Jump to content
Naimisiin.info

Erilaiset toiveet hääjuhlasta


Elisinha

Recommended Posts

Hei!

Aattelin kirjoittaa tänne meillä olevasta ongelmasta. Sulhanen ja minä olemme nimittäin aivan eri linjoilla häistä... Ollaan kyllä pystytty asiasta keskustelemaan, mutta itseäni asia vielä vaivaa.

Olisin halunnut hääjuhlan, jossa olisi ollut 30-50 vierasta ja sellaiset intiimit illalliset, jossa juhla painottuu yhdessäoloon eikä niinkään ohjelmoituun juhlaan. Noh, sulhanen halusi sitten kutsua koko sukunsa, joten häävieraita tällä hetkellä listalla n. 90 henkilöä. Hän haluaisi myös ohjelmaa, puheita, leikkejä yms. Itse en pidä yleensäkään juhlista (varsinkaan virallisista) enkä huomion keskipisteenä olemisesta. Tätähän ei häissä täysin voi välttää, mutta menen helposti juhlissa paniikkiin, vaikka muuten sosiaalinen olenkin.

Mikä nyt avuksi? Miten saada 90 henkilön juhlista rennot ilman turhia odotusaikoja jne? Miten itse pääsisin jännityksestä eroon, kun tulossa on minulle vieraita ihmisiä roppakaupalla? Neuvoja kaivataan...Onneksi häihin on vielä aikaa eikä kutsuja tarvitse ihan heti lähettää.

Link to comment
Share on other sites

Avataan peli, vaikka olenkin enemmän ehkä sulhasesi tyyppinen ihminen :)

Päällimmäisenä minulla jäi mieleen tuo "huomion keskipisteenä oleminen" ja ohjelmat. Tästä on paljon keskusteluja täällä. Tutustukaa erilaisiin ohjelmiin/leikkeihin tuolla monissa keskusteluissa - olen varma, että löydätte sieltä ohjelmaa, joka sopii molemmille. Jos hän haluaa olla esillä/tehdä tehtäviä jne., niin esim. morsiamen ryöstössähän sinun ei tarvitse tehdä mitään :) Tai sellainen, jossa sulhoa tentataan muuten vain. On myös paljon leikkejä, jossa te ette olisi niinkään pääosassa, vaan vieraat tai tietty vierasjoukko (esim. tutustumisleikit, tietovisa, ja vieraiden puheet&(musiikki)esitykset). Entäpä sellaiset ohjelmanumerot, joissa sinulla olisi tiimi, esim. emännät vs. isännät? Yhtenä vaihtoehtona tietysti myös palkatut esiintyjät, taikurit, elävä musiikki jne. jne.

Yksi keino välttää "esillä oloa" voisi olla se, että ette istu kahden pöydässä jossain korokkeella, vaan esim. BM/kaason tai lähiperheen kanssa samassa pöydässä. Tai koko juhlaväki pitkissä pöydissä.

Toisekseen, en tiedä missä vaiheessa suunnitteluja olette, muutta luulisin, että sulhosi voisi vielä muuttaa mieltään tuosta koko suvun kutsumisesta, kun puhutaan tilasta ja budjetista. Ehkäpä sieltä voisi pudottaa sellaisia "no-ne-on-nyt-on-pakko-kutsua-ihmisiä". Varsinkin, jos vaikka löydätte tunnelmaltaan aivan ihanan juhlapaikan, jonne mahtuu vain 50 hlö ;) Ja kun alatte konkreettisesti tehdä päivän aikataulua, niin varmasti hänkin tajuaa, että aikaa voisi varata myös ihan vain seurustelulle. Ei päivää tarvitse aikatauluttaa minuutin tarkkuudella kuitenkaan, voihan varalla olla jotain ohjelmanumeroita, jos tulee turhaa odottelua. Rento fiilis on hankalampi juttu, se kuitenkin syntyy paikalla olevista ihmisistä. Eivät ohjelmat takaa hauskoja juhlia, jos niihin ei osallistuta, ne on noloja, huonosti vedettyjä jne. Jos taas ihmiset tuntevat jo toisensa (tai ovat hyvin epä-suomalaisia luonteeltaan), hauskinta voi juuri olla jutustelu ja uusiin ihmisiin tutustuminen. Tässä tarvitaan myös vieraiden tuntemista.

Juhlapaikan valintaan kannattaisi minusta nyt panostaa, sehän voisi olla joku sinulle/teille tuttu&"rakas" ravintola tai piilopirtti luonnonhelmassa (sis. vaikka grillaus), joissa olisi hyvä palvelu. Pointtina olisi kotoisuus ja intiimiys.

Koska olette menossa naimisiin, niin uskon, että saatte kompromissit syntymään! :) Oletan myös, että hän haluaa myös sinun nauttivat päivästänne!

Mikään psykologi en ole, mutta jos menet tosissaan paniikkiin juhlissa ja haluaisit tehdä asialle jotain, niin sitä voisi olla hyvä selvittää noin muutenkin, että miksi ja miten välttää se (itsetutkiskelu, harjoitukset, ammattiapu tms.) Varmaan tähän asiaan joku fiksumpi kommentoi vielä ;) Voisitte vähän tarkemmin jutella siitä, mitä ja miksi kumpikin oikeasti haluaa; minä ainakin olen huomannut, että adjektiivit/adverbit voivat olla hyvinkin subjektiivisia tai epämääräisiä, joten ehkä kuvin voisi selittää paremmin? Tai vaikka hääohjelmin :D Mikä olisi päivässä tärkeintä? Mitä haluaa ajatella juhlista jälkeenpäin? Mitä haluaa vieraiden sanovan juhlista jälkeenpäin?

ps. mainostetaan, että olen kyhäillyt tänne jotain listausta hääohjelmien monista ketjuista, jos ei halua kahlata ihan kaikkia sivuja läpi. Samaten kannattaa aloittaa "Hääleikit ja muut hääohjelmanumerot" keskustelualueen neulatuista listoista.

tässä ja tässä on ainakin keskusteltu keskipisteenä olosta

nämäpä tässä päällimmäisinä :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Kiitti Tipzilla tosi paljon vastauksesta, perehdyit todella kysymykseeni :girl_in_love: Luen noita ketjuja tuolta, mietitään yhdessä vielä miehen kanssa, mikä voisi olla mukavaa ohjelmaa. Täällä on kiva kyllä käydä lueskelemassa muiden kokemuksia ja ideoita! Eiköhän ne häät ihan hyvin mene, vaikka mua yleensä jännittää kaikenlaiset juhlat ja varsinkin kun tosiaan joutuu itse olemaan juhlinnan kohde. Mutta sulta kyllä tuli hyviä käytännönläheisiä vinkkejä! Kiitos!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...