Essie.

Hääpukujen koot suhteessa omaan vaatekokoon

14 viestiä aiheessa

Minkä kokoisia vaatteita käytätte; onko hääpukunne valittu samalla "kokotaulukolla"?

Esimerkiksi jos käyttää 36/S:n vaatteita, kannattaako katsella samalla kokolapulla varustettuja hääpukujakin - vai voiko pienempi/isompi koko ollakin sopivampi?

Eli minkä kokoisia hääpuvut noin suhteessa muihin "normaaleihin" vaatteisiin ovat?

Puvuista osa näyttää myös olevan brittiläisiä kokoja, vastaako hääpuvuissa 10 nyt sitten 36:sta?

Vähän hassu kysymys, toivottavasti joku ymmärsi :D Katselen sivusilmällä myös käytettyjä pukuja, enkä haluaisi lähteä kokeilemaan jotain kaukana sijaitsevaa pukua vaan todetakseni sen olevan liian iso/pieni...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oman kokemukseni perusteella koot vaihtelevat hääpuvuissakin tosi paljon, vähän niinkuin muissakin vaatteissa aina valmistajan mukaan. Olen yläkropasta kokoa 32/34 ja lantiosta 34 (pituus 173cm). Lähes kaikki sovituspuvut olivat liian isoja, enkä oikeastaan tullut kyselleeksi tai katsoneeksi niiden kokolappuja, vaikka olisikin ehkä kannattanut ;)

Ainakin White Onen puvuissa koko 34 oli minulle liian suuri ja tilaukseen laitettiin koko 30, jota pitäisi edelleen mittojen perusteella kaventaa. Joten vaikuttaisi siltä, että ainakin ko. valmistajan koot eivät sovittamissani malleissa ihan vastaa sitä normaalikokoa. Maggie Sotteron puvut taas tuntuivat olevan White Onea pienempiä ja sovittamieni pukujen perusteella kokonumero vastasi hieman enemmän todellisuutta. Muista valmistajista en valitettavasti osaa sen tarkemmin sanoa, mutta jotenkin mulle on tullut sellainen mielikuva, että hääpuvuissa olisi yleisesti ottaen hieman tavallista reilummat koot.. Voin toki olla väärässä ^_^

Netistä varmaan voisi löytyä valmistajakohtaiset mittataulukot? En ole käynyt tarkistamassa, mutta kaippa Google taas auttaa..

Edit. typot

Muokattu: , käyttäjä: Daliya

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta! Tosi hankala juttu... Ehkä sitä vaan täytyy käydä jossain liikkeessä vähän kokeilemassa! Tavallistenkin vaatteiden kanssa saa aina pähkäillä onko se nyt 36 vai 34, ja tuo ylä- ja alakroppien erikokoisuus vasta vaikeuttaakin kun pitää etsiä joku kokopuku...

Tuskin siis kannattaa montaa sataa kilometriä matkata kokeilemaan onneaan! ;)

Hei mahtava idea tuo mittataulukkojen etsintä, ei tullutkaan mieleen! Maggie Sotteroltakin löytyi heti --> http://www.enchantedeveningshop.com/bridal_gowns/pdfs/MaggieSotteroSizeChart.pdf

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvä, että niitä taulukkoja löytyy! On se Google kyllä hääsuunnittelun pelastus.. :lol: Mut aiheeseen palaten; kannattaa varmaan myös käytetyn puvun myyjältä kysäistä mekon tarkkoja mittoja - ei tarvitse sitten turhaan ajella tai jättää ihanaa pukua sovittamatta ^_^

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei noissa varmaan ole mitään yleispätevää sääntöä. Parasta taitaa tosiaan olla selvittää puvun tai edellisen käyttäjän mitat sentteinä.

Oman pukuni kokolapussa lukee 40, myyjän mukaan se vastaa vaatekokoa 36, ja puku on mulle just passeli, vaikka normaali vaatekokoni on 38... Ota näistä selvää :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Haha ihmiset tuntuu vaan olevan aika arkoja antamaan tarkkoja mittojaan, mutta ehkä tässä tilanteessa ja privaatisti ne voisi saada (esimerkiksi naikkareiden kirppareilla ei paljon rinnanympäryksiä mainostella vaikka aika anonyymejä täällä ollaan suurin osa ;)) ja kun monella pukua on kuitenkin muokattu jollain tapaa..

Joka tapauksessa edelleen tosi hankalaa! Kun vaan vois etsiä vaikka sitä S-kokoa... Äh

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oot oikeassa, ihmiset ei kauhean mielellään niitä mittoja anna.. Käytetyn puvun ostaminen on kyllä vähän haastava projekti - itse olin kärsimätön ja ostin uuden puvun liikkeestä, mutta jos vähän jaksaa nähdä vaivaa niin säästää sen verran paljon rahaa, että käytetty kyllä kannattaa ^_^

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakko mun on kyllä käydä kokeilemassa se ihana myymälässäkin mallailu! ;) Ja pääsee ehkä sitten helpommallakin, jos raaskii maksaa "vähän" ekstraa..!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Se on kyllä totta, että rahalla saa.. Pukujen sovittelu on kuitenkin helpompaa liikkeissä, kun vaihtoehtoja on monia ja varsinkin oikean kokoisen puvun tilaaminen onnistuu. Toki se "vähän" ekstraa alkaa ainakin hieman kalliimmissa puvuissa olemaan tosi paljon ja ehkä itse harkitsisin vielä käytetyn ostamista, jos pukua ei olisi jo tilattu. Kaiken sortin muokkailuja kun joutuu jokatapauksessa vielä maksamaan, ainakin ko. liikkeessä mistä pukuni hankin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin eli puku ei todennäköisesti ole kuitenkaan kaikin puolin sopiva vaikka koko olisi oikea, tosi kiva..! :D Eikö siis ole mahdollista mennä liikkeeseen(kään) ja löytää pukua, joka on täydellisen istuva joka puolelta?? Ja vaikka ostaisi sen käytetynkin, niin kaipa siihenkin tarvitsee niitä muutoksia tehdä.. Minkä kokoisille ja mallisille ne puvut oikeen tehdään?! :D

En kestä, puvun etsiminen ja löytäminen on aina ollu se ykkösjuttu mitä fiilistelen, mut eipä se taidakaan niin helppoo olla - tai sit teen asiasta vaan liian vaikean... :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kai niillä on joku "standardi" naismalli, joka ei selvistikään vastaa ainakaan mun kroppaa.. ;) Toisin sanoen vyötärön kohdalta tarvittais 2 kokoa pienempi puku ja rintakehä on sen verran leveä, että siitä taas yhtä isompi koko.. Tilattiin sitten puku lantionympäryksen mukaan - pienennetään vyötäröstä ja otetaan vähän saumoista ulos rintojen kohdalta. Mut löytyi liikkeistä toki paljon niitäkin pukuja, jotka oli mitotukseltaan ihan ok, mutta ne eivät taas miellyttäneet muuten yhtään.. Eli joo, on se vaikeaa, mut onneks samalla tosi ihanaa puuhaa ^_^

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu no eiköhän koko-ongelmat unohdu kun saa päälleen toinen toistaan ihanampia pukuja! ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostelen tätä vanhaa aihetta, koska pohdin samaa ennen kuin pääsin sovittamaan pukuja. Käytän koon 34 vaatteita (pari löysempää paitaa on jopa 32) ja jokainen sovittamani koon 34 hääpuku oli liian suuri. Tämä havainto toi nyt hieman haastetta käytetyn puvun etsintään ja outletit taitaa olla aikalailla mahdoton vaihtoehto. :girl_sigh:

Muokattu: , käyttäjä: Vaniella

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hah oon näköjään joskus alottanut tän aiheen :lol: Itsehän päädyin lopulta ostamaan tän foorumin kautta puvun, joka oli jäänyt käyttämättä. Siinä oli nyöritys niin olipahan sopiva :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään