Kuinka erota kaason tehtävistä?


Guest kesäkaaso

Recommended Posts

Olen pitkään jo lueskellut täällä erilaisia kysymyksiä siitä kuinka erottaa epäsopiva kaaso tehtävistään. Ongelmani on vastaavanlainen, mutta haluan itse erota kaason tehtävistä enkä tiedä kuinka siitä mormiamelle sanoisin. Heillä olisi häät ensi kesänä heinäkuussa. Suurin ongelma on, että kyseinen ystäväni pyysi minua kaasokseen viime huhtikuussa. Olemme melko uusia kavereita toisillemme, tunteneet noin 1,5 vuotta ja tutustuimme työpaikan kautta josta olen jo irtisanoutunut. Olemme kyllä tulleet juttuun ihan mukavasti ja hän on oikein kiva kaveri, mutta ei minulle mikään sydänystävä. Siksi olin aika yllättynyt kun hän kysäisiä minua kaasokseen, keväällä suostuin ja olin oikein innoissani tulevasta tehtävästä.

Emme ole kuitenkaan nähneet sen huhtikuun jälkeen, koska morsian aina peruuttaa tapaamisemme viime tipassa. Meillä oli kesän aikana myös hieman kärhämää juuri tästä näkemisestä, hän ei tunnu ymmärtävän että vaikka elämässäni on paljon aktivitteetteja (työt, opiskelut, oma perhe ja muutkin ystävät) on heidän näkemisensäkin minulle tärkeää. Tämän ystävän kanssa on todella hankalaa sopia tapaamista kun a) ehdotus on liian aikaisin -> hän "unohtaa" tapaamisemme B) ehdotus on liian myöhään -> ei kerkeä järjestää asioitaan tai c) hän peruu ne aina viime tipassa. :(

Alan olla aika väsynyt siihen, että näkemisestämme ei tule mitään. Hän ei ole sanallakaan puhunut minulle tulevista häistään/pyytänyt minua avukseen, ja minusta tuntuu että koko kaverisuhde on kuivunut kasaan. Ystävyysuhde aiheuttaa enemmän harmia ja surua kuin iloa, ihminen on muuttunut minulle ihan vieraaksi. En enää haluaisi edes mennä heidän häihinsä vieraaksi, saati miten pystyn olemaan kaasona kun kaverini ei halua nähdä minua taikka suunnitella häitä?

Kuinka ilmaista kauniisti että haluaa luopua tehtävästä, hänellä on toisena kaasona siskonsa joten yksin hän ei jäisi. Tiedän ja luulen että kaveruus suhde voi olla pilalla tämän jälkeen, mutta olen todella vaikeassa tilanteessa muutenkin.. Into on hävinnyt kokonaan. Hieman on sellainen olo että haluaakohan kaverikin että "eroaisin" kun käyttäytyminen on mitä on. Osaatteko neuvoa?? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Voisitko ottaa asian esille hänen kanssaan esim. kysymällä vieläkö hän toivoo sinun olevan kaasonsa ensi kesänä, kun ette ole asiasta ja häistä mitään kevään jälkeen puhuneet? Kerrot, että tunnet itsesi ns. ulkopuoliseksi ja ehkä surulliseksikin, koska kaason tulisi kuulua morsiammen elämään muutenkin kuin vain polttareiden järjestäjänä ja hääpäivänä apukäsinä. Jos teidän on vaikea sopia yhteistä aikaa tapaamiselle ja kasvokkain puhumiselle niin miten olisi kirjeen lähettäminen ja asian pukeminen siihen sanoiksi? Ei syytellen tai mollaten vaan aivan siten miten sinusta itsestäsi tuntuu. Ehkäpä morsian itsekin herää tässä siihen, että on jättänyt sinut syrjään elämästään.

Link to comment
Share on other sites

Olen miettinytkin tuota kirjettä koska puheessa tuntuu vaikealle kertoa miltä tuntuu.. Pelkään vaan että ystäväni ei halua selvitellä asiaa kanssani. Alkukesästä meillä oli hieman eripuraa, yritin tätä selvittää ja anteeksikin pyytää muttei hän halunnut kanssani keskustella, mökötti sitten n. 3viikkoa. Mutta kauniilla kirjeellä ei tässä tilanteessa varmaan mitään menettäisikään? :\

Link to comment
Share on other sites

Todella ikävä tilanne sinulla, mutta silti kehotan tarttumaan härkää sarvista ja kirjoittamaan kirjeen. Raktio ja loppuhan on sinusta riippumatonta. Itse olet ainakin toiminut asian suhteen etkä jäänyt vain odottamaan ja lepäämään laakereille. Se osoittaa, että olet miettinyt asioita ja erilaidia vaihtoehtoja asian ratkaisuun. Varmasti asia painaa mieltäsi ja kun olet oman siirtosi tehnyt etenevät asiat ainakin hieman. Etenemissuunnasta ei vaan vielä ole varmuutta.

Valtavasti voimia ja tsemppiä asian selvittelyyn <3

Link to comment
Share on other sites

Oi kiitos ihanista viesteistä! Tuntuu että oon ollut jotenkin niin yksin tän asian kanssa ja ihan solmussa kaikenlaisten ajatusten kanssa. Mutta kai sitä pitää vaan kerätä rohkeutta ja pistää kirjettä menemään, vaikka tulos suurella todennäköisyydellä saattaa olla kaverin menettäminen.

Asian tekee jotenkin vielä suuremmaksi se, että minun toinen läheinen ystäväni pyysi minua ensi kesänä oleviin häihinsä kaasoksi. Olemme jo askarelleet yhdessä, tavanneet muissakin merkeissä, harrastamme ja istumme pariskunnittain iltaa. Siinä kaasoilu tuntuu oikealle kun meidän arki on oikeasti yhteistä. Siihen kun vertaa tätä ongelma suhdetta toisen kaverin kanssa tuntuu se vielä merkittävämmälle.. En kuitenkaan halua, että ystäväni luulee että työnnän hänet syrjään "paremman morsiammen" tieltä. :(

Link to comment
Share on other sites

Tämä kuulostaa ehkä hiukan karulta, mutta onko sillä enää tässä vaiheessa väliä luuleeko (ehkä entinen) ystäväsi sinun löytäneen "paremman morsiamen"? (sehän on sitä paitsi totta...) Jos sinulla on kurjaa, koko ihminen tuntuu vieraalta, et haluaisi mennä häihinkään, kaveri ei halua selvittää teidän välistä eripuraa jne., ei kai tuo ole enää niin ratkaiseva juttu. Nuo ovat itse kirjoittamiasi asioita ja minusta ne kuulostavat aika selkeiltä. Saatko tuosta ystävyydestä enää mitään positiivista?

Omasta kokemuksesta sanoisin, että kannattaa mieluummin päästää tuosta tilanteesta irti ennemmin kuin myöhemmin jos se ei korjaannu kohtuullisin ponnisteluin, koska hajotat siinä vain itsesi. Joskus tuollainen mököttäminen ja "ei halua selvittää"-asenne kertoo siitä, että toinen haluaa vain entistä suurempia anteeksipyyntöjä ja tavallaan pitää siitä, että muut yrittävät korjata häntä kohtaan "tekemiään vääryyksiä". Tuollaisen kirjeen laittaminen voi olla ihan hyvä idea, mutta pidä siinäkin kiinni omista toiveistasi ja siitä, että yhteisen häiden järjestelyn pitäisi olla kummallekin mukavaa eikä se nykyisellään selvästikään toimi.

Link to comment
Share on other sites

Samaa mieltä Elliminin kanssa. Älä mieti liikaa, mitä muut (tuo "ystäväsi") ajattelee. Tervettä itsekkyyttä peliin! Eikä kannata alkaa liikaa nöyristellä. Hänhän se niitä tapaamisia on peruutellut, sinulla olisi syytä olla hänelle loukkaantunut. Teidän ystävyyssuhteenne ei tunnu olevan ihan tasa-arvoinen. Jos nyt alat vielä pyydellä anteeksi, hän saa lisää valtaa ja voi käyttää sitä hyväkseen. On häneltä vastuutonta olla selvittämättä välejänne, vaikka sinä olet yrittänyt. Itse karsin tällaisen ihmisen aikoinaan elämästäni ja se oli suuri helpotus. Muista että SINÄ ET OLE yksin vastuussa teidän suhteenne toimivuudesta. It takes two to tango!

Tsempit!

Link to comment
Share on other sites

Joo, kirje lähti tänään postiin ja vähän jännittynein tuntein odotan tulevia päiviä. Suurella todennäköisyydellä kyllä luulen, että vastausta ei tule minkäänlaista. Selkeästi toin esiin että olen surullinen huonontuneista väleistämme, mutta en enää halua kaasona toimia tässä tilanteessa. Jätin vielä kysymyksen auki, että jos hän haluaa jutella asiasta voi soittaa/tekstata yms, eli pallo on hänellä. Mä olenkin tässä jo aika kauan miettinyt sitä ääneen, että ei pitäisi olla sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä jotka aiheuttavat enemmän surua ja mielipahaa kuin iloa. Ja niin tässä on käynyt. Tämä ystävyyssuhde on käynyt niin kuluttavaksi että koen väsyneeni kokonaan yrittämäänkään enää parantaa välejämme.

Sitä itse varmaan sokeutuu kirjoittamilleen asioille ja yrittää kääntää asiat paremmin päin, todetta varmaan nyt vaan on ettei tästä hommasta taida tulla mitään. Onneksi on myös niitä ystäviä ketkä eivät ole unohtaneet :)

Link to comment
Share on other sites

OT: Todella surullista luettavaa, kun tällä aluella on peräkkäin ketjut "kun kaasoa ei kiinnosta" ja tämä. Kaikilla asioilla on kuitenkin kaksi puolta, joka näkyy justiinsa tässä. Toivottavasti kaikki samojen ongelmien kanssa painivat "ottavat opikseen" eli tulee juteltua tällaisista ongelmista ennen kuin alkaa olla ystävyyssuhde vaakalaudalla. Tsemppiä!

Link to comment
Share on other sites

Totta turisette, tälläkin asialla on kaksi puolta, minun versioni ja ystäväni versio. Yllättävän hyvin asiat kuitenkin meni, yhteisymmärryksessä tultiin siihen tulokseen että minun on parempi luopua kaason tehtävästä. Emme kuitenkaan välejä rikkoneet riidellessä vaan sovittiin, että ei aseteta paineita kaveruudelle ja tullaan puolitiehen molemmat vastaan.. Mukavampi näin kun jos kaupungilla tms nähdään on ikävää jos välit ovat todella huonot. Eikä mulla tarvetta ollut rikkoa välejä tietentahtoen, aloin vaan olla aika väsynyt tilanteeseen jossa olin kaaso sellaiselle ihmiselle jota en enää edes tunne.

Kiitos tsempeistä, kyllä se suu kannattaa avata ja rohkeasti puhua. Kyllä ne asiat järjestyy, ja jos ei niin kertoo sekin varmaan jotain kaverisuhteesta?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...