morsmaikku13

Missä vaiheessa kerroitte vanhemmille?

88 posts in this topic

Heti, kun kihlauduimme. Sovimme silloin samalla häiden ajankohdan, joten ei tarvinnut vanhemmille ilmoittaa erikseen, että sormeen on ilmestynyt rinkula, vaan sai kertoa heti, että "isi saa saattaa mut ensi vuonna alttarille" ^_^

Häät on siis 2013 heinäkuussa. Hääpäivä päätettiin kesäkuussa ja omille vanhemmille kerroin heti välittömästi. Mies kertoi omilleen muutama viikko sitten.

27.07.2013, päivä päätettiin viime heinäkuun lopuilla ja kerrottiin melkein heti miehen veljelle ja hänen puolisolleen jotka menevät naimisiin paria viikkoa ennen meitä, ettei tule päällekkäisyyksiä esim. häämatkan takia. Sitten kerroin mummolle ja vanhemmilleni. Muita pidetään salassa joulukortteihin, eli save the date -kortteihin asti. :)

Olen vihjaillut äidilleni jo jonkin aikaa tulevista häistämme. En tiedä kuinka tosissaan hän on ottanut asian, mutta olen päättänyt puoli vuotta ennen häitä kertoa viimeistään asiasta. Tiedän, että hän haluaa hössöttää omalta osaltaan, mutta haluan saada itse suurimman osan valmiiksi ennen kuin kummankaan vanhemmat alkavat sekoittamaan ajatuksiamme. Miehen vanhemmille kerromme vasta kun mies niin haluaa. Olen häneltä tästä jo kysynyt useampaan kertaan, mutta en ole saanut vastausta suuntaan enkä toiseen.

Tänään kerroin äidille (vaikka tarkka hääpäivä ei vielä olekaan tiedossa). Tulihan äidiltä heti toive jos vasta lokakuussa häät, mutta taidamme silti yrittää varata kirkon ja julapaikan syyskuun viimeiselle viikolle.. Jos ei nnistu niin sitten lokakuun lopussa todennäköisesti..

Miehen vanhemmille saa avokki itse kertoa kun haluaa :)

Mitenkäs täällä ne joiden vanhemmille ei ole kerrottu samaan aikaan. Kuinka pian omille vanhemmille kertomisen jälkeen sulho on kertonut omilleen? Vai onko se jäänyt yllätykseksi kutsun muodossa. Itse epäilen, että sulhon vanhemmat saa meillä tietää hääpäivän vasta kutsun saatuaan. Ei tunnu miehen mielestä tärkeältä ilmoittaa heille.

^ meillä meni aikalailla noin. Omille (morsian) vanhemmille kerroin noin kuukauden kuluttua siitä, kun häät olimme keskenämme päättäneet (meillä ei ollut mitään morsiammen käden pyyntöjä, emme ole kovin vanhoillisia, niinkuin eivät vanhempammekaan). Se oli noin 10½kk ennen häitä. Mieheni halusi yllättää oman äitinsä, ja hänen äidilleen se olikin yllätys, kun lähetimme kaikille kutsuttaville 'Save the Date' -kortit. Eli ihan virallisiin kutsuihin asti emme odottaneet, mutta tuli kuitenkin miehen äidille ihan yllätyksenä. Mieheni äiti ei ollut mitenkään pahoillaan, että kutsu tuli 'myöhemmin'. Oli vain kovin iloinen yllätyksestä.

Ei olla vielä kerrottu. Häät on 2014, tarkkaa päivää ei olla osattu päättää. Häät on kuitenkin joko 12.7. tai 13.9. Haluaisin kovasti jo kertoa, mutta en ole vielä saanut mieheltä "julkistamislupaa". Eilen meinasin möläyttää, mutta siskollani oli tärkeämpiä uutisia, joten en sitten kehdannut viedä hänen päiväänsä.

Kerrottiin toukokuussa, häät siis maaliskuussa 13.

Eipä olleet kovin yllättyneitä :)

Meillä häät heinäkuussa 2014. Sulho on kertonut siskolleen kesällä, koska hän omistaa pitopalveluyrityksen, josta meille ruoka tulee. Sisko oli hyvin iloinen, että tarpeeksi aikaisin kerrotaan, että osaa alkaa varautumaan ja asiaa pohtimaan.

Itse olen kertonut viimeisen kk aikana äidille ja toiselle kaasolle. Äidille kerroin, koska haluan äidin apua ensi syksynä hääpukuostoksille, ja sitä varten piti sopia jo ajankohta. Ja kaasolle kerroin sen vuoksi, että hän asuu toisella puolella Suomea, ja on melko kiireinen nainen.

Suurin syy miksi haluttiin kertoa edes jollekin näin aikaisin on se, että voi edes jonkun kanssa hääjärjestelyistä puhua eikä tarvi miettiä, että jos puhuu ohi suunsa. Ja mulle ja sulholle kävi 6 vuotta sitten niin, että minun sekä hänen siskonsa menivät samana päivänä naimisiin (vihkiminen peräkkäin samassa kirkossa) ja enkä näin ollen sulhon siskon häihin päässyt ollenkaan. Syy miks näin kävi oli, että sulhon sisko ei miehineen kertonut häistä kuin kk aiemmin, ja kukaan ei enää halunnut alkaa muuttamaan hääpäiväänsä.

Mutta olen onnellinen, että ollaan näin ajoissa liikenteessä. Meillä on ollut tietty paikka mikä halutaan juhlapaikaksi. Kuulin juhlapaikan vuokraajalta, että 2013 heinäkuut on jo varattu (ja on tuplavarauksiakin jos joku peruu) ja että heinäkuulle 2014 on nyt jo kolme viikonloppua varattu ja yksi niistä viikonlopuista on nyt sitten meille varattu. :)

Että jos joku miettii, että voiko melkein 2 vuotta aiemmin kertoa esim. vanhemmille, niin mun mielipide ainakin on, että voi kertoa.

Riippuu toki persoonista. Meillä esim. mun isälle ja sulhon vanhemmille ei kerrota vielä pitkiin aikoihin mitään, kun ne alkaa muuten ressaamaan vieraslistaa yms. Näin vältytään turhalta höösäykseltä.

Meillä äiti tiesi kihlauksesta jo ennen minua, kun mies kävi häneltä lupaa pyytämässä :D Häiden ajankohdastakin kerrottiin sitten heti kun oli päätetty. En tiedä miksi sitä olisi edes lykänny?

Kun mentiin kihloihin kerrottiin, että siitä kahden vuoden päästä kesällä on sitten häät. Ihan kesällä häät eivät nyt kuitenkaan sitten ole, vaan aikaistuivat toukokuulle.

Heti pian kerrottiin, kun itsekin päivä päätettiin eli noin vuosi ennen häitä. Nyt jälkeenpäin ajatellen, olisi voinut lykätä vähän kertomista esim. nyt syksyyn, mutta toisaalta en olisi malttanut olla kuitenkaan hiljaa.. :girl_in_love:

Me päätimme hääpäivän (tai kuukauden ja vuoden) kun kihlauduimme. Noh.. seuraavana päivänä menimme anoppilaan ja en halunnut ottaa sormustani pois, joten kihlaus tuli siellä ilmi. Tosin he eivät vielä tiedä milloin menemme naimisiin, koska eivät a)onnitteleet ja B) edes kysyneet että olemmeko menossa milloin naimisiin. Kerromme sitten kun kysyvät. Omalle äidilleni kerroin viikko kihlautumisen jälkeen, kun siskoni lapsen ristiäiset olivat ohi. Ja tuolloin kerroimme kihlautumisesta veljelleni ja kummilleni. Ei itseäni haittaa ollenkaan että äitini repesi ilosi ja alko hössöttää. Kiva kun on hössötys kaveri =)

Me kerroimme minun vanhemmilleni heti kihlautumisen jälkeen, eli noin kaksi vuotta ennen häitä! :D Nyt kun häihin on reilu vuosi, täytyy myöntää etten ole ihan varma tietävätkö sulhasen vanhemmat vieläkään tarkkaa aikaa, kun en yhtään muista tuliko siitä heidän kanssaan kihlajaisten aikeen puhetta! :o Eivätpä ole ainakaan sen jälkeen asiasta mitään kyselleet... Ei aiheuttanut mitään järjettömiä hössötyskohtauksia, ehkä aikainen tiedotus lievensi... ;)

Meillä on 5 kk ja kukaan vanhemmista ei tiedä (molempien eronneet, eli neljälle taholle pitää ilmoittaa). Itse aattelin kertoa samalla kun näen, mutta koska tapaan vanhempiani harvoin, voi olla, että pitää soittaa. Katsoo nyt. Parhaat ystävät, sisko ja kummitäti tietää jo :)

Kihloistahan kerroin saman tien (lähetin kuvaviestin sormuksesta sormessa ku oltiin tuolloin ulkomailla...), mutta varsinaisista naimisiinmenoaikeista tuossa vähän reilu vuosi ennen sovittua päivää.

Yllätys kihloja oli todistamassa sulhasen vanhemmat uutena vuotena (01.01.2010), ja omat vanhemmat saivat kuulla seuraavana päivänä. Häiden sopimista taas oli omat vanhempani todistamassa samoissa illanvietto kemuissa (noin 4kk sitten) ja huomena olisi tarkoitus kertoa sulhasen vanhemmille kun menemme siellä käymään. He asuvat siis pohjosissa. :)

miehen kanssa päätettiin että kummankin perheet saavat tietää hääpäivän vasta vuotta aikaisemmin...tällä hetkellä vain yksi hyvä ystäväni tietää hääaikeistamme.

Kihlat paljastuivat vanhemmillemme vasta kun olimme vierailemassa kotikaupungissamme ja kun he itse huomasivat sormukset. Hääpäivä paljastettiin heti samana päivänä, kun kirkko oli varattu :)

Me ilmoitimme kihloista kuvaviestillä kaikille joille halusimme henkilökohtaisesti kertoa (vanhemmat ja lähimmät ystävät) ja Facebookin kautta "koko lopulle maailmalle". Päätimme heti kihlautuessa myös hääpäivän ja senkin paljastimme heti kaikille, ihan hyvä niin, sillä nyt kaksi serkkuani menevät minun lisäkseni ensi kesänä naimisiin ja meidän kaikkien kolmen häät ovat noin kuukauden sisällä. Olisipa siis hyvinkin voinut käydä niin, että häät olisivat sattuneet samalle päivälle, jos oltaisiin salassa suunniteltu :)

Muutenkaan en koe itse tarpeelliseksi salata iloista tapahtumaa, mutta ehkä minulla onkin niin ymmärtäväisesti vanhemmat ja sukulaiset, että antavat meidän järjestää häät ihan rauhassa ilman tuppautumista :)

Muhahah, nyt on sitten miehenikin vanhempia informoitu... :D varattiin juhlatila viime viikolla, ja anoppi ja miehen yksi sisko tulivat seuraavana päivänä käymään. Kun he olivat jo lähdössä, mies koki valaistuksen ja huikkasi oven välistä: "Niin joo, me muuten varattiin se päivä nyt." "Jaa mikä päivä?" "Että 14.6. ens vuonna, siis meidän hääpäivä." Oli anopilla vähän pöllähtänyt ilme tästä tiedotteesta :D

Edited by kesä2014

Mä päätettiin kertoa molempien vanhemmille ja sukulaisille muutenkin kun häihin on noin vuosi aikaa. Kesällä tämä siis edessä, innolla odotan :D

Äitille ilmoitin asiasta kirjeitse (asuu kaukana joten ei voinut kasvotusten kertoa) kun oltiin päätetty asiasta,hän kun oli naimisiinmenon tärkeydestä jaksanut muistuttaa jo pitkään.Kai se viime kesää taisi olla kun päätös tehtiin.Sen jälkeen sitten pikkuhiljaa kesän mittaan kerrottiin mun isälle ja miehen vanhemmille.Kaikille kyllä sanottiin että pitää suut supussa ainakin siihen asti että kirkko ja juhlapaikka on varattu ja niin tekivätkin.