t_m_a

Missä järjestyksessä alttarille?

18 viestiä aiheessa

Nyt on suuri ongelma, johon ei pappikaan osannut oikein antaa vastausta.

Missä järjestyksessä alttarille mennään - ja ketkä kaikki menevät ja ketkä ovat siellä jo valmiina?

Siis itsestäänselvää on se, että morsian + isä kävelee alttarille ja sulhanen + 2 bestmaniä odottelee alttarilla jo valmiina. Mutta mites sitten nämä loput? Eli 2 kaasoa, 2 morsiusneitoa ja 1 sulhaspoika.

Ajatuksena olisi, että ainakin nuo morsiusneidot kävelisivät morsiamen + isän edessä alttarille (joko kantaen kimppuja tai heitellen ruusun terälehtiä korista). Morsiusneidot menevät sitten eturiviin istumaan.

Kuuluuko kaasojen kävellä alttarille vai odottavatko hekin jo alttarilla valmiina? Alttarilla siis toinen kaaso ottaa kimpun ja toinen laittaa hääpuvun helman/laahuksen kuntoon.

Ja entäpä sitten sulhaspoika? Papin mielestä sulhaspoika voisi odotella jo valmiiksi etupenkissä ja antaa sieltä sitten vaan sormuksen papille.

Itse ehkä ennemmin haluaisin tuoda sulhaspoikaa enemmän esille (etenkin kun on hieno sormustyynykin ostettu) ja laittaisin hänetkin kävelemään alttarille. Mutta tulisiko sulhaspoika sitten ennen vai jälkeen morsiusneitojen? Sulhaspoika ja morsiusneidot menevät siis kaikki samaan paikkaan istumaan kirkossa vihkimisen ajaksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No sinun tilanteessasi tekisin ehkä niin, että jos kaasot kävelevät alttarille jo hetki ennenkuin musiikki alkaa soimaan.

Kun musiikki alkaa soimaan lähtisi sulhaspoika & morsiusneidot kävelemään ja sinähän tulet isäsi kanssa merkin saatuanne sitten perässä..

Tai että kaasot odottavat valmiina.. Itse haluan kaasot morsiushuoneeseen ihan viimeiseen asti ja ajattelin itse tällaista järjestelyä meille ( 2-3 kaasoa, 2 omaa tyttöä morsiusneitoina ).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viimeksi olin häissä 2010 ja kaason hommissa. Olimme kaikki (kaasot+besmanit+sulho) alttarilla odottamassa morsianta. Itse luulin, että kaasot menisi morsianta ennen jonossa alttarille, mutta pappi tuumas, ettei tää Amerikka oo :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viimeksi olin häissä 2010 ja kaason hommissa. Olimme kaikki (kaasot+besmanit+sulho) alttarilla odottamassa morsianta. Itse luulin, että kaasot menisi morsianta ennen jonossa alttarille, mutta pappi tuumas, ettei tää Amerikka oo :D

Aika hassua :)

No sekin on kyllä papista kiinni, kaverini häissä pappi sanoi että kaasot ja bm:t istuvat eturivin eteen asetetuissa penkeissä mutta morsian ja minä ei haluttu niin.

Morsiusneidot käveli minun ( kaaso ) edellä alttarille kun musiikki alkoi soimaan ja kun olimme edessä, tuli morsian isänsä kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuota samaa asiaa olen minäkin miettinyt, mutta suurin ongelma on varmaan tuo morsiusneidon ikä (5 v.). En tiedä, uskaltaako kävellä yksin kaikkien niiden silmien edessä käytävää pitkin? Kuinka lähellä morsianta&isää morsiustyttö voi kävellä? Muutama metriä edellä? Riippuu varmasti paljon musiikista, tuleeko mitään ns. "here comes the bride"- kohtaa.

Voisiko kaaso kävellä mahdollisesti tämän pikkutytön kanssa vierekkäin? Mutta, onko se jotenkin hölmöä, kun kumpikaan ei tunne toista? Miettiikö muut, että onkohan tuo tuon lapsi vai mitä...??

Ihan liikaa kysymyksiä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä sulhaspoika ja morsiustyttö menee edellä, morsian isän kanssa ja lopussa kaasot. Bestmanit +sulhanen odottelee luonnollisesti edessä. :girl_smile: Mietin sitäkin vaihtoehtoa, että kaasot menisi ennen musiikin alkua eteen, mutta tarvitsen myös kaasoja niin pitkälle kun pystyy ja jonkun täytyy asetella se laahus kuitenkin, niin näin on paras. :tender:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja mielestäni kaaso voi ihan hyvin kävellä pikkuisen kanssa, jos häntä jännittää. Näissä järjestyksissä ei taida oikein nykyisin olla mitään tiettyä sääntöä/etikettiä :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mullakin on toi helma/laahus, mikä pitää joka tapauksessa asetella viimeistään siinä kun jäädään alttarille seisomaan. Niin oisko se sitten fiksuinta, että kaasot tulisi viimeisenä alttarille?

Ja jos sulhaspoika menisi ensimmäisenä yksin (on vanhin, joten varmaan myös rohkein näistä lapsista) ja morsiusneidot tulisi perässä kahdestaan.

Tämä ehkä minusta tuntuisi luontevimmalta - ja jos tähän ei mitään etikettisääntöjä ole, niin näin me varmastikin tehdään. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä olin morsiustyttönä vuonna -99 ja muistan kävelleeni ihan itse käytävää pitkin ennen kuin morsian tuli. Taisinpa peräti mennä ihan ensimmäisenä! Sulhaspoikakin oli olemassa, mutta siitä en kyllä muista missä kohtaa se käveli :P

Muistan myös seisoneeni kaasojen kanssa KOKO vihkimisen ajan alttarin sivulla...minulle oli luvattu laittaa tuoli siihen, mutta se varmaan kaikessa hulinassa unohtui. Morsian pahoitteli asiaa myöhemmin. Hän sanoi minulle että olisin saanut mennä etummaiseen penkkiin istumaan sitten kun jalat väsyy, mutten halunnut juoksennella kesken seremonian -_- olin aika topakka kuusivuotias :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin sellasta, että ensimmäisenä tulisi kaasot, ja seuraavana sulhaspoika ja morsiusneito. Jälkimmäiset ovat niin arkoja, etteivät varmasti uskaltaisi ensimmäisenä lähteä (hyvä, jos uskaltavat ollenkaan...), joten tämä olisi varmasti meidän kannalta paras. Kuitenkin tahdon itse morsiamena tulla isän kanssa viimeisenä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä omat tytöt ovat morsiusneitoina(häiden aikaan 2v ja 4 v) ja minun kummipoikani sekä kaason poika ovat sulhaspoikia..ajateltiin että ensin kävelee nuorempi tyttömme ja toinen sulhaspojista ja seuraavana vanhempi tyttömme ja toinen sulhaspoika ja lopuksi me kävelemme sulhasen kanssa yhdessä koska isäni on kuollut enkä halua ketään muuta minua saattamaan..kaaso ja bm odottavat meitä alttarilla..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oon ite miettiny tätä samaa! (vaikka häät vasta vuoden päästä) Kaikissa häissä missä oon ollu niin kaaso tulee perässä mut ite just haluisin tulla isäni kansa viimeisenä. Niin oon aatellu et sulhanen + bm ois alttarilla ja eka jollai kivalla rauhallisella musalla tulis mein poika (sillon melkein 2v), joka ois sulhaspoika, sormustyynyn kanssa :P ja vierellä kävelis varmaan miun sisko (silloin 12v.) ettei poitsu lähe juoksentelee tai käy pelottaa. Aattelin eka et miun kaverin samanikäinen tyttö kävelis mut taitaa olla vähän riskiä :D sitten heidän jälkeen tulis kaaso. Et pienemmät menis sitte istumaan mei äitin vieree ja kaaso sit omalle paikalle ja sit lähtis se mein musa millo mie tulisin isän kaa :) tälläistä itse aatellut mut kattoo nyt mitä mieltä pappi on :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

.

Muokattu: , käyttäjä: Enchante

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tätä olen pohtinut myös itse. Itse haluan tulla viimeisenä isäni kanssa ja sulhanen sekä best(wo)man ovat jo alttarilla, mutta järjestys morsiustytön ja kaasojen suhteen on hakusessa. Sen verran leffoista olen saanut vaikutteita, että pitäisin järjestyksestä, jossa musiikin alettua kaasot kävelevät yksitellen eteen ja tämän jälkeen morsiustyttö kävelisi (hänelle tulee kyltti jossa lukee here comes the bride) ja hänen jälkeensä minä ja isä kävelisimme sulhasen luo. Mietin vaan onko musiikkimme (prinsessa ruusunen) sopiva tälläiselle järjestykselle, siinähän lähtee aika nopeasti se homma käyntiin. Rouvat! Miten olette asian hoitaneet?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut ajatuksena, että sulhanen ja bestman odottaisivat alttarilla ja morsiustytöt kävelisivät edellä ruusun terälehtiä heitellen. Tulisin itse (joko yksin tai isäni kanssa) viimeisenä ja sulhanen tulisi vastaan n. puoleen matkaan (eli molemmat kävelevät yhtäaikaa). Siitä sitten jatkaisimme yhdessä loppumatkan.

Mutta mutta... Pari pulmaa. Ensinnäkin kaaso. Minulla on melko pitkä laahus, joten se pitää asetella ennen kävelemään lähtöä ja varmaan uudestaan alttarillakin. Siinä mielessä olisi hyvä, että kaaso olisi ainakin vähän ennen sisääntuloani vielä apuna. Alttarillahan se hoituu, tehtiin kummin päin vain.

Toinen pulma koskee isääni. Jos kävelen hänen kanssaan vain osan matkaa, niin missä välissä hän jatkaa matkaansa omalle paikalleen eturiviin?

Onneksi näitä on aikaa miettiä. Varsinkin kun yksi mahdollinen sulhaspoikakin olisi tiedossa... Hmm.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä oon ollu mun serkun häissä morsiustyttönä (tosin vuonna 1992 :P ) ja silloin me kaksi morsiustyttöä käveltiin eka alttarille, mein jälkeen tuli sulhaspoika, sitten kaasot ja viimeisenä morsian isänsä kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ollaan ajateltu, että vanhin morsiustyttö kulkee nuorimman sulhaspojan kanssa ekana, heti perässä nuorempi morsiustyttö ja vanhempi sulhaspoika. Heitteleekö jotain, niin riippuu kirkosta. Seuraavina tulemme me yhdessä (kyseessä kirkollinen siunaus, meidät on jo vihitty maistraatissa) ja perässä kaaso ja bestman.

Kiva lukea, että tapoja on monia, etten heti saa täystyrmäystä suunnitelmastani :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään