Pengantin

Save the date & virallinen kutsu

44 viestiä aiheessa

En löytänyt tästä aiheesta oikein keskustelua aiemmin, mutta siirtäkää toki viesti oikeaan paikkaan jos sellainen tälle on :)

Olen miettinyt tuota kutsuasiaa, että milloin ne olisi hyvä laittaa eteenpäin. Itseäni on nimittäin harmittanut, kun joskus kutsut on tulleet niin myöhään (n. 1kk ennen) että varsinkin kesäaikaan on taatusti jo ehtinyt keksiä muuta ohjelmaa, ja sitten on joutunut järkkäilemään. Toisaalta on niinkin, että jos kutsun laittaa tosi ajoissa, niin puolet ehtii jo hukkaamaan sen siinä välissä ja ainakin unohtaa vastata, kun vastauspäivä kutsun tullessa on niin kaukana.

Onko teidän mielestä hyvä ajatus, jos laittaisi ns. save the date -viestit (tosin en tykkää oikein tuosta englanniksi, pitäisi keksiä joku sopiva suomeksi) n. 4kk aiemmin (meillä häät syksyllä 2013) ja sitten "oikean" kutsun siinä n. 1kk ennen? Jostain olen lukenut, että jonkun mielestä on jotenkin loukkaavaa että "käsketään" laittamaan päivä ylös ajoissa, mutta itse en ollenkaan ajattele niin, vaan toivon että ne jotka haluavat tulla häihimme, saavat ainakin siihen ajoissa valmistautua. Ongelmana tässä tulee olemaan se, että sitten pitäisi jo 4kk ennen tietää lopullinen vieraslista! No mutta tulisipa sekin pakon edessä päätettyä :)

Kuinka olette toimineet ja onko esimerkkejä hyvistä tai huonoista ratkaisuista?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Etiketti sanoo, että kutsut on hyvä lähettää 2-3kk ennen häiden päivämäärää. Itse aattelin lähettää noin 2kk ennen (mielestäni ei liian aikaisin, eikä liian myöhään) hääkutsut. Oon myös tilannut nuo 'Save the date' -kortit, jotka aion lähettää heti, kun vain ne kotiin sain (kävin siis tilaamassa valmiin pohjan nettikaupasta, oli kyllä helppoa ja vaivatonta ja sopii meidän häiden teemaan loistavasti! ;) )

Noi 'Save the date' kortit ei kai oo kauheen käytettyjä Suomessa, ite en henk.koht oo ainakaa koskaa saanu 'Save the date' korttia. Mut mun mielestä se on jotenki nii kivaa ja virallista, ni siks halusin lähettää noi 'Save the date' kortit :) Suomennettuna oon nähny ainaki et ois 'Varaa päivämäärä' tai 'Muista päivämäärä'. Voihan siihen keksiä ihan omankin jutun! Jollakulla oli todella kivoja Save the date-kortti esimerkkejä täällä. Siis tyyliin niissä luki vaan et 'Save the date' ja sit oli pariskunnan kuva ja päivämäärä. Eikä mitään muuta :)

Meillä noi 'Save the date' -kortit on semmosia, et niis lukee (vapaasti suomennettuna, meillä siis kortit lähtee englanniksi eteenpäin, kun on kaksikieliset häätkin :) ) "Neiti ja herra kutsuu sinut muistamaan päivämäärän meidän häille xx.xx, lisää infoa nrosta xx"

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilla haat ensi heinakuussa, ja lahetimme juuri Save-the-date- kortit. Puolet kutsutuista asuu ulkomailla, joten on ihan hyva antaa reilusti etukateen tieto paivasta. Ja tosiaan uskon sen olevan ihan hyodyllista myos suomalaisille vierailemme, koska tosiaan kesa on lyhyt eika siihen loppujen lopuksi kovin montaa lauantaita mahdu, joten suunnitelmia varmasti loytyy itse kultakin. Itse kutsut aiomme lahettaa varmaankin 4-3 kk ennen haita. Jos kaikki asiat on tiedossa hyvissa ajoin, niin mikesi kutsuja voisi lahettaa aiemminkin. Me esim. saimme viime tammikuussa kutsun haihin, jotka oli kesakuun puolessa valissa. Vastausta myos pyydettiin helmikuun alkuun mennessa.

Kuva meidan Save-the-Date- korteista loytyy paikystani, mikali haluatte vilaista (eka sivulta loytyy linkki nettikauppaan, josta tilasimme tuon leimasimen): http://www.naimisiin...s/page__st__100 :)

Edit. Taytyy viela sanoa, etta minusta on kylla ihan typeraa ajatella etta saasta-paiva-korteissa olisi jotain loukkaavaa. Tallaista ei varmaan missaan muualla kuulisi, kuin Suomessa- me suomalaiset olemme vahan turhankin vaatimatonta kansaa ja ymmarran, etta tallainen ajattelu tulee siita etta kuvitellaan tallaisen olevan liiallista itsensa korostamista. Minusta sellaiset ajatukset voi ihan rauhassa unohtaa, silla minusta tassa on kyse maalaisjarjesta ja kaytannollisyydesta. Eihan tallaiset kortit aina ole valttamattomia, mutta esim. meidan tilanteessa ehdottomasti.

Muokattu: , käyttäjä: Roslin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitoimme varaa päivä kutsut noin viisi kuukautta ennen häitä ja oikeat kutsut 7 viikkoa(?) ennen häitä. Omasta mielestäni oli oikein hyvä ratkaisu, sillä meillä on vaan yksi vieras joka ei pääse paikalle (ja hän koska on työkomennuksella ulkomailla). Me emme pitäneet niistä tavallisista korttivaihtoehdoista, joissa teksti on käsky muodossa, esim. "kalenteriin tilaa jättäkää ja meidän häille päivä varatkaa!". Joten valitsimme kortin jossa sana muoto meni näin: "25.8.2012 S&C menevät naimisiin! Kutsu ja tarkemmat tiedot tulevat myöhemmin!"

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^nightatvogue toi on just hyvä toi minkä te olitte laittanu siihen korttiin. Just jotai tommosta tarkotin, ettei oo pakko laittaa sitä just sillä nimellä 'Save the date' - edes suomennettuna - ku voihan se olla jotain ihan muutakin :) Mä oon vaan näissä mun suomenkielisissä jutuissa niin huono, teen kyl kaiken paremmin englanniks :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me suunniteltiin että laitetaan STD-kortit joulukorttien kanssa menemään. :) Siinä jää sit vielä hyvin aikaa kutsutuilla päivää varailla, kun elokuussa 2013 on häät. Tekstiä en tiedä. Toisaalta ois kiva laittaa vaan "Varaa päivä 3.8.2013" eikä muuta. Korttiin tulee joku kuva, josta on suunnitelma tehty, muttei vielä toteutettu. Luultavasti meidän kädet jotenkin kivasti kuvattuna, niin et sormukset näkyy.. tms. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me tehtiin vanhemmille, isovanhemmille ja sisaruksille jääkaappinoveen magneetit, joissa on:

"Varaa päivä

Lauantai

xx.xx.xxxx

Whiskers ja mies

sanovat Tahdon.

(Kutsu lähetetään myöhemmin)"

Näille vastaanottajille kyllä soitettiin ja kerrottiinkin asiasta, mutta on tuo magneetti sitten muistutukseksikin. Kavereille ja muille sukulaisille lähetettäviä kortteja vielä harkitaan, kutsut lähtee varmasti sen reilu 2kk ennen vihkiäisiä. Itse ainakin tykkäisin ajatuksesta että tulisi "ennakkovaroitus" häistä, sillä kesälle on helposti kaikkea muuta sovittuna ja sitten joutuu sumplimaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkistä Nightatvogue, jotain tuon tapaista voisi meillekin tulla :) Myös minä tykkään ajatuksesta, että ennemminkin kerrotaan mitä on tulossa eikä käsketä varaamaan mitään - olkoon se jokaisen omassa harkinnassa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitettiin joulukortteihin maininta että häät tulossa kesäkuussa. Kutsut lähetettiin pääsiäiseksi, eli noin 3kk ennen juhlia. Ehdottomasti kannattaa laittaa ennakkovaroituksia, jos häät on keskellä lomasesonkia, tai jos joku vieraista on sellainen että esim. matkustelee paljon, niin tarvitsee sen tiedon ennenkuin ehtii varata sille päivälle jotain työmatkaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ajattelin laittaa viimeistään joulukorttein seassa std-kortit niille sukulaisille/tutuille jotka asuvat kauempana, kerkeävätpähän suunnitella ja miettiä lähtevätkö Espooseen Pohjois-Suomesta :)

Meillä varmaan tulee:

Varaa päivä meille!

Häämme

13 Elokuuta 2013

Espoossa

Miyu ja Ukko

Virallinen kutsu postitetaan myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ajattelin laittaa viimeistään joulukorttein seassa std-kortit niille sukulaisille/tutuille jotka asuvat kauempana, kerkeävätpähän suunnitella ja miettiä lähtevätkö Espooseen Pohjois-Suomesta :)

Meillä varmaan tulee:

Varaa päivä meille!

Häämme

13 Elokuuta 2013

Espoossa

Miyu ja Ukko

Virallinen kutsu postitetaan myöhemmin.

Tuo oli myös hyvä esimerkki! Me emme kyllä laittaneet tuota 'virallinen kutsu postitetaan myöhemmin' osiota :o no, ihmettelevät saavat sitten soittaa perään :D laitettiin sentään meidän molempien puhelinnumerot mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ajateltiin kanssa laittaa STD joulukortin yhteydessä. Viime jouluna teetettiin joulukortit kissojen kuvasta, joten nyt tehdään varmaan jotain samantyylistä. STD tulee sitten johonkin kortin alareunaan ehkä näin:

Psssst! 27.7.2013

Tietenkin selkeytyksen vuoksi olisi hieno jos tuohon saisi vielä pienen kuvan sormuksista, ehkä joku tajuaisikin. Mutta meillä nyt on tarkoitus muutenkin hämmentää sukulaisia mahdollisimman paljon häiden osalta, että ei pieni kryptisyys haittaa. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ajateltiin kanssa laittaa STD joulukortin yhteydessä. Viime jouluna teetettiin joulukortit kissojen kuvasta, joten nyt tehdään varmaan jotain samantyylistä. STD tulee sitten johonkin kortin alareunaan ehkä näin:

Psssst! 27.7.2013

Tietenkin selkeytyksen vuoksi olisi hieno jos tuohon saisi vielä pienen kuvan sormuksista, ehkä joku tajuaisikin. Mutta meillä nyt on tarkoitus muutenkin hämmentää sukulaisia mahdollisimman paljon häiden osalta, että ei pieni kryptisyys haittaa. :D

^ toihan on just hyvä... taidan itekin käyttää tuota... laittaisko sittenkin joulukortit tänä vuonna... siinä vaiheessa ois kyl jo toivottavasti tiedossa ainakin päivä... =D paikan nyt ehtii... mä kun tykkään tehä asiat vähän silleen paineen alla...mut luulen et näitä bileitä on pakko alkaa järjestellä jo niin aikasin... =D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me postitamme perinteisten joulukorttien sijasta itsetehtyyn, jouluaiheiseen korttipohjaan kiinnitetyt STD -magneetit. Kirjasimme magneettiin runomuotoisen jouluntoivotuksen ja ilmoituksen tulevista häistä kera hääpäivämäärän. Virallinen kutsu seuraa myöhemmin.

Koimme tämän varaa päivä -ilmoituksen hyvänä, koska iso osa vieraistamme tekee vuorotyötä ja kesän lauantaipäivät täyttyvät kalentereihin ihmisillä jo aikaisin keväällä lomasuunnitelmien ym. takia. Ilmoituksen avulla vieraat tietävät päivämäärän jo ajoissa ja tarvittaessa esim. töihin kesän työvuorolistoja tehdessä voivat jättää toiveen jne. Näin ehkä meidän ei myöskään tarvitse postittaa virallisia kutsuja liian aikaisin, vain normaalisti 8vko ennen hääpäivää.

Rimiina; hyvä päivä teillä :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen jotenkin viehättynyt ajatuksesta lähettää Save the Date -kortit. Meillä on häät vasta kesällä 2014 ja mietin, koska kortit lähettäisin. Varmaan noin vuotta aiemmin, koska se tulee olemaan tapa, jolla kerromme häistämme sisaruksillemme ja vanhemmillemme. Muille Save the Date -kortit eivät välttämättä lähdekään.

Tässä vaan pitäisi nyt puoli vuotta olla vielä ihan hiljaa hääsuunnitelmien kanssa. Kumpikaan meistä ei vielä haluaa paljastaa tätä pientä salaisuutta, ja aloitimme ajoissa, koska haluan todella rauhassa suunnitella häitäni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä lähtee Save the datet joulukorttien mukana. :) eli puoli vuotta ennen häitä. Kutsut laitetaan sitten varmaan parisen kuukautta aikaisemmin. :) En tiedä, miten tämä oikeasti olisi pitänyt tehdä. :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä en ole moisesta "Save the date"- kortista kuullutkaan, ennenkuin rantauduin tälle foorumille! :girl_haha:

Vaan onhan se tosiaan siltä kantilta järkevää jos on paljon ja kaukaa tulevia vieraita, ilmoittaa hyvinkin hyvissä ajoin.

Omalle kohdalle en osaa moista kuvitella, kaikki (toivonmukaan!) häihin tulevat ovat niin läheisiä että heille voi asiasta kertoa ihan nokakkain. Minkä lisäksi vierasmäärä on hyvin pieni, en minäkään millekään sadan hengen porukalle lähtisi yksitellen kertomaan..

Niin harvakseltaan on viime vuosina tullut häissä käytyäkään. Tuossa pari vuotta sitten eräs pariskunta, ilmoitti vuotta ennen The Päivää lähipiirilleen (sis. minä) sekä kihlautuneensa että tulevan vihkimisen päivämäärän. Erillinen kutsu tuli sitten myöhemmin, en tarkkaan enää muista milloin. Hyvin toimi sekin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Omalle kohdalle en osaa moista kuvitella, kaikki (toivonmukaan!) häihin tulevat ovat niin läheisiä että heille voi asiasta kertoa ihan nokakkain. Minkä lisäksi vierasmäärä on hyvin pieni, en minäkään millekään sadan hengen porukalle lähtisi yksitellen kertomaan..

Tuo teoriassa pitää paikkansa meidänkin kohdalla. Jotenkin, kun kihlauksestamme on jo useampi vuosi, niin pelkkä kertominen tuntuu hieman pliisulta ajatukselta. Haluan jotenkin yllättää perheenikin ja siinä postisa tuleva Save the Date voisi toimia. Ja tuntien perheeni, ensimmäisenä on tiedossa pitkä nippu kysymyksiä järjestelyistä ja muusta. Ehkä siksi kiva miettiä niitä asioita hetki ihan itsekseen. :)

Lisäksi mietin muitakin amerikkalaisia hääperinteitä, kuten "sulhasen kakkua". Save the Date tavallaan sitten virittäisi siihen häiden teemaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä pidin ajatuksesta lähettää save the date kortit, se on ikäänkuin yksityiskohtien hiomista häiden suhteen vaikka meilläkin vierasmäärä on pieni (n.70hlö).. Mutta en varmaankaan olisi lähettänyt ihan erillisinä kortteina, ellen sitten ystävänpäivänä jolloin sopisi vähän teemaankin. Teetätin siis myös joulutervehdykset jossa kannessa kuva meidän tytöstä, ja sisällä runo (tilasin Vistaprintiltä ja valitsin vähän paremman tulostuspaperin, olen todella tyytyväinen jälkeen vs.yhdestä toisesta firmasta tilaamani lahjamukit ovat niin järkyttävän näköisiä, siis vauva näyttää niissä ihan joltain demonilta mustine silmineen, etten voi antaa niitä edes eteenpäin!). Ainakin em.firmassa on todella laaja valikoima korttityylejä, siis layoutteja vai miksikä sitä sanotaan, sieltä vaan valkkaamaan ja saa yksilöllisen, kauniin lopputuloksen. Tilasin 40 korttia sieltä ja hintaa postituksineen tuli vajaa 80e, loppupeleissä ei paha kun laskee kortin hinnaksi sen vajaa 2e/kpl! (hintaan sisältyi kuoret, jostain syystä lähettivät mulle tosin väärän kokoisia kuoria niin joudun lampsimaan kaupoille ostamaan uudet että ehtivät jouluksi..)

Meidän korttitekstin nappasin jostainpäin nettiä..

Joulu on satu lapsuuden, joulu on ilon aikaa. Joulu on riemua sydämen, joulu on lumoa, taikaa.

Jotain on ilmassa arvaatko sen? On joulu myös aikaa yllätysten!

Varaathan päivän tahtomisen kunniaksi tanssimiselle 20.7.2013

Virallinen kutsu seuraa ilmoitusta

Maija Morsian & Seppo Sulhanen

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo teoriassa pitää paikkansa meidänkin kohdalla. Jotenkin, kun kihlauksestamme on jo useampi vuosi, niin pelkkä kertominen tuntuu hieman pliisulta ajatukselta. Haluan jotenkin yllättää perheenikin ja siinä postisa tuleva Save the Date voisi toimia. Ja tuntien perheeni, ensimmäisenä on tiedossa pitkä nippu kysymyksiä järjestelyistä ja muusta. Ehkä siksi kiva miettiä niitä asioita hetki ihan itsekseen. :)

Niin tosiaan, unohdin tarkentaa, että ajattelin meidän toimivan suunnilleen samoin kuin esimerkkipariskunta. Emme nimittäin ole vielä kertoneet kenellekään (lähintä ystäväpariskuntaa lukuunottamatta) kihlautumisestamme. Kaavailin, että samalla kun kerromme naima-aikeistamme läheisillemme, kerromme myös tulevan vihkipäivämäärän.

(Ja se pitäisi vielä päättää.. millä ihmeellä senkin valitsee? :girl_impossible: Ajankohta on suunnilleen selvillä, mutta mikä päivä?!)

Olen nimittäin samaa mieltä, on mukavaa pohtia juttuja ihan kahdestaan ennenkuin "koko suku hyökkää kyselemään". :grin:

Tosin.. kuten jossain ketjussa jo taisin mainitakin, toistaiseksi suunnittelua ja etenkin haaveilua suoritan vain minä, sulhanen aikoo paneutua asiaan vasta vuoden vaihteen jälkeen..

Lisäksi mietin muitakin amerikkalaisia hääperinteitä, kuten "sulhasen kakkua". Save the Date tavallaan sitten virittäisi siihen häiden teemaan.

Say ..what?? :blink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samahan se meillä melkein tarkalleen!! Sen jälkeen, kun hääpäivä oli päätetty ja suuret linjat valittu, niin sulhanen totesi, että hän ottaa nyt happirakoa aiheeseen. :) Ehkä sekin on se syy, miksi perheelle ei kerrota ihan vielä.

Ja siis sulhasen kakku, groom's cake, se on näkynyt varsinkin joissain jenkkiohjelmissa, missä on suunniteltu häitä tai ollut jotain "kakkutehdas"-ohjelmia. Kun perinteinen hääkakku yleensä kuvastaa morsiamen hääpukua (jostain luin), niin sulhanen saa sitten omannäköisen kakun, joka voi esimerkiksi kuvastaa sulhasen harrastuksia ja mielenkiinnon kohteita. Se voi olla käytännössä, mitä tahansa. Oon nähnyt kuvia esim. jenkkifutiskypäristä, lempijoukkueen logosta etc...

http://en.wikipedia.org/wiki/Groom%27s_cake

Mutta noista STD-korteista vielä. Martha Stewart Wedding -sivuilla on paaaaljon ihania ideoita. Miten niistä voi valita vaan yhden?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me pistettiin Save The Date kortit kevättalvella (häät heinäkuussa).

Kortissa luki:

Tämä päivä siis,

varaa oitis kalenteriis.

Juhlia vietetään Joensuussa,

viralliset kutsut lähetetään kesäkuussa.

Jos tiedät jo ettet pääse juhlimaan,

laita meille viestiä tulemaan.

Morsian +358 XX XXX XXXX

Sulhanen +358 XX XXX XXXX

Alla oli Heinäkuun kalenterin kuva ja lauantain 21. kohdalle liimattiin sydän.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siis apua. Häät tulossa heinäkuun lopulla ja tarkoitus oli ilmoittaa kaikille vasta kutsun muodossa toukokuussa. Mutta tänään ystävien kanssa puhuessa huomasin, että todella monelle jo tulossa paljon juhlia ensi kesälle. "Täytyykö" meidän kuitenkin paljastaa suunnitelmamme jo aiemmin?? Eiii, olisin niin halunnut pitää ne yllärinä :D Mutta siis mites, voinko lähettää tuon ennakkokutsun vain osalle, jotka ainakin haluan paikalle? Vai pitäisikö se sitten laittaa kaikille. Ja toiseksi: en millään olisi halunnut kertoa anopille ennen kuin on todella pakko. Hänellä niin suuri suu ja niin pieni paikkakunta....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mutta siis mites, voinko lähettää tuon ennakkokutsun vain osalle, jotka ainakin haluan paikalle? Vai pitäisikö se sitten laittaa kaikille.

Ei mun mielestä STD-kutsua ole pakko laittaa kaikille. Itse laitan niille kaikkein tärkeimmille vain.

Mutta aika myöhäiseksi teillä menee, jos häät on heinäkuussa ja kutsut lähtee postiin vasta toukokuussa. Toisaalta ne varmaan kaikkein läheisimmät ihmiset, joille teidän häät on yllätyksen myötä kesän tärkeimmät juhlat, saattaa kyllä perua muuta häiden alta. Sitten vaan sormet ristiin, että ei oo asioita, joita ei voi perua tai muita häitä tms. samalle päivälle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään