Malyn

Vihkiminen ulkomaalaisen kanssa

8 viestiä aiheessa

Kertokaahan rakkaat naikkarit, että olenhan ymmärtänyt tämän asian oikein - sivulla http://www.kirkkoon.fi/portal/kirkkoon/haat/fi/vihille_/ulkomaalaisen_kanssa/ lukee (suora lainaus):

"Suomessa voidaan kirkollisesti vihkiä myös sellaiset parit, joista toinen kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon tai uskontokuntaan." että minut ja mieheni voidaan nimenomaan vihkiä suomalaisessa kirkossa (meidän siis EI tarvitse ensin mennä maistraatissa naimisiin ja sitten avioliiton siunaus kirkossa), kun minä kuulun Suomen ev.lut kirkkoon ja mieheni Norjan ev.lut kirkkoon?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Juuri näin :) Miehesi tarvitsee todennäköisesti jonkinlaisen todistuksen Norjan kirkkoon kuulumisestaan, mutta kirkkoherranvirastossa osaavat varmasti kertoa siitä tarkemmin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mutta eikös ne tuola maistraatissa sen asian selvitä? :o tarkotan että lähettävät paperit Norjaan ja sieltä sitten sanovat, että juu, kyllä tämä henkilö kuuluu Norjan kirkkoon. Käsitin, ettei siinä mitään sen ihmeempiä ole? :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos se maistraatin papereista näkyy että näin on, niin eiköhän se riitä. Yleensä vain tarvitaan joku todistus siitä toiseen kirkkoon kuulumisesta, että voidaan kirkollisesti vihkiä (Suomenkin sisällä jos toinen kuuluu esim. helluntaiseurakuntaan niin pitää pyytää sieltä todistus :)). Kannattaa varmaankin varmistaa kuitenkin kirkkoa varatessa että mitä tarvitaan, ettei tule yllätyksiä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos se maistraatin papereista näkyy että näin on, niin eiköhän se riitä. Yleensä vain tarvitaan joku todistus siitä toiseen kirkkoon kuulumisesta, että voidaan kirkollisesti vihkiä (Suomenkin sisällä jos toinen kuuluu esim. helluntaiseurakuntaan niin pitää pyytää sieltä todistus :)). Kannattaa varmaankin varmistaa kuitenkin kirkkoa varatessa että mitä tarvitaan, ettei tule yllätyksiä :)

Jep näin kannattaa kyllä tehä! - kiitos :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun ennen häitä tiedustelin asiaa Suomen maistraatista, niin pyysivät hankkimaan miehelle ns. virkatodistuksen tästä maasta, jossa asumme. Todistuksesta tulee siis käydä ilmi ainakin nimi, kansalaisuus, asuinpaikka ja se, että kyseinen henkilö on naimaton. Tarvittaessa todistus tulee myös kääntää (käännättää) suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Maistraatti ei siis käsittääkseni selvitä itsekseen mitään, vaan naimalupaa hakevien henkilöiden tulee liittää hakemukseen kaikki tarvittavat liitteet. Myös minä jouduin liittämään mukaan virkatodistuksen asuinmaastamme, sillä olen jo asunut sen verran aikaa poissa Suomesta että väestörekisterissä ei ollut ajankohtaista tietoa minun naimattomuudestani 😊

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä luulisin, että näissä saattaa olla eroa Pohjoismaiden asukkaiden ja sitten muiden ulkkareiden kesken. Eli koska Pohjoismaissa on hyvät ja kattavat keskusväestörekisterit, joista selviää paitsi siviilisääty myös tuo kirkkoon kuuluminen, niin voi olla että maistraatti saakin sen itse sieltä Norjasta selville.

Muuten tosiaan ulkomaalaisilta vaaditaan 1) esteettömyystodistus, joka hankitaan tuolla tavalla kuin marjasin yllä kirjoitti ja 2) todistus kristilliseen seurakuntaan kuulumisesta, joka hankitaan kyseisestä kirkosta. Pelkällä ekalla voidaan vihkiä siviilisti, molemmat vaaditaan, jos halutaan kirkollinen vihkiminen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ooo, no kiitos kaunis taas näistä :) Voishan tuota ensin ainakin yrittää, että laittaa ihan 'normi' paperit menemään maistraattiin ja katsoo sitten jos lähettävät takaisin, että tarvii liitteitä. Aattelin kuitenkin olla sen 4kk ajoissa jokatapauksessa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään