Kaunitar

Kaikille vieraille samanlainen kutsu?

72 viestiä aiheessa

 

Meille tulee kahdenlaisia kutsuja. Ne, jotka tulevat juhlapaikalle asti, saavat teeman mukaisen kutsun. Ne, jotka tulevat vain kirkkoon, saavat simppelin kutsun. (Ennen kuin joku ehtii kritisoida vieraiden kaksijakoisuutta, niin juhlapaikalle mahtuu max 80 vierasta ja kirkkoon useita satoja, joten en näe mitään syytä miksemme kutsuisi kirkkoon enemmän väkeä. Isäni suku on niin iso, että he eivät millään mahdu juhlapaikalle mutta kuitenkin haluan kutsua heidät edes kirkkoon.)

 

Jos suku tämän ymmärtää, niin on minunkin mielestäni ok. Miten tämä käytännössä sitten toteutuu kirkossa? Suuri joukko vieraita, jotka jatkavat yhdessä iloisesti juhlapaikalle ja toinen joukko, joka lähtee kirkosta iloisesti kotiin? Näyttää minun silmissäni hieman nurinkuriselta. Tavallistahan on, että kutsutaan paljon vieraita juhlaan, vaikka vihkiminen olisikin pienen piirin tapahtuma esim. edellisenä päivänä. Haittaako se, että kirkossa on paljon tyhjiä paikkoja? Sehän on melko yleistä, koska ei Suomessa niin kovin paljoa järjestetä satojen vieraiden häitä ja kuitenkin monet kirkot vetäisivät suuretkin joukot. Vaikka et itse näekään tässä ongelmaa, niin minä näen sellaisen mahdollisuuden, että kirkkovieraat loukkaantuvat, jos kokevat olevansa B-vieraita. Tai sitten eivät edes saavu, jos ymmärtävät olevansa B-vieraita. Onko näiden kaikkien sukulaisten paikalle saaminen sinulle oikeasti todella tärkeää, haluatko juuri heidät todistamaan vihkitapahtumaa? Vai haluatko heidät ennemmin vain täyttämään kirkkoa? Jos kyse on tästä kirkon täyttymisestä, pakittaisin ja kutsuisin vain ne, jotka mahtuvat myös juhlaan. 

 

Olen ollut vieraana vastikään häissä, joissa osa kavereista kutsuttiin vihkimiseen klo 17 ja juhlien jatkoille klo 23.30. Ja osa (myös minut) kutsuttiin koko juhlan ajaksi. Käytännössä tämä toteutui niin, että kirkossa olivat vain pääjuhlan vieraat ja jatkoille tuli joitakin kavereita lisää, mutta vihkimiseen kukaan B-vieras ei saapunut. Jos itse saisin kutsun vain vihkimiseen sukulaiselta tai kaverilta, en menisi paikalle.

 

 

Kaason kanssa olen saanut vääntää juuri tästä kyseisestä asiasta :D Hänenkään mielestä en voi kutsua pelkästään kirkkoon. Asia on kuitenkin niin, että isän puolen suku on sen verran suurta, että jos heidät kutsuu juhlapaikalle niin sinne ei sitten minun puoleltani ketään muuta enää mahdukaan. Haluaisin heidät toki myös juhliin. Jos he alkavat napista siitä, ettei ole kutsua tullut juhlapaikalle asti, niin siinähän sitten napisevat :D En ole isän suvun kanssa kuitenkaan niin läheinen että jos sieltä suututaan niin se ei minun elämääni paljoa hetkauta, sillä olen tavannut heitä viimeksi yli 10 vuotta sitten :D

 

Itse koen asian niin, että isän suku suuttuisi siitä, jos en kutsuisi heitä edes kirkkoon. Heille tulee sellainen tunne, että budjetista huolimatta myös heidätkin on huomioitu ja heidät halutaan todistamaan sitä tärkeintä osaa. Sama pätee meihinkin. Jos joku isän suvun  puoleinen serkku menisi naimisiin ja kutsuisi samoista syistä meidät pelkkään kirkko-osuuteen, en todellakaan valittaisi. Mieluummin niin kuin sitten jättäisivät koko jutusta pois.

 

Ja tottakai haluan kirkon täyteen! :D

 

Edit. Ja siis aiheeseen liittyen, kirkkokutsut muotoillaan täysin eri tavalla kuin perinteiset kutsut. Tyyliin "Lämpimästi tervetuloa vihkimiseemme!", eli muotoilu on siten, ettei ainakaan yritetä loukata.

Muokattu: , käyttäjä: maarit87

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla n.10 kpl täysin valmiita kortteja, ja kun leimaan joka kirjaimen erikseen tekstiin, jokaisesta kutsusta tulee vähän erilainen. :girl_smile: 50 korttia on tarkoitus tehdä.

Materiaalit kaikkiin samat, mutta leimaamalla tulee yksilöllisiä.

 

Ihanaa kun on aikaa, teen näitä aina välillä kun inspiraatio iskee ja kaiken muun suunnittelu tuntuu vielä niin kaukaiselta. :blush: 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee väkisinkin 2 erilaista kutsua, koska menemme maistraatissa naimisiin. sinne ei mahdu kuin max. 15 hlö. Sitten juhlapaikalle on kutsuttu enemmän ja vähemmän väkeä. Ja molemmissa kutsuissa on maininta  "sanomme siviilisti tahdon" vinkkinä, ettei kirkkohäitä ole :girl_sigh:  JA ikävintä on, että materiaali kortteihin on valmiina, mutta askartelu jäänee myöhäiseen vaiheeseen, kunnes saan varattua maistraatin ja tiedän vihkiajan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voihan kutsut painattaa kaikki kerralla, ja sitten allekirjoittaa, koristella ja lisää väriä. Aika kova homma alkaa alusta alkaen käsin (?) alkaa väsäämään kymmeniä tai satoja kutsuja. Meidän oli aluks tarkoitus teettää ne kohopainolla jossain perinteisessä paikassa mutta se on vaan todella kallista... :( teetettiin sitten tommosessa nettipainossa, (http://print24.com/fi-fi/) ja sitten koristeltiin nauhalla jne, vähän tähän tyyliin:

 Snowflake%20Burgundy%20Deep%20Red%20Wedd

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta aika hauska ajatus, tosin hieman työläs :)

 

Itse meinasin ihan peruskutsut laittaa :)

 

Tuntuu että olisi niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin paljon kaikkea tehtävää....

 

Mutta en ainakaan loukkaantuisi jos itse kutsun näin saisin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee kahdet erilaiset kutsut. Meillä on maistraattivihkiminen ja samana iltana hääjuhla perään. Ne muutamat vieraat jotka ovat kutsuttu maistraattiin saavat tietysti erilaiset kutsut kuin ne, jotka eivät maistraattiin tule. Kutsujen mallit eivät kylläkään eroa, ihan samanlaiset ovat tekstejä lukuunottamatta :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me tehtiin jokaiselle erilainen kutsu! Käytettiin kaikkia "nurkista" löytyneitä askartelutarvikkeita, kortteja ja koristeita, toki paljon ostettiin myös. Mutta rahaa ei mennyt yhtään sen enempää eikä vaivaakaan varmasti verrattuna siihen jos olis ollu samanlaiset kutsut, jos nekin olisi kuitenkin itse askarrellut. Sitten mietittiin jokaisen kohdalla minkälainen kutsu laitetaan kenellekin. Mitään erityistä teemaa ei ole. Kutsuja tehtiin n. 70kpl!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitetaan kaikille samanlaiset kutsut häiden teemaväreissä. Erilaisia kutsuja en tullut edes ajatelleeksi, hauska idea, mutta itselleni yhdenlaistenkin suunnittelussa ja toteutuksessa on riittävästi hommaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

 

Meille tulee kahdenlaisia kutsuja. Ne, jotka tulevat juhlapaikalle asti, saavat teeman mukaisen kutsun. Ne, jotka tulevat vain kirkkoon, saavat simppelin kutsun. (Ennen kuin joku ehtii kritisoida vieraiden kaksijakoisuutta, niin juhlapaikalle mahtuu max 80 vierasta ja kirkkoon useita satoja, joten en näe mitään syytä miksemme kutsuisi kirkkoon enemmän väkeä. Isäni suku on niin iso, että he eivät millään mahdu juhlapaikalle mutta kuitenkin haluan kutsua heidät edes kirkkoon.)

 

Jos suku tämän ymmärtää, niin on minunkin mielestäni ok. Miten tämä käytännössä sitten toteutuu kirkossa? Suuri joukko vieraita, jotka jatkavat yhdessä iloisesti juhlapaikalle ja toinen joukko, joka lähtee kirkosta iloisesti kotiin? Näyttää minun silmissäni hieman nurinkuriselta. Tavallistahan on, että kutsutaan paljon vieraita juhlaan, vaikka vihkiminen olisikin pienen piirin tapahtuma esim. edellisenä päivänä. Haittaako se, että kirkossa on paljon tyhjiä paikkoja? Sehän on melko yleistä, koska ei Suomessa niin kovin paljoa järjestetä satojen vieraiden häitä ja kuitenkin monet kirkot vetäisivät suuretkin joukot. Vaikka et itse näekään tässä ongelmaa, niin minä näen sellaisen mahdollisuuden, että kirkkovieraat loukkaantuvat, jos kokevat olevansa B-vieraita. Tai sitten eivät edes saavu, jos ymmärtävät olevansa B-vieraita. Onko näiden kaikkien sukulaisten paikalle saaminen sinulle oikeasti todella tärkeää, haluatko juuri heidät todistamaan vihkitapahtumaa? Vai haluatko heidät ennemmin vain täyttämään kirkkoa? Jos kyse on tästä kirkon täyttymisestä, pakittaisin ja kutsuisin vain ne, jotka mahtuvat myös juhlaan. 

 

Olen ollut vieraana vastikään häissä, joissa osa kavereista kutsuttiin vihkimiseen klo 17 ja juhlien jatkoille klo 23.30. Ja osa (myös minut) kutsuttiin koko juhlan ajaksi. Käytännössä tämä toteutui niin, että kirkossa olivat vain pääjuhlan vieraat ja jatkoille tuli joitakin kavereita lisää, mutta vihkimiseen kukaan B-vieras ei saapunut. Jos itse saisin kutsun vain vihkimiseen sukulaiselta tai kaverilta, en menisi paikalle.

 

 

Kaason kanssa olen saanut vääntää juuri tästä kyseisestä asiasta :D Hänenkään mielestä en voi kutsua pelkästään kirkkoon. Asia on kuitenkin niin, että isän puolen suku on sen verran suurta, että jos heidät kutsuu juhlapaikalle niin sinne ei sitten minun puoleltani ketään muuta enää mahdukaan. Haluaisin heidät toki myös juhliin. Jos he alkavat napista siitä, ettei ole kutsua tullut juhlapaikalle asti, niin siinähän sitten napisevat :D En ole isän suvun kanssa kuitenkaan niin läheinen että jos sieltä suututaan niin se ei minun elämääni paljoa hetkauta, sillä olen tavannut heitä viimeksi yli 10 vuotta sitten :D

 

Itse koen asian niin, että isän suku suuttuisi siitä, jos en kutsuisi heitä edes kirkkoon. Heille tulee sellainen tunne, että budjetista huolimatta myös heidätkin on huomioitu ja heidät halutaan todistamaan sitä tärkeintä osaa. Sama pätee meihinkin. Jos joku isän suvun  puoleinen serkku menisi naimisiin ja kutsuisi samoista syistä meidät pelkkään kirkko-osuuteen, en todellakaan valittaisi. Mieluummin niin kuin sitten jättäisivät koko jutusta pois.

 

Ja tottakai haluan kirkon täyteen! :D

 

Edit. Ja siis aiheeseen liittyen, kirkkokutsut muotoillaan täysin eri tavalla kuin perinteiset kutsut. Tyyliin "Lämpimästi tervetuloa vihkimiseemme!", eli muotoilu on siten, ettei ainakaan yritetä loukata.

 

Vanhaa asiaa, mutta mutta... kaasosi on minusta oikeassa, en tiedä osaanko perustella asiaa kovinkaan selkeästi :D Ongelma tulee siitä, ettet tarjoa vieraanvaraisuutta osalle kutsutuista. Periaatteessa juttu ei olisi niin paha paitsi että meillä sattuu olemaan kulttuurillinen ymmärrys siitä, että häihin ei mennä ilman lahjaa (vaikka lahja ei koskaan olekaan oikeasti pakollinen eikä myöskään pääsylippu. Tietty tasapaino näissä yleensä kuitenkin vaaditaan, että kaikille jää hyvä mieli.) Sen takia on vaikea välttää tuollaisessa tilanteessa sitä tunnetta (kutsutun kannalta siis), että heidät on kutsuttu vain lahjan/materian takia. Lisäksi vieras joutuu ehkä vähän noloon välikäteen muiden vieraiden kanssa kun vihkimisen jälkeen keskutellaan siirtymisestä juhlapaikalle ja joutuu toteamaan, että häntä ei ole kutsuttu juhlimaan. Lisäksi kirkkohääthän on julkinen, kaikille avoin tapahtuma eli jos isäsi sukulaiset haluaisivat tulla kirkkoon, he voisivat sinne saapua jokatapauksessa, kutsuttuna tai ei.Toki jos suvussa on hyvä yhteisymmärrys tästä, niin homma ei välttämättä herätä pahaa verta ja toivottavasti näin kävi teilläkin (tai käy jos häät on vasta tulossa)! Mutta toisaalta jos epäilet jo, että osa suuttuu siitä, että heitä ei kutsuta... 

 

Itse esimerkiksi mieluummin jäisin kokonaan pois, se ei hetkauta suuntaan tai toiseen verrattuna siihen, että joku oikein hieroo naamaan sitä, että "joo oot kiva... sillee vähän, ihan pikkasen. Muttet kuitenkaan NIIN kiva, että me haluttaisiin oikeasti juhlia sun kanssa." Harva kutsuja sitä noin ajattelee... mutta sitähän se käytännössä tarkoittaa.

 

Erilaiset kutsut ulkonäöllisesti on minusta tosi hauska idea! Toki jos "laatu" on samanlainen :D Eikä niin, että osalle lähtee ruttainen aaltopahvinpala ja osalle kultalaminoitu superkutsu. Mutta tuskin kukaan sellaista suunnittelisikaan. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta kukin voi tehda kuten itse haluaa. Me lahetimme kaikille samanlaiset, painatetut kutsut. Jos olisin askarrellut, ei-toivottuja eroja olisi taatusti loytynyt  :D

 

Sama! :D Alusta lähtien oli selvää, että teetämme simppelit kutsut ja kaikille vieraille lähtee samanlaiset kutsut.

 

Eroja tuli tosin "StD-lauseessa" (lähtee varaa päivä -lause joulukortin mukana), sillä juhlapaikan viereisten mökkien paikat on korvamerkitty tietyille vieraille ja loppujen on mahdollista saada minulta muiden majoituspaikkojen yhteystietoja yms. Lisäksi olemme miettineet tässäkin ketjussa mainittua ideaa, että vieraille lähtisi kiitoskortissa kuva meistä heidän kanssaan (siis Liisalle kuva, jossa me olemme hänen kanssaan).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En olisi tullut edes ajatelleeksi erilaisia kutsuja, paitsi ehkä että joidenkin kutsuihin pistäisi maininnan että no mites perheen pienimpien kanssa toimitaan, ovatko tervetulleita vai eivät. Mutta nyt aloin haaveilla persoonallisista korteista, niin että jotenkin jokaisesta kortista huomaisi että se on osoitettu juuri heille. Saa nyt sitten nähdä miten se tulee menemään. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli tarkoituksena tehdä kaikille samanlaiset kutsut, mutta materiaalien saatavuusongelmien takia lopulta osa kutsuista oli hieman erilaisia. Ero oli kuitenkin vain kortin sisäpuolen värityksessä, osan kartongeista olleen molemminpuolin värjättyjä ja osan takapuolen ollessa valkoinen. Päälle kuitenkin tuli vielä liimattua tekstipaperit, joten ei tuo sieltä hirveästi paistanut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me teimme (lue: minä tein yksin :D) STD:t ja varsinaiset kutsut itse ja kyllähän niitä eroja väkisinkin tulee käsin väkerretyissä. Materiaalit loppui kesken eikä samanlaisia ollut enää saatavilla. Lopulta sillä ei kuitenkaan taida olla kovinkaan paljon merkitystä!? Monikohan kutsuttu oikeasti muka vertailee kutsuja keskenään? None! :D Meillä mennään siis tällä linjalla jossa näkyy, että on käsintehty.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Meillä aika samalla tavalla. Kutsut tehtiin itse ja ovat periaatteessa aika samanlaisia kaikki, mutta pieniä eroja on, kun materiaaleissa on hieman eroja joidenkin kutsujen välillä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En olisi tullut edes ajatelleeksi erilaisia kutsuja, paitsi ehkä että joidenkin kutsuihin pistäisi maininnan että no mites perheen pienimpien kanssa toimitaan, ovatko tervetulleita vai eivät. Mutta nyt aloin haaveilla persoonallisista korteista, niin että jotenkin jokaisesta kortista huomaisi että se on osoitettu juuri heille. Saa nyt sitten nähdä miten se tulee menemään. :)

Kutsutkin voi olla erilaisina kivat, mutta jos pitää valita, niin panostaisin kiitoskorteissa siihen, että on osoitettu juuri Heille. En toki sano, etteikö kutsussakin voisi, mutta kutsu kuitenkin on minusta enemmän sellainen, että sen on tarkoitus vain välittää informaatiota siitä, mihin kutsutaan. Kiitoskortti taas sitten on henkilökohtaisempi. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän kutsut on tarkoitus lähettää valokuvana ja kirjeenä. Tekisi mieli personoida kirjeen teksti saajansa näköiseksi, mutten ole varma riittääkö aika ja hermot (kutsuja tulee yli 20 kpl...). Katotaan, kunhan saadaan edes se eka kutsumalli aikaan joskus, onneksi häihin on vielä yli 3 kk aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kaikille periaatteessa samanlaiset kutsut. Mukana oli kutsuja varten otettu kihlajaiskuva :) Osalle vieraista meni hieman eri kuva, vähän iän mukaan :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä kutsupohjat olivat kaikille samat; harmaata ja mintunvihreää. ostin sinellistä sellaiset leikkurit joilla voi leikata 3cm sydämiä, ja leikkasin kutsuihin erilaisista skräppäys papereista jokaiseen kolme eri kuosista sydäntä. Eli muuten samanlaiset mutta sydämet erilaisista papereista. Hävis paineet askartelusta ku ei tarvinnu mittailla ja vertailla yms kaikista korteista tismalleen samanlaisia :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häissä tulee olemaan vieraita useammasta eri maasta, joten kutsut lähtevät pääosin liikkeelle englanniksi. Muutama suomenkielinen kutsu saatetaan kuitenkin väsätä vanhemmille sukulaisille, joille englanti on haasteellisempaa. Lisäksi ulkomaanvieraille pitänee katsoa majoitusvinkkejä yms, joita suomalaisvieraat eivät todennäköisesti tarvitse. Pientä variaatiota siis luvassa, jos se ei liiaksi rasita kukkaroa. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee todennäköisesti kaikille samanlaiset kutsut (jotka todennäköisesti tilataan jostain ja askarrellaan sitten muita juttuja), mutta musta ei olisi lainkaan pöllömpää laittaa erilaisia kutsuja menemään. Jos meillä olisi todella erilaiset mielipiteet kutsujen ulkomuodosta, voitaisiin ihan hyvin tehdä kahdet ja lähettää miehen puolelle miehen mieleiset ja mun puolelle mun mieleiset. Ei sitä varmaan kukaan muu edes tajuaisi, tuskin se häissäkään puheenaiheena olisi. Tai yhtä hyvin voisin laittaa meidän sukulaisille yhdenlaiset ja kavereille toisenlaiset. Tai tehdä kaikista erilaiset. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä askarreltiin kaikki kutsut itse, joten helppo oli tehdä jokaisesta hieman omannäköinen. Joka korttiin yritettiin saada aina jotain, joka yhdistää meitä ja kutsun saajaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään