eebuli

Hääkakun hinta?

16 viestiä aiheessa

Heippahei!

 

Sain tarjouksen hääkakusta ja se oli 550 € kahdesta kerroskakusta 160 vieraalle. Onko kohtuullinen hinta? Oli siis 3,5 € per pää. Ei ole ammattilainen vaan tekee harrastuksena kakkuja ja tosi hienoja kyllä...

 

Mutta valaiskaapas vähän tyhmää, onko tuo hinta normaali :)?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pikagooglaustulokset:

 

"..keskimäärin hääkakun hinta / henkilö on kolmesta neljään euroon." artikkeli tässä
 

Herkku Ateljee: 5,00 – 6,00 €/pala

Sipen kotileipä:   260,00€ / 100 hlö kakku ; 185,00€/ 70 hlö

Kakkugalleria: 4,50 e / hlö

Kakkula:  150 € / 50 hlö kakku

Kaisan kakkupuoti: 40 € / 24 hlö

Conditoria Corint: 200 € / 100 hlö

Annin juhla:  380 € /100 henk.
 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei, eli tämän mukaan tuo hinta olisi ihan ok? Katsoin vaan netistä ja hinnat liikkuvat liikkeissä tosiaan 3,5-5 euron paikkeilla per henkilö. Ainoo juttu tässä nyt on, että tämä tehdään ns. pimeästi (tutun tuttu), joten siksi tuo hinta vähän mietityttää...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä tuo hinta on ihan ok, jos siitä menee vielä verot, mut jos se tosiaan on "pimeä" tekijä, niin aika hyvät rahathan se tekijä kääräisee :) Eikä siinäkään tietty mitään pahaa ole jos haluaa maksaa, itse vaan oon vähän periaatteesta pimeää työtä vastaan... :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei, näin minäkin ajattelin. Että mieluusti voisin maksaa tuon summan, jos kyseessä olisi veroja maksava yritys. Mutta kun kyseessä on tekijä, joka ei maksa veroja. Niin ja saahan sitä tehdä töitä "pimeästi" jos tienaa alle 8000 e vuodessa näillä töillään. Mutta silloin sitä luulisi, että hinta olisi hippasen vähemmän, kun ei tarvi tosiaan veroja ja tilavuokria maksella...Ajattelin, että jos tässä kohtaa edes satasen voisi säästää kun muutenkin häihin menee rahaa yli 15 000 euroa. huhhuh...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen tässä pyydellyt tarjouksia hääkakusta ja todella isoja hintaeroja kakuissa. 

 

Olemme kyselleet hintaa 50 hengelle (kaksi erilaista kakkua) ja alimmat hinnat ovat 100e ja suurin 250e. Miten niissä voi olla noin isoja eroja?

 

Paljonko te maksatte hääkakustanne? (ja kuinka monelle hengelle kakku on suunniteltu)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ne vaihtoehdot, joita oon nyt Helsingissä vertaillut, on maksaneet 4-5 euroa per henkilö (lähempänä viittä, osa vähän ylikin). Oon siis vertaillut myös ihan vaan perus tilattavien kakkujen hintoja eikä ne oo näyttäneet olevan sen halvempia kuin hääkakkuina myytävät. Itse en tiedä kahvila-/cateringbisneksestä tarpeeksi, jotta osaisin sanoa onko tuo kohtuullinen hinta: lähinnä vähän mietityttää, miten 60-100 hengen kakkutilauksen hinta per henkilö voi olla yhtä kova kuin yhden palan kuluttajahinta kahviloissa, vaikka käsittääkseni kahvilamyynnin palvelukustannukset ja hävikkiriski jäävät tässä tapauksessa yrittäjältä pois ja minun maksettavikseni. Onko kakkujen toimittamisessa asiakkaalle jotain lisäkuluja tai -riskejä joita en nyt vaan osaa ajatella? Mulle ei niinkään oo ongelma maksaa rahaa, ongelma on se jos epäilen maksavani tyhmänä ylihintaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ainakin täällä Kajaanissa oleva Pekka Heikkinen (kaupungin arvostetuin leipomo) antoi tarjouksen jossa lähdettiin 3e/nenä hinnasta ja koristeet kuuluvat hintaan. Vähän erikoisempi maksaa sitten vähän enemmän, mutta en ole ehtinyt selvittää mitä tuo erikoisempi tarkoittaa.

Luulin että he ottavat kalliin hinnan, mutta ilmeisesti olin väärässä kun vertaa tämän ketjun hintoihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hääkakun hinta voi tosiaan vaihdella melkoisesti, eikä se ole mitenkään ihmeellistä. "Tavallisen" kermakakun ainekset irtoaa halvalla (pääasiassa kermaa ja kananmunaa), mutta kalliita aineksia ovat esimerkiksi suklaa, marsipaani, tuorejuusto, jotkin tuoreet marjat ja hedelmät jne jne... Esimerkiksi juusto-/moussekakkupalan ainesten hinta on moninkertainen kermakakkupalaan verrattuna. Plus bensa kauppareissulla maksaa, samoin leivinpaperi, mahdolliset reunakalvot ja muut vastaavat erityistarvikkeet.

 

Normaalin kermakakun myös pyöräyttää monin kerroin lyhyemmässä ajassa kuin huolella, monin tarvikkein ja monimutkaisesti koristellun kakun. Yksityishenkilön tekemän kakun hintaa ammattilaisten tekemiin verrattuna nostaa myös se, että yksityishenkilö ostaa tarvikkeet yleensä tavallisesta kaupasta, tavalliseen hintaan ilman säästöpakkauksia ja tukkualennuksia. Myös kakun kuljetusalustat ja kakkulaatikot maksavat, säilytys voi olla haastavaa, käytössä on pienempi uuni joten aikaa voi mennä enemmän. Ja sen lisäksi yritykset pystyvät tekemään esimerkiksi sarjatyönä samanlaista kakkua päivän myyntiin useamman sen itse hääkakun lisäksi, jolloin aika per kakku vähenee...

 

Jos kyseessä ei ole kovin läheinen henkilö tai en esimerkiksi tekisi kakkua häälahjaksi, en itse ainakaan alkaisi näkemään tuntikaupalla vaivaa ilman kohtuullista korvausta vielä itse työstä. :)

 

PS. Ainahan voi ehdottaa maksavansa kauppalaskun + kiinteä korvaus tekijälle (ei välttämättä edes aina rahallinen, kun puhutaan "pimeästä työstä"). Näin ainakin saisi tietää, mikä osa kakun hinnasta uppoaa pelkkiin aineksiin.

 

PPS. En kyllä ole mikään kakkuammattilainen, tai edes harrastaja, mutta yllättävän kalliiksi se leipominen tulee. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä komppaan ninam:a. Leivonta on kallista ja näyttävien koristeiden teko on hidasta. Näistä suosituista konditorioista tuskin käydään tilaamassa mitään väliin kermaa ja vadelmahilloa-kakkua, vaan niitä VAU efektejä. Olen itse tusannut lasten synttäreille jos minkälaista ja kyllä siitä pitää oikesti tykätä, kun aikaa kuluu niin pirusti. Lisäksi uskon, että nämä huippukondiittorien kakut myös oikeasti maistuvat hyviltä. En ole pääkaupunkiseudulta, joten en ole monessa paikassa käynyt maistelemassa, mut Kakkugalleriassa ainakin oli minun suuhun maistuvia herkkuja.

 

Olen itse yrittäjä, (en kondiittori, vaan kotileipuri) ja työhön kuluva aika on se mikä Suomessa maksaa. Jokainen voi miettiä omaa tuntiliksaansa ja kertoo sen 1,5 et saa yrittäjän tuntihinnan. Lisäksi on tietty muut kustannukset, mistä tulee lisää euroja/tunti.

 

Mäkin olisin halunnut jonkun tosi hienon ja hyvänmakuisen hiukan erikoisen kakun, mut en ole siitä valmis maksamaan. Ja siksi meille tulee aika peruskermakakkuja pitopalvelultamme ja sen lisäksi suklaisia hyydykekakkuja. Tiedän, että ne ovat hyvänmakuisia ja se on pääasia! Meille tulee tosi isot häät ja jos mun pitäis yksistään kakusta maksaa 5€/hlö, niin sehän olis 900€ :jere:. Kun meidän ruoat maksaa 26€/hlö :girl_wink:  ja siihen hintaan saa paljon salaatteja, kalaa ja lihaa ja jo KAHTA eri kakkua!!! Se hyydykekakku toi hintaan lisää 1 tai 1,50 laktoosittomana! Ja nämä on mahdollisuuksien mukaan lähiruokaa! (Liha on tosin meiltä) Niin, ei se ruoan hinta 5€ putoo, jos en ota sitä kakkua heiltä.

 

Onko kukaan kysynyt konditoriosta sellaisten peruskermakakkujen tai hyydykekakkujen hintaa? Luulis, et ne on edullisempia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt saamissani tarjouksissa kahvi + kermakakku 5,50 - 6,00 €.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä maksais 4 kerroksinen naked cake, värillisillä kakkupohjilla ja runsailla koristeilla 60 henkilölle 228 euroa, sisältäen koekakun ja täytemaistelun + kuljetuksen ja asettelun 100km päähän juhlapaikalle. Hintaa siis kaikkineen noin 3,8 euroa/henkilö. Se on ilmeisesti ihan kohtuullinen? On ihan äärimmäisen hankala hahmottaa mikä on edullinen ja mikä ei.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ilmainen, koska äitini tekee sen. :girl_wink:

 

Mutta hui mitä hintoja! En ollut tajunnut kuinka kalliita hääkakut ovatkaan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ilmainen mullakin, koska ystävä tekee ne meille häälahjaksi. Melkosia hintoja kyllä kakuilla. Ymmärrän hyvin jonkun mestariluomuksen maksavan sen 5€/pää, mutta että kermakakku kahvilla 6 euroa? Sitä sanoisin jo sikahinnaksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee kakuille hintaa vaan tarpeistot, itse väkerrän ne ja muut kahvipöydän tarjottavat kaason kanssa :)

Minä kun tiedän tasantarkkaan mitä haluan ja paljon halvemmaksihan se tulee itse tehdä kun porukka on niin pieni :)

Muokattu: , käyttäjä: DaughterOfTheMoon

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan tehnyt niin, että ei ole ottanut sitä perinteistä monikerroksista kakkua, vaan useamman tavallisen kakun? Itse en niin välittäisi "kerroskakusta" vaan ihan tavallinen täytekakku olisi hyvä. Tietysti niitä tarvittaisiin meidän vierasmäärälle varmaan 2-3 kpl, riippuen yhden kakun koosta. Sulhanen on niin mieltynyt perus mansikkakermakakkuihin, niin kakut eivät edes olisi mitään kovin monimutkaisia viritelmiä tai erikoisista aineista tehtyjä. Kellään mitään käsitystä minkä verran tulee hintaa tämmöisestä? :) 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään