Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Sifona

Liian itkuherkkä morsian?

19 posts in this topic

Olemme suunnitelleet häitä elokuulle 2013 eli aikaa on vielä runsaasti, mutta nyt pohdinnan alla on kuitenkin vihkiminen. Kirkossa vihkimistä emme koe omaksi jutuksemme, mutta vaihtoehtona olisi joko vihkiminen juhlapaikan pihalla tai sitten vihkiminen ihan kahden kesken ja hääjuhla erikseen. Vihkiminen juhlavieraiden kanssa olisi tosi ihana, mutta pelkään hirveästi sitä, että en osaa hallita tunteita riittävästi. Herkistyn tosi helposti ja itku tulee silloin niin voimakkaana, että tosiaan silmät ja naama punottaa kauheasti. Sen takia jännitän etukäteen jopa ystävien häitä ja entäpä sitten ne omat!! Herkistymisessä ja tunteiden näyttämisessä itsessään ei tietenkään ole mitään pahaa, mutta olisihan se kuitenkin kiva, että se olisi edes sellaista fiiniä Suomi-filmimäistä itkua eikä suoranaista parkumista! :D Onko tällä palstalla muita itkuherkkiä morsiamia? Mikä tähän olisi apuna? Harmittaa, koska tiedän nauttivani muuten juhlista ja niiden suunnittelemisesta tosi paljon, mutta pelko liian voimakkaasti purkautuvista tunteista jarruttelee ja pistää jännittämään!

Täältä ilmoittautuu yksi megaitkuherkkä morsian. Ja itkemiseni ei tosiaan ole mitään romanttisen elokuvan tasoa, jossa yksinäinen kyynel vierii sulousesti pitkin poskea, vaan se on sellaista naama punaisena vollottamista, jossa nenäliinoja kuluu. ;)

Nooh, itkuherkkyyttäni lisää entisestään se, että isäni saattaa minut sulhaselleni, jonka jälkeen hän kiirehtii vielä vihkimään meidät alttarin toiselle puolelle. Eli siis erittäin rakas isäni, vihkii minut ja erittäin rakkaan tulevan mieheni... Itkemiseksihän se mitä luultavammin menee. Me ollaan todella tunteellista sakkia, ja pelkään, että jos raavas isäni erehtyy kyynelehtimään tai edes ääni liikutuksesta värähtää, niin viimeistään siinä vaiheessa itkeä vollottamaan aivan hillittömästi. Joten hyviä vinkkejä itkeskelyn välttämiseksi otetaan vastaan, mutta en usko, että tulen vihkimisestä itkemättä selviämään, en vaikka kuinka yritän. Onneksi sentään lähipiiri tietää tunteellisuuteni ja luultavasti puoli sukua itkee (ilosta) tilannetta myös. :D

Eli ainoa vinkkini on, että itke vapaasti, sillä niin ajattelin itsekkin tehdä, kun muuhun tuskin pystyn. ;) Voin tulla kertomaan sitten lokakuun puolella kuinka lopulta kävi. Itkin pikkusiskonikin häissä enemmän kuin morsian itse, joten ei tästä mitenkään kuivin silmin päästä :D

Eräs tuore, herkkis rouva täällä lohduttelee, että ette ole ainoita. Vihkimisen aikana itkeskelin ihan kunnolla. Aluksi herkistyin, kun saavuimme järven rantaan vihkikatokselle ja näin rakkaiden ihmisten kasvot ympärilläni. Äitikin itki jo täysillä tässä vaiheessa, emme tosin äidin kanssa pitäneet ääntä, vesi vaan ryöppysi. Padot murtuivat oikein kunnolla parkumiseksi miehen lausuessa minulle vihkivalansa. Oman vihkivalani viimeisessä lauseessa ääneni oli jo pettänyt.

Eli en osaa muuta neuvoa kuin sen, että alkaa murehtiko. Ne ovat onnenkyyneleitä ja tunteiden ilmaisua, kyllä te rauhoitutte, kun tunneryöppy tasaantuu. 38 asteen tai vedenkestävää ripsaria, se ei ainakaan levinnyt missään vaiheessa.

Mä stressasin turhaan kaikenlaisia asioita, tapani on murehtia. Mutta tätä asiaa en murehtinut ja hyvä niin. Mä olen vain herkkä ihminen ja kaikki läheiset sen jo etukäteen tiesivät, niin ei tarvinnut kenenkään ihmetellä. Ja kyllä se aika nopeasti aina tasaantui. Kun mies esitti hääjuhlassa minulle Sua vain yli kaiken mä rakastan, niin luulin, että itkemisestä ei tule loppua koko iltana mutta niinhän se vaan asettui.

Don't panic!

Minä asennoiduin etukäteen niin, että kyseessä on iloinen juhla ja ilme on sitten sen mukainen! Ja kyllä oikein iloinen virne naamallani alttarille astelinkin :)

Mä olen ihan suoriltakäsin kieltänyt meidän hääjuhlassa ylimääräiset puheet, onneksi iskä on niin herkkä myös, että se ei edes halua puhua mitään, eikä tanssia. (Mä taas olen niin herkkä, että isäni herkkyyttä ajatellessa tässä vähän tulee itku silmään :rolleyes: ) Samasta syystä voi olla, että kävelen miehen kanssa kahdestaan alttarille. Ei siitä vain tulisi mitään että isä saattais. Toisaalta olen ajatellut tätä myös niin, että en halua että isä saattaa koska en ole "lähtemässä" omasta suvustani mihinkään, haluaisin ajatella että me molemmat tuodaan toisemme siihen alttarille ja omiin sukuihimme. Eli jos tällä ajatusmaailmalla säätyisi sellaiselta luovutuksen tunteelta ja itkulta sitten häissä.. ja voisi olla vain tyytyväinen siitä että nyt tulee yksi ihminen lisää sukuun. (Kuulostaako yhtään toimivalta? :D)

Muutenhan sille itkemiselle ei ole oikein mitään tehtävissä kuin hyvä meikki.. Olen kyllä kuullut että monet muuten niin herkät ihmiset eivät enää omissa häissä sitten itke, mutta en tosiaan kuvittele kuuluvani tähän sakkiin..

Ihania vastauksia kaikilla! Mulla on ihan sama sekin, että isä on itkuherkkä enkä siksi sitä alttarille saattamista kestäis. Huh huh, täytyy vain muistaa, että vanhan uskomuksen mukaan morsiamen täytyy itkeä omissa häissään tai muuten joutuu itkemään avioliitossa. ;)

Mä olen myös tosi itkuherkkä ja esimerkiksi muutama viikko takaperin paruin ystäväni häissä ihan kauheasti! :D Ystäväni, joka meni naimisiin on myös samanlainen itkuiikka, mutta hän kertoi, että omissa häissä jännittikin niin paljon, ettei edes itkettänyt, vaikka kaikissa muissa häissä hänkin on joutunut turvautumaan nenäliinoihin. Ehkäpä noin käy itsellekin... :)

Täällä myös tosi herkkä morsian,itken jo jos katselen romanttista elokuvaa.... :) saa nähä kuin käy kun menee vihille.....herkistelen jo varmaan alttarilla.... :girl_in_love:

Meillä häät on onnellisesti ohi ja rouvana olen nyt kuudetta päivää. Työni puolesta olen aika kova, tai siis en voi työssäni itkeskellä. Tämä sitten näkyy siviilissä. Minulla itku alkoi kun astuin isän vieressä kirkon käytävälle. Alttarilla pystyin kokoamaan itseni, mutta sitten juhlapaikalla itku-Iita aloitti taas, kun oli isäni puhe ja bestmanin kaunis laulu meille kahdelle.. Enkä sitä häpeä.

