Jump to content
Naimisiin.info

Hääpuvun ostaminen ja laihdutus


Wenlu

Recommended Posts

Olen menossa naimisiin elokuussa 2013 ja olen käynyt katsomassa jo upeita pukuja. Nyt kuitenkin mietin, että tarkoituksenani on laihduttaa ainakin 10 kiloa ennen hääpäivää, niin uskallanko ostaa pukua vielä? En kuitenkaan haluaisi jättää puvun hankkimista viime tippaan. Onnistuuko puvun pienentäminen?

Miten muut olette tehneet?

Link to comment
Share on other sites

Monen puvun toimitusajat saattavat olla 4-6 kk.

Joten jos sulla on suosikkipukua tiedossa jo, suosittelisin tiedustelemaan liikkeestä mikä mahtanee ko. puvun toimitusaika olla. Tietenkin jos haluamastasi puvusta on "oikea" koko jo liikkeessä, ei tätä hätää ole.

 

Jos puvussa on nyörit, helpottaa se painonpudotusprojektin suhteen. Eli monet puvut saatetaan ilmoittaa kahden koon välillä, koska nyöreillä voi paljon pelata.

Suosittelen kuitenkin miettimään ihan realistisesti, että onnistuuko 10kg pudotus. Se on nimittäin todella paljon puoleen vuoteen. (tai ainakin, jos muutoksesta haluaa pysyvän)

 

edit. ja puvun pienentämisestäkin kannattaa jutella pukumyyjän kanssa. Osassa puvun malleja on helpompaa, kuin toisissa..

Muokattu: , käyttäjä: iialiia
Link to comment
Share on other sites

Pitää kysellä liikkeistä mitä mieltä he ovat. Ja tuosta painonpudotuksesta, ylipainoa minulla on paljon, joten en usko että kymmenen kiloa on epärealistinen tavoite. Olen nimittäin tiputtanut viimeisen puolen vuoden aikana 14kg ilman sen suurempia ponnisteluja.

En kuitenkaan haluaisi lopettaa hyvin alkanutta laihduttamista vain pelkän puvun takia. Hankala tilanne.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen ostanut hääpukuni 12/12, ja häät ovat vasta 7/14.

Puku on Agnesin mallistoa, jossa nyörit selässä. Koko 44.

Kun ostin puvun, niin se meni kiinni yms., mutta hoikemmassakin kunnossa sais olla eli nyörityksen alla oleva läppä ylsi juur ja juur kiinni. 

Myyjä sanoikin, että nyörityksellä voi pelata koon 40-44 välillä.

Olen viimeisen kuukauden aikana tiputtanu 7 kg pois, ja viellä ois reipas 13kg pudotettavaa, silti en koe mitään hätää puvun suhteen. 

Äitini, joka on pukuompelija ammatiltaan on katsonut puvun, ja totesi, että jos kiloja karisee enemmissä määrin, otetaan sivusaumoista pikkasen sisään. 

Eli ei sen kummempaa. 

Hääpuvut on niin laadukkaita pukuja, että ne on tehty ja valmistettu huolella, jonka vuoksi niitä on myös helpompi muokata. Toki pienestä puvusta ei juurikaan suurempaa saa, jos saumavarat 2-3 cm, mutta pienentäminen onnistuu varmasti. Mutta ammattiompelija täytyy toki olla.

Itse ostin puvun jo, koska se oli maailman ihanin ja 2012 vuoden mallia, eikä enää jatkanut Agnesin 2013 mallistossa. Senpä vuoksi puku roikkuu jo vaatehuoneessa. 

Link to comment
Share on other sites

Luulisin, että isommasta saa aina pienemmän, mutta ei toisinpäin. Aloittajan suunnittelema 10kg on käsittääkseni 2 vaatekokoa, joten nyöritettävä puku varmaan olisi istuva kehon muutoksista riippumatta.

 

Tuo on kyllä harmillista, että puku on pakko valita monta kuukautta etukäteen. Itse olen aina ollut varsinainen jojoilija, paino vaihtelee todella paljon, joten minulle sopivan puvun löytäminen voi aiheuttaa ongelmia.

Link to comment
Share on other sites

Juurikin tästä samaisesta aiheesta piti tulla kirjoittamaan... Minulla häät elokuussa, pukuja en ole vielä käynyt katsomassa edes.. Syynä se, että laihdutan.. Olen isokokoinen, ja pyrin saamaan painoa alas niin paljon kuin mahdollista. Kysymys kuuluukin, koska minun täytyisi viimeistään lähteä pukua katsomaan? Onko mitään mahdollisuuksia edes puvun löytämiselle, kun max budjettina 500e? Kun tuntuu, että tuolla hinnalla ei saa mitään, saati sitten kun en ole 'standardikokoa'. Puku saa siis olla vuokrapukukin, ei väliä. Ei kyllä haluttaisi yhtään vielä sovittelu, saatan hyvinkin vielä pudottaa lähemmäs 20kg hääpäivään mennessä..

Link to comment
Share on other sites

Miriamm: Etsi vain aktiivisesti käytettyä pukua, joka olisi lähellä realistista tavoitekokoasi häiden aikaan, ja mieluiten tietysti nyöreillä niin ei ole niin tarkkaa. Itse olen ensi syksyn morsian ja olen etsinyt aktiivisesti käytettyä pukua nyt n. 4kk ja muutama hyvä vaihtoehto on löytynyt, eli kun vaan jaksat päivystää eri palstoja ja laittaa omia ostoilmoituksia niin alle 500 eurolla löytyy varmasti, jopa laadukas puku! Paljon isojakin kokoja on myynnissä. Itselläni kans tuntui kurjalta sovittelu kun ajattelen olevani pienempi häiden aikaan, mutta mieluummin sitten ostan vähän ison puvun ja pienennän jos tarvis. Tsemppiä!

Link to comment
Share on other sites

On ihan pakko osallistua tähänkin keskusteluun ammatillisesta kiinnostustuksesta; toimin sivutoimisena ompelijana.

 

Minä jättäisin puvun tilaamisen niin viimetinkaan kuin uskaltaisin. Kannattaa kysyä liikkeiden toimitusajoista, ne voivat olla yllättävän pitkiä.

 

Nyörityksellä voi pelata paljon, mutta usein puku vaatii silti pientä korjausompelua istuakseen täydellisesti, varsinkin jos oma koko poikkeaa ohjekoosta paljon. Yleensä hää- ja juhlapukujen kokoa voi korjausompelulla muuttaa +-2 kokoa, mutta mitä isompian muutokset ovat, sitä työläämpä (lue: kalliimpia) ne myös ovat. Sovituskorjauksista kannattaa keskustella liikkeiden kanssa: he osaavat sanoa, kauanko korjaus kestää paljonko se tulisi maksamaan. Korjaukset kannattaa tietysti teettää vasta ihan vähän ennen häitä, jotta ne vastaavat sen hetkistä vartaloa.

 

Käytettyihinkin pukuihin pätevät samat muutosmahdollisuudet. Jos löytää edes joten kuten sopivan puvun, kannattaa neuvotella myyjän kanssa avokauppa, niin että puvun korjauksista voi käydä kysymässä ompelijalta ja paluattaa puvun, jos korjaaminen ei onnistu toivotulla budjetilla (Puvusta voi luonnollisesti muuttaa muutakin kuin kokoa: esimerkiksi helmikoristeiden lisääminen tai poistaminen ovat aika tavallisia). Avokauppasopimus kannattaa ehdottomasti tehdä kirjallisena, jottei sopimuksesta synny jälkikäteen kiistaa. Jotkut ompelijat saattavat myös lähteä asiakkaan mukaan katsomaan pukua, mutta ompelijan tunneista joutuu tällöin tiestysti myös maksamaan.

Link to comment
Share on other sites

No, menin nyt sitten katselemaan hääpukuja alennuksesta. Ja kuinkas ollakaan rakastuin yhteen outlet-pukuun. Se oli minulle pieni, noin 3 cm pitäisi kaventua, jotta nyörit menevät kiinni. Juttelin myyjän ja ompelijan kanssa puvusta ja kerroin lahdutuksestani. Ompelija sanoi, että tarvittaessa pukua voidaan leventää, jos en laihdu pukuun elokuuhun mennessä.

Ostin siis unelmieni puvun hurjan edullisesti. Nyt täytyy vaan ahkerasti lähteä lenkkipolulle, että puku menee elokuussa päälle :)

No ehkä tämä on minunlaiselleni sohvaperunalle juuri se sopiva kannustin laihduttamiseen!

Link to comment
Share on other sites

Juurikin tästä samaisesta aiheesta piti tulla kirjoittamaan... Minulla häät elokuussa, pukuja en ole vielä käynyt katsomassa edes.. Syynä se, että laihdutan.. Olen isokokoinen, ja pyrin saamaan painoa alas niin paljon kuin mahdollista. Kysymys kuuluukin, koska minun täytyisi viimeistään lähteä pukua katsomaan? Onko mitään mahdollisuuksia edes puvun löytämiselle, kun max budjettina 500e? Kun tuntuu, että tuolla hinnalla ei saa mitään, saati sitten kun en ole 'standardikokoa'. Puku saa siis olla vuokrapukukin, ei väliä. Ei kyllä haluttaisi yhtään vielä sovittelu, saatan hyvinkin vielä pudottaa lähemmäs 20kg hääpäivään mennessä..

Itse löysin pukuni alennusmyynnistä, normaalihinta 990€, nyt 400€. Viime vuoden mallia ja koko oli puvussa 48. Eli kyllä niitä isompiakin pukuja löytyy alennusmyynnistä.

Mutta suosittelen kuitenkin jo katselemaan pukuja. Sanoivat liikkeistä, että vaikka olisi ns. lyhyt 3 kk toimitusaika niin kannattaa silti jättää puvun saapumisen ja häiden väliin pari kuukautta aikaa, että ennättää tehdä muutoksia pukuun tai jos puvun toimitus myöhästyy, niin ei tule hätää. Eli 5 kk etukäteen pitäisi tilata puku jossa "lyhyt" toimitusaika.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa kysellä noita muutostöiden hintoja jo etukäteen.

 

Oman ykkössuosikkini kavennus + lyhennys olisi maksanut 500e ja lyhennys + levennys 600e.

 

Toisessa liikkeesssä vastaavat muutostyöt kuuluivat puvun hintaan.

 

 

Kun tämä toisen liikkeen puku oli muuten vastaava, mutta nyöritettävällä selällä, päätin sitten tilata sen vaikka itse pukua en ollut edes nähnyt (sovittanut vain vastaavaa). Nyt sitten jännityksellä odottelen :girl_hide:

 

(((Itse sain muuten supervahvan allergiareagtion Nutrilettista, eli ihan hiukkasen varoisin ylitiö optimismia painonpudotuksen suhteen. Eli itse laihduttelen nyt "terveellisellä" vanhalla painonvartijalinjalla. Toivottavasti onnistun! - Onneksi puku tuli kuitenkin valittua tilaushetken mittojen mukaan)))

Link to comment
Share on other sites

Kummasti se motivaatio vain löytyy, kun on kyse hääpukuun mahtumisesta. Eikä tuo 3 cm ole edes paljon, etenkään kun on kyse koosta 48 :girl_smile: Se saattaa lähteä jo pelkästään nesteistä.

 

Itse huomasin tuossa vajaa 4 kk ennen häitä, että pitää kaventua 8 cm, että puku menee kiinni (vetoketju) Nyt muutaman viikon liikkumisen ja tarkan syömisen jälkeen tavoitteeseen on enää matkaa pari senttiä :girl_dance:  (ja sen jälkeen ongelmana on saavutettujen mittojen säilyttäminen :girl_haha: ) Suurin osa näistäkin kadotetuista senteistä oli varmasti nestettä, mutta ehkä siitä osa oli myös rasvaa.... :blush:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Miriamm,minulla oli 500e budjetti,jonka pitkin hampain oisin voinut venyttää vähän ylemmäs jos valitsemansa puku ois ollut sen arvoinen.Mutta pukuni maksoi 499e ja siinä hintaluokassa oli valinnan varaa vaikka kuinka!Ja kyseessä oli kuitenkin suht pieni morsiusliike.Halvemmallakin olisi saanut.Myös minä lykkäsin hankintaa laihdutuksen takia,mikä kannatti mutta myöhemmäksi ei oikein uskaltanut jättää,niinkun tuolla toisessa ketjussa kirjoitinkin.Puvun varasin lauantaina,eli 5kk ennen häitä,toimitus kestää pari kk ja siihen vielä muokkaus päälle.Niin ja se puku oli kokoa 18 tavallisesta mallistosta,kuvittelin että ei mene kuin plusmalliston puvut mutta yhtä kokeilin ja iso oli :) vuokrapukujen hinnat vaihtelivat tuossa liikkeessä muistaakseni välillä 300-500e.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Mulla on häät elokuussa, ja ostin hääpuvun itelleni helmikuussa, vaikka mullakin oli sillon jo suunnitelmissa tiputtaa painoa ainakin se 10kg. Mun puvussa on nyöritys kans, niin kuulemma onnistuu pienentäminen hyvin.. :) Ens kuussa oliskin tarkotus mennä sovittelemaan sitä pukua uudestaan, niin katotaan vähän minkälaisia muutoksia pitää tehdä. Mut suosittelen kans hyvissä ajoin hankkimaan puvun!:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ite löysin unelmamekkoni viime vuonna, elokuussa vissiin, eli vuosi ennen häitä. Eihän se menny liikkeessä kiinni, ei ollu ees lähellä. Katsottiin kuitenkin ompelijan kanssa, että vetskarin tilalle voidaan vaihtaa nyörit ja sit se mahtuu ja istuu. Oon kuitenkin tässä mekon ostamisen jälkeen miettinyt, että en ehkä haluaiskaan nyörejä ja et jos vaan laihduttaisin ni ei tarvis maksaa sitä aika suurta summaa, joka niihin korjaustöihin uppois. Nyt vasta kuitenkin vuodenvaihteen jälkeen, kevään puolella, sain alotettua tän laihdutushomman. Vähän on kuumotellu, mut on se aina menny vähän enemmän kiinni se vetskari. Pari päivää sitten kokeilin taas mekkoa ja vetskari meni kiinni! Kyllä siihen tarvittiin jeesaamaan miehen lisäks pikkusisko, eikä siinä ollu kauheen mukava olla, mutta anto kyllä hyvin motivaatiota ja luottoa siihen, että pari cm saadaan vielä pois ja sit on hyvä :) 

Link to comment
Share on other sites

Mä sitten taas pohdiskelen täällä, että pitäisköhän ruveta rauhottelee tätä painonpudotustahtia, ettei puku vallan pyöri ympäri... Just saavutin painoindeksillä normaalipainon, ja oon nyt viitisen kiloa kevyempi kuin pukua ostettaessa. Oletettavasti painoa putoaa ennen syyskuuta vielä ainakin toiset 5kg, ja kun puku jo nyt menee selästä nyöreistä melkein reunat yhteen, niin voi herranjee... No, korjausompelijaa tässä kattelen parhaimmillaan, sen takia tänneki eksyin :D

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Guest pactasuntservanda

Itse ostin tänään ihan peruskaupasta itselleni mahdollisesti tulevan häämekon =) En halua mitään perus häämekkoa, koska se ei vaan ole minun tyyliäni, ja häämme ovat muutenkin hyvin vapaamuotoiset. Jos laihdun 0-muutama kg, se on liian tiukka enkä voi sitä käyttää, mutta kunhan laihdun yli 5kg se on varmasti juuri täydellinen.

 

Malliltaan ei ole sellainen mikä myötäilisi vartaloa enkä missään nimessä haluakaan, että se on tiukka, joten mekossa ei näkyisi jos se olisi vähän "isohko"/"löysähkö". Mutta nyt on sitten vähän ale vuosi aikaa laihduttaa ja eiköhän onnistu! =)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mulla kävi niin, että rakastuin käytettyyn mekkoon joka oli niin kaukana, etten päässyt sovittamaan. Koko vaikutti mittojen mukaan olevan aika rajoilla joten ostin sen ja nyt sitten yritän kaventaa itseäni sopimaan siihen  :D  Puvussa on nyöritys, joka antaa joustoa melko paljon mutta se selässä oleva läppä, jonka on tarkoitus peittää iho ei ihan riitä, että sen saisi näyttämään hyvältä. Ajattelin, että viimeisenä hätäkonstina sitä läppää voisi ehkä jatkaa helmasta lyhennyksessä saatavalla kankaalla, sauma tuskin näkyy nyörien alta. Mutta aika kova luotto siihen, että mekon saisi mahtumaan ihan ilman ompelua :) 

 

Meillä ei ollut hääpäivää tiedossa silloin kun tilasin mekon, joten suurta paniikkia ei kuitenkaan muodostunut. Ilmoitin vain sulholle, että naimisiin mennään kun puku mahtuu :D

Link to comment
Share on other sites

Useita pukuja voi tosiaan pienentämisen lisäksi myös suurentaa jonkun verran, eli pukuja voi kyllä sovitella ja ostaakin, vaikka ei vielä tietäisi tarkkaa kokoaan häiden aikaan. Myyjät osaavat kertoa miten paljon puvussa on jätetty saumavaroja ja arvioida hinnan korjauksille. Minun kapealinjaista pukuani suurennettiin sekä rintojen kohdalta että lantiosta joitakin senttejä ja se maksoi noin 70 euroa. Puvussa on päällä pitsiä eli mahdolliset vanhat saumat eivät erotu.

Aika paljon puku kyllä aiheutti jännitystä talven aikana, kun se ostohetkellä oli niin selvästi liian pieni! En hakenut tarkoituksella pienempää pukua, vaan kyseessä oli liikkeen viimeinen kappale, jota ei enää saanut tilattua. Laihduin puvun oston jälkeen muutaman kilon, mutta koska en kuitenkaan halunnut ryhtyä varsinaiselle laihikselle ja stressata laihtumista, oli helpottava tietää, että pukua voidaan nyös suurentaa sopivaksi. Nyöritystä en halunnut missään nimessä vaikka se toki kätevä onkin. Eli puku on takaa napitettavaa mallia, jollainen olikin minulla haaveissa. :)

Viime viikonloppuna sain puvun ekaa kertaa lähes valmiina ja sopivana päälleni, ja se oli tosi ihana, onneksi! Viikonloppuna saan sen viimeisten korjausten jälkeen kotiin, en malttaisi odottaa. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...