juuulia

Vatsalla jännittäjä...!!!

14 viestiä aiheessa

Mä oon ihan kauhea vatsalla jännittäjä, ei tarvitse kun pieni jännä juttu olla niin vatsa on ihan sekaisin, alkaa kiertämään kunnolla ja joutuu ravaamaan vessassa. Onko täällä muita saman ongelman kanssa painivia? Miten meinaatte ennakoida sen? Auttaisivatko maitohappobakteerit jos aloittaisi tarpeeksi aikasin? Vai mitä suosittelette? Tää asia todella vaivaa mua, en tiedä miten pystyn edes seisomaan alttarilla pääsemättä vessaan. :D   ja kiva ravata ison puvun ja kaason kanssa vessassa....... :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä toinen!Enpä oo tähän mitään ratkaisua tähän ikään mennessä keksinyt joten mun varautuminen rajoittuu siihen että saatavilla on pehmeää vessapaperia :D Pakko vaan toivoa et vatsa rauhoittuu ennen kirkkoon menoa.Mulla onneksi pieni helma puvussa joten luulen että vessareissut selviän yksin mutta olis kai silloin muutakin tekemistä kuin vessassa istuminen!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattaisiko kokeilla etukäteen, auttaisiko ne maitohappobakteerit? Kait jotain jänniä tilanteita on vielä ennen häitä? Itse en oireile näin, mutta jotenkin kuvittelisin, että ei jännitys bakteeritasapainoa heittele (kuten antibiootit tai vieras bakteerikanta esim. ulkomailla ruuassa), joten tuskin auttavat.

 

Siksi suosittelisin kääntymään apteekin lääkkeiden puoleen, jotka on tarkoitettu nimenomaan ripulin tai ilmavaivojen hoitoon. Lääkäriltä varmaan saa myös jotain vähän "ydympiä" lääkkeitä, yksittäistä kertaa varten siis. Kannattaa tietysti tarkistaa myös, ettei johdu laktoosi-intoleranssista tai keliakista tms.

 

Itsehoitona sitten tietyt ruuat.. banaani, ruisleipä ja mustikka ainakin. Ko. oireista kärsivälle koiralle syötän raejuustoa, piimää ja riisiä.

 

Stressin vähentämiseksi sitten kannattaa tietysti tehdä etukäteen mahdollinen, ettei jännitys lisäänny turhaan esim. puuttuvista/hukkuneista asioista, myöhässä olosta, ees taas ravaamisesta, liian tiukasta aikataulusta, hössöttävistä ihmisistä jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juuu, tuttua juttua. Maha menee heti sekaisin, kun jännitys alkaa. Aina ei tartte vessaan asti mennä, mutta silti maha kipeä ja möyryää rumaa.

 

Enpä ole tajunnut kokeilla maitohappopakteereja. Kiitti hei vinkistä :) Olis aika noloa esim kampaajalla vähän väliä rampata vessasa. Kaikenlisäksi meidän kirkossa ei ole edes vessaa (ainakaan sisätiloissa), toivottavasti siis siihen mennessä maha on joko tyhjentynyt tai sitten jännitys lakannut. No juu, suurin jännitys varmaan on just siellä kirkossa ennenku ovet aukeaa...

 

Taidan ottaa myös jonkun pienen jännitystä lievittävän drinkin ;) Haaveilen kampaajalla istumista skumppalasi kädessä  :-X Ah, miten rentouttavaa se voisi olla :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mie suosittelen syömään runsaasti banaania ja juustoa, lapsilla ainakin auttaa antibioottien aiheuttamaan ripuliin paljon paremmin ku maitohappobakteerit.. 

 

Itse taas jännitän päinvastoin, ummetuksella.. Pitäs vielä lääkäristä kysyä miten monta päivää aikasemmin kannattas vaivaa lääkitä ettei häitä tarviis vessassa juhlia, eikä maha pullottas ku raskaana ollessa.. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä oon kans vatsalla jännittäjä. Ja mä oon kyllä nappailu noita maitohappobakteereja aina tarpeeseen sillin tällöin. Voin kertoa, että niissä on suuria eroja eri merkeissä miten hyvin vaikuttavat. Ja kyllä ne aina rauhoittaa yleensä mahaa, mutta välttämättä aina ne eivät poista kokonaan oireita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hep! o/

Jos ihan sietämättömäksi menee, suosittelen sitä drinksua tai paria. Been there, done that  :girl_haha:  Ei se tarkoita sitä, että kännissä alttarilla vaan rentoudut ja pystyt nauttimaan tilaisuudesta ja olemaan siinä läsnä ja kuulemaan jopa mitä pappi/muu vihkijä puhuu, kun kaikki huomio ei mene jännittämiseen ja vessapakon pelkäämiseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä kans yks mahavammanen ilmottautuu! Mulla jännitys laukeaa usen ennen sitä jännittävää juttua. Esim työhaastattelu: ravaan kotona vessassa, mutta kun pääsen ovesta ulos kaikki on taas kunnossa. Itse lasken tämänkin siis sen varaan, että vatsa rauhoittuu kun pääsen kirkkoon ja kaikki on valmista. 

Vinkkinä voisin ehkä antaa sen, että opettelee tuntemaan sen vatsansa. Henkisesti helpottaa aika paljon, kun tietää missä vaiheessa sen vatsa tod.näk. rauhoittuu. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ tuo vois olla kuin suoraan mun näppäimistöltä! Ennen jännittävää tilannetta vatsaan sattuu ja ravaan vessassa, mutta kun tilanne alkaa, kaikki on taas normaalisti. Onneksi minulla tämä vaiva on melko lievä, joskin ärsyttävä, ja hallinnassa, joten en ota siitä turhaa stressiä edes hääpäivää ajatellen =)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

entäs joku imodium tms? en nyt kannusta lääkkeiden "väärinkäyttöönkään" mutta jos tuppaa vetämään mahan sekaisin jännityksestä niin eikö vois ennakoida ja nappasta moisen ennen juhlia? (ripulilääke siis jos ei nimi oo tuttu)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla sama ongelma ja häät alle 3 kk päästä :girl_impossible: . En itse naimisiinmenoa jännitä, vaan nimenomaan eniten sitä alttarilla oloa. Itsellä pahinta se, että tietää, ettei tarvittaessa pääsekään vessaan. Miten ootte vatsalla jännittäneet selvinneet tilanteesta ja päivästä? Vinkkejä otetaan vastaan! Itsekin olen jotain Imodiumin tyyppistä ajatellut ja miettinyt kysyväni myös lääkäristä vinkkejä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Näin jossain lehdessä mainoksen jännitystä lievittävästä lääkkeestä, nimeä en kyllä muista.. Ei siis ollut mikään diapam tmv. Onkohan joku muukin sen sattunut näkemään/kokeillut?

Itse ajattelen niin, että mielummin hoitaa sitä jännitystä kuin sen oiretta, noin ihan koko elämää ajatellen. Joten pikemminkin tällaiset psyykkeeseen vaikuttavat harjoitukset jännityksen hallintaan/vähentämiseen tuntuisi paremmalta vaihtoehdolta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä jännitän myös vatsalla, mutta yleensä maha on pahin aamulla, joten pitää esim. herätä tuntia aiemmin ku tarvitsee lähteä jonnekin mikä jännittää, niin voin rauhassa istua/ravata pöntöllä aamun ja tyhjällä vatsalla on sitten enää korkeintaan ilmavaivat ongelma.

 

Oma ratkaisuni on etukäteen suunnittelu, etukäteen valmistautuminen (esim. reissuun lähtiessä pakattu illalla eikä vasta aamulla) ja ajan varaaminen, jos tarviikin muuttaa vessaan aamuksi. Enempi mua pelottaa mun lievät paniikkikohtaustaipumukset, jotka puhkeaa kontrollin puutteesta :P Muutama vuosi tosin vielä aikaa yrittää tehdä päivästä mahdollisimman rento itselle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä suosittelisin käymään lääkärissä, ettei jännitys/fyysiset oireet haittaisi päivää.

Muutenkin jos vatsalla tms jännitystä on enemmän, voi se johtua esim paniikkihäiriöstä mikä on hoidettavissa kokonaan pois, tai ainakin hoidettavissa minimiin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään