Juhlapaikan valinta, mitä pitää kysyä ja ottaa huomioon


Nuutti

Recommended Posts

Meillä vaikuttivat valintaan:

1. Siivous tulee juhlapaikan puolesta, kasasot ja bm:t saavat siis juhlia ilman huolia siivoomisesta  :)

2. Se, että tila on kompakti ( en halunnut, että ihmiset joutuvat istumaan eri huoneisiin, niin etteivät näe tai kuule ohjelmaa)

3. Kysy tarkkaan, montako vierasta mahtuu saliin/ juhlapaikalle!

4. Saako viedä omat juomiset vai pitääkö ostaa talon puolesta?

5. Aikataulu, eli milloin saa tulla koristelemaan ja miten nopeasti pitää siivota juhlan jälkeen, eli saako siivota vasta seuraavana päivänä mahdollisesti...

6. Tietysti juhlapaikan ulkonäkö ja sijainti kirkkoon nähden

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tähän viestiketjuun oli koottu niitä asioita, mitä myös minä pidin tärkeänä, kun juhlapaikkaa valitsimme. Halusin kuitenkin tuoda vielä yhden huomion esille eli sen, että on nähnyt juhlapaikan "juhla-asussa". Viikonloppuna olimme nimittäin tulevassa juhlapaikassamme syömässä ja paikka oli laitettu niin hienoksi, että minulle vain entisestään varmentui se, että juuri tämä paikka on meille sopivin. Tunnelma juhlapaikassa oli aivan ihanan tunnelmallinen. Myös tuleva sulho oli otettu näkemästään   :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meidän häistä on tulossa melko pienet, kun pienistä suvuista kustutaan vain muutamia ja sitten loput ystäviä.

Eli noin 60 henkeä odotettavissa.

Haluttiin luonnonkaunis paikka, jossa vihkiminen (siviili) ulkona, järvi ehdoton, koska haluamme meloa paikalle.

Löysimme aivan unelmapaikan, juuri valmistuneen hirsitalon, ihana, tunnelmallinen, todella viimeisen päälle suunniteltu ja rakennettu juhlapaikaksi.  Samassa pihapiirissä ihania taloja häävierialle.

Omaa juomaa ei saa viedä, mutta ei haitaa, kerrankos sitä animissin mennään!

:-X

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Omalla kohdalla tärkeää on esteettömyys, ts. EI portaita. Vieraissa on useita vanhuksia, joista osa aika heikossa kunnossa ja huonoja liikkumaan. Niinpä pidän erittäin tärkeänä sitä, että hekin pääsevät mukaan juhliin "omin jaloin" - jos luoja suo heidän olevan vuoden päästä siinä kunnossa että suinkin mukaan pääsevät...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Me ollaan nyt aikalailla uhden paikan kannalla.

-Se on sopivan kokoinen, kaikki vieraat mahtuu samaan tilaan, jä bändi mahtuu soittamaan

ja vieraat tanssimaan niin, että vain noutopöytä tarvitsee siirtää, ei siis kaikkia pöytiä roudata

pois.

-Mahdollisuus olla ulkona, terassi, järven rannalla, jne.

-Mahdollisuus saunoa; yhteinen oleskelu tila, pukutilat erikseen miehille ja naisille, ja saunat

erikseen -> hyvä pitää loppuillan boolibileet saunatiloissa (n. 15 - 20m päässä itse juhlatilasta)

kunhan vanhempi väki on juhlista poistunut  ;)

-Tarpeeksi lähellä, ei tarvitse ajaa kirkolta montaa kymmentä kilometriä

-Kaikki siivoilut jää itseltä pois, kuuluu vuokra hintaan

Ainoa mikä minua vähän harmittaa, on, että se on ikäänkuin ruokailutila.

Siinä on siis esim. tämän paikan myyntitiski samassa tilassa....

Muta tskinpa se nyt mikään ylitsepääsemätön ongelma on.

Enkai minäkään voi kaikkea saada...  ;)

Sitäpaitsi, täällä on aika vähän näitä vaihtoehtoja.

Muoks.

Meinas unohtua, ei ole portaita tms., joten vanhemmatkin juhlijat pääsee vaivatta kulkemaan  :)

Ja, paikan saa koristella itse niinkuin haluaa.

Ja saa tanssia, ja ruokajuomien lisäksi tuoda omat boolit (siine saunatilaan..)  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Meil kriteerinä oli et pitää mahtuu 80-100 ihmistä, mielellää samaan tilaan. Löytyi paikka johon menee saliin n. 200 ja istumapaikat 150 et saa osan jo raivata pois.

Sit astioiden tulee löytyä ja omat ruuat ja juomat saa viedä. Sekä keittiö löytyy. Löytyy ja saa viedä.

Sit on ympäristö. Rauhallinen, mielellään vesistön lähellä, vanhahko rakennus. Löytyi vanha puinen seurojentalo joen rannalta, kunnon tontilla.

Vuokra-aika, et saa mahdollisimman pitkäks aikaa, ettei oo sit hirvee kiire koristella ja siivota. Paikka varattuna pe-su.  

Tietysti hinta kohtuullinen. Lopulta oli noin 250€ halvempi ku olimme budjetoinut.

Eli kaikkiaan löytö ;D

Lisäksi saatiin varattua se juuri sille viikonlopulle, mikä meillä oli 3 vaihtoehdosta se tärkein ja vielä kirkko, joka ehdoton niin samalle päivälle vapaana juuri siihen kellon aikaan kun halusimme.  Eli kaikki meni juuri kuin toivoimme :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

luultavasti tämä kuuluu tänne...:)

eli kun menen katsomaan juhlapaikkaa, ja kaikki tarpeellinen tulisi saada tietää, niin mitä kaikkea pitäisi kysyä? :) osan asioista oon kysyny jo paikkaa varatessa, mutta unohdettuani ne pittää kysyä uudestaan :) lisätietona se että vihkiminen ja juhla ovat samassa seurakunnantalossa.

Link to comment
Share on other sites

Guest Helmirouva(Guest)

Ainakin seuraavat asiat tulee heti mieleen:  :)

*siivous (kuka hoitaa, ja milloin)

*milloin tilavuokra maksetaan

*mahdollinen lisäaika (jos tilavuokra päättyy 24.00, ja haluatte juhlia esim. kahteen)

*saako polttaa kynttilöitä, ulkotulia, mikäli aiotte

*löytyykö pöytäliinat, syöttötuoleja jne.

*pääseekö laittamaan paikkoja edellisenä iltana

*onko musiikkivälineet, jos soitatte levyjä, ja telkkari-videoita lasten viihdykkeeksi

*kylmätilat keittiöstä

Varmaan on vielä muitakin asioita, ja tuossa listassa teille turhia, riippuu mitä suunnittelette.  :)

Link to comment
Share on other sites

Juhlapaikan arviointilista

Juhlapaikan nimi:  

Koko:  

Hinta:

 

Pöydät (määrä & koko):  

Tuolit:  

Syöttötuolit:  

 

Juhlatilan ja sen kalusteiden sekä somisteiden värit

 

Tila orkesterille ja tanssille?  

 

Keittiö&varustetaso:  

Eteis-ja muut tilat: (Riittävä vaatesäilytys, eteismatto kurakelien varalta, saniteettitilat ja niiden varustus):  

 

Takka:  

Lippusalko + lippu:  

av-laitteet:  

sauna:  

 

Saako sisällä polttaa kynttilöitä:  

Voiko juhlapaikassa olla samaan aikaan muita juhlia tai käyttäjiä?

 

Astiat:  

Liinat:  

Servietit (paperi):  

Kynttilänjalat:  

Vaasit:  

 

Juhlapaikan somistus (jos hääparin toimesta, koska?):  

 

Ruoka:  

Menuehdotukset esitteinä:  

Kuvia kakuista:  

Iltapala:  

 

Juomat  

Omat juomat:  

Tervetulomaljat:  

Hääkakkuteline & kakkuottimet:  

 

Henkilökunta:  

Jälkisiivous:  

 

Autoparkkitilaa:  

Sisältääkö annetut hinnat arvonlisäveron?  

Varausmaksu:  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hyviä vinkkejä juhlapaikan valintaan on tullut, meillä mietittiin pitkään mistä löytyisi paikka, joka olisi sopivankokoinen (kaikki vieraat mahtuvat samaan tilaan, ei ahdasta), Kaunis paikka ja ympäristö, luonnonläheisyys ja ystävällinen henkilökunta. Täälläpäin ei ole paljon vaihtoehtoja, joten päädyimme melko pian ratkaisuumme.

Eräästä paikasta kuulimme viime kesänä häänsä pitäneeltä parilta sellaista, että juhlapaikan pitäjä oli heille etukäteen kertomatta vuokrannut samat tilat aamupäivälle siunaustilaisuuteen. Tuttavamme olivat jo edellisenä iltana käyneet koristelemassa paikan ja pystyttäneet teltan ym. Vuokraaja oli korjannut koristelut pois siunaustilaisuuden ajaksi. Oli hän ne palauttanut paikoilleen, mutta kurjaa näin, ettei etukäteen ollut asiaa ilmoittanut. Lopulta taisi siinä hinnanalennusta tulla, mutta kannattaa olla tarkka, tällaistakin voi sattua.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Tässä vielä oma vaatimuslista:

- Tilaa on reilusti isommallekin porukalle, jos kaikki kutsutut yllättäen päättävätkin tulla.

- Mahdollisimman lähellä kaupungin keskustaa, jotta myös julkisia kulkuneuvoja käyttävät pääsevät helposti perille ja kaikki yöpymispaikkaa tarvitsevat saavat varmasti lähistöltä huoneen (ja voivat vielä valikoida kukkarolleen/etukortilleen sopivan).

- Niin upea, ettei tarvitse juuri miettiä somistuksia eikä lähteä muualle miljöökuvaukseen.

- Ruoka- ja juomatarjoilut, siivoukset ym. samasta paikasta, ettei tarvitse säätää sopimuksia monen eri tahon kanssa.

- Tilaa bändille ja tanssille, ei pöytien siirtelyä tanssin ajaksi.

- Sopii liikuntaesteisille ja mahdollisille lapsivieraille, ylimääräisiä huoneita lepoa ja leikkiä varten.

Ja juuri tällaisen juhlapaikan saimmekin varattua. :) Juomat tosin ovat ravintolahinnoissa, mutta vaivattomuuden vuoksi sitä nyt voi vähän maksaakin ylimääräistä. Tilasta, tarjoilusta, siivouksesta yms. ei myöskään tarvitse maksaa erikseen, kaikki sisältyy tarjoilujen hintaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Me halutaan tilaltamme seuraavaa:

- vanha puutalo (tunnelman ja tyylin vuoksi)

- mukava miljöö talon ympärillä, jotta ulkonakin olisi viihtyisää oleskella

- reilusti tilaa

- saa viedä oman pitopalvelun

- alkoholin tarjoilu sallittua, saa viedä omat juomat

- vuokra-aika tarpeeksi pitkä (pitää päästä edellispäivänä laittamaan paikkoja)

- ei kovin kaukana kirkosta

Link to comment
Share on other sites

Osalla kirkoista on oma seurakuntasali kirkon yhteydessä...onko kenelläkään tietoa, saako tällaisissa paikoissa tanssia ollenkaan? Kun sulho kerran on lupautunut valssin kanssani tanssimaan (ei varmaan tule tapahtumaan ihan heti uudestaan), olisi juhlapaikan oltava sellainen, missä voimme valssimme tanssia  :)

Muuten juhlapaikkoja katsellessamme olemme koettaneet pitää sijainnin, hinnan ja tilan käyttömahdollisuudet (voiko siellä tanssia, mahtuvatko kaikki vieraat yhteen tilaan, miten ruokailu/kahvitus järjestyy jne.) mielessä.

Link to comment
Share on other sites

Osalla kirkoista on oma seurakuntasali kirkon yhteydessä...onko kenelläkään tietoa, saako tällaisissa paikoissa tanssia ollenkaan?

Ainakin Oulun seurakuntien tiloissa järjestettävissä hääjuhlissa on tanssiminen täysin luvallista. Tästä asiasta eräs Oulun kirkkoherroista mainitsi viime syksynä Kaleva-lehdessä ilmestyneessä jutussa.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Savengel. Nyt ainakin tiedämme, että näissäkin tiloissa voisi olla mahdollista tanssia  :) Mitään vaihtoehtoja emme halua vielä tässä vaiheessa sulkea pois...no, tiedämme taas enemmän, kunhan aloitamme soittelurumban ensi viikolla! Onneksi mies lupautui (!!) soittelemaan pitopalveluihin ja juhlapaikkoihin. Minä olen kuulemma tehnyt jo niin paljon....täällähän minä vain olen selaillut näitä sivustoja  ;D rankkaa...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Yksi tärkeä seikka, mitä kukaan ei ole vielä tässä ketjussa muistanut mainita, on juhlapaikan valaistus.

Näin valokuvaajana voin kertoa, että mitä enemmän valoa -> sitä parempia kuvia tulee. Useat ajatelevat tämän tärvelevän juhlapaikan tunnelman, mutta sijoittamalla valaistuksen oikein ei tunnelma mene pilalle. :)

Jos valoa ei ole, niin kuvaaja joutuu käyttämään salamaa. Kunnon kuvaajilla on sellaiset välineet, ettei salamaa joudu käyttämään koko aikaa, ja silloinkin kun sitä käyttää, niin sitä ei kuvista kovin helpolla huomaa. Kuitenkin vieraiden ottamat kuvat ovat aika kehnon näköisiä, jos juhlapaikka on kovin pimeä, ellei jollain vieraista ole kokemusta hämärässä kuvaamisesta sekä oikeat välineet tilaisuuteen. Joten jos hääjuhlasta saatavien kuvien laatu on sinulle tärkeää, niin myös valaistukseen kannattaa kiinnittää hieman huomiota.

Hääkuvaaja Janne Miettinen

www.jannemiettinen.fi

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...