jansq

Ruusuja suodatinpusseista

207 viestiä aiheessa

Tosi upeita sä olet saanut noista ruusuistasi, Malssi! Sitä piti kuitenkin kysymäni, että teetkö ruusuja paljon ennakkoon ja onko sulla joku hyvä idea, miten säilyttää valmiit ruusut häihin saakka? Mun tekisi mieleni näpertää noita ruusuja nyt, kun ei vielä ole muita hääkiireitä ja intoakin olisi, mutta koen ongelmaksi ensinnä sen, että kun terälehdet on saanut rullailtua nätiksi, niin jos laittaisin ruusut esimerkiksi johonkin pussiin/laatikkoon, niin eikö se muoto kärsi sen verran, että saakohan niitä enää ensi kesänä palautettua alkuperäiseen kuntoonsa? Sitten mietin, että voisihan ruusut asetella maljakkoihin kirjahyllyyn jne., mutta sittenhän ne keräisivät tolkuttoman määrän pölyä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaikki työn alla nyt, mutta kun tuota on tehnyt jo koko kesän, niin hieman hitaasti tuntuu syntyvän tulosta... :D

Mä laitan niitä valmiiksi käärittyinä mutta maalaamattomana limittäin isoon laatikkoon. Käytän rautalankavartta ja osa ruusuista on lyhyempiä. Lyhyitä olen nyt latonut laatikkoon siten, että kukat osoittavat laatikon seinään ja varret jäävät keskelle. Pitkävartisissa käännän rautalangan kaksin kerroin niin mahtuvat samaan laatikkoon ja antavat vähän ilmavuutta säilytykseen, kun se taivutettu varsi kuitenkin vaatii enemmän tilaa.

Ruusuja voi aivan mainiosti säilyttää käärittynä vaikka kuinka kauan, koska kun niitä ei avaa, paksuhko paperi ja "tötterön" muoto suojaavat koko kukan (jos uloimmille lehdille tapahtuisi jotain kovaa vauriota, niin niitä voi trimmata sitten viimeistelyvaiheessa). Ennen tein niitä huvikseni maalausta vaille valmiiksi hyllyyn ja siitä tarpeen mukaan esim. tutuille synttärilahjaksi. Nopea tehdä, kun tarttee vain valita, minkä värisiä tekee ja odotella kuivamista. :) Voi niitä toki laittaa maljakkoonkin. Jos ja kun pölyä kertyy, niin niitä voi pyöritellä ja heilutella kukkaosa alaspäin (vinkki: Älä kokeile tätä sisällä! Kokemusta on, pölyä kertyy ajan mittaan paljon.) :girl_haha:

Keväällä alan sit maalailuhommiin, kunhan jaksan. Kuivumisen jälkeen suoristan lehdet ja laitan takaisin laatikkoon, kesän alussa varmaan "kihartelen", liitän vihreät lehdet ja isken kirjahyllyyn, ei ne niin nopeasti kuitenkaan pölyynny. Juhlapaikalle kuljetettaessa varmaan tulee pientä säätämistä, mutta a) käyn ne nopeasti läpi, kun paikkaa koristellaan ja b ) kokemuksen mukaan kukaan ei huomaa, vaikka pari terälehteä olisikin kuljetuksen jäljiltä vähän rutussa tai huonosti, joten ei se oo niin justiinsa (paitsi mulle). :lol:

Pussia en suosittele, siinä terälehtien "terät" (parempaakaan sanaa ei just nyt tuu mieleen...) aina rutistuu ja niiden suoristamisessa on kova työ. Yksi vaihtoehto on tietty kerätä niitä iso nippu pystyyn sankoon tms., ja laittaa siihen päälle kevyt muovipussi, silloin se ei pääse painamaan niitä kukkia kasaan.

Muokattu: , käyttäjä: Malssi09

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Okei, kiitos vinkeistä! :) Mulla on kyllä toisaalta niin vähän säilytystilaakin, että pitää vielä tarkasti miettiä mihin ja kuinka paljon haluan näitä paperikukkia käyttää, ettei tule sitten tehtyä turhaan työtä ja tuhlattua vähäisiä säilytyspaikkoja! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voi eiih, taas yksi syy jättää kouluhommat tekemättä. Pakko päästä kokeilemaan noita!

Tulisi varmaan tosi kaunis koriste esimerkiksi esiintymislavan reunaan. Sitten jos siihen lisäisi vielä mustavalkoruudullista nauhaa, niin aijai!

Martha Stewart i love you! <3

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Todella upeita ruusuja olette tehneet! Pitää hankkia kukkateippiä!

Kukkiin uppoaisi melkoinen määrä rahaa vaikka tuttava perustikin kukkakaupan. Taitaa jäädä rahat minulta saamatta ja teen itse ruusuni :)

Millä niitä terälehtiä käherretään? Ilmeisesti tehdään märkänä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Kuivana vasta käherretään, esim. puupuikon (=grillivarrastikun tms.) kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei auttakaa tyhmää!

Tuleeko noita 5, 6, 7 ja 8 petaaleja todellakin kolme kutakin (eli oikeastaan kuusi, kun on kakskerroksinen paperi) vai ymmärränkö ihan väärin?

Aattelin joka tapauksessa tehdä seuraavan pienemmällä määrällä, mutta jää vaivaamaan jos en tajua :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tässä ois näyte näistä, joita meille tulee häihin.

Todella kauniita ja onnistuneita ruusuja ! :) Itsekkin olen näitä tehnyt aiempiin juhliin ja nyt alan väsäämään kimppu - kattausruusuja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Hei auttakaa tyhmää!

Tuleeko noita 5, 6, 7 ja 8 petaaleja todellakin kolme kutakin (eli oikeastaan kuusi, kun on kakskerroksinen paperi) vai ymmärränkö ihan väärin?

Aattelin joka tapauksessa tehdä seuraavan pienemmällä määrällä, mutta jää vaivaamaan jos en tajua :D

Tulee ohjeen mukaan yhteensä 4 x 6 eli 24 isoa terälehteä. Itse käytän noin 15 kpl, kannattaa testailla ja vaihdella ja katsoa, mistä tykkää. Mun silmää ainakin miellyttää se, ettei kaikki ruusut isoissa asetelmissa oo ihan saman kokoisia. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos valaisusta! :D

Aattelin kanssa leikellä nyt kovasti noita paloja valmiiksi ja valmistaa jokaisen ruusun oman mielen mukaan. Näin tulee kaikista just vähän erinäköisiä ja -kokoisia. Niin, ja vetelin värin spraylla ja tosi kaunista jälkeä tuli! Oon kyllä ihan liekeissä näistä. Tyhmä opiskelu vaan vie aikaa tärkeemmiltä hommilta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tyhmä opiskelu vaan vie aikaa tärkeemmiltä hommilta...

Sama täällä! ;):girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Malssille tai jollekin muulle suodatinpussiruusuja väkertäneelle sellainen kysymys, että mistä nuo ruusujen lehdet olette tehneet/saaneet? Siis nuo vihreät lehdet siinä ruusun varressa. Onko nekin itse tehtyjä suodatinpussista vai ovatko ihan vain jotain kaupan "tekokukkalehtiä"?? Ja mistä niitä voi ostaa? Esim. juurikin Malssin ruusut lehtineen ovat melkein kuin aidon näköisiä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aivan ihania :-X ja ihan varmasti tulee myös meidän häihin koristeeksi! Nämä on jopa niin helppoja, että sulhanenkin pääsee osallistumaan, jos ei muuten niin ainakin maalaamiseen ja leikkaamiseen! :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin kokeilin :giri_smile: Tosin malttamattomana en viitsinyt lähteä kaupasta hakemaan tarvikkeita, vaan käytin niitä, mitä kaapista löytyi. Tämä siis käytännössä tarkoittaa ruskeita suodatinpusseja, kontaktimuovia ja jauhemaista elintarvikeväriä. Ei löytynyt teippiä, vesiväriä eikä mitään tikkua, mihin ruusun olisi koonnut. :lol:

Kuulostaa ehkä ihan kamalalta kytöstykseltä, mutta (omasta ja sulhon mielestä) hienon ruusun sain aikaiseksi! Harmi vaan että kamera vihottelee taas, eikä suostu toimimaan. Lisään kuvat kunhan saan ne ladattua koneelle.

Arvatkaa kuka lähtee ostamaan huomenna heti aamulla lisää suodatinpusseja ja Tiimarista kukkateippiä ja vesivärejä. ^_^

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kahvipussiruusu

En onnistunut linkittämään kuvaa tänne, mutta tuolta pitäisi löytyä.

Värjäsin tuon tosiaan elintarvikevärillä (apteekista saatavia) ihan vain sutimalla sitä pienellä vesiväripensselillä kaikkiin lehtiin pikaisesti. Tarkoituksella en tehnyt mitään korostuksia tai tummempia kohtia, mutta todella hienosti ruusu värjäytyi :girl_smile: Kuivatin tuon riiputtamalla sitä ylösalaisin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Malssille tai jollekin muulle suodatinpussiruusuja väkertäneelle sellainen kysymys, että mistä nuo ruusujen lehdet olette tehneet/saaneet? Siis nuo vihreät lehdet siinä ruusun varressa. Onko nekin itse tehtyjä suodatinpussista vai ovatko ihan vain jotain kaupan "tekokukkalehtiä"?? Ja mistä niitä voi ostaa? Esim. juurikin Malssin ruusut lehtineen ovat melkein kuin aidon näköisiä!

Mä oon käyttänyt kreppipaperia (liian tummaa, en suosittele) ja silkkipaperia (liian kirkasväristä, en suosittele). Tapa: Oon leikannut suorakaiteen muotoisen palasen ja liimannut puoleen väliin paperin keskelle ohuen rautalangan (=kukkalangan). Sen jälkeen paperi taitetaan ja leikataan liiman kuivuttua lehden muotoon. Em. papereissa liima välillä kuivuu siten, että paperin keskelle jää valkea (ts. liiman kosteuden takia väripigmentitön) tahra.

Varmasti toimii jollain paperilla, kun vaan löytää oikean sävyn ja sellaisen, jota on ihan oikeasti järkevää liimata...

Ja sitten tää mun uusin versio, joka noissa kuvissakin on käytössä: Esim. Tiimarista saa käsintehtyä paperia A4-arkkeina. Se on sellaista rypyläpintaista, paikoin hieman ohutta ja haurasta, mutta käy ihan hyvin kukkasiin, koska niitä ei muutenkaan paljoa ravistella tms... ;) Oon leikannu tollasesta A4:sta "piparimuottityyliin" (mahdollisimman vähän hukkapaloja) mahdollisimman monta lehteä, joihin jää tyviosaan ylimääräinen pieni täppä (in search of a better word...)

Lehtiosan reuna (ei täppää) lovetaan yksitellen saksilla. Tässä täysin OT-meditaatiovinkki: Lehtien loveaminen on homma, joka rauhoittaa hermoja varmasti diapamin veroisesti. Jos on aikaa eikä ole kiirettä mihinkään, tulee sellainen puutunut, turtunut ja erittäin rauhallinen olo. :lol: (Tuosta ajan kulumisesta sen verran, että tosiaan tein ruusuja kesätyökseni 200 v. vanhassa museorakennuksessa, joka on keskellä puistomaista aluetta. Ei ollut mitään väliä, kuinka paljon aikaa lehtiin kului (ja sitä tosiaan kului vaikka hurumykky), joten olo todellakin oli aivan lobotoitunut.)

Kun lehtiosa on lovettu, se kiinnitetään "täpästä" ruusun varteen kukkateipillä. Siinäpä se. Toivottavasti tästä sai edes jonkin kuvan, tais tulla vähän epämääräinen selitys... :girl_haha: Voin koittaa kehittää jotain kuvaakin liitteeksi.

Muokattu: , käyttäjä: Malssi09

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Upeita ruusuaskarteluja kaikilla! Omaa väkertämistäni auttoi huomattavasti ystäväni huomio terälehtien piirtämisestä suodatinpaperille. Itse olin lyijykynän kanssa kevyesti hahmotellut terälehden muodon suodatinpussiin ja kumittanut jäljen pois leikkaamisen jälkeen. Hän kuitenkin huomasi suodatinpaperin olevan sen verran pehmeää, että puutikulla painaminen riittää ihan hyvin tarvittavan jäljen jättämiseen! Suosittelen, säästää aikaa ja vaivaa ^_^

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Upeita ruusuaskarteluja kaikilla! Omaa väkertämistäni auttoi huomattavasti ystäväni huomio terälehtien piirtämisestä suodatinpaperille. Itse olin lyijykynän kanssa kevyesti hahmotellut terälehden muodon suodatinpussiin ja kumittanut jäljen pois leikkaamisen jälkeen. Hän kuitenkin huomasi suodatinpaperin olevan sen verran pehmeää, että puutikulla painaminen riittää ihan hyvin tarvittavan jäljen jättämiseen! Suosittelen, säästää aikaa ja vaivaa ^_^

Huh, kuulostaapa tarkalta :) minä piirsin ihan reilusti lyijykynällä ja katsoin, että lyijykynäpuolet jäivät aina alaspäin (kun sitten maalasi ja taivutti, ei jälkiä enää näkynyt ollenkaan). Voisin piakkoin laittaa kuvia meidän pöydissä olleista ruusuista, kun juhlatkin on jo onnellisesti ohi :) Askartelin meille kaikkiaan noin 80 ruusua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nonni, nyt on jo osa meidän ruusuista kasassa. Väriksi tosin valikoitui puhtaanvalkean lisäksi myös valko-vihreä ja vihreä. Lisänä on hortensiaa, joka on ihan helvetillistä tehdä (ohut metallilanka joka ikisessä kukassa, joita menee yhteen hortensiaan about 80, pistelee sormet verille jatkuvasti ja työn joutuu lopettamaan kesken, ettei silkkipaperi värjääntyisi...), mutta tosi kaunista. :wub:

Muokattu: , käyttäjä: Malssi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Vautsi!!! Tulisitko tekemään ruusut meidänkin häihin? :flirt:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Malssi wow sa oot kylla aikasta epeli!!! Aivan upeita!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nonni, nyt on jo osa meidän ruusuista kasassa. Väriksi tosin valikoitui puhtaanvalkean lisäksi myös valko-vihreä ja vihreä. Lisänä on hortensiaa, joka on ihan helvetillistä tehdä (ohut metallilanka joka ikisessä kukassa, joita menee yhteen hortensiaan about 80, pistelee sormet verille jatkuvasti ja työn joutuu lopettamaan kesken, ettei silkkipaperi värjääntyisi...), mutta tosi kaunista. :wub:

Tosi upeita kukkia! Aivan aidonnäköisiä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Komppaan muita. Upeita kukkia olet Malssi väkertänyt. Hienoa! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

165 valmiina!

Tässä niistä osa:

ruusut.jpg

Tein hieman pienempiä, kuin mitä ohjeen mukaan tulisi. Ruusut on spreijattu punaisella maalilla, jota menikin paljon enemmän kuin mitä osasimme odottaa. Maalia jouduttiin siten ostamaan kymmenestä eri paikasta, joten ruusuista tuli hieman eri värisiä. Sitä tuskin kukaan huomaa, kun laitamme saman sävyiset samoihin sinkkisankoihin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään