morsmaikku13

Missä vaiheessa kerroitte vanhemmille?

89 posts in this topic

Omille vanhemmilleni kerroin heti samana iltana puhelinsoitolla, sulhanen halusi omille vanhemmilleen kertoa kasvotusten ja heille siis kerrottiin seuraavana päivänä. Sulhasta tosin jännitti kertoa joten mullehan se nakki napsahti kahvipöydän ääressä :D

Me kerrottiin tarkka päivä kun juhlapaikka varmistui. Kavereille myös sillä aikaa varauksesta häihin on alle 2kk. 

Me kerrottiin pari päivää kosinnan jälkeen. Mies vei viiniä ja kukkia mun äidille, sekä isäpuolelle konjakkia. :)  Oli ihan innoissaan porukat kyllä. Miehen vanhemmat oli tosi liikuttuneita ja anopilla tuli ihan itku! Ihana :)

Kerrottiin aika pian kihlautumisen jälkeen, että häät on tulossa seuraavana kesänä ja sitten kun teimme varaukset kirkkoon ja juhlapaikkaan (eli päivä selvisi), kerroimme heille myös. Eli noin vuotta ennen, ei koeta, että päivää pitäisi heiltä (tai muilta läheisiltä) salata :) Ei tarvitse pelätä heidän tuputtavan omia juttujaan tms. Ja onhan se kivempi, kun osaavat varautua (molempien vanhemmat asuvat kaukana, kuten myös lähisuvut).

Mehän siis mentiin alunperin kihloihin niin, että oltiin vuosi seurusteltu, ukko oli armeijassa, ja siellä oli vierailupäivä "sinä, minä ja puolustusvoimat" :D Käveltiin sitten ko. tapahtumasta takas kasarmille, niin poikaystävä totes, että mentäiskö kihloihin :) Siltä seisomalta soitti myös äidilleni, ja kysyi, että saadaanko mennä kihloihin <3 Kihlat juhlittiin, kun poikaystävä oli lomalla armeijasta. Siitä on nyt siis 14 vuotta. Naimisiinmenosta päätettiin (vihdoin!) viime keväänä, mutta siitä ei olla kerrottu, kun vasta kaasolle, bestmanille ja kahdelle muulle kaverille :) Kun juhlapaikka varmistuu puolentoista viikon päästä, aletaan suunnittelemaan save the date -kortteja, ja siitähän se tieto sitten lähtee etenemään :)

Mutta siis noin vuosi ennen häitä tulevat saamaan sulhasen vanhemmat tiedon häistämme.

Edited by Tiutu

Kukaan ei tiedä vielä mistään mitään vaikka kirkko on jo varattuna. Kukaan ei edes aavista että tällainen "pommi" on tulossa :D

Miehen isä on kuollut mutta oma isäni lienee vain innoissaan, hänelle asia kerrotaankin ensimmäisenä , mutta ei ihan vielä. Äidit ovatkin luku erikseen.. Se hössötys ja valitus ja kaikille juoruaminen ei oikein houkuta! Jos vain uskallettaisiin niin he saisivat tiedon vasta kutsussa, joka kolahtaa luukusta ensi vuonna loppukesästä!  Mutta ei uskalleta joten suunnitelma b on kertoa vanhemmille tasan vuosi ennen eli reilun kuukauden päästä.

Noin pari viikkoa kihlauksesta eli aikalailla heti, kun hääpäivä oli päätetty. Mitä sitä suotta salailemaan, mä olen niin lörppäsuu, että se ois paljastunut kuitenkin aika nopeasti  :girl_haha:

Sanokaas mielipiteenne. 

Siskoni meni kesällä naimisiin. Me olimme miettineet naimisiin menoa loppukeväästä asti ja häiden jälkeen pätimme mennä ensi elokuussa naimisiin.

Siskoni kuitenkin erosi vajaa kuukausi sitten.

Milloin olisi sopiva hetki ilmoittaa vanhemmille suunnitelmistamme? He ovat luvanneet osallistua kuluihin, mutta odottavat meidän menevän naimisiin 1,5- 2,5 vuoden päästä.

Meillä ei vielä kummankaan vanhemmat tiedä tulevista häistä ja tarkotuksella ollaan se salassa vielä pidetty. Kumpikaan ei kestä sitä hössytyksen määrää mikä alkaa kun kerrotaan. Omille vanhemmille nauroin kertovani vasta viikko ennen häitä (kuten siskoni teki), mutta jotenkin sekin tuntuu väärältä.

Joten päätimme kehittää tavan jolla voimme kertoa kummankin vanhemmille yhtäaikaa ja samalla tavala. Aluksi oli tarkoitus kertoa kasvokkain, kun molempien vanhemmat ja me olisimme jossain yhdessä. tälläisiä tilaisuuksia ei kuitenkaa ole kovin paljon, joten mies sitten keksi että postitetaan kummankin vanhemmille kutsut vähän ennen kuin muut kutsut lähtee postiin ja liitetään mukaan viesti siitä että tämä on ennakko varoitustulevasta. :P Katsotaan kuinka paljon saadaan satikutia tästä ideasta, kun joulun tienoilla laitetaan kutsut postiin.

Meillä ei tarkkaa päivää tiedä kummankaan vanhemmat, mutta vuoden kyllä. Osasivat molemmat itse sitä kysyä, mutta ei kumpikaan haluttu tarkkaa päivää vielä antaa, joten vastaus oli aika ympäripyöreä..

Mun äiti tosin innostui siinä määrin, että alkoi jo heti välittömästi ehdotella meille erilaisia juhlapaikkoja. :D 

Tuon tarkan juhlapäivän tietävät tällä hetkellä me itse, kaasot ja heidän puolisonsa ja muutama tarkkaan valittu läheinen ystävä. Ajateltiin niin, että varataan kirkko kaikessa rauhassa, ja kun se ja juhlapaikka on varmistuneet, niin kerrotaan sitten tarkka päivä myös vanhemmille ja niille, jotka hoksaavat itse kysyä. Muut saavat sitten lukea kutsusta. :)

Äidilleni kerroin muutaman päivän päästä siitä, kun hääpäivä oli päätetty. Isälleni kerroin noin kahden viikon kuluessa.

En tiedä onko sulhanen kertonut vielä äidilleen, mutta varmasti sopivan ajankohdan tullen kertoo. :)

Me kihlauduimme jo parisen vuotta sitten ja vaikka meillä oli kyllä täsmällinen päivä tiedossa, niin siitä tiedottaminen jotenkin vain jäi.

No hoidin sen sitten yhdellä puhelinsoitolla "niin kai te tiesitte että meidän hääpäivä on viiden kuukauden päästä...?"

Lähetin whatsappissa isälleni Save the Date kortin 9kk ennen häitä kun päivä oli päätetty.