Jump to content
Naimisiin.info

Sulhasen ja morsiammen pukeutumisbudjetti


vloc

Recommended Posts

Noita budjettikeskusteluja lukiessani ihmettelin miten monilla morsiuspukuun käytetään tuhannen euron pintaan, mutta sulhaselle vaatebudjetti on sadan euron luokkaa. Mietin että onko tämä sulhojen oman valinnan mukaan vai onko sulhon vaatteilla vaan vähemmän väliä (heillä ei varmaan ole ollut pienestä asti tietynlainen puku mielessä :girl_haha: ). Miten teillä määräytyi sulhon vaatebudjetti? Itsellämme on tällä hetkellä sulhon pukuun varattu enemmän kuin mun pukuun mutta ihan vaan siitä syystä että mä löysin jo pukuni ihan uskomattoman edullisesti (alle satasen).

Link to comment
Share on other sites

Ollaan miehen kanssa tämän asian suhteen hieman eriarvoisessa asemassa. Morsiamen eli minun pukeutumisbudjettia määrittää se, että olen peeaukinen opiskelija, joka ostaa itse häävaatteensa. Olen siis viime joulukuusta lähtien joka kuukausi ostanut jotain pienistä opintotuistani. Näin ollen vaatteeni ja asusteeni ovat olleet myös melko edulliset. Juhla-asun osia olen ostanut juhlapukuliikkeistä, tilannut ulkomailta, etsinyt kirpparilta...

Arviolta tähän mennessä olen käyttänyt:

- puku 110 e

- bolero 50 e

- kengät 170 e

- käsilaukku 5 e

- vihkisormus 61 e (ei varsinaisesti vaate-/asustekategoriaa, mutta tämänkin ostin itse)

Mitä vielä hankinnassa:

- viitta tai takki hääpäivän ulkoiluja varten

- ulkokengät (huopikkaat tai kumisaappaat säästä riippuen)

- korut

Sulhasen vaatteet taas kustantavat hänen vanhempansa, joten hänen ei tarvitse pitää samanlaista kulukirjaa kuin minun. Tuskin paljoa hintalappuja katselevat. Minusta tuntuukin, että meillä on ihan toisinpäin tämä asetelma kuin mitä perinteisesti. Taitaa sulhasen puku, kengät ja muut hilut maksaa enemmän kuin tulevan rouvan... :girl_cleanglasses:

Link to comment
Share on other sites

Mun puku oli kyllä kalliimpi kun sulhon, mutta hänellekin ostettiin uusi puku, paita, liivi; koko setti. Kyllä niihin useampia satasia meni. Meillä siis sulhokin saa koreilla omalla uudella komealla puvullaan. :D

Luulen, että yleisesti tuo perustuu siihen, että morsian ostaa puvun omaksi, ja sulhaselle se vuokrataan. Ja jotkut sulhaset käyttävät jo olemassa olevaa pukuaan. Mun mielestä on ihan reilua, että sulhasenkin pukeutumiseen panostetaan rahallisesti, ellei sulhanen sitten halua olla panostamatta. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Olin ajatellut budjetiksi max 500 € minulle ja miehelle 300 €. Toisin kävi.

Käytän yleensäkin hyväkseni myyntipalstoja, kirppiksiä ja huuto.nettiä. Oma puku on jo, mutta vielä mietin (pari vuotta) onko tämä se oikea... Jos ei, niin sitten jatketaan etsimistä. Pukuni siis maksoi 70 €, joten voin vielä vaihtaa (sain luvan mieheltä). Kengät kirppikseltä (8 €), laukku samoin (3,5 €), alusvaatteita en edes mieti. Ainakaan omat vanhat ei purista ja hierrä.

Mieheni puku hankittiin huuto.netistä. Löysin Hugo Bossin puvun (postikuluineen 38 €), josta pitää lahkeita lyhentää + muuta pientä, joten tuskin kovin hintavaksi tulee sekään. Plastron ja liivi löytyi täältä (35 €). Kengät ja paita vielä hakusessa...

Link to comment
Share on other sites

Itse maksoin oman pukuni eli sain itse päättää paljon siihem meni rahaa. Olen työssäkäyvä opiskelija, mutta puvun budjetti en edes laatinut, annoin sydämmen viedä (ja kyllähän sitä rahaa sitten menikin!) Mies maksoi myös omansa (ostettiin uusi tumma puku kun vanha on vähän niin ja näin) mutta hänen ainoa tavoitteensa oli päästä mahdollisimman halvalla eli kauppakin valittiin se mielessä (dressman...) Eli siinä missä oma asuni tulee kokonaisuudessa kustantamaan jotain 1500€ luokkaa on miehen asun arvo noin 300€. Ja miehellä on enemmän säästöjä kuin minulla eli kyseessä oli ihan siitä mitä kumpikin kokee tärkeäksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Minun pukuni maksoi n. 1000 € (jos nyt laskin dollarin kurssin oikein) ja huntu ja alushame n. 200 €. Muita asusteita ei vielä ole, kun pukuakin vasta odotellaan.

Miehen pukubudjetti tulee olemaan pienempi, koska tarkoitus on ottaa vuokrapuku. Tämä siksi, ettei mennä ihan tavallisella mustalla puvulla vaan tarkoitus olisi ottaa vähän juhlavampi asu. Bonjour -puku on todennäköisin vaihtoehto. Totesimme, ettei sille tule kuitenkaan käyttöä jälkikäteen (ja minullakos sitten tulee.. :girl_hide: ), joten mies oli sitä mieltä että vuokrapuku käy. Musta tyylikäs puku kyllä löytyy kaapista (vasta vuoden vanha merkkipuku), jos siihen kuitenkin päädymme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...