 200e. Tällä rahalla olisi tarkoitus, että minut lennätettäisiin kotipaikkakunnalle polttareihini. Olen siis toivonut, että polttarini järjestettäisiin kotipaikkakunnallani, missä (tai ainakin lähellä) asuu melkein kaikki polttareihin tulevat ystäväni. Heillä on helpompi (ja halvempi) lennättää minut sinne kuin kaikki muut minun luokseni 600+km päähän :) Tällöin maksaisin omat matkakustannukseni, eikä se enää nostaisi polttaribudjettia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ole kyllä kuullut yksistäkään polttareissa, jossa morsian olisi maksanut mitään. Mutta jos järjestäjillä on rahasta tiukkaa niin voihan sitä ainakin kaasolle ehdottaa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä annoin kaasolleni 200e polttareiden kustannuksia varten, yksi polttareiden osallistujista oli työtön ja yksi opiskelija, joten tällä maksettiin mm. heidän matkakulunsa ja yöpymisensä hotellissa. Mulle oli tärkeää, että pienestä polttariporukasta kaikki pääsevät osallistumaan ilman, että kivasta tapahtumasta koituu lähinnä harmaita hiuksia ja talousvaikeuksia. Muistan itsekin millaista opiskelijana oli, ylimääräiset menot todella sotkivat kuukauden budjetin. Itse olen kuitenkin ollut jo vuosia työelämässä, eli oma budjetti ei samalla tavalla pauku muutaman satasen takia. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin nyt kaasona taas pitkästä aikaa, eikä onneksi tullut nyt mitään ongelmia polttareiden rahapuolen kanssa. Omista polttareistani jäi pois yksi kauempana asunut serkkuni, kun junamatkat mukaan lukien polttareiden kulut olisivat olleet hänelle noin 300€. Jälkikäteen kyllä vähän harmittaa, sillä loppupeleissä tärkeintä on kuitenkin kaikkien kutsuttujen osallistuminen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielestäni juhlakalun ei kuulu osallistua polttareihin, mutta koska omalla ystäväpiirilläni on monella pieni budjetti, niin olisin kyllä valmis maksamaan itse omia juttujani kunhan kaikki saadaan polttareihin tulemaan mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä osallistuisin ehdottomasti omien ja miehen polttareiden kustannuksiin, jos rahatilanne olisi yhtään parempi. Nyt monen sattuman summana omat rahat on niin tiukilla, etten pysty :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään