Lilly

Sineteistä ja sinettileimasimista

175 viestiä aiheessa

Millaisia sinettejä olette käyttäneet ja erityisesti onko teillä vinkkejä millainen vaha kestäisi postituksen? Kutsut voi toki monelle ojentaa käsinkin ja kustuihin voi tehdä käsinleimauksen, mutta silti mua arveluttaa sinetin kestävyys.

Näin Morsmaikussa olleissa kansioissa yhden kiitoskortin, joka oli lähetetty sinetöidyllä kuorella ja se todella erottui muiden joukosta. Sinetissä oli ilmeisesti käytetty hieman muovimaista lakkaa, joka jopa jousti hieman, mutta oli silti tosi kaunista ja "aidon" näköistä. Onko kellään tietoa mitä se olisi voinut olla?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse ihastelin tammikuussa häämessuilla kutsuja joissa oli käytetty sinettiä. Itse katselin stokkalta sinetti"pötkylöitä". en kyllä osaa sanoa niiden kestävyydestä, mutta ainakin itse ajattelimme käyttää niitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

me ostettiin Sinooperista kullanväristä sinettilakkaa pötkö ja sydänleimasin. Yhdessä sulhon kanssa tehtiin kuoriin sinetit: kynttilän päällä lusikassa sulatetaan sinettivahaa n. puoli ruokalusikallista, kaadetaan haluttuun kohtaan ja leimataan (pitää painaa tarpeeksi kauan. Välillä on hyvä jäähdyttää leimasinta esim. kylmäkallea vastaan. Se meinaan alkaa tarttua kiinni vahaan vähän ajan kuluttua. N. 30 kutsun leimaamiseen meillä meni aikaa tunti, ja se oli tosi helppoa. Pitää vaan pitää vaha sopivan lämpöisenä, ettei se hiilly, mutta kuitenkin tarpeeksi notkeana. Kantsii tehdä parit harjoitussinetit ensin.

Me ihastuttiin sinettisysteemeihin niin, että laitetaan sellaiset kiitoskortteihinkin!

Jos haluat lisää ohjeita ni ilmoita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
me ostettiin Sinooperista kullanväristä sinettilakkaa pötkö ja sydänleimasin. Yhdessä sulhon kanssa tehtiin kuoriin sinetit: kynttilän päällä lusikassa sulatetaan sinettivahaa n. puoli ruokalusikallista, kaadetaan haluttuun kohtaan ja leimataan (pitää painaa tarpeeksi kauan. Välillä on hyvä jäähdyttää leimasinta esim. kylmäkallea vastaan. Se meinaan alkaa tarttua kiinni vahaan vähän ajan kuluttua.

Me tehtiin samalla systeemillä, leimasimella, jossa luki meidän nimet. Mä olisin kyllä vähän eri mieltä tosta kauan painamisesta. Meillä nimittäin nimenomaan rupesi tuo leimasin jäämään kiinni, kun sitä painoi kauan lakkaan. Lyhytkin painallus riittää. Mutta ehdottomasti pitää myös viilentää välillä leimasinta; me pidettiin leimasinta kylmän vesihanan alla.  Itsekin ajattelin, että laitetaan vielä kiitoskortteihinkin sinetit - joko itse korttiin tai sitten kuoren päälle - mutta eri värisellä lakalla kuin kutsuihin.  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä meinasin laittaa myös sinetit meidän kutsuun. Koversin pyyhekumiin meidän nimikirjaimet ja ostin Sinooperista sinettivahaa. Sinetistä tuli kaunis, mutta postituksessa se ei pysynyt ehjänä: kokeilin sekä käsileimauksella että ilman.  Meillä ei kutsussa tosin ollut kirjekuorta, joten sinetti oli paljaaltaan.

Loppujenlopuksi tein "tarrasinetit", jotka olivat oikeastaan ihan yhtä kauniit ja kutsut ovat menneet ehjinä ja siisteinä perille. En sitten tiedä onko olemassa sellaista sinettivahaa, joka pysyy ehjänä. Toi Sinooperin vaha ei sellaista ainakaan ollut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me käytimme Sinooperin vahaa nimenomaan kuoren sulkemiseen, ja sinetit kestivät hyvin postituksen. Onkohan eri väreissä sitten eroja kestävyyden suhteen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt putosin kärryiltä ???, siis käytittekö vahaa vai lakkaa? Vai onko sinettivaha ja sinettilakka sama asia? Itse kun olen sulatellut sinettilakkaa, niin sitä ei tosiaan voinut laittaa lusikkaan puolen lusikan kokoista annosta, sillä lakkapötkylähän on kivikova :o. Mutta sinettien teko olisi kyllä kivaa :D, joten kertokaa ihmeessä tarkemmin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään kokemuksia sinettileimasimista ja niiden käytöstä? Ennen joulua Suomalaisessa myytiin "hyvää joulua" -sinettileimasimia, mutta joulun jälkeen en ole löytänyt sieltä enkä Sinooperista minkäänlaisia laimasimia! ??? Mistä kummasta niitä saa? Voiko jostain tilata valmiita malleja tai teettää omanlaisen sinetin?

Ja sitten..onko sinettien teko mahdottoman hankalaa? Miten aine sulatetaan jne.?

Sinetti olisi jotenkin tosi hieno kutsukuoressa.. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Muistan kuulleeni, että Helsingissä Ateneumin kujalla on liike, jossa voi teettää sinettejä. Mutta sellainen maksaa aika paljon. Keltaisilta sivuilta voi löytyä esim. leimasimet kohdasta.

Itse tein sinetin raaputtamalla pyyhekumiin meidän nimien alkukirjaimet. Sinetistä tuli hieno, mutta loppujen lopuksi emme sitä kutsussa käyttäneet, koska se ei pysynyt ehjänä. Lähetimme nimittäin kutsun ilman kirjekuorta ja sinetin korvasi lopulta tarra.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heip,

Minä ainakin ostin Sinooperista tuossa kuukausi takaperin sinettisysteemit. Väri on punainen, ja sitten ostin sellasen sydänsinettileiman. (maksoivat yhteensä noin 12 €)

Sinooperissa neuvoivat toimimaan siten että ottaa teelusikan, johon sulattaa sitä sinettiä, ja kun lusikassa on ainetta sen verran että pohja ei näy, niin sitten kaataa sen kuoren päälle ja leima perään. Tokihan homman voi hoitaa siten että sulattaa sen jutun suoraan kuoreen.

Todella sekavaa tekstiä näin maanantai-aamuna...   ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sineteistä viä sen verran, että amoriini.com sivuilla on hyvät ohjeet miten tehdä Decora-massasta sinettiä. Kestää paremmin ja huomattavasti vaivattomampaa kuin sulatella ns. oikeaa sinettivahaa... Ihan vaan vinkiksi:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos neuvoista! Marssin uudelleen Sinooperiin kyselemään heti kun ehdin!  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ainakin joidenkin museoiden yhteydessä on museokauppa, jossa erilaisia leimasimia on myynnissä. Tietysti aiheet voivat olla huonoja, mutta esim. omani (jossa nimikirjain) ostin aikanaan Aboa Vetus & Ars Nova -museon kaupasta Turusta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moikka!

Oon kans miettiny ittelle noita sinetti-juttuja kutsukuoreen, mutta osaako kukaan sanoa paljonko sellainen painaa? Että tuleeko siitä paljon lisää postituskustannuksiin... Kiitti jo etukäteen!  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin pari kuukautta sitten pähkäilin tätä sinettiasiaa ja sainkin hyviä vinkkejä. Niitä voi lukea tästä ketjusta: http://www.naimisiin.info/cgi-bin/yabb/YaB...39273143;start=

Mutta vastailenpa vielä tässäkin.  :) Minä löysin sinettileimasimia vain Akateemisesta kirjakaupasta ja Sinooperista, mutta eivät oikeen olleet kivoja. Niinpä sulho väkersi pultista sinettileimasimen, jossa oli meidän nimikirjaimet. Yksi sinetti taidettiin saada kutsuun asti, sitten meni hermo sen lakan kanssa.  ;D Laitettiin se yksi sinetillinen kutsu kaasolle ja bestmanille, ja sekin sinetti oli rikkoutunut postissa. Eli sekin kannattaa ottaa huomioon, varsinkin jos meinaa kuoren sinetöidä, että se sinetti voi olla aika hauras.

Mutta lukaiskaapa tosiaan vinkkejä tuosta aiemmasta ketjusta.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä näin sinettileimasimia Forumissa siinä ihanassa paperitavarakaupassa.. mikäköhän sen nimi oli.. Mutta kuitenkin siinä rullaportaiden vieressä, muistaakseni kolmannessa kerroksessa.. Olipas sekavaa sepostusta, toivottavasti sai jotain tolkkua..  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

http://www.helsinginleimasintehdas.fi/ tekee sinettejä tilauksesta.

Me teetimme sekä sinetin, että koholeimasimen suunnittelemani logon mukaan. Hinta oli muistaakseni jotain 220 euroa nykyrahassa. Sinettilakkaa oli mulla ennestään kun harrastajana olin joskus matkoillani ostanut sitä kilon verran jollain ulkomaanmatkalla edullisesti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Helsingissä Ateneum kujalta löytyi...kävin katsomassa tänään. Sai teetettyä vaikka millaisia!! Kannattaa käydä katsomassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ennen joulua oli joulumyyjäiset joissa näin kun yksi tyyppi myi sellaisia ja sitten varmaankin askarteluliikkeet (sinopeeri yms.)  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

HobbyPointit sinettileimasimet maksavat  8 euroa. Löytyy esim. sydän ja kirjaimia. Meidän kummankin nimet alkaa K:lla joten sellainen olisi kiva. Todella suuri hintahaitari eri kauppojen välillä näissä sinettihommissa, kannattaa olla tarkkana!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

tein 'sinetin' Sinooperin sydänleimasimella ja kultavärillä (tyynyväri) kirjekuoren takaosan keskelle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sinetti vaha- ja lakka ovat käsittääkseni sama asia. Jo jokunen vuosi sitten siskoni häitä järjestettäessä tuli selvitettyä tuo sinettien kestävyys postituksessa. Postista kerrottiin, etteivät sinetit kestä koneellista leimausta, joten kutsut lähetettiin käsin leimattaviksi. Siinä oli myös se hyvä puoli, että leiman sai valita itse. Siskoni hääkutsuissa nuo sinetit säilyivät ehjinä, joten enköhän omiin kutuihinkin sinetit näperrä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään