Jump to content
Naimisiin.info

Miksi miehesi ottaa sinun sukunimesi?


Air

Recommended Posts

Meillä ei kyllä tulis kuuloonkaan, että mies ottaisi mun nimen, ihan siitäkin syystä, että itse en koskaan ole omasta sukunimestäni pitänyt, ja innolla jo odotan että pääsen siitä eroon. :)

Sensijaan yhdet tutut teki niin, että he kivi-paperi-sakset -menetelmällä ratkaisivat asian matkalla maistraattiin, ja molemmat ottivat sitten naisen sukunimen.

Link to comment
Share on other sites

Meillä mies haluaisi ottaa minun nimeni ja syyksi on kertonut, että haluaa tarjota minulle tällaisen mahdollisuuden jota useimmat naiset eivät saa (kun useimmiten mies ei halua vaihtaa nimeä). Lisäksi hänen mielestään oma nimensä ei ole niin tärkeä ja hänelle sopisi vaikka arpoa, kumpi nimi otetaan!

Arvostan hänen elettään asian suhteen ja omasta nimestä luopuminen voi tuntua jossain määrin haikealta, mutta hänen nimensä minulla kuulostaa paljon "sulavammalta" kuin minun nimeni hänellä. Lisäksi isekin olen tavallaan odottanut, että pääsen vaihtamaan nimeni, joten siihen päätökseen varmaan kallistutaan... ainakin jos minulta kysytään.

Link to comment
Share on other sites

Mieheni välit isäänsä olivat aikanaan niin huonot että edes isänsä hautajaisiin ei mieheni osallistunut. Välit sukuun ovat osaltaan edellä mainitun vuoksi olemattomat, joten sulholla ei intressejä harvinaisen sukunimensä jatkamiseen ole. Eikä tosiaan välitä tulla mitenkään yhdistetyksi isäänsä, joten ilmoitti minulle jo parin kuukauden seurustelun jälkeen että jos joskus naimisiin mennään niin hän ottaa mun sukunimeni. Tämä sopi minulle, itse kun mielelläni kunnioitan erityisesti isoisäni nimen "jatkuvuutta", ainokainen lapsenlapsi kun hälle eläessään olin (ja toki olen edelleen, ei oo serkkuja syntyny, saati sisaruksia).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Olen yllättänyt, että tänne on tullut näin vähän vastauksia! Ilmeisesti ei ole kovin yleistä nykypäivänä, että mies ottaisi naisen nimen. Meillä mies ottaa minun nimeni, koska nimeni on harvinaisempi, kuin hänen. Pidämme molemmat myös minun sukunimestäni enemmän :) Haluamme kuitenkin yhteisen sukunimen ja kun lasten aika on ei ole hankalaa päättää lapsien sukunimiä.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Meillä mies ottaa myös minun sukunimeni, koska nimeni on paljon harvinaisempi kuin hänen perinteisempi -nen päätteinen. Varsinkin miehelle on myös todella tärkeää että meillä on perheenä yhteinen sukunimi.

Itselläni vaikuttaa myös se etten pidä enää nykypäivänä siitä että naiset ottavat miehen sukunimen vain koska "niin kuuluu tehdä ja on aina tehty". Meillä ei oikein muissakaan asioissa näy nämä perinteiset sukupuoliroolit. Lisäksi pidän nimestäni todella paljon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...