(delete)

Edited by Eeliza

Ihana tietää etten ole ainoa joka panikoi tätä asiaa! No, täytyy vain yrittää asennoitua ajattelemaan niin ettei poraaminen alkaisi heti...Kun osaisikin itkeä "nätisti"! Siinä vaiheessa kun hanat aukeaa, niin meikistä ei varmaan ole tietoakaan... Onneksi hääkuvat otetaan ennen vihkimistä ;)

Eihän tunteellisuudessa ole mitään hävettävää ja jos kuvatkin otetaan ennen vihkimistä, niin mitäs siitä, vaikka itku pääsisikin. :) Meikki tietenkin kannattaa tehdä mahdollisimman itkun kestäväksi, ettei tartte olla ihan pandana loppupäivää.

Itsekään en tosiaan itke sillä tavalla sievästi muutamia kyyneliä vuodattaen, joten ymmärrän kyllä ongelman. Itse tsemppasin sillä, että paikalla on vain meille tuttuja ja rakkaita ihmisiä, jotka ovat nähneet minut pahimmilani ja parhaimmillani, eivätkä vähästä säikähdä. Lopulta päivä meni hyvin ilman kyyneleitä. :)

voi ei apua, tääkin vielä. meillä oli maaliskuussa kastajaiset ja arvatkaa vaan porasinko silloinkin kirkossa sen minkä kerkesin ja sitten pitäisi muka häätkin selvitä ilman ripsareita poskilla :D

Mä oon ainakin ihan yliherkkä itkijä ja oonkin miettinyt että millähän mut pitää häihin doupata etten poraa räkä nenässä koko iltaa :girl_cray2:

Minä luin jostain, että kannattaa kiinnittää huomiota omaan kehonkieleen. Itkiessä käy yleensä niin, että ryhti menee kumaraan ja pää painuu alaspäin. Kun tiukasti pitää pään pystyssä ja ryhdin vahvana, sen pitäisi viestiä muulle osalle kehoa, että nyt ei itketä. Mene ja tiedä, auttaako, mutta voihan sitä yrittää.

Silti aion käyttää vedenkestävää ripsiväriä ja ottaa lähistölle nenäliinoja.

Mä olen kanssa oikein hyperitkuherkkä. Mun kyyneleet eivät liity vain suruun, myös ilo ja onni takaavat kyynelryöpyn.

Nyt olen yrittänyt mielikuvaharjoitella ja siedättää itseäni kuuntelemalla häämarssia youtubesta.

Mietin vaan, että mihin sen mahdollisen nenäliinan voi kätkeä, kun en alttarille ota mitään laukkua.

En myöskään halua näyttää koomiselta vetämällä nenäliinaa rintsikoista. :)

Rouva2013 minä varustan kaasot nenäliinoin,voisivat ottaa jonkun pikkulaukun tai pussukan nessuja varten ja ojentavat sitten mulle tarvittaessa.Pitää varmaa joku merkki keksiä että ymmärtävät ojentaa sen rätin,eräissä häissä morsian vuolaasti kyynehti alttarilla ja räkäkin jo tais valua ennenkä kaasot ymmärsivät sitä nenäliinaa tarjota vaikka morsian oli jo hollin aikaa luonut merkitseviä katseita kaasoihin :D

Mutta joo,itsekin olen varautunut siihen että itku tulee,ja kai se vähä kuuluu asiaankin.Enemmän jännään sitä että muistankohan varmasti hymyillä ja sulkille pitää kans hymyvalistus pitää.Hymyilevä tai kyynelehtiväkin morsian on ilo silmälle,nyttyränaamainen morsian ei.

Mie oon kans ihan varma että itku pääsee, mutta se on pienempi paha, koska unohan varmaan hengittää ja sitten pyörryn!!! Olin serkkuni kaasona muutama vuosi sitten, ja kun odottelimme sakastissa että seremonia alkaa, meinasi jo siellä lähteä taju!!! :unsure: Eikä kyse ollut edes minun häistä.. Saa nähdä kuinka käy.. Aikaa on vielä kuitenkin vuosi, saan varmaan itseni psyykattua siihen mennessä.. :girl_smile: