Häät 2015 (yhdistetty)


nedis

Recommended Posts

Joudutteko muut tekemään kaiken yksin?? En tiedä onko se vaan sitä kun häihin on niin pitkä aika vai miksi miestä ei kiinnosta hääjärjestelyt ollenkaan. Meillä oli suunnitelmissa käydä juhlapaikallakin ja miehen piti lähteä aikaisemmin töistä sitä varten, mutta ei sitten lähtenytkään kun ei mukamas päässyt mitenkään lähtemään. Menimme siis vähän myöhässä ja olin jo valmiiksi vihainen, niin kiva siinä sitten juhlapaikkaa katsella yksin samalla kun mies odottaa ulkona... Ja kun piti seuraavan kerran käydä juttelemassa tarkemmin juhlapaikan kanssa, niin sekin piti perua kun emme ehtineet keskustelemaan häihin liittyvistä asioista ennen sitä. Olihan meillä kiireitäkin, mutta joo rasittavaa tämä miehen välinpitämättömyys.

Muutenkin esim. äitini sanoi joskus, että voi avustaa häihin rahallisesti. Olisi kiva tietää edes jokin summa... Oli hieman vaikeaa valita sopiva paikka jos ei tiedä saako siihen jotain apua vai ei. No päätimme siksi ottaa halvimman mahdollisen paikan, jotta voimme sitten ainakin itse maksaa eikä tarvitse kysyä rahallista apua keneltäkään.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 981
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mallailtiin miehen kanssa pöytäjärjestystä, ja pöytien asettelusta tulikin ihan erilainen mitä alunperin suunniteltiin. Ensin mietittiin pitkiä pöytäjonoja, mutta eilen huomattiin etti helpompaa kun on yksittäisiä pöytiä joihin tulee 4-6 hlö sekä muutama 8-10 hengen pöytä... Noh, nyt meillä on sitten ostettu väärän kokoisia lakanoita :D

Saatteko pätkittyä lakanoita sopiviksi?

Link to comment
Share on other sites

Meillä on myös siviilivihkiminen juhlapaikalla ja ajattelin, että jotkut tosi lyhyet valat, tai miksi niitä ikinä haluaakaan kutsua, ois kiva lukea. Tuo Annas kun:n pituus vaikuttaa ainakin omaan korvaan oikein sopivalta, pystynee lukemaan vetistelemättä ja ennen kaikkea opettelemaan ulkoa. Miehellä tästä mainitsin eikä hänkään vastustanut ainakaan suoranaisesti, toki mieli voi muuttua siinä kohtaa, kun omaa pitäisi alkaa miettimään :D Onneksi molemmilla on kuitenkin sana hallussa, joten luulisi onnistuvan. 

Toinen mitä olen miettinyt on juurikin tuo vihittäväksi asteleminen. Äitini on jo saanut useista häihimme liittyvistä seikoista sydämen tykytyksiä (ei kirkkoa, ei leikkejä, pienet häät) ja oli kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että isän tulee saattaa minut. Isälleni päinvastoin sopisi oikein hyvin olla jossain taka-alalla herättämättä huomiota. Minulla nyt oikeastaan ei ole mitään väliä, pitänee vähän katsoa millainen vihkipaikkasysteemi saadaan rakennettua pihalle, jos sää sallii, että sopiiko siihen edes, että tulen jotakin erillistä käytävää pitkin. Mutta luultavasti mies, bestman ja kaaso odottavat edessä ja minä tulen joko yksin tai isän kanssa. Tai sitten kävellään yhdessä miehen kanssa. Jotenkin en periaatteessakaan haluaisi olla äidille mieliksi tässä, mutta toisaalta, ehkä pikkuisen kuitenkin itsekin haluaisin isän saattavan :D Joka tapauksessa, oman mielipiteeni pohjalta teen päätöksen, mikä se sitten tulee silloin olemaankaan.

Link to comment
Share on other sites

Mun isä ja äiti on eronneet ja kun olin 7. Niillä on ihan hyvät välit ja näin, äitikin suostui että jos ne olisivat eräässä leikissä pari kun vastaavasti appiukko on oman vaimonsa kanssa se toinen. Mutta mä näen isää ehkä kerran kahdessa vuodessa yhtenä tai kahtena päivänä. Tämäkin on ok. Ajattelin silti pyytää sen saattamaan koska mä olen sille ikuisesti se 10v tenava ja ajattelin että koska varmaan ei toista lastaan päässyt koskaan saattamaan, niin saisi sitten edes minut.

Sitä paitsi isällä on hyvä huumorintaju ja mietin että jos saisin, niin pussaisin sitä poskelle ennen saattamista niin että se pusu jälki jäisi naamaa koristamaan. Tosin se on vaikea toteuttaa häämeikillä, mutta se olisi ehkä jotenkin osunut meidän molempien huumoriin :)

PS. Eikä mun vala ihan noin lyhyt ole ;) Mutta ei mikään kilometrin mittainenkaan :)

Link to comment
Share on other sites

Mulla on onnekseni ainakin sulhanen innokkaana apunahääjärjestelyissä ja ollaan hoidettu kaikkia asioita oikeestaan yhdessä. Helpommaks homman tekee se, että meillä on aika selkeet sävelet mm. koristeluista, että niitä ei kauheesti tuu ja ne mitkä tulee on aika rennolla käsellä toteutettuja viirejä, kynttilöitä jne. Mun vanhemmat on tosi innokkaina osallistumassa mm. koristeluitten keksimiseen jne, joten sitä saanu rajata kyllä niin että hoidellaan vaan ite.. Havujen ja muitten luonnonmateriaalien haaliminen hääpaikalle kun ei kuulu mein ajatuksiin mein talvihäistä.. :)

Toi saattamisasia on vielä täälläkin kysymysmerkki.. Ehkä se isä vois saattaa, mutta jotenki rennolla otteella ilman mitään sulhasen ja isän toisilleen kumarteliita tai muita muodollisuuksia.. Vai onko ne jotenki välttämättömiä kohteliaisuuksia?

Link to comment
Share on other sites

Toi saattamisasia on vielä täälläkin kysymysmerkki.. Ehkä se isä vois saattaa, mutta jotenki rennolla otteella ilman mitään sulhasen ja isän toisilleen kumarteliita tai muita muodollisuuksia.. Vai onko ne jotenki välttämättömiä kohteliaisuuksia?

Ei ne varmaan välttämättömiä ole, mutta miettisin vähän sitä, että tuleeko siitä vaihtotilanteesta sitten vähän sellainen joko vielä tönkömpi kun kaikki kolmestaan pohtii, että mitäs tässä nyt sitten tehdään, tuijotetaanko vaan toisiamme. Tai vaihtoehtoisesti semmonen "jjjjaaaa siiinä meni elinappi sukkana ankkurille, vaihto meni kuin lennossa ja sulhanen kirii kohti alttaria" (Lisää Mertarannan selostusääni tähän kohtaan).

 

Jos keksii hyvän setin siihen vaihtokohtaan, niin toimii varmaan ilman kumartelujakin. Jos olette halailevaa sukua, niin se olisi selvästi rennompi verrattuna kumarteluun yms.

Link to comment
Share on other sites

Onpa teillä ens kesänäkin avioituvilla suunnitelmat jo pitkällä! Itsestä tuntuu että vasta alan heräillä tähän hommaan... Mua siis kosittiin nyt viimeksi vuoden vaihtuessa, ja sitten toukokuussa varattiin juhlapaikka ja kuukautta myöhemmin kirkko (tulivat silloin varattaviksi). Päivämäärästä ei tullut sitä mitä olin haaveillut, kun kaikki kivat juhlapaikat oli jo varattu, eli meille oli kovaa vauhtia tulossa alkusyksyn häät (huomatkaa, oli... :D) Hieman ehkä harmittanut tuo kun olin haaveillut kesähäistä ja luonnonkukista ja kaikesta sellaisesta, eikä se paikkakaan ehkä sit lopulta ollut NIIN ihana. No, ilmeisesti äiti oli pyöritellyt samoja ajatuksia, koska nyt viikolla se kyseli että mitä jos pidettäisiin ne häät sitten kuitenkin meillä kotona - mikä oli mun alkuperäinen ehdotukseni. (Oon siis maalta, maatilalta kotoisin.) Yks valtava suuli (=lato, ulkorakennus, jos sana ei oo tuttu) olisi sellainen että vähän siivoamalla ja luovuutta käyttämällä siitä saisi ihan täydellisen ja just sellaiset maalaishäät joista oon aina haaveillut - pitäis nyt vaan mennä paikan päälle ja vielä tarkistaa ja miettiä asiaa. Silloin saataisiin hääpäiväksikin haaveilemani 1.8. (Elokuun ekalla viikonlopulla on hyvä karma, vanhempani juhlivat ensi vuonna kaks päivää tuon jälkeen 30-vuotishääpäiväänsä.)

 

Eli meillä ei oo kauheasti edennyt asia ja hirveeksi säädöksi on nyt mennyt. Kun saisi tän asian päätettyä niin sitten varmistuisi tosiaan esim. se PÄIVÄMÄÄRÄ joka on aika tärkeä tekijä ennen kuin alkaa tarjouksia kysellä mistään. Pinterestiin on ideoita toki kerätty jo aikapäivät ja paperisia listoja kaikista ideoista alkaa ilmestyä sinne tänne että ehkä pään sisäinen projekti on jo pidemmällä kuin konkreettiset asiat.

Link to comment
Share on other sites

En kyllä oo ihan sitä mieltä että 2700e on oikea hinta. Mutta pitää nyt silti vähän laskea paljonko se olisi ollut tuolla muualla näin per henkilölle myös alkojen osalta jaettuna.

Kerkesin jo tykästymään liikaa Koiviston seurataloon jota ei sitten kuitenkaan enää vuokrata talvisin :( Kun menukin on niin älyhelppo että sen tekisi helposti itse..

Link to comment
Share on other sites

Mänty, heheh totta! Täytyy tätä tosiaan hiukkasen miettiä vielä, että miten tehdään. Mä jotenki veikkaisin vaan, että se vois olla myös mun isälle aika iso ja kiva juttu. Sitä tönkköyttä ja muodollisuutta vaan jotenki haluisin vältellä, ku muutenkaan muodolliset häät oo tulossa. :)! Ehkä ne tosiaan vois vaikka halata!

Link to comment
Share on other sites

Siis ei kyse ollut tilavuokrasta vaan ihan aterioiden ja viinikaadon + alkumaljan kera. Mutta kun.. Yh.

Pitää nyt laskee vielä. Saatais toi menu vaan niin halvalla muuta tietä, että en tajua mikä ihme näissä maksaa sitten kun se hankitaan juhlatilan kanssa. Siis sellaisen "jossa ei oteta vuokraa". Ja vaikka otettaisiin vuokraa niin silti se kokonaisuus jäisi ainakin 10e/hlö halvemmaksi muita teitä pitkin..

Link to comment
Share on other sites

 

Mallailtiin miehen kanssa pöytäjärjestystä, ja pöytien asettelusta tulikin ihan erilainen mitä alunperin suunniteltiin. Ensin mietittiin pitkiä pöytäjonoja, mutta eilen huomattiin etti helpompaa kun on yksittäisiä pöytiä joihin tulee 4-6 hlö sekä muutama 8-10 hengen pöytä... Noh, nyt meillä on sitten ostettu väärän kokoisia lakanoita :D

Saatteko pätkittyä lakanoita sopiviksi?

 

 

Anoppi on onneksi kätevä käsistään ja omistaa ompelukoneen, ajattelin häneltä kysyä jos viitsisi pätkäistä lakanoista muutama kymmenen senttiä pois ja siistiä reunat :) Isompiin pöytiin kaksi lakanaa on juuri passeli, eli onneksi ei ihan kaikkia edes tarvitse pätkiä!

Link to comment
Share on other sites

Apua, olenko tehnyt pahan mokan. :girl_cray2:
 

Nyt se sitten alkoi, kriisi pääni sisällä enkä tiedä mitä tehdä. Olen väkertänyt ihanan morsiusneitoni kanssa noin 40 kutsua, ja ne ovat täysin valmiina olleet jo pidemmän aikaa. Tänään sitten lueskelin blogeja, ja ihastelin muiden kutsuja. Lopulta päädyinkin jollekin nettisivulle, jossa oli kutsujen teksteistä sekä infolapuista ohjeistuksia. Tosiaan meidän infotekstit on tekemättä. Huomasin, että kutsun tekstiin ei suositella laittavan häälahja toivetta, vaan se pitäisi sisällyttää infotekstiin. Olemme nyt pyytäneet mahdollisia muistamisia suoraan kutsussa, joko asunto- tai häämatkakassaan tilinumero. Onko se kuitenkin liian tökeröä, mitä mieltä olette?
Lisäksi olemme pyytäneet ilmoittautumista 2 kuukautta aiemmin hääpäivää, mutta onko siinä liikaa aikaa?

 

Itse en ole ollut aikuisena kuin yksissä häissä, ja nyt pelkään tekeväni kaikissa jonkin asteisen virheen. Enkä tosiaan ole saanut kuin yhden kutsun, johon olen itse joutunut ilmoittautumaan. Todennäköisesti tilaan meille uudet kutsut, maksoi mitä maksoi, voipi olla että joudun käymään äitini luona keskustelemassa kutsujen rahoittamisesta. Ihan niin kuin tässä ei olisi tarpeeksi ollut rahallisia menoja. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Itse en ole pitänyt sitä tökerönä että häälahjaa on siinä kutsussa toivottu, vaikka se ohjeistus taitaakin olla noin kun sanoit. Olemme muutamia tällaisia kutsuja joskus saaneet. Mun mielestä 2 kk kuulostaa tosin aika pitkältä ajalta, itse laittaisin vähän lyhyemmän ajan.

Muokattu: , käyttäjä: Helinäkeiju_
Link to comment
Share on other sites

Mun olis ainakin hankala tietää tosi varmaksi mitään 2kk:n päähän. Tai lähinnä siltäkin kannalta että miten monta "turhaa" kyllä-vastausta saatte oikein. Ja koska pitopalvelut myös yleensä pyytää lopullisen vierasmäärän vasta n. 2 vk ennen juhlia niin mieti jos varaatte 10 liika hengelle ruokaa.. maksatte siitä sitten ehkä n. 300e ylimääräistä, koska nämä vieraat ovat varmoja saapumisestaan 2kk aiemmin, mutta lopulta eivät pääsekään.

Link to comment
Share on other sites

Musta toi on ihan ok että kutsussa mainitaan jo lahjatoive :) Tai siis ite en niin välitä "etiketeistä" :D

2kk tosiaan on kyllä melko pitkä aika tietää etukäteen menojaan...

 

Mutta jee, me varattiin eilen pitopalvelu! Saatiin tosi hyvänkuulosia menuehdotuksia, ja sopivia meijän budjettiin :)

Ekassa paikassa tarjottiin aivan törkeen kallista hintaa pelkästään kiusausmenusta... Meille kun ei tuu mitään kauheen erikoista ruokaa.

Mutta toi toka pitopalvelu oli just meidän olonen ja hinnatkin kohdillaan, plus oon kuullut siitä paljon hyvää :)

Link to comment
Share on other sites

Niin arvelinkin, tekstit menee siis osittain uusiksi. Mikä olisi teidän mielestä hyvä aikaväli häiden ja ilmoittautumisen välillä? :) mietin kolme viikkoa ennen vai pitäisikö olla kuukausi ennen. Tosin paikkakortit sekä pöytäkolmiot voisi tehdä täydelle määrälle vieraita, ja ne jotka eivät tule niin jättää pois.

Askartelutarvikkeet eivät kuitenkaan kaada häiden budjettia :). Kaasokin tulossa käymään 20.päivä syyskuussa, jolloin nämä olisi tarkoitus aloittaa.

Link to comment
Share on other sites

Meillä tapahtui eilen ihme! Sulho sai pyydettyä bestmaniksi veljeään (kylläkin tekstarilla mutta enivei) ja tarkempi ajankohta häille selvisi. Olin ihan puulla päähän lyöty, koska kävimme puoli tuntia hääkeskustelua joka normaalisti olisi kestänyt yhden lauseen verran ja sitten herralla olisi alkanut ahdistus :D Mutta siis hän haluaakin nyt alkukesästä häät. Eli siis yhtäkkiä lähti 3kk deadlinesta aikaa  :o  Mutta onneksi pääsin sovittamaan mekko+tiara+huntu yhdistelmää. Ja toimii! Tosin siskoni totesi että "tää on hyvä, sillai hyvän maun rajamailla" :D Että ei mitään perinteistä siis mutta kun kaasoille kuvan lähetin niin totesivat että niin minun näköistä :D Että toimii siis. Joten sillai ei tule paniikkia kun oma asu on melkein täysin valmis, mutta siis nythän noitten juhlapaikkojen ja kirkon ja näitten kanssa saa sykkiä että saa varattua.. Mutta ainakin lähti asiat vauhdilla eteenpäin. Lupasin hoitaa kaiken niin kuin tähänkin asti, huomaamattomasti ja stressaamatta sulhoa :D Mutta sanoin että kyllä sen on kirkko, pappi, juhlapaikka ja catering hoidettava yhdessä mun kanssa.

 

Muuten. Alunperin suunnittelin että pilttipurkkeihin jokaiselle vieraslahjaksi hilloa. Mutta käykö hillo jos häät on toukokuussa?  :o  Tosiaan, mulla on jo pilttipurkit, maalit ja liitutaulutarrat hankittuna..

Link to comment
Share on other sites

^kiva että kokonaisuus toimi hyvin. On sitten yksi huolenaihe vähemmän taas.

Miksi ihmeessä Annas kun polttareiden järjestämiseen on sitten käytetty niin paljon aikaa ja vaivaa, kun ei ole edes hääpaikkaa varattu? Vai onko jossain sitten tapana järjestää monet eri polttarit...

Link to comment
Share on other sites

Täällä myös ilmoittautuu uusi foorumilainen ja tuleva 2015 loppukesän/alkusyksyn morsio :) Hui! Tuntuuko kenestäkään muusta oudolta toi koko sana, "morsio"/"morsian".. Ottaa vatsanpohjasta joka kerta kun ton sanoo :)

Suunnitelmia tehty jo todella paljon, toteutuneita asioita ei vielä niinkään paljon. Hääpaikka on jo tiedossa, nyt vain hiotaan ajankohtaa. Kun se saadaan buukattua, alkaa muiden asioiden varailu. Pitopalvelu tulee samasta paikasta, kun missä tila on. Dokumentaarinen valokuvaus on haaveissa, ja kuvaajakin jo katsottuna. Bändi myös tiedossa. Siinä ainoa ongelma on hinta, mutta livemusa ois hyvin tärkeä meille molemmille, ja ko. bändi soittaa just sellaista musaa mistä tykätään. Juomat tullaan hakemaan Tallinnasta, tai siis sulhanen ja bestman noutavat ne. Juomamäärät on kyllä jo laskettu ja hintoja kateltu netistä. Suurimmat ahdistuksen aiheet taitavat tällä hetkellä olla mun puku, sormukset, paikan koristelu ja kukat. Niin siis teema tulee olemaan (todennäköisesti) rustiikkinen ja amerikkalainen. Eli luonnonläheisiä värejä, ja muuten amerikkalaista tunnelmaa, juomaa ja musiikkia. Katotaan nyt sit miten se loppujen lopuks muodostuu.

Onpa jänskää puhua tästä näin "julkisesti", kun häistä tietää tällä hetkellä vain kaaso, bestman ja kaksi kaveria. Todennäköisesti tullaan lähettämään save the date -kortit, koska onhan se todella amerikkalaista :P ja ihan vaan käytännöllisistä syistäkin, sillä pari ystäväämme asuvat ulkomailla, joten heidän täytyy päästä ajoissa suunnittelemaan ensi kesänsä menoja, ja siskon perhe suunnittelee aina vuoden varrelle paljon matkoja työnsä puolesta, joten heidänkin on tiedettävä tästä ajoissa. Save the date -kortit lähetetään varmaan jo sitten kun tuo tila ja sen myötä päivämäärä varmistuu.

Tällaista tällä hetkellä. Ajatukset jotakuinkin vielä hyvinkin sekaisin, mutta tosiaan sen tilan varmistumisen myötä alkaa varmaan sitten muutkin palaset loksahdella. Niistä sitten lisää sitämukaa kun jotain tapahtuu.

Edit. Niinkin nopeita muutoksia tässä jo, että tila juuri esivarattu, ja hääpäivä näyttäisi olevan 19.9. Käymme vielä tilan tsekkaamassa parin viikon päästä, ja silloin tehdään lopullinen ratkaisu. Hui ku jänskää! Laitoin jo kuvaajallekin alkutiedustelua..

Muokattu: , käyttäjä: Tiutu
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.