Jump to content
Naimisiin.info

Siis pitääkö olla kaikkea hilipetöörää?


morsmaikku13

Recommended Posts

Täällä olen lueskellut kaikenlaisista jutuista mitä kaikilla on tulossa tai on ollut häissään...

Olen ihan pihalla nyt kaikesta..itse en ajatellut että mitään hääkarkkeja tulisi tai paikka kortteja tai mitään menu/ohjelma oppaita..siis oikeasti, olenko nyt sitten ihan tollo jos en mitään nuista halua/jaksa/osaa tehdä??

Hätäyksissäni jo mietin, että hääkarkkirasia voisi samalla toimia paikkakorttinakin? vai oisko tuo jo sitten "piheyden huippu"? :D

Menu/juhla oppaat..huoh..mielestäni se on vaan kiva, että juhlat etenee omalla painollaan ja ei kukaan tai kenenkään tarvii opasta tuijottaa että tietää mitä seuraavaksi tulee..ja ruokakin on sitä mitä on varattu..ei siis mitään valinnan vaikeuksia..miksi siis menu pitäs tehdä?

Pään vaivaa on tuottanut jo tuo kutsukortin suunnittelukin aivan tarpeeksi..ja luulen, että revin viimesetkin karvat päästäni kun alan niitä tekemään :)

Kiitoskortitkin ajattelin tehdä itse, mutta enään en ole ihan niin varma tästä!

Olisiko teillä kanssa sisaret/veljet jotain lohdutuksen sanaa tähän?

Vai olenko vaan auttamattomasti tollo jos en kaikkea tuota tee juhliimme?

Link to comment
Share on other sites

Et ole morsmaikku13 ainut.. Mie olen ajatellut, että vähemmän on enemmän.. Paikkakortteja esim ei varmaankaan tarvita jos plaseerataan pöydittäin ihmiset. Menut ja ohjelmat varmaan riittää pari isompaa jossain seinällä tms.. :)

Hääkarkkeja tai vastaavaa mietin, et jos laitetaan karkkibuffa tai kahvipöytään muutamaa lajia jotain ihanaa (lue: suklaata). Tälläisia mie oon miettiny.. Ei tarvii olla kaiken maailman tilpehöörii.. (älkää suuttuko, tää miun mielipide..)

Muokattu: , käyttäjä: Mineayla
Link to comment
Share on other sites

Et ole tollo ^_^

Hääkarkkirasian ja paikkakortin voi hyvin yhdistää - se on jopa kätevää. Hääkarkkeja ei myöskään ole pakko hankkia (oma lehmä ojassa, meille ei tule.. :lol:). Paikkakortteihin pätee hyvin Mineaylan ehdotus pöytäkohtaisesta istumajärjestyksestä. Menu- ja ohjelmalippusia ei tarvitse väsätä kaikille, vaan niin kuin Mineayla sanoi, voit hankkia vaikka vain yhden, isomman taulun, josta perustiedot selviävät. Vaikka ymmärrän toiveesi juhlan etenemisestä vain omalla painollaan ja rennosti, suosittelen silti menu- ja ohjelmatietojen kertomista vieraille jossakin muodossa. Vieraana ollessa on mukavampi tietää hieman etukäteen, mitä ruokaa on tarjolla ja mitä ohjelmaa odotettavissa, vaikka niihin ei pystyisi vaikuttamaan ^_^ Vieraana ainakin mulle siitä tulee rennompi fiilis, kun ei tarvitse pohtia asiaa.

Lohdutuksen sanani siis ovat: Teidän häistä tulee varmasti ihanat, vaikka et hankkisi sinne ties mitä härpäkkeitä. Kun vieraiden viihtyvyys on kunnossa, ketään ei kiinnosta hääkarkit/menun typografia/yms. Kiitoskorteissa tärkeintä on se "Kiitos". Kutsu ja kiitoskortti lämmittävät varmasti jokaisen vieraan mieltä, vaikka ne eivät olisi jenkkihääblogien viimeisimmän tyylisuunnan edustajia.

Hyvin se menee ;)

Link to comment
Share on other sites

Meille ei ole tulossa paikkakortteja, saatika istumajärjestystä, ohjejlmalappuja jne. Hääkarkit tulee "lahjaksi" ihmisille tulosta. Te koristelette paikan miten te itse haluatte :) Meille tulee yksi menu-lappu noutopöydän alkuun.. Siinäpä noi oikeastaan on :D

Muokattu: , käyttäjä: Yazz
Link to comment
Share on other sites

Ei meillekään ole tulossa turhia härpäkkeitä. Minimalistisella tyylillä aiotaan mennä kaiken paitsi mun tukan suhteen. Menu-lappujen sijasta jokaisen noutopöydän tarjottavan luo tulee lappunen, jossa lukee ruoan nimi ja allergiatiedot.

Istumajärjestystä pohdittiin puhelimitse äidin kanssa, ja äiti totesi, että suosikkihäissään on ollut vapaa istumajärjestys. Istumäjärjestyksen etiketti - se, että lähisukulaiset istuvat lähinnä hääparia - on kuitenkin niin monella tiedossa ja ihan selkärangassa, ettei tarvitse pelätä, että se kohteliaisuudesta kutsuttu ärsyttävä tädin serkun kummin kaima tönöttäisi sitten siinä metrin päässä morsiosta.

Link to comment
Share on other sites

Huh huh..minä jo pelkäsin, että olen todellakin ainut joka ei nuita kaikenmaaliman härpäkkeitä ja humpuukkia halua :)

Tai siis todellakaan en tarkoita, että ne turhia oisi vaan, että en niitä itse halua ja enkä oikeen osaisikaan niitä tehdä.

Pääsemme todella helpolla muiden koristeiden kanssa, kun periaatteessa paikkaa ei tarvitse koristella. Paikka on niiiiiin tunnelmallinen, että liiat koristeet pilaisi tunnelman ja kynttilät tuovat lisää tunnelmaa. Me molemmat olemme vielä eräihmisiä ja paikka kompensoi meitä itseämme melkein täysin!

Ja ajatus tuosta yhdestä menu/ohjelma oppaasta olikin hyvä...ja jos sen saisi vielä jollekkin hillittömän isolle kaarnalle tai päreelle tehtyä..hmm...oispas hieno! :D

Taitaa pikku hiljaa se häähulluus iskeä minnuunki?;)

Link to comment
Share on other sites

Mulla on 11 kuukautta häihin ja vielä pari kuukautta sitten ajattelin että HYYYVINHÄN mulla tässä on aikaa........................................... :spruce_up: Mulla ei ole edes LISTAA tehtävistä asioista..mä ostin vihkonkin tätä suunnittelua varten..joo ostin sen viime viikolla enkä ole vielä edes avannut sitä. Mie oon niin raato ens kevääseen mennessä! :girl_haha: ...noh ,onneksi mun häihin ei tule kuin korkeintaan 50 henkilöä..mut silti. :D

Lueppa siinä sitten paikkakorteista, menukorteista, blaa blaa blaasta sun muusta.

Muokattu: , käyttäjä: i_sabel
Link to comment
Share on other sites

Meillä sama,juhlapaikkana on kartano joten emme koe sen "tarvitsevan" mitään koristeita,se on juhlava jo itsessään :) pöytiin tulee paikkakortit,äärettömän yksinkertaiset ja yhtä pöytää kohden yksi menulappunen. Pöytiin tulee myös yksinkertainen kukkajuttu :) eli hyvin pelkistettyä ja tietenkin kaunista :) :) :girl_pinkglassesf:

Link to comment
Share on other sites

Guest Heikunkeikun

Mun mielestä toi hääkarkkien ja paikkakorttien yhdistäminen on aivan loistava idea! ei tuu liikaa tavaraa pöytiin ja nätisti toteutettuna varmasti hienon ja kekseliään näköiset! ;)

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä toi hääkarkkien ja paikkakorttien yhdistäminen on aivan loistava idea! ei tuu liikaa tavaraa pöytiin ja nätisti toteutettuna varmasti hienon ja kekseliään näköiset! ;)

Samaa mieltä ja siitä syystä tilasinkin ebaysta tällaiset :)

http://www.ebay.com/itm/221032054609?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p3984.m1952.l2649

Link to comment
Share on other sites

Ei todellakaan tarvii kaikkea askarreltua sälää. Meille tulee kyllä paikkakortit, mutta varmaan yksinkertaisimmat mahdolliset. Jos tulee vaikka pöytäkohtainen istumajärjestys, tai ei istumajärjestystä lainkaan niin silloin niitäkään ei tarvita. Hääkarkkeja ei tule. Jos sellaiset haluaa, niin hääkarkkien ja paikkakorttien yhdistäminen on aivan loistava idea, niin minäkin meinasin silloin joskus, mutta jätettiin ne karkit kuitenkin pois. Menu ja ohjelma tulee meille vain yhteen paikkaan, eli helpolla pääsee. On kuitenkin ihan kiva, että vieraat vähän tietävät mitä on tiedossa (vaikka mitään kellonaikoja ei todellakaan laiteta).

Minä tykkään sanonnasta "vähemmän on enemmän", eli yksinkertaisen kaunis pöytäkoristelu on paljon nätimpi, kuin pöytä joka on täynnä jos jonkinlaista kertakäyttökrääsää ja -roskaa. :girl_sigh:

Link to comment
Share on other sites

Sanoisin, että suurimman osan noista "härpäkkeistä" voi jättää pois. Täällä on ollut loistavia ideoita! Omien kokemusten perusteella en kuitenkaan luopuisi kokonaan pöytäjärjestyksestä, koska se aiheuttaa aika paljon säätämistä. Pitää olla ylimääräisiä paikkoja, jotta viimeisenä tulleet porukat eivät joudu hajaantumaan yksittäisille paikoille. Lisäksi voi olla kiva jos on hiukan mietitty ketkä voisivat viihtyä samassa pöydässä (tästä itsellä huonoja kokemuksia "vapaa järjestys"-tyyppisistä juhlista).

Hääkarkit tms. ovat mielestäni turhia ja ohjelman/menun voi hyvin laittaa vaikkapa seinälle. Kiva kuitenkin on tietää suunnilleen miten juhla etenee. Tässä voi tosin auttaa myös esim. seremoniamestari, joka kertoo milloin on tulossa ohjelmaa ("noin puolen tunnin päästä tapahtuu jotain, joten olkaahan paikalla"), jotta ei esim. vessakäyntien takia jää näkemättä mitään tärkeää.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ihanaa löytää kanssasisaria :) ne ihmiset jotka rakastavat askartelua, saavat aivan rauhassa tehä vaikka minkälaisia systeemejä mutta jos ei taho niin ei ole pakko, tekee vain minimaalisesti asiat :) olin järjestämässä 100 ihmisen häitä joissa kaikille tuli paikkakortit ja ohjelmalehtiset - oli siinä aika paljon väkertämistä! Yksityiskohtia oli tietty miljoona... mutta hyviä ideoita täällä on ollut, taidan itsekin soveltaa tuota pöydän plaseeraamista, saavat sitten keskenään tapella kuka istuu missäkin :)

Link to comment
Share on other sites

Olen myös kauhunsekaisella säälillä seurannut netistä ja eri hääohjelmista sitä touhua ja stressiä, jolla häihin kaikenlaista turhaa tilpehööriä haalitaan. Mihin ne menevät sitten häiden jälkeen, luultavasti roskiin..?

Olen livenä nähnyt muutamissa häissä, miten paikkakortti on ollut kiinni juurikin hääkarkkirasiassa tms, ja toimii kyllä. Niistähän voi tehdä ihan mitä vain.

Meillä on myös hääpaikka sellainen, ettei välttämättä tarvitsisi mitään koristuksia. Koristelu tehdään koivunoksilla, kynttilöillä, ja joka pöytään tulee oma kimppu luonnonkukista ja viljoista. Pöydät merkitään jokainen omalla riimulla ja istumajärjestys planseerataan pöydittäin, tämäkin vain sen takia että sulhasen vanhemmat ovat eronneet ja haluamme välttää kiusalliset tilanteet, että heidän olisi pakko istua samassa pöydässä. Ohjelmaa ja menua en kyllä ajatellut mihinkään se paremmin laittaa esille, mutta täytyy tuota menua vielä miettiä josko sen saisi noutopöytään siististi laitettua. Riimukirjoituksella tietysti, se lukee joka osaa. :girl_haha: Seremoniamestari tiedottelee sitten taasen ohjelmasta minkä tarvitsee.

Link to comment
Share on other sites

Me mennään kanssa ihan minimaalisilla koristeluilla. Paikkakortit täytyy tehdä kun juhlapaikka on tod.näk. ihan ääriään myöten täynnä joten vieraat on plaseerattava. Hääkarkkeja ei tule. Menut laitamme pöytiin että tarjoilupöytään, niin allergiset ja muuten rajoittuneet ehtivät ne tutkia (tosin hääpaikka painattaa ne meille, ei tarvitse itse vaivautua, hääpaikka hoitaa myös pöytäkartan painattamisen kunhan saamme ihmispalapelin valmiiksi). Häät on syksyllä joten kynttilät saa riittää tunnelman luojiksi, ja muutenkin teemamme on tod.näk. mustavalkoinen niin yliampuvat koristelut ei siihen värimaailmaan sovi.

Eli kokonaissaldomme askarteluille:

1) tulostettujen nimitarrojen liimaaminen valmiina ostettuihin paikkakortteihin.

2) Valmiina tilattujen kutsujen kokoaminen.

3) voiko askarteluksi laskea sen, että aion neuloa itse hartiahuivin kirkosta poistumista varten?

Helepolla mennään, voiko jopa sanoa riman ali? :D Mutta onpahan meidän näköiset häät somistukseltaan. (mulle esim. sisustusroina/krääsä kaupat on ihan kauhistus kun en ymmärrä miksi kotia pitää sisustaa roinalla johon kyllästyy kuitenkin vuodessa.)

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä toi hääkarkkien ja paikkakorttien yhdistäminen on aivan loistava idea! ei tuu liikaa tavaraa pöytiin ja nätisti toteutettuna varmasti hienon ja kekseliään näköiset! ;)

Komppaan! Tosi hyvä idea minun mielestäni :) Minusta olisi vieraana mukavaa, jos pöydässä odottaisi jo valmiina omalla nimelläni hääkarkkeja. Se tuntuisi ehkäpä henkilökohtaisemmalta kuin lähtiessä annettavat hääkarkit.

Voin lohduttaa sinua myös sillä, että minäkään en ole sitten alkuunkaan taiteellinen ihminen ja meillä tulee koristelut olemaan ihan minimaaliset. Meillä on syyshäät, joten lähinnä kynttilöitä ja kuivattuja puunlehtiä löytyy hääpaikalta. Olen huono askartelemaan, joten kutsu- ja kiitoskortitkin saattaa tulla tilattua Ifolorilta. Hääkarkkeja emme laita kuin korkeintaan tarjolle kulhossa pöytiin. Eli et ole ainoa, joka ei piiperrä ylenpalttisesti! ;) Ei se meistä tolloja tee. Sitä paitsi yksinkertainen on kaunista!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ei hääkarkkeja tai paikkakortteja! Karkkibuffasta saa itse hakea jos namuhammasta kolottaa... Pöydeittäin jaan ihmiset juurikin niin, ettei kavereiden tarvitse istua "vanhusten" kanssa ja tiedän varmasti, että ihmiset keksivät toisilleen jotain puhuttavaakin. Toki illan mittaan ihmiset liikkuvat ja paikat muuttuvat.

Menu/ohjelmakolmiot varmaan tulevat, ne eivät nyt ole niin hankalia tehdä. Josko kaaso tai miekkonen auttaisi?

Link to comment
Share on other sites

Ei tarvita kaikkea mahdollista askartelusälää, voi tehdä jos siltä tuntuu, mutta voi jättää poiskin. Voin ihan kokemuksesta kertoa ettei KUKAAN niistä vieraista muista millanen paikkakortti tai menukolmio tai vessakori sulla on ollut. Mä väkersin meitin häihin kauheasti kaikkea, serviettirenkaista lähtien. Mutta ihan vaan koska se tuntui itsestä kivalta, ja halusin niin tehdä. En myöskään työllistänyt kaasoja asian kanssa, vaan tein itse koska itse ne tahdoinkin. Ei meillä ollut kukka-asetelmiakaan pöydissä, koska päätin että se on turhaa rahantuhlausta. Pienellä mielikuvituksella saatiin kuitenkin kivat pöytäkoristeet, jotka jäivät varmaan mieleen ihan erikoisuutensa takia :)

Ne ihmiset tekee sen tunnelman, ei ne askartelut ja hörsylät. Häiden järkkäyksen pitäisi kuitenkin olla kivaa ja hauskaa puuhaa, eikä pakollista puurtamista. Ja häiden pitäisi olla hääparin näköiset.. Jos et ole askarteluihmisiä, miksi sun häiden pitäisi näyttää sinellin mallijuhlilta? :)

Link to comment
Share on other sites

Meille ei ole tulossa paikkakortteja, saatika istumajärjestystä, ohjejlmalappuja jne. Hääkarkit tulee "lahjaksi" ihmisille tulosta. Te koristelette paikan miten te itse haluatte :) Meille tulee yksi menu-lappu noutopöydän alkuun.. Siinäpä noi oikeastaan on :D

Ois kiva kuulla, miten teillä sit häissä lopen onnistu näillä? Ite oon meinaa kans aatellu, et menun isken jonneki lähelle noutopöytää ja vapaa istumajärjestys. Tuliko sählinkiä, vai onnistuko ihan hyvin?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meille ei tule hääkarkkeja (karkkubuffet kyllä on), mutta paikkakortin sijaa toimittavat paikkakivet, jotka vieraat saavat mukaansa :) Mielestäni kivempi muisto kuin hääkarkit :) Myöskään menulehtisiä tai ohjelmalehtisiä ei meille tule. Eiköhän jokainen saa tehdä omannäköisensä häät, vaikka, täytyy itsekin tunnustaa, välillä tulee mietittyä, että onko tällasetkin pakko hankkia ja soittelen äidilleni hädissä, et onko pakko jossei taho? :D

Link to comment
Share on other sites

Guest homma toimii

Mun mielestä nämä olisi hyvä olla:

- ohjelmalehtinen (tietää vähän mihin aikaan odottaa mitäkin tai tarvitseeko odottaa yhtään mitään)

- ruokalista (ruokarajoitteisia varten hyvä olla olemassa, ehtivät henkisesti valmistautua tarjolla oleviin eikä tule hengenahdistusta noutopöydässä)

- paikkakortit (joko koko pöytäseurueelle yksi yhteinen tai sitten ihan jokaiselle omansa)

Karkit on kiva ele, mutta ihan yhtälailla sen makean voi syödä sitten kahvin kanssa vasta.

Link to comment
Share on other sites

Monet tuntuu pitävän tuota ohjelmalehtistä tms kovin tärkeänä. Ihan vaan toisinajattelun vuoksi erilainen esimerkki. Ystäväni häissä jätettiin ohjelmat tekemättä, lähinnä kai ajanpuutteen ja laiskuuden vuoksi, ja onneksi jätettiin. Esiintymään piti tulla eräs tanssiryhmä, joka perui tulonsa muutama tunti ennen h-hetkeä! Eipä tienneet vieraat, että mitään piti ollakaan, joten mitään vahinkoa ei tapahtunut :D

Muokattu: , käyttäjä: Kaimaani
Link to comment
Share on other sites

Guest homma toimii

Jos ei ole ohjelmalehtistä niin sitten täytyy olla tarpeeksi kuuluvaääninen tiedottaja joka kertoo missä mennään ja mihin aikaan. Pääasia, että vieraat tietää edes vähän mitä odottaa (kauanko menee, että saa ruokaa/kahvia, koska heitetään kimppu, koska ehtii käydä ulkona haukkaamassa raitista ilmaa ym.).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...