Guest niina04

Kuka maksaa kaason/bestmanin ym. asut? (yhdistetty)

473 viestiä aiheessa

Kaaso osti itse oman pukunsa. Sitä voi käyttää muissakin juhlissa. Olen kyllä ollut mukana vaateostoksilla!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun kaaso osti oman pukunsa. En edes tarjoutunut maksamaan, musta se kuuluu hänelle. Eri asia ehkä olisi ollut, jos olisin rahoissa tai edes töissä. Nyt kun opiskelen, niin muiden kuteita en maksele. Mun mielestä siltikään morsiamen velvollisuuksiin ei kuulu maksaa kaason pukua/meikkiä/kampausta. Jos se ei olis kaasona, tulis se kuitenkin häihin ja joutuis edellämainitut hankkii kuitenkin. Eri asia on, jos joku haluaa hyvää hyvyyttään maksella. Musta nykyaikana tää häätouhu on muutenkin paisunu ihme mittoihin...Jokainen hankkikoon ite omat vaatteensa, sanon minä! Varsinkin, kunn häiden järjestäminen maksaa ihan vitusti! ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Harvoin kukaan panostaa niin paljon pukeutumiseensa tai kampaukseen kuin kaaso, jos on vaan yksi vieraista. Itse ainakin halusin kaasona ollessa olla "edustava", ns. avustusta en saanut mihinkään, olisin kyllä mielellään ottanut vastaan saman summan kuin mitä hääparilta meni kustantaessa bestmanin puvun ja pienen lahjan. Etenkin kun olen itse opiskelija ja äiti, betsman puolestaan työssä käyvä ja lapseton. Itse aion kustantaa kaasoni menoja, sen verran pitää budjetissa olla varattuna hänellekin. Minusta se on kunnioitusta kaasoa/bestmania kohtaan, että kustantaa edes jotain heille. Ihmeellisesti morsiammilta "löytyy" rahaa omiin mekkoihin ja muihin vaikka kuinka paljon, mutta kun kyseessä on kaaso niin nyörit pysyvät tiukasti kiinni.  >:( Kaaso tekee kuitenkin teidän eteenne "hommia", joten minusta se on vaan kohtuullista antaa jotain takaisinkin. Me säästämme esim. koristeluissa (teemme itse kaikki koristeet), omassa puvussani (teetätän sellaisen puvun vain 400€, mikä maksaisi kaupassa noin 1000€) jne. Saamme näin säästettyä rahaa myös, että voimme kustantaa bestmanin ja kaason puvut, sekä kaason kampauksen ja lisäksi heille myös yöpymiset.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me emme maksa kaasojen (3kpl) ja bestmanin pukua. Yhdellä jo puku valmiina ja kaksi vielä miettii mitä haluavat päälle laittaa  :) Värinkin saavat rakkaat kaasoni itse valita, kun yhdelle sopii toinen väri ja toiselle toinen. Kukat heille ostan, joka on sitten yhdistävä tekijä heillä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä olen kaasona ollessani valinnut itse pukuni (morsian tosin oli makutuomarina jollain ostosreissuilla) ja siksi ei käynyt mielessäkään että joku muu siitä maksaisi. Toisaalta kaasolleni en ole mitään ohjeita antanut siitä millainen asu päällä enkä tarjoutunut maksamaan sitä (suoraan sanoen en huomannut edes ajatella että pitäisi...:)  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaasoni maksoi itse pukunsa 248euroa.... Täytyy kyllä myöntää, että jos olisin maksanut, niin luultavasti hieman halvemman puvun olisin ostanut.

Kaaso itse halusi juuri tuon kyseisen puvun, ja halusi itse maksaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse maksoin kaasona pukuni, mutta se siis löytyikin valmiina jo vaatekaapista. Mekko oli oikein sopiva, tarpeeksi juhlava jne kaason rooliin. On pakko myöntää, että mulla olis ollut kynnystä ostaa uutta pukua kaverini häitä varten. Mun mielestä kaasoilusta ei vaan saisi tulla kaasolle hirveesti lisäkustannuksia. Puku löytyi tosiaan jo omasta takaa ja sain lainaan siihen sopivan hartiahuivin ja laukun. Ostin ainoastaan kengät, ja nekin siksi, että tiesin niille kengille tulevan paljon muutakin käyttöä.

Jos morsian toivoo tietynväristä tai -tyylistä pukeutumista kaasolta, on morsiamen silloin syytä vastata kustannuksista.

Morsian maksoi kampaukseni, mikä oli minusta oikein kiva ele.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Itse ainakin halusin kaasona ollessa olla "edustava", ns. avustusta en saanut mihinkään, olisin kyllä mielellään ottanut vastaan saman summan kuin mitä hääparilta meni kustantaessa bestmanin puvun ja pienen lahjan. Etenkin kun olen itse opiskelija ja äiti, betsman puolestaan työssä käyvä ja lapseton.

Hieman ajattelematonta käytöstä hääparilta. Jos maksaa bestmanin kuluja niin luulisi sitten maksavan kaasonkin.

Minusta se on kunnioitusta kaasoa/bestmania kohtaan, että kustantaa edes jotain heille. Ihmeellisesti morsiammilta "löytyy" rahaa omiin mekkoihin ja muihin vaikka kuinka paljon, mutta kun kyseessä on kaaso niin nyörit pysyvät tiukasti kiinni.  >:( Kaaso tekee kuitenkin teidän eteenne "hommia", joten minusta se on vaan kohtuullista antaa jotain takaisinkin. Me säästämme esim. koristeluissa (teemme itse kaikki koristeet), omassa puvussani (teetätän sellaisen puvun vain 400€, mikä maksaisi kaupassa noin 1000€) jne. Saamme näin säästettyä rahaa myös, että voimme kustantaa bestmanin ja kaason puvut, sekä kaason kampauksen ja lisäksi heille myös yöpymiset.

Kunnioitan kyllä kaasoani, vaikka suunnitelmissa ei hänen pukuaan olekaan maksaa. Rahaa ei häihin ole varattu mielettömästi. Tarkoitus on säästää askartelemalla kaikki mahdollinen ja tekemällä morsiamen puku itse. Mielestäni en vaadi kaasoltani mahdottomasti vaan olen pyytänyt häntä ainoastaan kutsujen askarteluun avuksi ja muuten sitten henkiseksi tueksi. Toivottavasti oma kaasoni ei ole ihan samaa mieltä kanssasi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaaso maksaa ja hankkii puvun itse, koska vaatimuksia ei taholtani asian suhteen ole eikä tule  :D  Saapahan hän käyttää sitä jatkossa muissakin juhlissa, kun on sitten mieleinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut kaksissa häissä kaasona, eikä kertaakaan tullut edes mieleen, että joka muu maksaisi minun vaatteeni, kampaukseni tai meikkini!!

Menen itse tänä kesänä naimisiin ja minulla on kolme kaasoa, kukin maksaa omat kulunsa! Jollain pienellä lahjalla aion kaasojani muistaa, kuten minuakin aikoinaan.

Mielestäni kaasona olo on kunnia, ei siitä tarvitse minulle mitään maksaa! Jokin pieni muisto on kiitokseksi tullut.

En myöskään ymmärrä sitä, miksi kaasojen tulisi pukeutua teemavärin mukaan, he ovat ihmisiä, eivät pöytiä tms tavaroita, joiden tulee sointua häiden muihin koristeisiin!

Rannekukat ajattelin kaasoilleni ostaa, jos sellaisen haluavat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Ihmeellisesti morsiammilta "löytyy" rahaa omiin mekkoihin ja muihin vaikka kuinka paljon, mutta kun kyseessä on kaaso niin nyörit pysyvät tiukasti kiinni.  >:( Kaaso tekee kuitenkin teidän eteenne "hommia", joten minusta se on vaan kohtuullista antaa jotain takaisinkin.

No justiinsa.... ::) Totta helvetissä morsian haluaa panostaa ITSEENSÄ, kun naimisiin menee!!!!  :o  Kyllä mä itsekkäästi panostan itseeni Suurena Päivänäni. Enkä rupee vähistä rahoistani muiden mekkoja makselemaan. Kyllä se kuule musta on edelleen sillai, et jokainen kustantakoon omat menonsa, kuten vaatetuksen, meikit ja kampauksen. Meille  tuollainen menoerä olisi hurja: kahden kaason vaatteet, meikit ja kampaukset sekä bm:n puvun vuokra. Juu, pysyy kukkaron nyörit edelleen kiinni! Tehtiin yksinkertaisesti se linja, että ei kustanneta kellekään mitään. Kyllä sen jokainen tietää, joko morsiamena tai kaasona, että rahaa menee häihin, kaasollakin. Ja varsinkin hääparilla, kun järjestää isot häät.  Kaasoa ja bestmania muistamme lahjoilla sekä häiden jälkeen järjestetään kunnon kekkerit, johon osallistuvat kaasot ja bm seuralaisineen. Musta tää on riittävä kiitoslahja. Ja sit mennään samalla linjalla tulevaisuudessakin. Luultavasti olen kummankin kaason mennes naimisiin heidän kaasonsa, niin makselen sit omat menoni. Ei ole epäselvää sitten, kuka maksaa mitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaaso tahtoo eräänlaisen puvun ja minä taas hänelle toisenlaisen puvun. Minä maksan, niin enkös minä saa päättääkin? Mitenkä kauniisti sanoisi että nyt puet tuollaisen ja piste?  ;D en halua ilmiriitaa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei!!

Mä oon ite nyt kaasona ekaa kertaa, ja sanoin heti, että maksan pukuni ite. Saan sen ite valita ja pitää. Myös meikit ja muut kampaus jutut (jos sellasia nyt edes teetän) maksan kyllä ite. Mun morsmaikku kyllä yritti tarjoitua, mutta musta niillä on kuluja muutenki tarpeeks. Eihän sitä muillekkaan vieraille pukuja ostella. Toki jos joku välttämättä haluaa niin saahan sitä. Varmaan se riippuu aina tilanteesta. Niin ja toki jos vaatii tietynlaisen puvun, niin sitte se on eri juttu, pitää aina ottaa toisen rahatilanne huomioon. Olen saa mieltä jonkun kanssa, joka kirjotti, että kaasona oleminen on kunnia, ei siitä tarvi maksaa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
- - -Musta nykyaikana tää häätouhu on muutenkin paisunu ihme mittoihin...Jokainen hankkikoon ite omat vaatteensa, sanon minä! Varsinkin, kunn häiden järjestäminen maksaa ihan vitusti! ;D

Tuo on ihan totta, että häätouhu on karannut käsistä. Itse olen sitä mieltä, että morsian maksaa kaason puvun, jos vaatii jotain tiettyä väriä tai mallia tms. Muuten tietysti kaaso maksaa itse tai käyttää jotain vanhaa pukuaan.

Muutaman kerran olen ollut hyvin kummissani myös siitä, kun olen kuullut, että kaasolta kuluu rahaa häiden järjestelyihin.  :-? Mielestäni missään tilanteessa kaasolle ei pitäisi tulla mitään lisäkuluja kaasona olemisesta, lukuunottamatta mahdollista polttareiden osallistumismaksua (joka tietysti on sama kuin muillakin osallistujilla).

Jos kaaso on kuitenkin vapaaehtoisesti hoitanut hankintoja tms. omalla kustannuksellaan tai osallistunut paljon valmisteluihin, on jo ihan kohtuullista ja sivistynyttä, että hääpari puolestaan muistaa kaasoa jotenkin (esim. meikki, kampaus, puku, lahja). Mielestäni olisi myös kohtuullista järjestää kaasolle joku majoitus, mikäli hän joutuu tulemaan toiselta paikkakunnalta (ei siis välttämättä mitään hotellia, mutta joku tuttu yöpaikka).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

;)empä se minäkään maksa kaason vaatteita,kysyihän tuo jo että onko jotain pakollista väriteemaa tms. mutta kun ei meillä ole.Voipi olla sitten hiukan eri asia jos morsian haluaa tietyn malliset/väriset  puvut kaasoilleen niin silloin kyllä ihan ymmärrettävää,en itsekään jos kaaso olisin ja multa vaadittaisiin tiettyä väriä ja mallia (ja jolla ei muuta käyttöä) suostuisi maksamaan

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin kaasot, bestman, seremoniamestari ja seremoniamestarittaret hoitavat itse pukeutumisensa. Ei meille tullut mieleenkään, että olisimme heille puvut hankkineet. Siinä olen samaa mieltä, että jos morsian haluaa esim kaasoille jotkut tietyt puvut, niin silloin voisi ne myös itse maksaa, varsinkin jos kaasot eivät muuten sellaisia mekkoja itselleen hankkisi. Kyllä munkin kaasot kyseli, että halunko heille samanlaiset puvut (ja olisivat nekin itse ostaneet), mutta mun mielestä ei ole mitään järkeä pukea kaasoja joihinkin mun maun mukaiseen tai teemaväreihin sopiviin mekkoihin vaan he saavat itse valita asunsa joissa varmasti viihtyvät ja voivat käyttää niitä myös muissa juhlissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä kaasoni maksavat itse pukunsa, mutta meikki ja kampaus kuuluu hääbudjettiin. Siitä tulee ihana päivä kolmelle tytölle. Saamme leikkiä prinsessaa yhdessä.  :) Ei mun mielestä hääparin tarvitse maksaa pukuja kaasoille+bm:lle jos eivät sitten halua jotain tiettyä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä oli niin, että kaaso maksoi itse oman pukunsa. Sovittiin, että jos kaaso haluaa pukeutua häittemme väriin, niin maksan puvun (koska kaaso ei ikinä muuten pitäisi ko. väristä pukua). Maksoin sitten kaason meikin ja kampauksen, kuten myös tietysti vieheen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun kaasot maksoivat itse pukunsa. Valitsimme mustat mekot joita he voivat kayttaa uudestaan. He maksavat myos omat kampaukset ja meikit.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen onnellinen, koska olen morsian. 25 vuotta olen unelmoinut rouva-nimestä, mutta myös kaasona olemisesta. Ystäväni pyysi minut ja ystäväni apulaisiksi ja se lisää onnea! Aion kysyä morsiameltani, onko hänellä toivomuksia pukumme suhteen. Tiedän, että morsiamena haluaa melken kaiken olevan SEN TIETYN  ;). Ja tottakai aion kustantaa sen itse, onhan häissä niin paljon menoja muutenkin Ja sitä vartenhan käydään töissä, että osataan kustantaa elämämme tilanteita. Naisen pitää muutenkin olla kiitollinen, että niitä on pyydetty kaasoksi! Kaasolla on velvollisuudet, mutta eivät ole velvo-velvollisuudet, vaan yhdessä puuhaminen, juoruilu, unelmien toteuttaminen, ilon tuottaminen ym ym. Eli Maksaa itse ja ilomielin!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin kaaso maksaa itse oman mekkonsa. Kysyi kyllä, onko mitään väritoivomuksia, mutta sanoin että kaikki käy, paitsi valkoinen. Ei minun mielestäni kaason mekkoa tarviste hääparin maksaa, elleivät sitä halua. Me maksetaan vain kaason kampaus ja myöhemmin annetaan kaasolle ja bm:lle joku pieni lahja/muisto.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miulle on kutakuinkin sama mitä kaaso pukee päälleen kunhan se ei ole hienompi kuin miun kolttu  ;D Joten itse hankkii mieleisensä ja maksaa sen myös.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tää meillä herätti myös kysymyksiä mutta löysin myös vastauksen siihen täältä; me emme tule maksamaan kaason pukua kun en edes vaadi häneltä mitään tiettyä väriä tms. En ollut ennen edes kuullut että se pitäisi maksaa ja tosiaan häihin uppoaa muutenkin rahaa niin kyllä me koetaan että kaikk saa kustantaa omat pukunsa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huh, luin koko ketjun läpi, ja on kyl ihmisillä niin erilaisia mielipiteitä asiasta!  :-?

Mulla on kolme kaasoa ja haluisin että heille tulis samantyyliset mekot esim punaisen sävyiset tai shampanjan väriset.. (Ei mustaa tai valkoista. )Mutta en aio kenellekkään mitään mekkoa pakottaa. Ollaan käyty yhden kaason kanssa sovittamassa pukuja ja meillä on onneks hyvin samanlainen maku, ja kaikki kaasot haluaa samanlaisen olkaimettoman leikkauksen ja A-linjan. (ainakin näin olen ymmärtänyt, ja tämä sopii mulle) Olen ehdottanut jo alusta lähtien, että kaasot maksaisivat oman pukunsa, mutta valittaisiin yhdessä sellaiset että kaikki niistä pitävät. Kengillä, laukuilla ja muilla asusteilla ei ole niin väliä.. kaikki sanoivat että tämä on ok, mutta nyt yks kaasoista sanoi että ei tää nyt olekaan hyvä järjestely ja mun pitäs maksaa kaikki! Kaks muuta on kuitenkin maksamassa mekkonsa, (ovat n 40-80 e), ei siis todellakaan kalliit! Mut jos maksan yhdelle niin pitäs maksaa kaikille.. Sain tänään sellaisen ryöpytyksen päälleni yhdeltä kaasoistani että en kyl tiedä mitä pitäs tehdä nyt. Ei tän pitänyt olla näin iso stressin aihe..  :o Huoh....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
kaikki sanoivat että tämä on ok, mutta nyt yks kaasoista sanoi että ei tää nyt olekaan hyvä järjestely ja mun pitäs maksaa kaikki! Kaks muuta on kuitenkin maksamassa mekkonsa, (ovat n 40-80 e), ei siis todellakaan kalliit! Mut jos maksan yhdelle niin pitäs maksaa kaikille.. Sain tänään sellaisen ryöpytyksen päälleni yhdeltä kaasoistani että en kyl tiedä mitä pitäs tehdä nyt. Ei tän pitänyt olla näin iso stressin aihe..  :o Huoh....

No esim. tuo 80€ voi jollekin (opiskelijalle, työttömälle...) olla iso summa.

Tai jos puku on sellainen jota kaaso ei halua laittaa päällensä, niin on aika kohtuutonta vaatia häntä itse maksamaan se.

Keskustele nyt kuitenkin tämän yhden kaason kanssa mitä hän ajattelee asiasta. Jos kaksi muuta ovat sanoneet että heille ko. puku on ok ja maksavat itse, niin tämä yksi ei ole ilennyt sanoa, ettei se hänelle käy.

En osaa paremmin neuvoa, koska en tiedä taustoja sen enempää.

Mutta jos asiaa ajattelee niin, että haluaisitko sinä maksaa 40-80€ puvusta josta et pidä, niin luulisin, että et. (ja siis syitähän voi olla monia)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään