Jump to content
Naimisiin.info

Kaasojen tappelu


m&m's

Recommended Posts

Pakko jakaa tänne muillekin, kun aiheuttaa vähän murhetta.

 

Eli tilanne on tällainen: Minulla on neljä kaasoa, yksi on siskoni ja kolme muuta ystäviäni. Meidän häät ovat elokuussa ja kaasoni olivat nyt aloittaneet keskustelun polttareista tässä tammikuun puolen välin paikkeilla.

Siskoni ja yksi ystävistäni kertoi, että keskustelu ei ollut oikeastaan päässyt edes alkuun, kun homma räjähti käsiin.
Yksi kaaso oli ilmoittanut muille kaasoille, että  hän on ajatellut että polttarit pidetään sitten samalla viikolla häiden kanssa, keskiviikkona. Siskoni oli vastustanut ajatusta, koska tietää että minä en halua polttareita niin viime tippaan. Kaaso, joka häät halusi keskiviikolle, oli ilmoittanut, että jos polttarit eivät ole häiden välittömässä läheisyydessä niin hän ei aio tulla paikalle ollenkaan ja että sitten minä petyn varmasti. Kyseinen kaaso asuu siis pohjoisessa ja me muut etelässä ja hän haluaa säästää kulkemiskustannuksissa tällä tavalla...

Siskoni lähetti minulle viestin, jossa kirjoitti että en saa sanoa asiasta kenellekään, mutta että haluanko että polttarit ovat viimeisellä viikolla keskiviikkona, ja että tämä kaaso haluaa niin. Itse räjähdin saman tien, koska ajatus on niin naurettava ja ärsyttävä. Tiesin myös heti, että miksi kyseinen henkilö haluaa polttarit sinne viimetippaan... Ilmoitin etten todellakaan halua polttareita viimeiselle viikolle ja siskoni sitten oli pistänyt keskusteluun omasta mielestään pisteen, että on aivan varma etten halua polttareita sinne.

Sitten kaaso oli lähettänyt todella tylyn ja veemäisen viestin, jossa oli lopuksi myös sanonut, että asiaa pitää kysyä minulta. Siskoni kirjoitti sitten ryhmäviestin, jonka lähetti kaikille kaasoille ja minulle, jossa kertasi asian ja esitti kysymyksen sitten aiheesta. Minä vastasin viestiin, etten todellakaan halua polttareita viimetippaan. Perustelin asiaa kirjoittamalla, että voin saada pahan krapulan mikä ei todellakaan sovi sille viikolle ja että varmasti polttarivieraillekin toinen ajankohta olisi parempi.

Minun viestini jälkeen kaaso lähetti viestin, jossa ilmoitti minulle, että hän ei pääse muuna ajankohtana polttareihin, koska ei ole rahaa matkustamiseen. Hän myös kirjoitti kaikenlaista sellaista, kuten että jos olisi hänen polttarit ja hänen paras ystävä ei pääsisi niin ne ei olisi polttarit eikä mitkään ja niin edelleen... Selvää kiristystä mielestäni.

Tuon viestin jälkeen siskoni vastasi, että hän ei ainakaan saa töistä niin paljon vapaata koska häät sitovat viikonloppuna ja niin edelleen. Sen jälkeen tuo kaaso lähetti todella veemäisen viestin "Voi luoja sieltä se tuli! :D Sulle on aivan sama, että pääseekö muut paikan päälle vai ei. Kuhan itse pääset. Naurettavaa touhua. Ja kyllä asianomainen varmasti itse osaa vastata, ei sun tartte kuittailla puolesta."

Enpä ole viitsinyt vastata mitään... Olen keskustellut asiasta kahden vaitonaisen kaason kanssa, he ovat molemmat sitä mieltä että käytös on lapsellista ja että polttarit eivät voi olla noin viime tipassa ennen häitä. Lisäksi toinen kaaso oli tutustunut matkakustannuksiin ja kertonut näistä pohjoisessa asuvalle kaasolle, mutta hän väitti että ne maksaa enemmän...

 

Mitäs mieltä olette mitä tässä pitäisi tehdä? Tai miltä tämä tilanne teistä ylipäätään vaikuttaa?

 

Ilmeisesti tämä kaaso nyt odottaa, että vastaan jotain sen tyylistä että tietysti pidetään silloin ja tärkeintä että sinä pääset mukaan plaaplaaplaa.

Tuskin kukaan haluaa polttareitaan siihen väliin... Tai minä en ainakaan halua. Lisäksi minusta olisi mukavaa, etten edes tietäisi polttareiden ajankohtaa.

Huvittavaa tässä on se, että ko. kaaso ei ole osoittanut mitään mielenkiintoa häitä kohtaan, mutta polttareista täytyi näköjään kehittää tuollainen kärhämä. Itseasiassa täytyy sanoa, että tämä puoli tuossa henkilössä on minulle aivan uusi... Hän on kirjoittanut todella ilkeään ja veemäiseen sävyyn siskolleni, jonka on tainnut nähdä tasan kerran. Itse en jaksaisi tapella, kun on tällä hetkellä muutakin mietittävää. Tuntuu että pää halkeaa.

Link to comment
Share on other sites

Minusta tuossa on aivan selvää, että jos tämä kiistelevä kaaso on ainoa, joka niitä polttareita sinne viime tinkaan haluaa, niin silloin niitä ei siihen ajankohtaan järjestetä. Toki voitte olla lähtemättä ikävään käytökseen mukaan ja laittaa viestiin jotain tyyliin, että "ikävää jos et pääse mukaan, mutta toivoisimme sinunkin osallistuvan. Kuitenkin haluamme noudattaa morsiamen tahtoa.. jne". Eli ei ole pakko lähteä tylytykseen mukaan, mutta määrätietoisesti voi ilmoittaa hänen kuuluvan vähemmistöön tässä asiassa. Lisäksi morsiamen tahto on tässä se, mikä on pakko huomioida.

 

Muoks: siis mie en nää tässä edes mitään ongelmaa.. Ei sota yhtä miestä / naista kaipaa. 

Muokattu: , käyttäjä: Kisu74
Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa minusta valtapeliltä. Tämä yksi kaaso haluaa, että muut mukautuvat hänen tahtoonsa ja hän saa "voittaa" kiistan - olla jopa tärkeämpi kuin morsian. Todella ilkeän sävyisiä viestejä siskollesi ja muutenkin mielestäni erittäin lapsellista toimintaa. Jos sinä morsiamena ja muut kaasot haluavat pitää polttarit joskus toiste kuin viimeisellä viikolla, tehkää niin. Jos kyseessä olisi oma kaasoni joka kiristäisi häihin tulemisella, sanoisin varmasti, että hän on erittäin tervetullut mutta jos kokee sen liian hankalaksi niin sille ei vaan voi mitään. Ja jos hän jatkaisi ilkeiden viestien lähettämistä niin pyytäisin varmasti häntä lopettamaan tai jäämään pois kaason hommista, koska tuollainen tekee iloiseksi tarkoitetusta valmistelusta ikävää. Kisu74:n kanssa siis samoilla linjoilla.

Minusta on muutenkin outo ajatus pitää polttarit keskiviikkona. En tiedä kuinka monella polttarivieraista on työpäivä seuraavana päivänä, mutta todennäköisesti ainakin osalla. Kuinka kivaa se sitten on jos suuri osa porukasta hipsii kotiin aikaisin, koska pitää päästä nukkumaan? Lisäksi viimeisellä viikolla on ihan varmasti tarpeeksi tekemistä muutenkin ilman polttaripäivää ja sitä mahdollisesti seuraavaa krapulapäivää.

Link to comment
Share on other sites

Aikamoista toimintaa  :girl_mad:  Ymmärrän kyllä tavallaan ton kaason pointin, mutta kuka haluaa keskiviikkona polttarit ? Ja vielä häitä edeltävänä viikolla. Hän haluaa säästää tosiaan matkakuluissa, mutta kumminkin.

 

Jotenkin fiksusti pitäisi ilmoittaa että ei tosiaankaan sillon voi niitä viettää ja jos hänelle ei sovi muu aika, niin voi, voi.... Jos ei muutenkaan kiinnosta hää asiat, niin pitäisikö kysyä jos ei haluakkaan kaasoksi, mutta häihin voi tulla ja toivotaankin tulevan juhlimaan...... Nämä on niin vaikeita asioita välillä. 

 

Toivottavasti saatte asian jotenkin hoidettua ja ystävyytenne ei tästä kärsi 

Link to comment
Share on other sites

Niin...taasen on yhdellä kaasolla unohtunut ketä varten koko juttua edes ollaan järkkäämässä. Ei ensimmäinen eikä varmasti viimeinen kerta kun tällaisia show-elemettejä ilmenee hääparin avustajilla ympäri suomen. Suosittelisin morsianta miettimään, millaisen ihmisen haluaisi oikeasti vierellensä alttarille seisomaan yhtenä elämänsä tärkeimpinä hetkinä? Ihmisen, joka tietää ettei hääjärjestelyt kestä ikuisesti ja tekisi kaikkensa että morsian voisi rentoutua, vai Ihmisen joka ei osoita muutoin mielenkiintoa, paitsi juhlimisen muodossa haluaa esittää pääosaa?...Tänään itsekkin opin sen kun kaaso tahtoisi oman maun mukaan jotain, en meinannut kehdata pyytää/vaatia..mutta sitten sulhanen totesi: Nämä ovat MEIDÄN häät ja jos me haluamme polttarit 2 kuukautta ennen ja vaikka nakkikiskalla niin olemme ne ansainneet, jos me haluamme että kaasot pukeutuvat mustaan niin hehän pukeutuvat ja jos me emme halua jotain mukaan kuvioon joka ei silmäämme miellytä, niin mehän emme hyväksy sitä ja piste. Tuli muuten hyvä mieli oikeesti kun sai sanottua suoraan mitä MÄ haluan. Kerrankin.

Pohdi siis tarkkaan..sinulla on jo ilmeisesti 3 muuta aivan ihanaa ihmistä henkisenä tukena, kannattaako ottaa ressiä yhdestä kiukkuiitasta?

Tsemppiä ja rohkeutta sanoa suoraan miltä tuntuu, toivottelee täällä  eräs "hirmumorsian" joka vaatii että omissa häissään kaasot pukeutuvat samaan pukuun. :)))) (paha morsian!! Hyi!)

Muokattu: , käyttäjä: i_sabel
Link to comment
Share on other sites

En kyllä yhtään ihmettele miksei kukaan halua polttareitaan häitä edeltävänä keskiviikkona, vaikken omia häitä ole tanssinutkaan. Ehkäpä ko kaaso ei ymmärrä, millaisia ne viimeiset päivät häiden alla ovat, miten kiire silloin on ja miksei todellakaan halua viettää krapulassa/mustelmilla/kipeänä/tms. (kärjistettyjä kauhukuvia) niitä päiviä. Ei varmaankaan ole myöskään ajatellut juurikaan toisia polttarivieraita, suurin osa on varmasti viikolla töissä eli lähtisivät nukkumaan aikaisin jne. Pitkämatkalaiset eivät varmaan pääsisi, jos seuraavana aamuna pitää olla klo 8 töissä.

 

Minustakin kannattaa kanssa nyt miettiä, miten tärkeää teidän ystävyys tämän henkilön kanssa on. Ja olisiko muitakin syitä kiukutteluun kuin nuo matkakulut? Paljonko koko polttareiden ja häihin osallistumiseen menee häneltä rahaa verrattuna tuloihin ja muihin menoihin? Ehkä taustalla on muut rahaongelmat, jo suunnitellun polttariohjelman kulut + matkakulut + majoituskulut tuntuvat kohtuuttomilta; tai ei jaksa ajaa / matkustaa pitkää matkaa kahdesti; tai parisuhde/työhuolet; tai yksinkertaisesti pelko/epävarmuus teidän ystävyydestä, hän on kokenut jäävänsä syrjään jne. jne. syitä voi olla vaikka kuinka monia.

 

Minusta sinun kannattaisi suoraan jutella nyt hänen kanssaan, turhaa laittaa siskoasi ja tuntematonta kiistelemään keskenään. Outoa, että kukaan noin hyökkää äkkiarvaamatta syyttä suotta tuntemattoman ihmisen kimppuun, kuulostaa tuo "sulle" yms. kirjoitustyyli siltä, että on jo vähän henkilökohtaisuuksiin menty ja ehkä aiemminkin ollut sukset ristissä. Jos hän ei halua olla kaaso (sanoit ettei ole osallistunut suunnitteluun), parempi selvittää se nyt.

 

Tarkista vaikka itse paljonko tulisi maksamaan, esim. vr.llähän on nyt joka kuukausi ollut jotain tasaraha yms. tarjouksia ja onnibusseilla on myös niitä halpisvuoroja. Ja ehkä kannattaisi kysyä häneltä, että keneen muuhun tuo "Sulle on aivan sama, että pääseekö muut paikan päälle vai ei. Kuhan itse pääset. Naurettavaa touhua. Ja kyllä asianomainen varmasti itse osaa vastata" väite voisi sopia..

Link to comment
Share on other sites

Todella ikävää käytöstä kaasoltasi.

 

Sen verran omalta kohdaltani voin todeta, että viimeinen viikko ennen häitä oli kyllä varsin kiireinen.

Ohjelmaa oli joka päivälle, vaikka paljon oli tehnyt etukäteen.

Jos polttarit olisivat olleet samalla viikolla kuin häät, en varmastikaan olisi osannut asiasta nauttia vaan pikemminkin stressannut sitä sitten.

 

Toivottavasti asia selvinnee.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

No huh, onpa kurja tilanne!

 

Minusta sinun kannattaisi nyt jutella tuon pohjoisessa asuvan kaasosi kanssa siitä, haluaako hän oikeasti olla kaasona (jos ei kerran ole järjestelyihin osallistunut, eikä voi joustaa polttareissa) vai olisiko ihan vain vieraan status mieluisampi. Kannattaa myös kohteliaasti, mutta kuitenkin tarpeeksi napakasti ilmoittaa, että nämä ovat sinun hääsi ja sinä toivot, että polttarit olisivat ajoissa, eikä häitä edeltävällä viikolla, koska silloin sinulla on liikaa kiirettä ja stressiä. Ilmaise myös selkeästi se, että selvä enemmistö, eli sinä ja kaikki muut kaasot, ovat hänen kanssaan eri mieltä.

 

Jos olisin sinun asemassasi, sanoisin kaasolle mahdollisimman nätisti suoraan myös sen, etten halua hänen kirjoittavan noin ilkeästi siskolleni ja etten haluaisi kenenkään haastavan riitaa minun häitäni järjestettäessä.

 

Älä ota asiasta stressiä tai anna häiden valmisteluajan mennä yhden ihmisen takia pilalle! Jos tuollainen käytös ystävällisestä puhuttelusta huolimatta jatkuu, kannattaa sinun minun mielestäni vain ilmoittaa tälle ihmiselle, ettet enää halua häntä kaason tehtävään.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sais tuollainen "hirmu"kaaso mennä hieman itseensä ja miettiä mitä tulikaan sanottua. Suosittelen myös juttelemista kyseisen kaason kanssa ja ilmoitat vaan hyvin selkeästi ettet hyväksy tuollaista käytöstä ja sinun polttareita ei pidetä puolta viikkoa aikaisemmin! Itse olen joutunut 2 kertaa sanomaan "valitettavasti en pääse polttareihin" juurikin rahapulan ja aikapulan vuoksi ja toinen morsian on vielä erittäin hyvä ystävä, mutta aina ei voi mitään. Häihin menin ja kivaa oli ja sain nauttia morsianten seurasta ja kaikki oli tyytyväisiä.

Lisäksi olen sitä mieltä että kaason tulee pyytää anteeksi siskoltasi sanomisiaan.

Joten pidä vain pääsi ja tee niinkuin sulle on parasta, sinun häät ja sinun tahto :)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kaikille vastauksista. Tulee ehkä vähän "jäljessä" tämä oma vastaukseni mutta tilanne selvisi silloin.

Päätin lähettää kaikille kaasoille yhteisen viestin missä ensin listasin ketä kaikkia haluan polttareihin kutsuttavan ja sitten kirjoitin pitkän viestin siitä mitä toivon polttareilta ja mitä en ainakaan toivo ja lopuksi kirjoitin vielä siitä miten toivoisin että kaasot hoitavat asiaa.

Kukaan ei vastannut mitään viestiini, mutta yksi kaasoista kertoi että heidän oma keskustelunsa muuttui viestini jälkeen paljon asiallisemmaksi. Ilmeisesti pohjoisessa asuva ystävä ei ole aikeissa osallistua polttareihin mutta sille ei sitten voi mitään. On jokatapauksessa lopettanut muiden kiristämisen ja riidan haastamisen. Siitä olen edelleen vähän huolissani, että kuinka paljon siskoni pomottaa keskustelussa... Kirjoitinkin viestiini, että en ole valinnut ketään pääkaasoa ja että kaikki kaasot ovat tasavertaisia ja että kaikkien ideoita ja ajatuksia on kuunneltava.

Siskoni on muita kaasoja 10 vuotta vanhempi ja olen saanut käsityksen että aika pomomeininkiä pitää tosiaan yllä, mutta toivotaan että muutkin saavat sanansa kuuluviin. Enää en jaksaisi asiaa ainakaan stressata ja miettiä. :/

Link to comment
Share on other sites

Jos menee pomotteluksi niin sinä vain nostat nappulat pois laudalta ja vihellät pelin poikki. Selkeästi tuntuu toimivan tilanteessanne. :) Älä ota turhaa ressiä asiasta. Hääpäivänä kukaan ei muista näitä juttuja..ihastelevat vain ihanaa hääparia. ;) Tsemppiä!

Link to comment
Share on other sites

Hyvä, että tilanne on rauhoittunut :)

 

Ensimmäisen ja toisen viestin erona huomasin, että ensimmäisessä viestissä ei mainittu siskon pomottavan muita, vaan kerrottiin "kauhukaason" tekemisistä pelkästään. Tässä käy minusta hyvin ilmi se, että kaikilla jutuilla (riidoilla varsinkin) on aina yhtä monta puolta kuin osapuoltakin. Olisiko kaasoa lytätty näin täällä, jos ensimmäisessä viestissä olisi kerrottu, että suuttuminen voisi johtua myös siskon pomottamisesta...?  

 

En siis tarkoita, että syy olisi siskossa, saati kertojassa, vaan pointti on, että kannattaa selvittää molempien näkökanta ennen kuin tuomitsee :)

Link to comment
Share on other sites

Tosiaan ensimmäistä viestiä kirjoittaessa oli vielä vähän vailinaiset tiedot, alkuun kun olin lähinnä vihainen... Ja siskoltani asiasta kuulin joten tietysti hän kertoi omalta kantiltansa asian. Aloin selvittää asiaa myös muiden kaasojen kanssa niin tilanne selkeni sitäkin kautta vähän. Onneksi heille kirjoitin yhteisviestin vasta sitten kun olin kuullut useammalta kantilta tästä asiasta ja osasin muodostaa vähän paremmin käsityksen asiasta. Minua kun ei tietenkään päästetty lukemaan heidän omaa keskusteluansa. :D

Toisaalta ymmärrän sen, että kaukana asuva kaaso haluaisi säästää matkakustannuksissa... Toisaalta luulisi hänen ymmärtäneen jo vuosi sitten, kun pyysin häntä kaasoksi, että voi joutua vähän matkustamaan aiheen tiimoilta. Hän on opiskelija, mutta tekee töitä samalla ja hänen miehensä tekee pelkästään töitä niin luulisi että tässä on vielä aikaa säästää rahaakin yhtä "ylimääräistä" reissua varten tänne etelä-suomeen. Nyt tosin vaikuttaa siltä, että hän ei suostu sopimaan mitään päivää, koska ei saanut tahtoaan läpi että polttarit ovat viikkoa ennen häitä tai samalla viikolla. Vähän lapselliselta tuo käytös vaikuttaa, mutta ei sille sitten mitään voi. Uskoisin, että jos hän kovapäisyytensä takia jättää polttareihin tulematta, niin loppujen lopuksi häntä itseään harmittaa eniten. Tietysti minuakin harmittaa, mutta en aio suostua siihen että polttarit ovat saman viikon sisällä kuin häät.

Link to comment
Share on other sites

Eikö polttareita voisi pitää reilusti ennen häitä, esim.~2kk aikaisemmin jolloin olisi aikaa palautua rahallisestikin ennen virallisia häitä jolloin pitää taas matkustaa..? :)

Link to comment
Share on other sites

^Minusta tama juuri on paras vaihtoehto, ja polttarit joissa itse olen ollut on yllensa olleetkin reilusti ennen haita. Omat seka sulhaseni polttarit ovat hieman vajaa kaksi kuukautta ennen haitamme. 

Link to comment
Share on other sites

Minustakin. Tosin sanoin kaasoille, etten halua tietää polttareiden ajankohtaa. :D Luulen, että ovat hyvissä ajoin joka tapauksessa. :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli vastaavanlainen tilanne kun yksi bestmaneista halusi pitää miehen polttarit hääviikolla. Juurikin samasta syystä. Todettiin silloin vaan, että ei tule onnistumaan. Piste. Eikä se todellakaan olisi onnistunutkaan. Hääviikko oli tosi kiireinen eikä kumpikaan meistä olisi kerennyt mihinkään siitä järjestelyiden keskeltä.

Link to comment
Share on other sites

Niinpä, en myöskään halua ottaa siinä kohtaa ylimääräistä stressiä polttareista. Eikä polttareista pystyisi mitenkään nauttimaan sitten edes täysillä eikä varmasti uskaltaisi juhliakaan kera alkoholin kun ei tiedä jos sattuu vaikka joku haaveri.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

^ siinäpä tosiaan maidzillaa kerrakseen.. Ensin kannattaa muistaa, että ihanaa sinulla on jopa kaksi ihmistä, jotka haluavat auttaa ja järkätä sinulle polttarit!! :) Kaikilla ei ole :)

 

Minusta aikaisin suunnittelussa ei ole mitään pahaa.. IMO silloin kerkeää miettimään ja puntaroimaan vaihtoehtoja hyvin sekä etsimään hyviä diilejä, ja vielä pystyy muuttamaan mieltäänkin.

Samaten kutsun polttareille (vieraana) ottaisin mieluusti hyvissä ajoin etukäteen, koska kesällä on kuitenkin itse kullakin vaikka mitä menoa. En haluaisi osallistua polttareihin, joihin kutsutaan viime tingassa, ja jotka on hutiloitu kasaan.

 

Mutta kannattaa kyllä tehdä selväksi (esim. kaaso1:n), että polttareiden tulisi olla morsiamen näköiset, sillä ne hänelle järjestetään, ei kaaso2:n juhliksi.

Jos polttareita on jo kovasti suunniteltu, kutsuttu ihmisiä tai tehty vaikka FB-ryhmä? niin olisiko kutsulistassa joku vähän "rohkeampi" vieras, joka voisi sanoa, että "me kaaso1:n kanssa tunnemme morsion vähän paremmin, ja hän kyllä haluaisi pikemminkin tällaista X kuin Y" ?

 

Eli "hampurilaispalautetta" suosittelen ;)

 

Viimeisenä vaihtoehtona tulisi sitten mieleen, että annat kaaso2 järjestää sinulle holittomat polttarit perjantai-iltana, ja lähetätte hänet kotiin viim. seuraavana aamuna, ja oikeat, kaaso1:n järjestämät polttarit, alkavat silloin ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Muillakin siis samankaltaisia ongelmia... :/

 

Minä olen jo aika kypsä näihin kaasoihini. Kaduttaa koko ajan vaan enemmän, että valitsin tuollaisen joukon kaasoikseni. Mutta ei voi mitään, näillä mennään ja toivotaan parasta.

 

Tämä tappelijakaaso ei aio osallistua polttareihin, mutta on nyt ilmeisesti kuitenkin vähän osallistunut niiden suunnitteluun. Sekin pitkällisen suostuttelun tuloksena... Todella hankala tyyppi tuntunut kuoriutuvan hänestä viimeisen puolen vuoden aikana.

Lisäksi kuulin jokin aika tässä, että eräs polttariporukasta oli sanonut, että polttareiden suunnittelussa ei tunnu olevan mitään logiikkaa/järkeä. Harmittaa kyllä kuulla jotain tällaista. Mutta uskon sen oikein hyvin, siskoni ilmeisesti säveltää keskustelussa jotain ihan omiansa, joten ei varmasti ole logiikkaa. Saas nähdä millaiset polttarit tässä vielä kehkeytyy minulle. Ärsyttävää, kun ainoa asia millä minun ei oikeastaan pitäisi edes vaivata päätäni, ja tämä asia on vaivannut päätäni tähän asti aivan hel**tisti.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...