Nuutti

Juhlapaikan valinta, mitä pitää kysyä ja ottaa huomioon

106 viestiä aiheessa

Kannattaa varmaan ensin listata omien "unelmahäiden" toiveet, sitten käytännössä katsotaan mihin kaikkeen on mahdollisuus/rahaa.

Oman juhlapaikan valintaan vaikutti

-kapasiteetti väh.75 henkeä

-haluamme että paikka on varattu kokonaan meille

-mihin asti juhlat voi jatkua (meillä oli puhetta 4-5 asti)

-sijainti (ei liian kaukana vihkipaikasta, ei maaseudulla koska osa vieraista tulee ulkomailta enkä halua vuokrata bussia/pakottaa heitä autonvuokraukseen)

-puutarha/iso terassi

-paikan ulkoasu sisältä ja ulkoa (ravintolalla on valtava terassi joka on keskellä aika vehreää maisemaa, sisäsalin sisustus on kiva)

-riittävästi parkkipaikkoja

-etsin enemmänkin ravintolaa kuin "kylmää" salia, haluamme ravintolatason ruuat

-valitun ravintolan kanssa sovittiin että voimme itse tuoda samppanjat, viinit ja muut juomat ostetaan ravintolalta (sisältyvät menun hintaan). Tämä on tärkeä pointti, itse jos voi tuoda edes osan juomista niin säästää paljon

-tila lapsille, sinne laitetaan ajanvietettä, lapsenvahti ja pari taitettavaa vauvansänkyä

-mahdollisuus tanssiin ja DJ:n paikalle tuomiseen

-valitsemallamme paikalla on kokemusta häiden järjestämisestä ja meille tuli ekalla tapaamisella sellainen olo että toiveitamme kuunnellaan ja ymmärretään

Noniin, nämä on siis ne toiveet. Nyt odotan ravintolalta hintaehdotusta ja menuehdotusta, katsotaan sitten onko meillä tähän varaa vai tingitäänkö !

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielestä tärkein on se että onko paikka molempien mieleen ja tuleeko siellä sellainen "tää se on" fiilis. Sitte tietenki ne perusasiat kuten:

-Mitä vuokrahintaan sisältyy.

-Onko äänentoistolaitteita.

-Mahtuuko tanssimaan jos tanssihäät.

-Miten pöydät pystyy järkkäämään.

-Sijainti suhteessa kirkkoon tms.

-Vaikutelma paikan henkilökunnasta tms. maileihin vastaamisnopeus, palveluhalukkuus jne. voivat ennakoida sitä miten toimivat hääpäivänä ja järjestelyiden suhteen.

-Siisteys ja paikan yleiskunto.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattanee myös kysyä paikan peruutusehdoista tai siitä, voiko päivämäärää vielä muuttaa tms. Joskus voi tulla sellainen tilanne, että halutaan vaikka perua varaus, ja on hyvä varmistaa, että paljon tällainen peruutus loppujen lopuksi tulee kustantamaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me päästään katsomaan tulevaa hääjuhlapaikkaa ensi viikolla. Hyvin todennäköisesti emme pääse katsomaan tuota uudestaan ennen ensi kesäisiä häitä, joten nyt ottaisin vastaan kaikki mahdolliset vinkit ja neuvot että mitä kannattaa ottaa huomioon tuolla käynnillä? Niin koristelun, pöytien sijoittelun kuin tulevan pitopalvelun näkökulmasta. Ja mistä kaikista kannattaa napsia valokuvia, jotta voi myöhemmin miettiä näitä kaikkia juttuja kotona?

Pöydät pitää ainakin mitata ja laskea, sekä tarkistaa montako ihmistä mahtuu istumaan, mutta mitä muuta? :girl_impossible:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äkkiseltään tulee mieleen: Pitopalvelua ym. tarjoiluja varten keittiötilat kannataa tarkistaa melko huolellisesti: kylmäsäilytystilat, mahdolliset muut välineet (esim. jos mahdollisella iltapalalla on lämmitettäviä juttuja, onko millanen hella/mikro jne..). Pitopalveluilla tietty vaihtelee kuinka paljon keittiötiloja tarvitsevat.

Muut tärkeimmät jutut on varmasti pöydät ja vierasmäärät ja muutenki, että mihin mahtuu esim. lahjapöytä, jos on bändi, millaiset tilat heille, tai mihin saa musiikinsoittovälineet yms. Mielestäni pikkujuttuja ehtii hyvin sit kesällä katsoa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laine, katsoin tuon ketjun läpi, eikä siinä oikeastaan ollut minulle paljon vinkkejä, enkä halunnut tämän häviävän kaiken muun keskelle. Tuossa ketjussa kun keskustellaan siitä, mitä pitää huomioida kun juhlapaikkaa valitaan. Minä taas tahdon tietää, mitä minun tulee ottaa huomioon, että meidän juhla sujuu mahdollisimman hyvin siinä paikassa jonka olemme jo valinneet.

Kiitos Suspi hyvistä vinkeistä. Mikään lahjapöytä ei tullut edes mieleenkään, saati kylmäsäilytystilojen määrä :girl_impossible:

Meillä kun ei vielä ole päätetty lopullisesti tuota pitopalvelua, niin miten monta pöytää (kpl tai metriä) teillä on mennyt seisovaan pöytään (buffet)? Tuon lisäksi siis pitää varata lahjapöytä, karkkibuffet-pöytä ja vieraskirjalle paikka.

Pikkujuttuja ehtii varmasti myöhemmin, mutta ikävä olisi huomata että vieraita onkin niin paljon, ettei ruokia saa esille mihinkään pöytään, kun kaikki ovat täynnä vieraita. :girl_haha: Tällaista voi hyvinkin sattua, jos ei etukäteen varaudu ja mieti asioita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Enpä ole löytänyt tarjouspyynnön tekemisestä ja tilan vuokraamisesta omaa ketjua, mutta koska ne ovat minulle ajankohtaisia juuri nyt, niin kaipailisin vnkkejä teiltä kokeneemmilta. Eli mitä kaikkea kannattaa tiedustella ja ottaa huomioon kun tarjouspyyntöjä lähettelen ja tilaa vuokraan? Kerätään vaikka yhdessä listaa, sillä olen lukenut huonoista kokemuksista jotka ovat yllättäneet hääparin ( luvattu paikan puolesta esim. äänentoisto joka ei sitten olekaan toiminut jne.) Tuntuu vain etten, osaa ottaa kaikkea huomioon. :D

Nämä nyt ainakin:

- Tilavuokra

- Menuehdotelmat

- Siivous

- Aikaraja (+ mahdolliset lisäveloitustunnit)

- Alkoholien hinnat

- Mahdollinen tila lapsille

- Koristelu (mitä tulee talonpuolesta/tuleeko mitään)

- Äänentoisto

- Tilaa bändille

Kiitos kaikille avusta.:) Ja meidän harkitsemat paikat on lähinnä niitä, joissa pitää ottaa talon oma catering..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattaa miettiä mistä hääpaikan kokonaishinta koostuu, jos vaikka on vaihtoehtoina ravintolatiloja ja tiloja, joihin voi tuoda oman pitopalvelun ja alkoholijuomat. Kaverini järjestää myös häitä ja yhdessä laskeskeltiin mitä maksaisivat hänen kohdallaan ravintolahäät vs. häät paikassa, jossa ei ole omaa pitopalvelua tai a-oikeuksia. Hän kun on mieltynyt tilavuokraltaan kohtuullisen kalliiseen paikkaan ja yrittää nyt suostutella miehensäkin innostumaan ajatuksesta. Laitanpa siis laskelman tänne teidänkin iloksenne. :) Itse en tällaista tehnyt juhlapaikkaa valitessamme, mutta kaikeksi onneksi se oli samansuuntainen kuin olin päässäni jo pohtinut. Heille (kuten ei meillekään) siis ei ole vaihtoehto se, että vieraat ostaisivat itse omat juomansa, vaan he haluavat tarjota "koko paketin".

- Noin sadalle vieraalle (kaikki aikuisia) tarjotaan kaksi kaatoa viiniä ruoan kanssa, ja loput sitten juomapöytään illaksi (kaikkihan eivät varmaan noita kaatojaan juo). 200 lasia viiniä (jos pullosta tulee 6 annosta) tekee n. 35 pulloa. Ravintolahinnoin (oletus 30€/pullo, tämä hinta tuli vastaan parissakin juhlapaikassa) tuo tulisi maksamaan 1050€. Viinit haetaan Virosta, mutta jos ne hankittaisiin Alkosta esim. hintaan 12€/pullo niin summaksi tulisi 420€. Säästöä n. 800€.

- Illaksi varataan esim. 3 tölkkiä siideriä/olutta jokaiselle, olettaen että loppuun saakka on n. 50 vierasta (yhteiskuljetuksella tulevat). Ravintolassa nuo olisivat ehkä 5€/hlö, joten hankkimalla itse säästää hakukustannuksetkin huomioiden ehkä 3€/tölkki, eli 450€.

- Tähän sitten vielä konjakit kahvin kanssa (eräässä paikassa nämä olisivat olleet 7€/hlö) ja alkumaljat (tässäkin säästää jokusen satasen), niin ollaankin jo säästetty ainakin 1500€ vaikka summat hieman heittäisivätkin.

Lisäksi jos pitopalvelun saa valita itse, se ei tule maksamaan "alkaen 46€/hlö" kuten yhdessä paikassa sanottiin. Tässä tapauksessa hinnaksi tulisi todennäköisesti n. 35€/hlö, joten jos vertaa näitä kahta niin säästöä tulisi tuohon ravintolajuhlapaikkaan verrattuna 1100€. Osa erosta näyttäisi tarjousten perusteella tulevan siitä, että erillinen pitopalvelu lähtee juhlapaikalta kun ovat hommansa hoitaneet, kun taas paikan oma pitopalvelu on paikalla tappiin asti ja työaika juoksee yötyötä koko ajan. Toki ainakin ns. paremmissa juhlapaikoissa on varmaan joku paikalla on loppuun saakka, mutta se kuuluu todennäköisesti jo tilavuokraan (näin ainakin meidän juhlapaikalla).

Eli ei kannata katsoa pelkästään jotain tiettyä osaa hinnasta, esim. tilavuokraa tai menun hintaa vaan miettiä mikä tulee olemaan kokonaiskustannus ja mitä siihen sisältyy. Tämä on siis tietenkin makuasia sen suhteen kuinka vähän tai paljon haluaa tehdä itse, eli ravintolahäissä varmaankin pääsisi astetta vähemmällä omalla järjestelyllä. Itse kuitenkin arvostan vapautta tehdä juhlista juuri sellaiset kuin haluan, enkä silti aio paljon aikaa käyttää esim. koristeluun. Itselläni on lisäksi muutama huono kokemus juhlista paikoissa, jossa joku pitopalvelu tekee yksinoikeudella kaikki juhlat. Mitään kilpailua ei synny, joten hintoja vaan nostetaan ja laadusta ei välttämättä enää niin välitetä. Tämä ei tietenkään koske kaikkia paikkoja, mutta ikävä kyllä joistakin se paistaa läpi.

Tässä siis tällainen laskelma, saa osoittaa aukkoja siinä jos niitä löytyy. :) Enkä tietenkään yritä tarjota tätä minään absoluuttisena totuutena, kunhan nyt kaverin kanssa laskeskeltiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvä näkökanta ja herättää ajatuksia sillä olen itse katsonut paikkaa, jossa on tarjolla paikan oma pitopalvelu. Se vähän mietityttää sillä kilpailutus mahdollisuus eri firmojen välillä jää väliin ja silloin pitää mennä niillä hinnoilla ja ehdoilla mitä kyseinen pitopalvelu on määritellyt. Olemme suunnitelleet pitävämme pienimuotoiset häät noin 50 hengelle, mutta kyseisen paikan pitopalvelu on tehnyt ehdoksi että kesällä he eivät järjestä kuin minimi 80 hengen häitä ja tämän henkilömäärän tulee koostua aikuisista. Joten joko rajaamme paikan pois tai kutsumme 30 henkilöä lisää. Onhan se kuitenkin rahallisestikin iso lohkaisu budjetiin ja muutos alkuperäiseen suunnitelmaan.

Toisaalta paikan oma pitopalvelu tuntee juhlapaikan varustetason, osaa neuvoa järjestelyistä ja toimia juhlapaikassa sujuvasti. Joten onhan siinä omat hyötynsäkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toisaalta paikan oma pitopalvelu tuntee juhlapaikan varustetason, osaa neuvoa järjestelyistä ja toimia juhlapaikassa sujuvasti. Joten onhan siinä omat hyötynsäkin.

Tätä mekin hiukan pohdimme. Meillä ratkesi asia niin, että valitsemassamme juhlapaikassa on muutama yhteistyökumppanipitopalvelu, jotka kaikki ovat tehneet siellä lukuisia tilaisuuksia. Valitsemme yhden heistä, vaikka siis muunkin pitopalvelun olisi voinut sinne viedä. Heillä on siis paljon kokemusta paikasta ja olemme saaneet hyviä vinkkejä juhlan järjestelyihin. Ja pääsimme silti kilpailuttamaan pitopalveluita. :)

Aika kurjaa tuollainen, että juhlapaikka määrittelee väkimäärän, vaikka siis kannattavuusnäkökulmasta sen ymmärränkin. Olisiko siinä neuvoteltavissa jokin välimuotoratkaisu? Esim. sellainen, että maksaisitte hieman enemmän per henkilö pienemmästä väkimäärästä. Onhan se 30 jo aikamoinen lisäys väkimääräänkin ja muuttaa juhlan luonnetta aika paljon jos omassa mielessä on ollut pienimuotoisten häiden järjestäminen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me huomioimme varatessamme juhlapaikkaa seuraavia asioita:

-Miten vieraat mahtuvat. Millaisia pöytiryhmiä on mahdollisuus saada tehtyä. Mahtuvatko kaikki samaan tilaan

-Onko tilaa tanssimiseen

-Minkälaisia menuja on tarjolla vai voiko tuoda oman pitopalvelun

-Tuleeko juomat paikan puolesta ravintola hinnoin vai voiko ne tuoda itse

-Minkälainen pihapiiri on, voiko ulkona viettää aikaa

-Tilojen sopivuus ulkonäöllisesti eli mielyttääkö omaa silmää

Nämä olivat varmaan tärkeimmät asiat. Meillä oli aluksi valittuna toinen juhlapaikka, mutta vaihdoimme sen toiseen jonne sai tuoda omat juomat ja pitopalvelun. Ensiksi varatussa kaikki olisi tullut siis talon puolesta ja paikka oli kotikaupungimme keskustassa. Tilat olivat muuten hyvin kauniit. Juhlapaikka jossa häämme nyt tulemme viettämään on taas kartano, jossa on paljon tilaa olla ulkona ja se on juuri näköisemme sisältä, se on vain niiin ihana:) Hintaa juhlapaikalla (vuokra) on rutkasti aikaisempaa enemmän, mutta on se sen arvoista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olemme reilun viikon päästä menossa katsomaan kahta juhlapaikkaa kesäksi 2013. Toinen on Teatteriravintola Joensuusta ja toinen on Kontiolahden kotiseutukeskus, eli hyvin erilaiset paikat keskenään. Meillä on tulossa noin 80 henkeä häihin joista 20 henkeä on alle 12wee lapsia.

Mitä kaikkea minun pitäisi kysyä paikanpäällä ja ottaa huomioon?

Tuntuu kun näitä asioita on pyöritellyt mielessään niin pää lyö jo tyhjää ja ei tiedä mitä kaikkea pitäisi kysyä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kysyttiin näitä asioita:

Mitä tila maksaa (onko erikseen varausmaksua tai tilavuokraa ruoan hinnan lisäksi)? Mitä hinta sisältää: astiat, tekstiilit, lautasliinat, pöytäkoristelun kukkasineen, tarjoiluhenkilökunnan, poket? Kuinka myöhään juhlat saavat tilassa jatkua? Onko saman katon alla mahdollisesti muita juhlia vai onko tila vain teitä varten sinä iltana? Tuleeko ruoka paikan toimesta vai tarviitteko pitopalvelun? Millaisia menuehdotuksia on, mitä ne maksavat, mitä maksaa jos haluaa muutoksia tai ekstraa? Saako tuoda omat alkoholijuomat, jos ei, mitä talon juomat maksavat ja mitä ne ovat? Saako itse tuoda esim. karkkibuffetin, jos sen haluaa? Saako ruokia ja etenkin kakkua maistaa etukäteen?

Kuinka monta ihmistä mahtuu samaan tilaan istumaan? Eli mahtuuhan varmasti kaikki samaan saliin. Millainen pöytäjärjestys tilaan sopii tuolla ihmismäärällä ja onko se teistä toimiva, mahtuuko tilassa vielä hyvin liikkumaan, jne. Mihin tulee orkesteri, missä kohtaa tanssilattia - eihän tarvitse siirtää pöytiä kesken juhlien pois tieltä. Missä ovat wct, onko tarpeeksi. Onko jotain erillistä tilaa, johon lapsille saadaan leikkihuone - ja onko sitä varten paikalla olemassa esim. tv ja dvd-nauhuri.

Jos haluatte pöytiin tai muualle jotain ekstrakoristelua, niin voiko paikan puolesta sen tilata tai jos tuotte jotain ekstraa, laittaako he ne esille vai pitääkö teidän tulla koristelemaan tila itse?

Millaiset ovat parkkitilat? Mihin hääauto laitetaan parkkiin?

Mihin buffetpöytä tulee vai tuleeko pöytiin tarjoilu? Missä kakun leikkaus tapahtuu?

Onko paikassa äänentoisto? Discovalot? Onko mikrofoni? Videotykki ja valkokangas? Piano? Onhan juhlailtana paikan päällä varmasti joku, joka osaa käyttää tätä tekniikkaa?

Jos juhliin tulee esiintyjiä, millaiset esiintyjien backstage-tilat paikassa on? Maksaako jotain, jos esiintyjätkin saa ruoan?

Miten aiemmat hääparit ovat järjestäneet esim. koristelun ja onko tilan omistaja huomannut jotain hyviä ratkaisuja, joita aiemmat juhlijat ovat tehneet?

Missä kannattaa suorittaa kättelyt ja onnittelut? Missä otetaan ryhmävalokuvat? Mihin laitetaan lahjapöytä?

Katsokaa tilan yleisilmettä. Henkiiko se sellaista tunnelmaa, jollaista haluatte häissänne olevan? Onhan kaikki siistiä ja ehjää, tuolit mukavat istua ja pöydät tukevia - ei mitään pirttipöytä ja -penkkimeininkiä, jos ette sellaista nimenomaan halua (kamala istua sellaisessa koko ilta)? Toimivathan wct?

Missä hääpari istuu? Eihän siihen kohtaan porota ikkunasta aurinko kuumasti? Istuttehan paikassa, josta koko juhlaväki teidät näkee?

Pyytäkää nähdä tilasta kuvia, millainen se on ollut aiempien juhlien ja häiden aikana. Eli miltä kattaus näyttää, jne.

Muokattu: , käyttäjä: susumu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tärkeintä juhlapaikan valinnassa oli:

- Tilojen siisteys ja se, ettei koristelua tarvitsisi kovin paljoa

- Se, että tilaa on ja ihmiset mahtuu hyvin liikkumaan.

- Paikan palvelu ja tarjonta suhteutettuna hintaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

-Meillä ykköskriteerinä oli se, että sekä morsian että sulhanen pitivät paikasta.

-Myös se, että paikalla ei ole a-oikeuksia vaikutti valintaan, sillä meitä ei houkuttanut maksaa julmettuja summia alkoholista eikä toisaalta myöskään viettää täysin alkoholittomia häitä.

-Riittävästi tilaa kaikille, niin sisällä kuin ulkonakin

-Sekä ennen kaikkea se, että juhlapaikka on veden äärellä ja maaseudulla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ketjussa on kyllä paljon hyviä vinkkejä! Yksi, mitä en nähnyt pihapiiriin liittyvissä kommenteissa, on pihan turvallisuus lapsille. Tämä koskee tietysti lähinnä häitä, joihin tulee paljon lapsivieraita ja että oletuksena on se, että he juoksentelevat ulkona.. (tai vaikka jos lemmikit kuuluvat juhlavieraisiin). Eli onko vieressä liikennöity tie, äkkisyvä järvi jne.

Ketjussa oli jossain aiemmin linkki amoriinien tsekkilistaan, mutta en saanut sitä toimimaan. Se löytyy sieltä Häiden suunnittelu -> Juhlapaikat (lopusta)

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lopullista valintaa ei vielä ole tehty, mutta asiaa on pohdittu seuraavien vaatimusten perusteella:

- yhtenäinen tila reilulle 50 ihmiselle

- valmis konsepti (seurantalotkin olisivat ok, mutta niihin pitäisi itse hankkia pitopalvelut, hoitaa siivoamiset jne. valitsen helppouden)

- paikkaan saa tuoda omat juomat

- haluan juhlien jatkoksi saunaillan eli rantasauna tai saunamökki jossakin lähellä

- majoituspaikkoja tarjolla lähellä juhlapaikkaa

Aika erilaisia ovat nämä minun vaatimukseni! Ainakin muutama vaihtoehto on tarjolla paikkakunnalla, jossa olemme ajatelleet häitämme viettää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuli sellainen mieleen että nyt tuli kuukausi ennen häitä esille että juhlapaikassa on tulentekokielto, eli kynttilät jäivät kerralla koristeista pois. Eli muistakaa kysyä erikseen onko kynttilät ok juhlapaikasta, ettei mene koristeet uusiksi viime hetkellä kuten meillä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Myös kuuluuko siivous hintaan vai pitääkö tehdä itse / lisähinnasta ja mihin mennessä se pitää olla tehtynä? Saako tanssia? Tai pitää kynttilöitä? (kyllä, nämä kaksi ovat kantapään kautta opittuja)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä juhlanpaikan valintaan tulee vaikuttamaan:

- Hyvä pitopalvelu tai saa ottaa oman

- Omat juomat sallittuja

- Paikka on siisti (mielellään valkoiset seinät, ei mäntypaneelia!)

- Kaikki vieraat mahtuu samaan tilaan (tää on tärkee!)

- Siivouksen kuuluminen hintaan olis iso plussa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tällaista listaa minä olen koonnut (tulee kyllä jo samojakin):

  • Vapaat päivämäärät ja vuokra-aika (esim. pe-su)
  • Vuokrahinta ja mitä siihen sisältyy (esim. tarjoilut, siivous)
  • Kirkon läheisyys
  • Onko lähistöllä majoitusmahdollisuutta kaukaa tuleville
  • Parkkipaikat, piha ja tie perille
  • Paljonko vieraita mahtuu ruokailemaan ja onko tila yhtenäinen
    • Miten pöydät voi järjestellä; montako niitä on
    • morsiusparin paikka; valokuvaus, näkyvyys, kulku
    • Pöytiintarjoilu vai noutopöytä (yksi- vai kaksisuuntainen)
  • Tarjoilu (catering talon puolesta vai omat ruoat) 
  • Henkilökunta (tarvitaanko tarjoilijoita vai haetaanko ruoka itse)
  • Menuvaihtoehdot, jos tarjoilu talon puolesta
    • toiveet ja erikoisruokavaliot
    • kakku, naposteltavaa, iltapala (omat tuomiset)?
  • Juomat (omat vai talon puolesta)
    • onko tilalla anniskelulupa, jatkuva hupilupa tms.? Pitääkö tehdä poliisille ilmoitus?
  • Tila bändille ja tansseille (huom. myös tarvittavat laitteet)
  • Koristeet (omat vai talon puolesta)
  • Eteistilat, vaatesäilytys, WC:t ja tupakkapaikat
  • Keittiötarpeet
    • Jääkaappi ja pakastin (onko koko riittävä hääkakulle ja muille tarjoiluille)
    • Astianpesukone, liesi, uuni & mikro
    • Kahvinkeitin (riittääkö suuruus / määrä juhlien vierasmäärälle)
    • Servietit, pöytäliinat ja maljakot
    • Tarjottimet, kulhot, boolimaljat
    • Ruoka- ja kahviastiasto, aterimet
    • Lasit (vesilasit, viinilasit, kuohuviinilasit, liköörilasit, konjakkilasit)

muoks. Ruokapuolet kysymykset on erikseen :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään