studebaker

Mitä liimaa kutsuihin ym. askarteluihin?

58 viestiä aiheessa

Hääkortteihin asti en ole vielä ehtinyt, mutta muuten on tullut jonkin verran kortteja tehdyksi. Näppäriksi ovat osoittautuneet ns. teippiliima, eli siinä on taustapaperissa kiinni ohut liimakalvo, sekä liimarolleri, josta tulee pieniä liimapisaroita. Ainakin Pioneerin Dot Runner on saanut aikaan hyvin kestävän kiinnityksen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mie olen liimaillu valokuvia kaksipuoleisella teipillä ja ihan hyvin on tähän asti pysynyt. Vauvakirjaan oon laittanu kuvia eli ihan normipaperille.

Muutenkin kutsujen teossa oon käyttäny tuota kaksipuolista teippiä ja hyvin pysyy tapetit ja kartongit ja paperit paikallaan, vaikka tapetissa onkin rypyläkuviota. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jep, kaksipuoleinen teippi kunniaan :) Sillä teen kaikki hääaskartelu, samoin olen aina kaikki valokuvat kiinnittänyt kansioihin ja hyvin pysyy :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle askarteluliikkeen myyjä suositteli Tammer kotiliima -merkkistä tuubia (valmistaja Kiilto). On siis juoksevaa, kirkasta liimaa joka ei kuitenkaan kastele ja rypistä paperia kuin erikeeper ja on todella pitävää. Siis hintsusti laitettuna, kyllä silläkin läträämällä varmaan saa paperin kastumaan/ryppyyn. Minä sain tuubista lirutettua tarpeeksi ohutta nauhaa meidän kutsujen lisätaskun reunaan, tuli siistiä jälkeä. Tai no, kyllä mä muutaman löräyksen jälkeen jouduin kaventamaan liimasaumaa sellaisella mattoveitsen tapaisella askarteluveitsellä. :rolleyes: Mies vähän pyöritteli päätään siinä vaiheessa... ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sprayliima. Ei ryppää papereita ja todella hankala annostella liikaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mikähän olisi sellainen pitävä ja oikeasti näkymätön liima? Pitäisi saada mustaa kuitusilkkiä kiinnitettyä punaiseen kartonkiin. Askarteluliikkeestä ostin sellaista kaksipuolista liimateippiä, ja myyjä sanoi, että sillä saan tuon kuitusilkinkin hyvin kiinni, mutta kun yhteen kokeilin, niin se liimateippihän paistaa valkoisena sieltä läpi :( Vai teenkö jotain väärin, en ainakaan saanut kummempia ohjeita sen käyttöön?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Tuo mun linkittämäni tuote on kirkas liima ja pitää kyllä sekä paksut kartongit että valokuvatkin paikallaan. Tekee siistiä jälkeä; on vähän kuin kaksipuolista teippiä mutta ohuempaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vinkki: Kannattaa käyttää kaksipuoleistateippiä ainakin kaksipuolisen helmiäispaperin liimaamiseen. Melkein kaikkea muuta onkin kokeiltu ja ei pysynyt. Sitten löydettiin tuo kaksipuoleinenteippi. Se helmiäiskartonki kun ei tuppaa menemään tuosta meidän printteristä läpi niin oli pakko ostaa sita ohuempaa kaksipuoleista. En sitten tiedä saako helmiäispaperia oikeasti liimattua millään...

Vinkki2: Jos käytätte kuultopaperia niin käyttäköö sen liimaamiseen jotain muuta kuin normaaleja liimoja. Liima näkyy rumasti kuultopaperin läpi. Tätä ongelmaa ei tule kaksipuolesellateipillä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos Tammikuu09, täytyypä huomenna käydä tuommoista sitten hakemassa niin pääsee jatkamaan askartelua :) Noita taitaa olla ihan Suomalaisessa kirjakaupassa? Ainakin muistelisin jotain tuollaisia siellä joskus nähneeni..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Mä ostin omani Sinellistä muiden askartelutavaroiden ohessa, joten en osaa varmuudella sanoa - mutta käsittääkseni kyse on suht' normaalista konttoritarvikkeesta, jota siis pitäisi löytyä vähänkään paremmin varustelluista kirjakaupoista ja paperitavaraliikkeistä :)

Muokattu: , käyttäjä: tammikuu09

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Haussa olisi liima jolla saisi liimattua piirtoheitinkalvosta tehtävät karkkirasiat. Erikeper ainakin toimi huonosti. Olisiko jollakin hyviä ideoita, ettei kaapit täyty erilaisista liimapurkeista...??

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Tuohon suosittelisin kaksipuolista teippiä. Materiaali on niin liukasta, että liimoista siihen tepsii lähinnä pikaliima, joka taas on hankalaa käsitellä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Iso kiitos vinkistä :) Täytyykin mennä heti tänään ostamaan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täälläkin on pakko hehkuttaa kaksipuoleista teippiä. Tuubiliimalla Sizoflor-kangas (siis jäykkää kuitukankaaan tapaista tavaraa) jäi röpsöttämään reunoista rumasti, jos liimaa ei ollut tarpeeksi/saman tien oikealla kohdalla. Lisäksi käyttämässäni teippikalvossa on toisella puolella ruudukko, jonka mukaan saa leikattua suoraan yhden ja kahden sentin suikaleita. Mahtavaa tavaraa :tender:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mikähän olisi sellainen pitävä ja oikeasti näkymätön liima? Pitäisi saada mustaa kuitusilkkiä kiinnitettyä punaiseen kartonkiin. Askarteluliikkeestä ostin sellaista kaksipuolista liimateippiä, ja myyjä sanoi, että sillä saan tuon kuitusilkinkin hyvin kiinni, mutta kun yhteen kokeilin, niin se liimateippihän paistaa valkoisena sieltä läpi :( Vai teenkö jotain väärin, en ainakaan saanut kummempia ohjeita sen käyttöön?
^Tuo mun linkittämäni tuote on kirkas liima ja pitää kyllä sekä paksut kartongit että valokuvatkin paikallaan. Tekee siistiä jälkeä; on vähän kuin kaksipuolista teippiä mutta ohuempaa.

Onko joku kokeillut tuolla liimalla kuitusilkin liimaamista? Eli onko riittävän ohut, vai näkyykö silkin alta? Pitäisi valkokultaiselle helmiäskorttipohjalle liimata kullanväristä kuitusilkkiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onkohan tuo kuitusilkki nyt samaa kuin minun käyttämä sizoflor? Ainakin googlen mukaan näyttää pahasti samalta. Mutta luulen että passaa oikein hyvin, vaikka meidän kutsuihin jäi muutama kupru sinne tänne, ei sitä huomaa jos ei sormella kokeile päältä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mikähän olisi sellainen pitävä ja oikeasti näkymätön liima? Pitäisi saada mustaa kuitusilkkiä kiinnitettyä punaiseen kartonkiin. Askarteluliikkeestä ostin sellaista kaksipuolista liimateippiä, ja myyjä sanoi, että sillä saan tuon kuitusilkinkin hyvin kiinni, mutta kun yhteen kokeilin, niin se liimateippihän paistaa valkoisena sieltä läpi :( Vai teenkö jotain väärin, en ainakaan saanut kummempia ohjeita sen käyttöön?
^Tuo mun linkittämäni tuote on kirkas liima ja pitää kyllä sekä paksut kartongit että valokuvatkin paikallaan. Tekee siistiä jälkeä; on vähän kuin kaksipuolista teippiä mutta ohuempaa.

Onko joku kokeillut tuolla liimalla kuitusilkin liimaamista? Eli onko riittävän ohut, vai näkyykö silkin alta? Pitäisi valkokultaiselle helmiäskorttipohjalle liimata kullanväristä kuitusilkkiä.

Sinellin suosituksesta kokeilin kapeaa kaksipuolista teippiä ja toimii tosi hyvin. Ei näy alta, pitää hyvin ja siisti jälki.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä liputan kaksipuoleisen teipin puolesta! Kartonki ei kupruile ärsyttävästi askarrellessa ja kortit eivät pääse tahriintumaan, ainakaan liiman takia :lol: Kaksipuoleinen teippi myös irtoaa helposti ja repimättä, jos sitä laittaa väärään kohtaan. Kiitos tämän ketjun löysin kyseisen ihmetuotteen, käytän sitä varmasti kaikessa askartelussa tulevaisuudessakin!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä on kans yksi kaksipuolisen teipin puolesta puhuja. Mä käytän sitä nykyään melkein kaikissa askarteluissa, on niin kätevä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko tuo kaksipuoleinen teippi aina valkoista? Meillä olisi tarkoitus kiinnittää vihreää organzanauhaa punaiselle pohjalle, ja pelkään, että jos teippi on valkoista, se näkyy kyllä läpi ja näyttää tökeröltä. (Myyjä väitti kyllä liikkeessä, että tuo olisi paras vaihtoehto, mutta jos on valkoista, niin en kyllä usko, että sopii meidän kutsuun, etenkin kun ei ole samanpaksuista kuin organzanauha.) Olisikohan tuo mainittu Pritt parempi vaihtoehto? Kokemuksia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla on ohutta kakspuoleista (3mm) teippiä/liimanauhaa, joka on ostettu sinooperista. Samaa oon nähny muuallaki, esim sinellissä nimellä 2-puolinen teippi 13m. Siinä on ainaki vaan se suojapaperi teipin päällä valkosta, mutta ite teippi on kirkasta. Kannattaa tarkastaa myyjältä tuo väri jos ei pakkauksessa lue, ilmeisesti jotku on valkosta!

Minä oon käyttäny tätä teippiä/liimanauhaa siihen, että oon liimannu tummanruskeeta kuitusilkkiä luonnonvalkoselle kartongille. Ei näy alta muuten ku siten erottaa jos kattoo oikeessa kulmassa kirkkaassa valossa, niin teipin kohta näkyy kiiltävämpänä ku muu kartonki kuitusilkin alla. Tosi kätevää on ollu eikä turhaan tarvi sotkea liiman tms. kans.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään