Häät 2015 (yhdistetty)


nedis

Recommended Posts

Hyvä jos tuosta jotain selvää joku saa :D

 

Meillä juhlatila on sen verran pieni, että tanssilattiaa varten joidenkin vieraiden on luovuttava istumapaikastaan. Mikäli mennään tuolla minun kampamallilla, se tarkoittaa, että vähintään vasemmanpuoleisin sakara tai kaksi vasemmanpuoleista sakaraa otettaisiin pois, jossa siis reunimmaisessa istuu joko minun tai sulhon sukulaiset tai toiseksi reunimmaisessa kavereita. (Tuoleja jätettäisiin sitten huoneen reunalle.) Mietin, että kuinkahan he sitten tähän reagoivat, erityisesti, jos poistetaan vain se yksi sukulaispöytä. Että loukkaantuuko joku sitten "jaaha no meille ei ole enää paikkaa, pitää varmaan lähteä pois... eipä noiden toisten sukulaisten /kavereiden paikkoja viety" tms. Ja sitten muut töröttää pöydässään ja nämä yhdet haahuaa.. :S Ehkä olisi parasta poistaa sitten kaikki sakarat ja jättää vain pääpöytä ja siirtää tuoleja niin, että pääpöytään tulee tuoleja molemmille puolille ja sitten huoneen seinänvieriä kiertämään jonkun verran tuoleja... Jospa vieraat sekoittuisivat luontevammin ja saataisiin tanssimaan myös paremmin. Oletan, että innokas isäntämme sitten tekisi nämä pöytien siirrot (pöytiä kerätty pois muissakin häissä) kakun jälkeen sillä aikaa, kun otamme ryhmäkuvia ulkona (ei saa sataa, ei saa sataa, ei saa sataa...).

 

Toinen idea, mitä olen tässä pyöritellyt liittyy työkavereihini.. Sanokaa, onko tämä ihan hullu ja loukkaava idea! 

Minun työkavereita kutsutaan tod.näk. kolme naista (koko meidän naisporukka), mutta ei miehiä, vaikka myös heissä on kavereitani. Ei kuitenkaan niin läheisiä, eivätkä ole koskaan esim. sulhoa tavanneet ja jotenkin mieskollegoiden kutsuminen tuntuu eriltä kuin naisten  :wacko:  Entä jos sopisin tämän läheisimmän naiskollegan (Rouva E) kanssa, että hän "kutsuu" tietyt mieskollegat (ehkä 3-5) tekemään morsiamenryöstön esim. klo 21? Eli heille ei tarjottaisi ruokaa (ellei lunnasvaatimuksena sitä vielä keittiöstä saisi, jos emäntä ei olisi kauhea pilkunviilaaja), mutta jäisivät sitten ryöstön jälkeen viettämään iltaa rennommin ja Tallinnan tuomisia ja iltapalaa sitten tarjottaisiin tietysti. Yhden miehen kanssa asiasta juttelin (tosin alkoholin vaikutuksen alaisena) ja hän ainakin sanoi, ettei miehistä siinä ole mitään loukkaavaa ettei kutsuta kirkkoon ja syömään. Voin kuvitella, että he saisivat tosi hauskan shown aikaiseksi varsinkin Rouva E:n avustamana. Päällä vaikka arskat ja meidän huomioväriset paidat ja lunnasvaatimuksena sulhon pitäisi varmaan tehdä jotain minun työhön liittyvää (taatusti täysin hervotonta :D työkaverit on siis inssejä tai dippainssejä kuten sulho, kun taas minä ja Rouva E ollaan kaupallisen koulutuksen saaneita ja niitä reppanoita me sitten opastetaan kaikenmaailman asioissa) tai sitten siihen liittyvää, että me ollaan vähän niinkuin "kilpailijoilla" töissä. + Sulho kun on Pohjanmaalta, niin ainakin naureskeli idealle kuokkivista morsiamenryöstäjistä (perinne siellä). Eli kuka tästä voisi loukkaantua? Sukulaiset? Työkaverit? Työkavereiden vaimot? Juhlapaikan isäntä? 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 981
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Voin kuulostaa ehkä vähän tylyltä mutta, samaa ihmettelen kuin Tipzilla, mitä toisen lapsen saanti estää esim mökkijatkoja? Tähän perusteluna voin kertoa synnyttäneeni viime vuonna, ja miehen serkun häissä, jossa vihkiminen tapahtui noin kello 16, oli puolitoista viikkoinen poikamme oikein hyvin mukana. Toki eihän me miehen kanssa sitten juurikaan nautittu häiden alkoholitarjoilusta, mutta se ei taida olla pääasia häissä? Ja vastaavasti poikamme oli vasta 4 kuukautta vanha siskoni häissä, jossa siis toimin kaasona ja ymmärtääkseni suoriuduin tehtävästi kiitettävästi, lapsesta (ja omasta kuumeestani) huolimatta. Ja molemmissa häissä oli kyllä paljon apukäsiä vauvan hoitoon, enemmänkin kuin tarpeeksi.

Ja mitä mökkeilyyn tulee, niin itse en nää mitään estettä sille. Voihan vauvan omaava ottaa vauvelin mukaan, ja laittaa nukkumaan toiseen huoneeseen ja kuunnella tilannetta esim. itkuhälyttimien välityksellä. Ja saunominenkin onnistuu varmasti jos joku muu vaan viitsii lasta vahtia sen hetken kun äiti/vanhemmat saunoo.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä meillä ainakin on vauvat tulossa mukaan juhliin (varsinkin nyt kun ikää on enemmän kuin 1pvä häiden aikaan :D ) eivätkä vanhemmat ole edes miettineet etteivätkö voisi osallistua saati juhlia. Se mikä saattaa jäädä meillä väliin on tyttöjen ilta hotellilla, ellei äiti halua olla erossa lapsen isästä yhtä yötä :D Mutta veikkaan ettei ole ongelma, hän joko ottaa lapsen mukaan tai jättää isän hoiviin.

 

Kyllä siis asiat voi onnistua juuri niin kuin suunnittelitkin :)

Link to comment
Share on other sites

Mun kaaso on myös raskaana, häiden aikaan vauva on n. 5kk vanha =) en usko että lapsi on mikään este millekään, kaaso tekee sen verran kuin jaksaa ja ehtii ! Ja tottahan lapsen isä selviää vauvan kanssa yhden päivän, eikä kaason tarvitse olla minussa kiinni 24/7... Ei olla juteltu tuosta tyttöjen illassa, mutta jos kaaso ei voi jättää vauvaa vielä yön ylitse niin viettelen viimeistä iltaa sitten siskojen kanssa =)

Link to comment
Share on other sites

hmph ei kai kukaan voi tuollaisesta loukkaantua. He ovat "ulkopuolisia" ohjelmanvetäjiä joille sitten tarjotaan "iltapala" (kuten esim. bändille yleensä). Luulisi että noiden työkavereiden vaimotkin nyt sen verran ymmärtää =)

Me pyöriteltiin tuota samaa asiaa sulhon kanssa, ja hän sanoi että jos kutsuu omasta (vähän kaukaisemmasta "sillointällöin juhlitaan yhdessä" -kaveripiiristä) pari heppua niin pitää kutsua kaikki. Silloin ehdotin (siis kun ollaan tehty alkukesästä vieraslistaa) tuota samaa morsiamenryöstöhommaa ja sulhosta se kuulosti ihan hyvältä =) bm saisi meillä vaan sitten hoitaa sen kun tuntee samat ihmiset muttamutta :D mielestäni siis erittäin käyttökelpoinen ajatus!

Link to comment
Share on other sites

Auttakaa, meidän pitäs lähettää save the datet, niin onko mitään tiettyä aikaa että olis liian "aikaista" lähettää...? Tai kun meillä on vuosipäivä 16. tammikuuta, ja aluksi mietittiin että lähetettäis sillon, mutta meillä on tosi kesänen se kuva niin onko ihan hölmöä? :D Stressaan kyllä ihan outoja asioita, mutta vähän huolestuttaa ymmärtääkö sukulaiset tollasta ennakkokutsua, varsinkin sellaset jotka ei oo aikasemmin nähnyt tai kuullut moisesta :D

Link to comment
Share on other sites

Me kihlauduimme nelisen viikkoa sitten, ja menemme naimisiin syksyllä 2015. :)

Tarkoitus olisi juhlia häitämme keskusta-alueen ravintolassa sen helppouden takia.

- juhlapaikka vapaa ajankohtana, alustavasti kyselty, ensi viikolla paikan päälle katsomaan, ja sitten varaus!

- kirkko varataan reilun kuukauden päästä (Turussa saa ilmeisesti varata vuosi ennen häitä)

- budjetti tehty (minun vanhemmat innoissaan tarjoutuneet maksamaan yhtä sun toista <3)

- vieraslista tehty (pakko tietää määrä juhlapaikan takia)

- jälkiruoka päätetty (jälkiruokaa emme ota ravintolasta, koska tavallinen kakku ei ole ikinä kuulunut lemppareihini)

- suuret linjat mietitty koristeluiden, musiikin ja kaiken muun suhteen (ollaan hyvin samoilla linjoilla asioista :))

- pukuostoksille lähden vasta vuoden vaihteessa, että kroppa olisi suht vakio.

Ehdotin sulholle, että molemmat maksaisivat oman pukeutumisensa ja siihen liittyvät asiat. Jos oma asuni maksaa reilusti enemmän, en halua sulhon katkeroituvan tästä, ja minäkin juhlin hyvällä omallatunnolla!

 

Meillä on nyt hääpäivä! Menemme naimisiin Turussa 3.10.2015! Olemme eilen ja tänään fiilistelleet ("Vuoden päästä tähän aikaan olemme jo naimisissa!" "Vuoden päästä tähän aikaan olemme juuri heränneet herrana ja rouvana!")  :girl_pinkglassesf:

Päivitystä:

- kirkko varattu ; aika myöhäinen vihkiaika, mutta eipähän ainakaan tarvitse ressata valmistaumisen aikatauluja

- juhlapaikka varattu (juhlapaikka piti meille varattuna alustavasti kahta päivää, kunnes päätimme kirkon varauksella sen oikean)

- budjetin säästösuunnitelmaa hiukan muokattu, ja sulhasen isäkin ilmottautunut mukaan kustannustalkoisiin :)

- vieraslistaa tarkistettu, muutama lisäys ja muutama mahdollinen poisto

- vaihtoehtoinen jälkiruoka on edelleenkin voimassa, ja kovasti olemme käyneet maistelemassa ko. paikan tuotteita ihan laaduntarkastuksen merkeissä :D

- hääbändi varattu (itse asiassa, hääbändin takia vaihtui päivämääräkin, kun olimme kahta päivää muutenkin pyöritelleet, ja bändissä on tuttuja soittajia; en halunnut säätää bändietsinnän kanssa enempää)

- kuvaaja on varattu alustavasti (harrastelijakuvaaja, joka on tuttu, mukava ja asiallinen; ensi kesänä vahvistuu hänen työaikataulunsa, jolloin toivottavasti lyödään sekin homma lukkoon)

- hääauto päätetty (isäni on ostanut uuden auton, jonka saa ensi vuoden puolella, ja minulle käy vallan mainosti upouusi katumaasturi; en mitään museoautoa halua muutenkaan)

- kaasot on pyydetty; bestmanit päätetty, mutta ei pyydetty

- hiukan suunniteltu ohjelmaa ja juhlan yleistä kulkua; sulho sai hyvän idean vieraskirjan toteuttamisesta ja hoitaa sen teknisen toteutuksen!

- karkkibuffan sisältöä on hiukan pyöritelty (huomasin kesän häissä, että vaikka asia on 'jo niin nähty' näissä morsiuspiireissä, on se silti todella monelle ihmiselle ihana uutuus)

- olen miettinyt graafisesti suuntautuneen kaverin pyytämistä suunnittelemaan meille oman hääilmeen, eli grafiikan, jota käytettäisiin sekä kutsuissa että hääjuhlan paperimateriaaleissa.

Meille ei tule hirveästi askarteluja, sillä paikka on tyylikäs ja juhlava itsessään, varsinkin, kun juhlakattaus ja ravintolan puolesta tulevat kynttilät täyttävät tilan! Nyt lähinnä mietimme, että jotain pientä koristelua pöytiin pitäisi saada, sillä hieno efekti lautasliinoista menee sillä sekuntilla, kun ihmiset ottavat ne syliinsä.  :girl_sigh:

Olemme molemmat yrittäneet miettiä omaa vaatetustamme, mutta kovin pitkälle emme kumpikaan ole päässeet. Juuri tänään näytin sulhaselle esimerkkejä netistä, että se saketti tai äärimmäisen juhlava tumma puku ei ole se ainoa vaihtoehto nykyaikaiselle sulhaselle; en halua hänen ottavan stressiä, jos se perinteisin vaihtoehto ei tunnukaan omalta. :)

 

Luulin hömpöttäväni häistä taukoamatta, mutta ihmeellisesti se elämä vie mukanaan, enkä täällä foorumillakaan ole käynyt edes joka viikko! Hämmentävää.  :girl_hide:

Link to comment
Share on other sites

MariaMorsian, saanko udella että millainen suunnitelma teillä on vieraskirjaan?? ;)

 

Todennäköisesti tabletille tehdään sovellus, jonka avulla voi ottaa itsestään kuvan ja jättää myös terveiset suoraan. :) Vielä on vähän auki, että kiertäisikö pöydissä, vai olisiko jossain tietyssä paikassa ihmisten käytössä.

Link to comment
Share on other sites

Meillä ei edisty mikään mihinkään suuntaan. Syynä ei toki ole, ettei olisi halua tehdä, vaan lähinnä että fiilikset ovat olleet viime viikot ihan maissa isoäitini takia. Edelleen hän sinnittelee, mutta enää mennään päivä kerrallaan. Isäni on jo tietoinen tulevista juhlista, mutta päätimme yhdessä pitää äidin vielä pimennossa. Ihan vain siksi, että saa tehdä rauhassa ja omannäköistä. Äitini on vähän tungettelevaan sorttia. Isäkin tietää vain siksi, että piti itkuparun keskellä päästä purkamaan ajatuksia isoäidistä ja siitä miten kovasti hänetkin tahtoisin paikalle, mutta se ei mitä todennäköisimmin tule tapahtumaan.

 

Hommasin sentään hääaiheisia askartelulehtiä. Sen voi kai laskea edistykseksi? 

Link to comment
Share on other sites

 

MariaMorsian, saanko udella että millainen suunnitelma teillä on vieraskirjaan?? ;)

 

Todennäköisesti tabletille tehdään sovellus, jonka avulla voi ottaa itsestään kuvan ja jättää myös terveiset suoraan. :) Vielä on vähän auki, että kiertäisikö pöydissä, vai olisiko jossain tietyssä paikassa ihmisten käytössä.

 

Onpas hauska idea! Meille tulee photobooth nurkkaus johon tulee myös jalustalle kunnon old school polaroid kamera. Vieraat saavat ottaa itsestään kuvia rekvisiitan kanssa tai ilman ja liimata kuvan suoraan vieraskirjaan ja kirjoittaa sivulle lisäksi terveiset.

Link to comment
Share on other sites

Sain eilen idean kutsukortteihin. :) Nyt tarvii vain tavarat hommata ja käydä askartelemaan. Täytyy vain kehittää missä ja miten saa tulostukset tehtyä, kun meillä ei ole tulostinta kotona (eikä sitä ole myöskään kaasolla tai bestmannilla). Kummankaan vanhemmat, kun eivät vielä tiedä joten sielläkään ei tulostella voi... Mutta enkähän kehitä tähän jonkun ratkaisun vielä lähipäivinä ja pääsen kutsujen kimppuun. :curtsey:

Link to comment
Share on other sites

Kauhea ku te ootte joutusia. Mä ajattelin että nyt aletaan ja tehään kaikki mahollinen alta pois ettei tarvi sitte keväällä stressata (häitä suunniteltu kesäkuun 2015 alkuun) MÄ oon tunnetusti kauhea stressaaja. Tällähetkellä oon ostanu jatkoille lautasliinat :girl_haha: ja karkkibuffettiin purnukat.... kutsuja on aloiteltu mutta muuten viellä kaikki auki. Seuraavaksi pitäis varata kirkko ja juhla- ja jatkopaikat niin vois tehdä kutsut valmiiksi :) Olenko hidas vai onko muitakin joilla hääjärjestelyt vasta tässä vaiheessa? Bändikin on vielä suuuuri kysymysmerkki.. apua.. stressi iskee! :D

Nyt on juhla-ja jatkopaikka sekä kirkko varattuna. Purkkeja ja purnukoita on kaapit ja nurkat täynnä ja kaikenlaista SUUNNITELMAA on kyllä. Nyt pitäis saada kutsut tehtyä mut on vähä ongelmaa että millaset tehään. Värkit on valmiina mut tyyli hakusessa :)Paljon on tekemistä.
Link to comment
Share on other sites

Meillä mietinnässä myös tuo vieraskirja... Jotain perinteisestä vieraskirjasta poikkeavaa olisi kiva. Kun se tavallinen vieraskirja sitten pölyttyy kaapisaa tyhjänpanttina. Jos siinä olisi valokuva tai esim. ns."ystäväkirjamaisesti" tekstiä se voisi olla kiva. Olen myös miettinyt ostavani pieniä valkoisia sisustuskiviä, joihin jokainen voisi jotain kirjoittaa. Ne sitten lasimaljaan tai arkkuun tms. ja toimivat osana sisustusta. Taulu, jossa puu ja lehden joihin jokainen terveisensä laittaa olisi myös kiva, mutta meillä niin paljon vieraita ettei näitä valmiita aihioita ole niin isolle määrälle. Meille sopisi myös puusta leikattu "siivu", johon tulisi kaikkien nimet... tätä voisi kai jotenkin hyödyntää pannunalusena tms. Olen kyllä löytänyt ihan kauniin perinteisenkin vieraskirjan... saapi nähdä!

Link to comment
Share on other sites

Me käytiin eilen Sinellissä ostamassa korttitarpeita ja prototyypin kutsukortista sainkin jo eilen tehtyä.

Itse pyörittelen vieraskirjaideaa että kaikki häävieraat saisivat kirjoittaa meille terveiset jonkonsortin kortille. Samalla antaisivat s.postiosoitteensa niin kiitoskortit/kuvat voisi sitten lähettää sähköisesti.

Link to comment
Share on other sites

Meille vieraskirja tulee lintuhäkkiin. Eli siis mulla on sellainen sisustuslintuhäkki (pieni valkoinen) jonne ihmiset sitten saavat tiputtaa viestinsä lappusilla. Viereen tulee ohjeet miten taitella lintu-origami eli periaatteessa jokainen saa laittaa oman lintunsa häkkiin :) Mutta olen jo asennoitunut siihen ettei kovinkaan moni jaksa taitella lintuja joten tiputtakoot sinne ihan vain laput sinne :D Olen kuitenkin ajatellut koota häitten jälkeen scrap-albumin jonne liimailen sitten ne viestit ja viereen kuvan vieraista (photoboothista kuva). Sinne samaiseen albumiin sitten kerään muitakin muistoja juhlista (kortit mitä on saatu, omia kuvia, kakkukuvia, sisustuksesta, liimailen kiinni helminauhoja mitä on käytetty yms). On sitten kaikki samojen kansien sisällä.

 

Tuosta photoboothista. Olen sitä pohtinut ja pohtinut, olisin halunnut kanssa niin että vieraat saisivat itse liimata kuvat ja kirjoittaa niihin viestit. Mutta tuo kustannus on niiiin valtava. Edes se kone ei ole järkyttävän hintainen (senhän voi ostaa jo käytettynä ja laittaa kiertoon juhlien jälkeen) mutta ne paperit.. Katsoin niin 30kpl papereita (eli siis 30 kuvaa) maksaa 20,90 + toimituskulut. Se on aika pirun paljon kuvasta. Kuitenkin kun voi olla että varsinkin nuoret naiset tykkää ottaa useamman kuvan ennen kuin on hyvä, niin jos meillä vieraita on 90 ja niistä osa ottaa parikin kuvaa niin kyllä siihen 110kpl täytyy varata.. :S Nou nou nou. Joten teen niin että vieraat ei sitten näe juhlissa niitä photobooth kuvia vaan lähetän jokaiselle oman kuvansa kiitoskortin välissä. On sitten henkilökohtaisempi jokaiselle. Ja muisto tottakai.

 

Mietin sitäkin että kantaisi sinne läppärin ja kotikäyttöisen valokuvatulostimen, mutta kun meillä kaikki on tottunut siihen että teen töissä kaikkien paperikuvat (jotka on oikeasti laadukkaat, ei mitään Ifolor-kamaa) niin tuo kuluttajakäyttöön tarkoitettu tulostin ei kyllä saa sellaista wau-efektiä aikaiseksi.. Joten pidän ne jännityksessä ja saavat sitten myöhemmin hienot polaroid-kuvat ;)

Muokattu: , käyttäjä: lsthle
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.