Jump to content
Naimisiin.info

Miksi mennä naimisiin?


Illuusian.unelma

Recommended Posts

Auttakaas vähän siskot. Miehekkeeni "ei ymmärrä mikä ihmeen hinku minulla on mennä naimisiin". Listataan tähän ketjuun kaikki mahdolliset syyt mennä naimisiin. Niin ne kiistämättömät järkisyyt kuin romanttisetkin. Sitä voi sitten minä ja muut halukkaat käyttää lunttina tai vaikka tulostaa ja lyödä vakuutteluja kaipaavan miehen käteen  :girl_haha:

 

Aloitan.

 

-Perintövero aviopuolisoiden välillä on huomattavasti pienempi

-Ei tarvita testamenttia

-Aviopuolisot ovat toistensa lähiomaisia

-Isyyttä ei tarvitse erikseen tunnustaa

-Mahdollisuus yhteiseen sukunimeen

-Leskeneläke

 

Jatkakaa!

 

 

Link to comment
Share on other sites

-Aviopuolisoilla on elinikäinen oikeus toisen kuollessa jäädä asumaan yhteiseen kotiin ts. säilyttää se jakamattomana riippumatta rintaperillisten määrästä.

 

Mulle tulee nyt mieleen vain näitä kuolemaan ja laikiasioihin liittyviä. Auttakaas keksimään jotain vähän romanttisempaakin :girl_smile:  

Link to comment
Share on other sites

Hyviä syitä oletkin jo luetellut. Heitän tässä pohdittavaksi muutaman asian.

 

Itselleni henk.koht merkittävin on:

- syvä luottamus, että toinen on sitoutunut yhteiseen elämään loppuelämäksi. Merkityksellistä on nimenomaan lupautuminen toiselle loppuelämäksi ja kun tämän lupauksen molemmat tekevät, niin usko yhteiseen tulevaisuuteen on vahva.

 

Muita tärkeitä syitä on myös se, että puolisosta tulee lähiomainen ja lapsen isyyttä ei tarvitse tunnustaa. Ja hyvä ajattelun aihe on myös se, että miten lapseen voi myöhemmin vaikuttaa se, että vanhemmat eivät ole naimisissa. Se on yllättäen kyllä lapsella iso asia, että onko vanhemmat naimisissa vai eivät.

Link to comment
Share on other sites

Itselleni painavimpia syitä olisivat juuri nuo lasten kanssa esiin tulevat juridiset kysymykset eli isyyden tunnustaminen ja puolison kuollessa perintöjärjestys ja oikeus leskeneläkkeeseen. Puolisohan voi kuolla aivan yllättäen ja odottamatta milloin tahansa, joten minusta ei ole mitään perustetta, jolla voisi esim. sanoa, että nuo asiat eivät ole ajankohtaisia. Varsinkin ja nimenomaan, jos lapsia on tai niitä on lähitulevaisuudessa tarkoitus saada.

 

Tunnepitoisemmat perustelut ovat subjektiivisia, mutta jokaisella niitäkin varmasti on.

Link to comment
Share on other sites

Juridisia (järkisyitä) tässä jo tulikin, mutta mites ne subjektiiviset, jos vähän saa ketjua keventää :P

Mieheen vois tehota:

  • voi järjestää ihan sellaiset juhlat kun haluaa ja niihin saapi (?) tuhlatakin vähän enemmän kuin uv:n vastaanottajaisiin; kyseessä voi olla hieno ravintola, mökkibileet kavereiden ja saunan kera tai kaikkea siltä väliltä, tai sitten voi karata maailmalle kahden, vaikka Vegasiin! (tätä varten voi näyttää pari jaksoa Häät sulhasen tapaan UK -ihan hulluja ideoita miehillä :D )
  • pääsee monsteriauton/traktorin/urheiluauton rattiin/kyytiin (hääauto)
  • pääsee hulppealle häämatkalle ja hääyöksi saa esittää hepene- yms. toiveita ;)
  • saa polttarit, joissa voi kokeilla sellaista äksöniä (esim. benjihyppy), mitä ei ehkä muuten tulisi kokeiltua

 

  • limaiset gigolot lakkaavat tuijottelemasta rengastettua vaimoasi (ainakin vähentää 68,7 %:lla)
  • ei tarvitse enää vastailla Hellevi-tädin kyselyihin, että milloinkas teet tuosta Xxx:sta kunnollisen naisen. (tilalle tosin tulee ne lapsi-utelut, mutta vaihtelu virkistää eikös?)
  • voi vaatia (molempien huumorintajun mukaan) hyvää vaimoa
  • omassa tapauksessani: saa mahdollisuuden lasten hankintaan
  • jonkun tutkimuksen mukaan naimisissa olevat miehet saavat enemmän seksiä kuin ei-naimisissa olevat ja elävät 20% pidempäänkin; samassa yhteydessä huomautettiin, että avioliitossa saa ikioman vaimon (=tyytyväisen naisen, vai mitä illusian.unelma ;) ), joka arvostaa ja rakastaa miestään ja tekee "kaikkensa" hänen onnensa puolesta myös

 

Itse olen törmäsin kerran siihen, että avopuolisona en saanut meidän yhteistä MATTOA pesulasta, mutta vaimona olisin saanut  :girl_haha: enpä tajunnut väittäää, että halusin pitää oman nimeni ja että sormus on huollossa :D Kuvittelisin, että tiettyjen asioiden hoitaminen toisen puolesta voisi helpottua toisella "statuksella".

Link to comment
Share on other sites

Joo, minä tämän listan sitten muokkasin mieleisekseni yhdelle paperille ja siitä tuli aika kiva; faktaa ja huumoria sekaisin. Sitten tulostin sen ja mieshän oli heti kyselemässä, että mitä tulostan. Kun sanoin, että näet sitten aikanaan, oli hän heti käryllä, että tässä on nyt jotain hänen päänmenokseen. Sanoin antavani paperin hänelle kyllä ajallaan, kun kysyy taas yhtä tiettyä asiaa. Koetti sitten viedä sitä minulta kutittelemalla, mokoma. No sanoin vain, että sano taikasana, niin saat. Toinen arvauksensa osui nappiin! "Ai että miksi pitäisi mennä naimisiin?"

 

Naureskellen tuo sitten luovuttamani listan luki. Koetti tosi hävittää listan syömällä sen, mutta luopui ajatuksesta, kun sanoin, että meinaat sitten ihan sisäistää sen!  Mutta puoli tuntia myöhemmin kysyi, että mikä se koko oli. Minä olin, että mikä koko?  En meinannut uskoa korviani, ja ajattelin, että olen nyt jotenkin pihalla puheenaiheesta. Mut ei hän alkanut selittää, ei kuulemma mikään. Saunasta lähtiessään kuitenkin kurkkasi vielä pesuhuoneen ovesta, ja kysyi uudestaan, että mikä se koko oli. Minä heitin siihen sitten vain, että kuusitoista. Mihin mies tyytyi. Eli sormuksen kokoahan tuossa tiedusteltiin.

 

Nyt sitten olen varovaisen toiveikas. Kun onhan meillä asiaa pyöritelty miehenkin aloitteesta vaikka kuinka paljon ennenkin. Joulun alla velloi keskustelu sormuksen kaiverruksista jne. Että tämä saattaa nyt olla samanlaista tunnustelua vain. Mutta vitsit miten ihana olisi, jos viimeinkin oisi tosi kyseessä! 

Link to comment
Share on other sites

Taalla on jo lueteltu ne juridiset syyt, jotka minullekin merkkaa. Sen lisaksi itselleni naimisiinmenolla on todella suuri merkitys henkisessa mielessa. Jo kihloihin meno toi oloon erilaista vakautta, varmuuta ja turvallisuutta. Ja siis tama tapahtui heti, kun menimme kihloihin. Joten kylla se naimisiinmeno varmasti lisaa sita entisestaan. Itse en myoskaan haluaisi lapsia tehda vaioliiton ulkopuolelle, vaikka en toki tuomitse niita jotka niin tekevat. 

Link to comment
Share on other sites

Illuusian.unelma, täällä on kans peukut pystyssä että mies on ihan aiheesta kysellyt sormuksen kokoa! Mahtavaa! :) Ainakin reaktiot listaan kuulostavat ihanilta, ja tykkäsin tosta sisäistämisheitosta. :D

 

Listaan lisäisin vielä semmosia juttuja, että minusta naimisiinmeno (vaikka sitten ihan koruttomasti) on romanttista, kun lupaa rakastaa koko yhteiskunnan/seurakunnan edessä tms. Ja mitä aikaisemmin suhteessa menee naimisiin niin sitä useammat hääpäivätkin ehtii viettää! Itse olen laskeskellut, että saa melko kolhuton elämä olla, että mieheni kanssa ehdittäisiin koskaan kultahäitä juhlia. Jos naimisiin mennessä ottaa yhteisen sukunimen, on tutuilla ja sukulaisilla vähemmän muistettavaa esim. joulukortteja kirjoittaessa. (Miehen suvun puolelta tulevissa korteissa ja kirjeissä lukee yleensä miehen etunimi ja sukunimi plus minun etunimeni perässä. Kiva ois kun voisi tuonkin järjestyksen järkeistää.)

 

Vähän turhia syitähän nämä omat on, mutta tosi monet "oikeasti" hyvät syyt onkin tässä ketjussa jo mainittu.

Link to comment
Share on other sites

^ tuohan kuulostaa oikein lupaavalta, pidetään peukkuja!  :)

 

Et ainakaan saanut takaisin listaa "Miksi ei kannata mennä naimisiin" :) Lisää syitä vain kehiin, miehen putkiaivo taitaa sisäistää paremmin mustaa valkoisella ranskalaisilla viivoilla :girl_haha:

 

 

Illuusian.unelma, täällä on kans peukut pystyssä että mies on ihan aiheesta kysellyt sormuksen kokoa! Mahtavaa! :) Ainakin reaktiot listaan kuulostavat ihanilta, ja tykkäsin tosta sisäistämisheitosta. :D

No minä uskon, kun näen. Miehellä on tapana antaa toivoa, mutta siihen se sitten tahtoo jäädäkin. Vauvahaaveilujen tämän kuukauden krittiset päivät alkavat olla käsillä; jos mies ei toimi ihan pian siirtyy sekin taas eteenpäin. Siitä syystä olen vähän alamaissa...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Miksi mennä naimisiin? Koska mulla on maailman ihanin mies ja haluan kirkua koko maailmalle, että me mennään naimisiin! Tosin en keksi mitään romanttisempaa, kun sanoa tahdon koruttomasti ja intiimisti maistraatissa kahden kesken :)

Ei tätä asiaa voi järkisyillä perustella, ainoa juttu, joka mulle noista merkkaa on isyyden tunnustaminen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ei tätä asiaa voi järkisyillä perustella, ainoa juttu, joka mulle noista merkkaa on isyyden tunnustaminen. 

Mä täällä tunnistaudun kyllä nyt vähän erilaiseksi: mulle naimisiin meno on nimenomaan järkisyitä.

Jos noita juridisia juttuja ei olisi, en usko, että olisin menossa naimisiin.

Paitsi tietysti saa aikaan (toivottavasti) hyvät kekkerit, ja sitähän tässä suunnitellaan :)

Link to comment
Share on other sites

Vielä ei itseasiassa olla kihloissa vaikka molemmilla on vahva tieto siitä että siihen suuntaan mennään. Ollaan seurusteltu nyt 3.5 vuotta joista yhdessä asuttu kaksi, ja ollaan koettu yhdessä elämän ilot ja surut mm. etäsuhde, työttömyys, rahahuolet ja kaikesta on selvitty ja rakkaus vielä kukoistaa! Ollaan keskusteltu avioliitosta paljon yleisellä tasolla kun monet yhteiset kaverit ovat menneet tai ovat menossa naimisiin joten tiedetään että se on molemille tärkeää. Eli kosinta on aika varmasti edessä jossain vaiheessa, luulisin että n. vuoden parin sisällä kun minä saan opinnot loppuun ja miehen uusi firma on vakaalla pohjalla.

 

Minulle avioliitto on aivan äärimmäisen tärkeä ja tarkoittaa yhteisen perheen perustamista, yhteistä tulevaisuutta ja uskoa keskenäisen rakkauden kestoon. Se myös tarkoittaa että molemmat ovat sitoutuneet toisiinsa ja parisuhteen hoitoon, minulle esim vihkivalassa lupaus rakastaa ja huolehtia toisesta on aivan yhtä tärkeä kuin lupaus olla uskollinen. Uskon että elämänpituisessa parisuhteessa tulee eteen kolhuja ja vaikeuksia mutta kun pari on oikeasti sitoutunut toisiinsa ja tahtoo tehdä työtä sen eteen että rakkaus kestää niin avioliittokin kestää. Minua aina vähän huvittaa nämä kommentit että "puolet avioliitoista päättyy eroon", no jaa olis kiva tietää että miten moni pitkä avoliitto tai muuten vaan pitkä seurustelusuhde päätyy eroon, luulen että luvut olisivat aika paljon korkeammat kuin avioerot jos ne kirjattaisiin samalla tavalla.

 

Se romanttinen puoli taas minulle olisi halu tietää että minä kuulun vain ja ainoastaan miehelleni ja hän kuuluu minulle ja olemme valinneet toisemme. Meidän rakkaus on niin suuri ja ihana asia että siitä kannattaa kuuluttaa koko maailmalle ja sitä voi juhlia sekä itse häissä että myöhemmin vuosipäivinä. Me perustamme oman pieneen perheemme ja olemme toistemme lähiomaiset.

 

 

Juridisesti taas on niin paljon etuja joista on jo puhuttu. Minulle ulkosuomalaisena olisi tärkeää että voin joskus myöhemmin saada tämän maan kansalaisuuden, ja myös jos matkustan lasten kanssa niin ei tule mitään paperisotia passintarkastuksessa kun kaikilla on sama sukunimi. Nimittäin minulla on suomalaiskaveri jolla on lapsi saksalais-sulhasensa kanssa ja on usein lentokentällä joutunut todistamaan että heidän yhteinen poikansa on hänen omansa, kun pojalla on Saksan passi ja eri sukunimi. Kerran heiltä melkein evättiin pääsy koneeseen kun olivat reissussa keskenään.

 

 

Nyt sitten sitä kosintaa odotellessa... :give_rose:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Olisiko sopiva juridinen syy vaikkapa se, että byrokratia ei sitten naimisiinmenon jälkeen heivaa helpolla miestä/vaimoa/kumppania ulos maasta? ;)

 

Omalta kannaltani ainoa pätevä syy on se, että haluan mennä kihloihin ja naimisiin vain kerran elämässäni ja viettää sen henkilön kanssa elämäni siihen saakka, kunnes musta auto minut pihasta jalat edellä pois kuskaa.

Link to comment
Share on other sites

"Rakastan Sinua niin paljon , että tahdon mennä kanssasi naimisiin ja olla loppuelämäni sinun kanssa yhdessä. Istumme vanhoina ja ryppyisinä vanhainkodin kiikkustuolissa käsikädessä ja olemme onnellisia siitä mitä meillä oli ja on vieläkin,"  Siinä myös yksi ja se tärkeä syy, miksi mennä naimisiin. Rakastaa toista niin paljon. Mutta mutta, meillä tämä ei ole tehonnut :(  

Muokattu: , käyttäjä: Sanzu
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Tämä nyt tuskin on mikään sellainen "kamelin selän katkaiseva" peruste, mutta jotenkin söpö. Kopioin tekstin suoraa Taloustaito-lehdestä (5/13).

 

Viikonloppumatka puolison luo

 

Kodin ja varsinaisen työpaikan väliset matkakulut saa vähentää verotuksessa 7 000 euroon asti 600 euron omavastuuun ylittävältä osalta. Vähennysoikeus koskee päivittäisten matkojen lisäksi myös matkoja viikonloppuisin puolison luokse, jos puolisoilla on sama kotikunta. Esimerksi jos puoliso asuu työn vuoksi viikot toisella paikkakunnalla, voi viikonloppumatakat varsinaisen kodin ja työntekopaikkakunnan välillä vähentää verotuksessa. Jos keskellä viikkoa on käyty kotona, voi myös tämän matkan vähetnää. Avopari ei saa vastaavassa tilanteessa viikonloppumatkojen kuluja vähentää. Vähennys voi olla avopuolisoille mahdollinen, jos työ vieraalla paikkakunnalla on vain tilapäistä tai jos majoitusolosuhteet ovat siellä hyvin alkeelliset.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Juridisia (järkisyitä) tässä jo tulikin, mutta mites ne subjektiiviset, jos vähän saa ketjua keventää :P

Mieheen vois tehota:

  • voi järjestää ihan sellaiset juhlat kun haluaa ja niihin saapi (?) tuhlatakin vähän enemmän kuin uv:n vastaanottajaisiin; kyseessä voi olla hieno ravintola, mökkibileet kavereiden ja saunan kera tai kaikkea siltä väliltä, tai sitten voi karata maailmalle kahden, vaikka Vegasiin! (tätä varten voi näyttää pari jaksoa Häät sulhasen tapaan UK -ihan hulluja ideoita miehillä :D )
  • pääsee monsteriauton/traktorin/urheiluauton rattiin/kyytiin (hääauto)
  • pääsee hulppealle häämatkalle ja hääyöksi saa esittää hepene- yms. toiveita ;)
  • saa polttarit, joissa voi kokeilla sellaista äksöniä (esim. benjihyppy), mitä ei ehkä muuten tulisi kokeiltua

 

  • limaiset gigolot lakkaavat tuijottelemasta rengastettua vaimoasi (ainakin vähentää 68,7 %:lla)
  • ei tarvitse enää vastailla Hellevi-tädin kyselyihin, että milloinkas teet tuosta Xxx:sta kunnollisen naisen. (tilalle tosin tulee ne lapsi-utelut, mutta vaihtelu virkistää eikös?)
  • voi vaatia (molempien huumorintajun mukaan) hyvää vaimoa
  • omassa tapauksessani: saa mahdollisuuden lasten hankintaan
  • jonkun tutkimuksen mukaan naimisissa olevat miehet saavat enemmän seksiä kuin ei-naimisissa olevat ja elävät 20% pidempäänkin; samassa yhteydessä huomautettiin, että avioliitossa saa ikioman vaimon (=tyytyväisen naisen, vai mitä illusian.unelma ;) ), joka arvostaa ja rakastaa miestään ja tekee "kaikkensa" hänen onnensa puolesta myös

 

Olen henkilökohtaisesti taas sitä mieltä, että näistä moni syy voisi tuntua enemmänkin syyltä olla menemättä naimisiin :( Entisenä avioliittoahdistaa-tyyppinä näen näissä paljon taas negatiivistakin...

 

Esimerkiksi juhlia voi toki järjestää muitakin, kuten monelle esimerkiksi 30-vuotissyntymäpäivät tai muu merkittävä juhla. Tuntuisi pahalta ajatella, jos suhteessa häät olisivatkin ainoastaan ne THE juhlat, eikä muille voisi antaa samantyyppistä arvoa enää jatkossa. Vaikka elämä menee eteenpäin enkä koskaan halua nähdä (paitsi ehkä raha) rajoitteita järjestää juuri sellaisia juhlia kuin haluan! 

 

Meillä saa seksihepeneitä ihan säännöllisesti ja toivoa vaikka millaisia viritelmiä! Ne ovat ihana osa meidän seksielämää enkä oikein tiedä, mikä hääyössä ja sen seksissä pitäisi säästää vain sinne :) hulppeita ihania matkoja meillä tehdään muutenkin - toki myös taloudellisissa puitteissa. Mutta matkustetaan harvemmin ja säästetään useasti pidempikin aika.

 

Tokihan polttarit olisi mun miehelle iso juttu :D sen myönnän kyllä! Meidän kaveripiirissä on ollut usein tapana järjestää isoja villejä polttareita, joissa sattuu ja tapahtuu. Omakin mies sellaisista haaveilee ja mikäpä sen hauskempaa, kun vihdoin on se oma vuoro :) itselläni taas polttereihin liittyy isot hemmottelusetit, joita ei tulisi muuten järjestettyä. 

 

Gigolot nyt ei lakkaa rengastettua mimmiä katselemasta yhtään :) ihan samalla tavalla saa lähestymisiä miehiltä kuin ennen kihlasormustakin. Enpä usko vihkisormuksen tilannetta muuttavan enkä kyllä haluakaan :D en myöskään usko, että mieheni haluaa, ettei muut miehet enää lähesty. On useasti sanonut, että on kiva tietää, että oma nainen on haluttu ja sitten se on MUN.

 

Meiltä ei olla kyselty avioliitto eikä lapsiaikeista. Jos olisi niin eipä kiinnostaisi :)

 

Ja avioliitto ei seksiä lisää! Harva mies näkee avioliiton seksiä lisäävänä tekijänä. Suhteessa on seksiä sen verran kuin siinä on eikä liitto asiaa muuta ainakaan lisäävissä määrin. Meillä on seksiä sen 4-7 kertaa viikossa ja ahdistaa, jos se vähenee. 

 

Ehkä hieman varoisin käyttämästä näitä syinä mennä naimisiin :) Itselläni kammo avioliitosta juuri liittyy siihen ns. vakauteen, miten sen kuuluu tuoda. Suhteen vakaus kuuluu syntyä teoista, työstä ja innostuksesta tehdä suhteen eteen paljon. Mikään tietoisuus sopimuksesta ei voi korvata tätä, vaikka joskus niin käykin joillekin pareille. Luotetaan enemmän avioliiton tuomaan sopimustekniseen ja henkiseen rajoittseeseen kuin siihen todelliseen työhön, mitä suhde vaatii. Sitä tiedän monen monen miehen pelkäävän - itseni mukaan lukien. Ja toisaalta, kun tämä tyä on kunnossa, ei avioliittoa tarvita. 

 

Me mennään naimisiin, koska koetaan olevamme huippuhauska pari ja haluan mieheni perivän minut (olen meistä varakkaampi), jos joskus kuolen ensin. Avioehto tulee silti. En tiedä haluanko lapsia, mies samalla linjalla. Suhdetta takana 4 vuotta, minä 32 ja mies 38.

Link to comment
Share on other sites

^ no voi vakavuus.. :D jäikö huomaamatta hymiöt ja "ketjun kevennys"-teksti alussa...? Tarkoitus oli kyllä heittää läppää vähän keskusteluun mukaan, koska avioituminenhan on iloinen asia! :) Välillä tästä aiheesta väännetään liian vakavana ja muistaakseni ketjussa kyseltiin, että mitä perusteita miehelle voisi antaa, niin heitin vitsillä yleispäteviä juttuja, joilla keventää ahdistusta/olettamuksia siitä, mitä häiden pitäisi muka olla..

Link to comment
Share on other sites

^ no voi vakavuus.. :D jäikö huomaamatta hymiöt ja "ketjun kevennys"-teksti alussa...? Tarkoitus oli kyllä heittää läppää vähän keskusteluun mukaan, koska avioituminenhan on iloinen asia! :) Välillä tästä aiheesta väännetään liian vakavana ja muistaakseni ketjussa kyseltiin, että mitä perusteita miehelle voisi antaa, niin heitin vitsillä yleispäteviä juttuja, joilla keventää ahdistusta/olettamuksia siitä, mitä häiden pitäisi muka olla..

 

 

Toki, mutta asioilla on aina myös se toinen puoli. Tekstini ei ollut vakava - mutta ei avioliittokaan ole se kaikkein kevyin aihe. Avioituminen ei ole kovin monelle miehelle - tai naisellekaan - iloinen asia. Itselleni se oli pitkään suorastaan tabu ennenkuin vihdoin halusin itsekin naimisiin. Jos sitä haluaa keventää ja tuoda helpotusta ahdistukseen - käyttäisin ehkä erilaisia argumentteja. Se oli koko jutun pointti. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...