Jump to content
Naimisiin.info

Minkäikäisiä morsiuslapsia?


Viljaana

Recommended Posts

Mietin kovasti, pitäisikö häihimme kutsuttuja pikkutyttöjä pyytää morsiusneidoiksi. Meillä ei varsinaisesti ole mitään tarvetta sellaisille, mutta ajattelin, että voisimme tarjota tällaisen (ehkä ainutkertaisen) mahdollisuuden muutamalle sukulaistytölle. Itse nimittäin muistan olleeni kovin loukkaantunut, kun kummini ei pyytänyt minua aikoinaan morsiusneidoksi häihinsä - sittemmin olen kyllä tajunnut, että taisivat käydä kahdestaan maistraatissa, mutta eihän 8-vuotias sellaisista häistä ollut koskaan kuullut :).

Nyt vain mietin, minkäikäiset lapset ovat tarpeeksi vanhoja ymmärtämään morsiusneidon tehtävät (joka siis on oikeastaan näyttää nätiltä ja seistä kiltisti ihmisten edessä)? Tytöt olisivat häiden aikaan 4-,4-,3- ja 13-vuotiaita eivätkä tunne toisiaan. 13-vuotiaan tehtäväksi jäisi nuorempien paimentaminen, mikäli hän ei ole mielestään jo liian vanha. Ajattelimme joka tapauksessa kysyä asiaa ensin lasten vanhemmilta ja sitten suoraan lapsilta itseltään, jos vanhemmat antavat luvan ja luulevat lapsen olevan kiinnostunut.

Minkäikäisiä morsiuslapsia teillä on ollut, mitä he ovat häissä tehneet ja miten se on sujunut?

Muokattu: , käyttäjä: Viljaana
Link to comment
Share on other sites

Riippuu tosi paljon lapsesta, miten pärjää missäkin tehtävässä minkäkin ikäisenä. On olemassa sellaisia aikuisiakin ihmisiä, jotka eivät voi kuvitellakaan esiintyvänsä ihmisten edessä, kun kaikki tuijottavat. Jotkut valitsevat sen takia maistraattivihkimisen, ettei tarvitse ihmisten katsellessa kävellä kirkon käytävää pitkin.

Miten sitten lapset... Itse olen ollut kaksi kertaa morsiusneitona, tätini häissä 3-vuotiaana ja setäni häissä 7-vuotiaana. Molemmat tehtävät ovat olleet sikäli pelkkä muodollisuus, ettei minulle mitään tehtäviä ollut, ainoastaan arvonimi. 3-vuotiaana istuin äidin ja isin kanssa kirkon penkissä ja tanssahtelin yksin hääjuhlassa tanssilattialla. Muuta en muista enkä varmasti olisi mistään kävelyosuuksista tms. selvinnytkään, sillä vaikka olin innokas ja reipas, 3-vuotiaille on vielä tyypillistä, että vaikka olisikin innoissaan mukana, niin esim. oman äidin tai isän nähdessään alkaa naureskella ja vilkutella sinne penkkiin, missä he istuvat, ja saattaa unohtaa, että tässä oli tehtäväkin suoritettavana. Jotain päiväkodin joulu- ja kevätjuhlaesityksiä ainakin on videoitu, joissa minä toimin juuri tuohon tyyliin. 3-vuotiaalla ei ole vielä sellaista keskittymiskykyä eikä ymmärrystä siitä, että kyseessä on aikuisten ihmisten elämän yksi tärkeimmistä juhlapäivistä. Ainakin minä olisin 3-vuotiaana varmasti itse luullut olevani pääosassa koko juhlassa, jos minut olisi laitettu kävelemään morsiusparin edessä / jäljessä alttaria kohti. Jonkun vieraan 13-vuotiaan paimentaessa olisin voinut sitten lyödä homman ihan läskiksi, koska pieni lapsi tottelee useimmiten vain ihmistä, johon luottaa. 13-vuotiaalla voi kyllä periaatteessa olla aivan riittävä auktoriteetti pieneen lapseen, jos ovat esim. sisaruksia tai muuten hyvin tuttuja.

7-vuotiaana olin valtavan otettu siitä kunniasta, että sain olla setäni morsiusneito, mutta pettynyt siihen, että minua pyydettiin tehtävään vasta vihkimisen jälkeen. Kyse oli siis siitä, että pari vihittiin kirkossa todistajien (2 kpl) läsnä ollessa ja kaikki muut vieraat odottivat hääparia kirkon ulkopuolella, jossa sitten myös pyyntö tähän kunniatehtävään tapahtui. Se tuntui 7-vuotiaana kunniatehtävältä, mutta samalla mietin, että ei se ole mitään siihen verrattuna, että olisi saanut astella kirkon käytävää.

Yleisesti olen sitä mieltä, että melko luottavaisin ja rauhallisin mielin tällaisen tehtävän voisi antaa n. 6-vuotiaalle lapselle, jos lapsi itse tehtävään haluaa ja saa harjoitella sitä etukäteen. Siinä iässä monilla lapsilla alkaa olla sellainen keskittymiskyky, että he osaavat suorittaa tehtäviä loppuun ja muistavat, mitä olivat tekemässä. Mutta riippuu lapsesta. Jotkut eivät pysty siihen vielä 8-vuotiaanakaan, jotkut eivät ikinä. Ja jotkut suoriutuvat tehtävästä ongelmitta jo 5-vuotiaana.

Vielä sanon, että jos minut olisi 13-vuotiaana pyydetty tehtävään, olisin varmasti ollut menossa mielelläni, mutta jos siihen olisi sisältynyt pienten vieraiden lasten paimentamista, olisin niellyt pettymyksen ja kieltäytynyt. Ymmärrän kyllä, että ajatus on monista kaunis ja suloinen, mutta toteutus on kyllä valitettavan haastava, jos asetelma on se, että lapset ovat niin pieniä ja tuntemattomia toisilleen.

Link to comment
Share on other sites

Voi että. Mä haluaisin niin mun omille lapsilleni suoda jonkun kunniaroolin juhlapäivänämme, mutten keksi mitään, mikä se voisi olla. Meidäthän vihitään maistraatissa kolmen todistajan läsnäollessa eivätkä lapsemme ole siellä mukana. Seuraavan päivän siunaukseen haluaisin pojat siis jotenkin näkyville, mutta pahoin pelkään, ettei nuo meidän 3-vuotiaat elohopeat oikein vielä käsitä sellaista kunniaa.

Jos jolla kulla välähtää, niin kertokaa. Astelemme alttarille yhdessä, eikä kaasokaan siis seiso edessä, ottaa vain kimppuni ja menee istumaan, sillä bm puuttuu toiselta puolelta, siksi näin. Pojat eivät oikein malta seistä koko siunausta paikoillaan, joten istukoot vanhempieni kanssa penkillä. Sormuksia emme vaihda kirkossa.

Ehkäpä saippuakuplien jakaminen siunauksen jälkeen olisi simppeli homma...? Pojat pääsisivät osallistumaan.

Link to comment
Share on other sites

Tätä minä olen vähän pelännytkin. Meillä ei ole omia lapsia, ja näitä ystävien ja sukulaisten muksuja näemme sen verran harvoin, että meidän on vaikea arvioida, mistä he selviytyvät. Mutta jos oikein ymmärsin, on 3-vuotiaana suoritetusta morsiusneidon "tehtävästä" jäänyt Annikalle ainakin kaunis muisto. Jotain riisipussien/hääkarkkien jakamista mekin olimme miettineet. Morsiusneidot eivät ole meille mikään välttämättömyys, joten meille on ihan sama, vaikka lapset juoksisivatkin käytävältä suoraan vanhempiensa syliin.

13-vuotiaasta: olen itse 12-vuotiaana ollut paimentamassa nuorempia sisaruksiani, jotka olivat morsiuslapsina. Koin silloin olevani liian vanha varsinaiseksi morsiusneidoksi (Joo, olin tosi pikkuvanha lapsi), mutta minusta oli oikein kivaa päästä kuitenkin mukaan toimintaan. Siksi ajattelin, että 13-vuotias saattaisi tarvita jonkun tekosyyn morsiusneidonpestille.

Link to comment
Share on other sites

Meillä omat lapset häiden aikaan melkein 3,5v ja 1v 7kk. Haluaisin että he kävelisivät edelläni käytävällä vaikka vierekkäin toisiaan käsistä kiinni pitäen. En aio laittaa heitä heittelemään mitään. Tarpeeksi jo siinäkin että kävelisivät nätisti käytävää pitkin. Luulen, että täytyy valtuuttaa joko siskon tyttö tai veljen tyttö kävelemään heidän takanaan ja katsomaan, että pääsevät eteen asti. :girl_dance:

Itse olen ollut joskus 7 vuotiaana siskoni häissä morsiusneitona ja heittelin ruusunterälehtiä käytävälle. Oli kyl kivaa! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä ensi kesänä mun siskon tytöt tulee olemaan morsiusneitoina, häiden aikaan ovat 5- ja 7-vuotiaita. Ovat (mikäli mahdollista) enemmän innoissaan häistä kuin minä morsiamena! :-X Ollaan mietitty, että he kävelisivät edellä käytävällä, ja sitten mahdollisesti heittelisivät jotain (ruusunterälehtiä tms.) Tämä vielä vähän auki...

Link to comment
Share on other sites

Meille tulee morsiusneidoksi 5-vee pikkuneiti. Ajateltiin, että voisi kävellä minun edellä kirkossa, mutta eipä se ole niin tarkkaa, vaikka juoksisikin suoraan takariviin piiloon. Tärkeintä olisi, että tytölle jäisi hyvä muisto häistä, ja että näyttäisi herttaiselta valokuvissa :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä morsiusneitoina kummityttöni 7v sekä oma tyttäreni 5v, sulhaspoikana oma poikani 7v. Olen ollut aikaisemmin avioliitossa lasten isän kanssa ja tämä on siis toinen avioliittoni. Ensimmäisessä häissäni isä saattoi minut alttarille, mutta tällä kertaa olemme ajatelleet toimia toisin. Olemme ajatelleet, että poikani tai molemmat lapseni saattavat minut alttarille ja sulhanen tulee meitä vastaan käytävälle. Näin meistä muodostuu sillä hetkellä "virallisesti" perhe, kun tiemme kohtaavat (toki ne on kohdannut meidän kohdallamme jo paljon aikaisemmin :D )

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Meillä tulee olemaan omat lapseni (tyttö 15 v. ja poika 10 v.) sekä kaason tyttö (12 v.) jossain roolissa, tyyliin niitä koreja kantamassa tms. Olin itse morsiustyttönä tätini häissä 5 v. ja tykkäsin kovasti! Aivan upea prinsessamekko (jota en missään nimessä enää haluaisi päälleni tai pukisi omille morsiustytöille, oli tuolloin muotia) ja mut nimettiin lastenpöydän "Justiinaksi" eli olin "vastuussa" siitä. Serkkupoika toimi sulhaspoikana (3 v.), joka ei kamalasti kirkosta välittänyt. Hytkyi ja notkui käsipuolessani, jolloin kuiskasin (omasta mielestäni hiljaa, koko kirkko kaikui) "älä riehu siinä, oo kunnolla". Ai niin, mulla oli ärrävika...

Link to comment
Share on other sites

Meillä morsiustyttö 7v ja viskoo kirkossa niitä ruusunterälehtiä mennessään ja juhlapaikalla jakaa hääkarkkeja ja jotain pientä (:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Täällä on vähän pohdintana, että josko häiden aikaan 5-vuotias poikani olisi sulhaspoikana. Lähinnä niin, että sulhanen odottelee mua alttarilla ja itse kävelen yksinäni käytävän, että josko poikani sitten kävelisi edelläni ja viskoisi kirkkaanpunaisia ruusun terälehtiä edelleni. Mutta sitten taas, vaikka poikani onkin jo nyt vajaa 3-vuotiaana rauhallinen ja hyväkäytöksinen, niin en silti tiedä haluanko ottaa "lisästressiä" itselleni pojan selviytymisestä. Ja kun poitsu ei ole meidän yhteinen niin olisko se hupsua, että osallistuisi noin näkyvästi. Kuitenkin se on nimenomaan meidän parisuhteen päivä, ei perhepäivä... Äitini on ehdottomasti sitä mieltä, että pojalle tehtävää, mutta mun mielestä se tehtävä vois olla sitten vaikka jotain leikkitilan isäntänä toimista tms. lapselle sopivaa helppoa ja kivaa. Toisaalta lapsia ei kyllä ole häihin kauheesti tulossa muutenkaan. Tai mistäs sitä tietää miten kaverit herkeää lisääntymään tässä parissa vuodessa ! :D No, paha sanoa vielä, ehtiihän tuota miettiä.

 

Jos ajattelee pelkästään lapsen ikää, niin mun tosiaan nyt vajaa 3-vuotias pärjäisi jo sulhaspoikana. Toisaalta taas kaverini kaksi viikkoa poikaani nuorempi adhd-tapaus ei pärjäisi välttämättä vielä viidenkään vuoden päästä. Se on niin lapsesta kiinni !

Link to comment
Share on other sites

minä aion pyytää siskojeni tyttöjä (häiden aikaan 7 ja 3-vuotiaat) morsiusneidoiksi ja omaa kummipoikaani (4 vee) sulhaspojaksi. Tiedän, että tytöt tulevat olemaan ihan innoissaan ja 3-vuotias seuraa varmasti serkkunsa esimerkkiä kiltisti :)

Link to comment
Share on other sites

Kummityttöni on häiden aikaan 7-vuotias ja olin miettinyt mahtaako hän olla liian vanha tehtävään, vaan teidän viestienne perusteella ei selvästikään ole. Pitänee keskustella äitinsä kanssa asiasta lähempänä.

Link to comment
Share on other sites

Me pyysimme miehen siskonlapsia viime kesänä morsiuslapsiksi. Häiden aikaan ovat 10 ja 8.

Saavat kädellä meidän edellä, tai jos eivät uskalla, niin odottavat valmiina kaasojen ja bestmanin kanssa. Kirkosta poistuttaessa jakavat saippuakuplat vielä vieraile. Ja varmasti tullaan myös huomioimaan heidät juhlassa kiitoslahjalla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Morsiusneitona tulee toimimaan häiden aikaan 11-vuotias kummityttöni. Hänen tehtävänään on kannatella laahustani sillä vihkiminen on (hyvällä säällä) ulkona!

Link to comment
Share on other sites

Meillä ovat morsiustyttöinä serkkuni 3 ja 5 - vuotiaat tytöt. Ovat olleet aikaisemminkin kirkossa, joten ei haittaa ja osaavat käyttäytyä. Kaasona toimii oma pikkusiskoni =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...