MiaMaria

Ohjeita USA:n viisumeiden hakuun vol. 2

664 viestiä aiheessa

Heippa!

 

Tervetuloa kirjoittelemaan tosiaan American Housewives' Clubiin:

http://www.naimisiin.info/yhteiso/topic/118885-american-housewives-club-vol-2/

 

Toivottavasti linkki toimii tällä kertaa ja pääsette mukaan :)

 

Mulla oli tuo sama passiongelma aikoinaan, enkä koskaan saanut siihen selvyyttä niin nyt sitten hankin vaan passin uudella nimellä suurlähetystön kautta. Aika paljon kalliimpihan se on kuin Suomessa passin uusiminen - varsinkin, jos joutuu matkustamaan sitä varten vielä paikan päälle. Paikalle pitää tosiaan mennä henkilökohtaisesti sillä ottavat sormenjäljet. Mutta tulee se lentolipun uusiminen jne. myös kalliiksi, ja kun kerran itse olen täällä valmiiksi (olen lähetystöllä töissä) niin mulle tää oli paljon simppelimpää hoitaa se vaan työpäivän aikana :) Mutta toi kiertävä passiauto olis varmaan hyvä vaihtoehto jos se osuu lähelle!

 

Tuosta apostillesta, tosiaan sen saa muistaakseni tilattua sieltä osavaltion pääkaupungista. Nettisivuilla pitäisi olla ihan hyvät ohjeet, googlaa vaan osavaltion nimi ja where to get apostille tms. Minä muistaakseni kirjoitin sinne vaan jonkun lyhyen kirjeen ja laitoin rahat (käteinen) samaan kuoreen + itselleni osoitetun palautuskuoren. Taisin muutaman viikon kuluttua saada kyseisen paperin. Passiin voi tulla ainoastaan se nimi, joka on rekisteröitynä Suomessa väestörekisterissä, sen takia pitää ensin laittaa tuo apostillellinen vihkitodistus ja saada uusi nimi väestörekisteriin ennen kuin saa sen passiin. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Just Even ohjeen mukaan minäkin toimin. Avioliittotodistus (se virallinen) ja palautuskuori osoitteineen + maksumääräys (tai käteinen) Arizonassa piti olla sekki tai maksumääräys. Soittivat vielä minulle ja varmistivat ja apostille tuli muistaakseni viikossa. Sitten se vain netistä tulostettavana lomakkeen kanssa postilla Suomeen omaan maistraattiin. Mulla taisi virallisesti sukunimi vaihtua kahdessa viikossa. Lähettivät vielä kirjeenkin tänne, jossa näkyi uudet tiedot.

Tuon linkin toimimattomuus voi selittyä sillä ettette ole pyytäneet itsellenne rouva-titteliä. Muistaakseni tuonne alueelle pääsee vasta sen jälkeen. Mulla ainakin toimi niin.

Rattoisaa Jussia kaikille :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heipä hei!

 

Olen lueskellut näitä juttuja silloin tällöin jo parin vuoden ajan, ja nyt ajattelin ensimmäistä kertaa kirjoittaa tänne, koska tunnen olevani vertaistuen tarpeessa. :D

Minulla ja sulhasellani ovat K-1 hakemusasiat nyt siinä vaiheessa, että viisumi on plakkarissa, ja tarkoitus olisi syys-lokakuussa lentää rapakon taa, mennä naimisiin

ja jäädä sinne. Meillä kaikki paperisota on tähän asti mennyt hyvin, mutta näitä juttuja lukiessa on stressitaso vain noussut, kun miettii mitä kaikkea siellä rapakon

takana vielä on edessä. Tuntuu, että minulla olisi miljoona kysymystä, joihin varmaan osaan on täällä aikaisemmin jo vastatukin, joten pahoittelut jo etukäteen siitä.

 

Minua kiinnostaisi siis tietää, että missä järjestyksessä mitäkin asiaa kannattaa alkaa hoitaa päästyäni syksyllä Jenkkeihin. Ilmeisesti siis social security numberin saa

haettua pari viikkoa maahantulon jälkeen, ja se kannattaisi hoitaa ennen naimisiinmenoa? Eli tämä olisi ensimmäisenä listalla. Mistä se haetaan? Ja saako maahantullessa

rajaviranomaisilta jotain ohjeita tai papereita näihin asioihin liittyen? Kannattaako se SSN jo olla olemassa itsellä, ennen kuin menee naimisiin?

 

Sitten kun olemme naimisissa, minun on tarkoitus ottaa sulhaseni sukunimi. Mitä kautta tämä hoidetaan, ja kannattaako Suomen passin ja ajokortin uusimista uudelle nimelle

stressata vasta sitten kun seuraavan kerran palaa Suomeen? On ilmeisesti siis halvempaa ja vaivattomampaa tällä puolella rapakkoa. Missä vaiheessa minun on mahdollista 

saada ihan amerikkalainen henkilöllisyystodistus uudella sukunimellä (passi, tms.), vai käytänkö yhä näitä suomalaisia vastineita vanhalla sukunimellä? Suomen passini tosin

vanhenee vuoden päästä muutenkin.

 

Naimisiinmenon jälkeen on sitten haettava tätä adjustment of statusia. Haetaanko samalla työ/matkustuslupaa? Kuinka pian työluvan yleensä saa? 

 

Ja tosiaan, oletteko te muut käännättäneet mitään tärkeitä papereita, mitä olette vieneet mukananne Yhdysvaltoihin (koulu/työtodistuksia, jne.)? Omat paperini lääkärintarkastuksesta

saatua rokotustodistusta lukuunottamatta ovat kaikki suomeksi.

 

Tässä nämä tärkeimmät taisivat sitten ollakin, ja aikamoisen tekstiseinän näköjään sain aikaiseksi. :D Kiitos jo etukäteen kaikista neuvoista!

 

PS. Onkohan kukaan muu tällä sivulla Ohiossa tai muuttamassa Ohioon? Oma määränpääni on siellä, Daytonin lähellä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa ja onneksi olkoon Partamuumi!

 

SSN kannattaa hakea juuri niin kuin sanoit, eli pari viikkoa sen jalkeen kun on tullut maahan. Nain tein itse ja kaikki meni hyvin. Siina kai voi olla jotain ongelmia jos sita hakee vasta kun on mennyt naimisiin, vai oliko se niin etta sita tarvitsee marriage licencea varten..? En muista enaa tarkalleen. 

 

SSN saat muutettua uudelle sukunimelle naimisiinmenon jalkeen ihan vaan kun menet SSA toimistolle ja naytat marriage certificate. Tarkat ohjeet ja mita papereita pitaa tuoda loytyy SSA nettisivuilta. Arsyttavaa joutua ramppaamaan siella kun se on helposti aikaavievaa mutta minkas voit. Suomeen sukunimi muutetaan tuossa edella keskustellulla tavalla. Mulla on kasitys, etta kun asuu vakituisesti poissa Suomesta ei saa muutettua nimea ajokorttiin? Ainakin mulla Suomen ajokortti on vanhalla nimella... Ohion ajokortin saanti riippuu osavaltion saannoista, kannattaa siis googlata Ohio DMV tai soittaa sinne. Se on toinen arsyttava virasto jossa tuhlaantuu helposti paljon aikaa... Ma sain 6kk ajokortin taalla ennen kuin mulla oli GC, ja sitten kun sain GC piti kayda uudestaan DMV:lla  jotta sain ajokortin jonka voimassaoloaika oli pitempi. Hae samalla kun haet AOS sita EAD joka on tyo- ja matkustuslupa, sen hakeminen samassa paperikasassa kuin AOS on ilmaista. Sen pitais tulla parin kuukauden sisalla ja on vuoden voimassa. 

 

Ohjeita kannattaa etsia ja neuvoa kysya Visajourney-foorumilla: www.visajourney.com . Facebookissa on ryhma USAn suomalaiset, sielta voi taas kysella josko sun tulevalla asuinsuunnalla asuis ketaan suomalaisia :)

 

Tsemppia kauheesti! Hyvin se menee vaikka kauheelta hommalta kuulostaakin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä menin naimisiin heti tultuani. Mies löi päättänyt yllättää ja heti seuraavana aamuna löysin itseni hankkimasta avioliittolupaa. Pari viikkoa maahantulon jälkeen hain sitten SSN:n ja mulla oli mukanani Suomen passi ja avioliittotodistus.

Työlupaan menee nykyisellään useampi kuukausi ja GC:n saamiseen vielä kauemmin.

Työtodistuksia olen käännättänyt, mutten muita.

Tsemppiä Partamuumille

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

PARTAMUUMI!! Muutat mun viereen asumaan:-) Ohio/Franklin. Muutan elokuun lopussa. Laitan mun mailin sulle priva viestillä. Ihanaa että joku suomalainen on naapurina :-)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos *Eve* ja emms neuvoista! :) Mukava tietää, että on tämä sivu, josta saa vertaistukea sitä tarvitessa.

Kirjoittelen varmaan taas uudestaan, jos paniikki iskee. 

Mukava Julles kuulla, että lähialueille muuttaa muitakin suomalaisia! :D

 

Hirmuisen hyvää viikonalkua teille kaikille!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Partamuumi: tervetuloa mukaan ja lisään tähän västauksia noihin sun kysymyksiin omiin kokemuksiin perustuen. Tuntuu nääs, että näissä tän maan toimistoissa asioinnin sujuvuus riippuu täysin työntekijän motivaatiosta ja naamakertoimesta sekä tähtien asennosta :D

Mun kokemus SSN hakemisesta on varsin hyvä. Tosin mua palveli molemmilla kerroilla paikan supervisor, joten kaipa se voi olla siitäkin kiinni. Mä olen ymmärtänyt, että nyt kun tuo I94 on siirtynyt paperiversiosta sähköiseen, niin periaatteessa SSN voisi käydä hakemassa vaikka heti seuraavana päivänä maahantulosta. Ennen siis piti odottaa, että ne sai rajalta ne paperit siirrettyä systeemiin, nykyään pitäisi nähdä heti. Hakuun on kaksi tapaa, eli haet ennen naimisiin menoa tai sitten kun olette jo naimisissa. Ainakin visajourney sivustolla suositellaan kovasti numeron hakemista ennen naimisiinmenoa. Itse tein näin. Eli täytin paperit ja menin passin ja papereiden kanssa SSA toimistoon (google auttaa löytämään oman paikallisen toimistosi). Sain numeron noin viikossa muistaakseni. Sen jälkeen käytiin court housessa hakemassa naimalupa (haha), johon tarvittiin vain passi, eli sitä varten ei SSN tarvitse. Naimisiin,enon jälkeen kävin muuttamassa nimeni korttiin. Olen ymmärtänyt, että joskus ne ei anna tehdä nimenmuutosta, koska I94 lapussa ei ole tarpeeksi aikaa jäljellä, jonka jälkeen sitten pitää tarvittaessa odottaa jotakin muuta immigration dokumenttia, yleensä sitä EAD korttia, joka tulee parissa kuukaudessa siitä kun paperit on laitettu USCIS:lle.

AOS:ia voi hakea heti, kun olette avioituneet ja olette saaneet tarvittavat paperit kasaan. AOS paketin mukana tosiaan kannattaa laittaa työlupahakemus (ead) ja matkustuslupahakemus (ap) samalla, koska niiden hakeminen on ilmaista aosin kanssa. Ja ead/ap yhdistelmäkortti tulee tosiaan aika paljon aikaisemmin, kuin green card, joten se on kiva olla ihan jo sen takia, että pääsee esim. tarvittaessa jollain virallisella dokumentilla todistamaan immigration status (esim ajokorttia hakiessa), samalla pääsee vähän aikaisemmin työelämään, jos halua tai tarvetta on.

Ajokorttia varten ainakin täällä Pohjois-Dakotassa tarvitsi EAD kortin näyttämään immigration statusin, sekä minun suomalaisen ajokortin. Tai siis ei tarvitse sitä suomalaista ajokorttia, jos sitä ei ole, mutta sitten saa vain learner's permitin, jonka kanssa saa ajaa, mutta autossa pitää silloin olla aina joku toinen tyyppi kyydissä. Helpompi siis sen suomikortin kanssa anoa sitten ihan oikeeta ajokorttia, jonka kanssa saa ajella itsekseen. Ja tosiaan, ne takavarikoi mun suomikortin enkä sitä täältä takaisin saa niin kauan kun mulla on paikallinen ajokortti, joten ajokorttiin nimenvaihdos olisi ollut täysin turhaa joka tapauksessa. En kai sitä suomalaista korttia mihinkään tarvitsekaan, kun asun täällä pysyvästi myös maistraatin tietojen mukaan, joten jos suomessa tulee matkalla tarvis ajaa, niin jenkkikortilla saan ajaa sielläkin.

Jenkkipassiahan et saa enenn kuin sinusta tulee (jos tulee) kansalainen jossain vaiheessa. Sääntö on se, että voit hakea kansalaisuutta kolmen vuoden permanent residencyn jälkeen, jos olet edelleen naimisissa amerikkalaisesi kanssa ja asunut suurimman osan tuosta kolmesta vuodesta vakituisesti täällä. Ilman avioliittoehtoa kansalaisuutta voi hakea viiden vuoden vakituisen asumisen jälkeen. Eli suomen passi sinun täytyy uusia, jos meinaat matkustaa.

Nimenmuutoksesta tuossa on jo hyvin puhuttu, eli avioliitto täytyy rekisteröidä Suomeen, samalla vaihdat suomen maistraattiin oman sukunimesi. Tähän tarvitaan certified marriage certificate, jonka saa court housesta. Siihen pitää hankkia Suomea varten vielä apostille. Sen jälkeen vasta voit miettiä tuota sukunimen muutosta passiin.

Jos sinun tarvitsee matkustaa passilla, jossa on vielä sinun tyttönimesi, niin lentoliput pitää sitten hankkia sillä nimellä mikä näkyy passissa ja mukana kannattaa ehdottomasti pitää marriage certificatea, joka todistaa nimenmuutoksesta.

Öö, olikohan mulla vielä muuta :D mulla kun ei näköjään ole muuta tekemistä kuin kirjoittaa tyhjentäviä vastauksia nettipalstoille, haha... Niinjoo... Jos esim. siippa haluaa lisätä sinut pankkitililleenkäyttäjäksi, niin siihen tarvitsee minun kokemuksen mukaan SSN, mutta suomen passi pitäisi riittää aivan hyvin henkkareiksi (ja marriage certificate, jos haluat uudella nimelläsi tulla lisätyksi). Riippuu täysin mikä teidän tilanne tietysti on. Ja esimerkiksi health insuranceen meillä piti naimisiinmenon jälkeen vain täyttää lappu ja lähettää marriage certificate. Tähänkin tarvitai SSN.

Maahantullessa ei tosiaankaan saa mitään ohjeita. Ne vaan muistuttaa, että sulla on 90 päivää aikaa avioitua ja that's it.

Eli pähkinänkuoressa minun mielestäni järjestys on tämä:

SSN

Marriage license

Avioituminen

Nimenvaihto SSA:han ja avioliiton rekisteröiminen Suomeen

AOS (+EAD ja AP) haku

Ajokortin tai state id haku (tarvitset mitä todennäköisemmin EAD:n)

Passin uusinta uudelle nimelle, kunhan on ajankohtaista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Partamuumi: tervetuloa mukaan ja lisään tähän västauksia noihin sun kysymyksiin omiin kokemuksiin perustuen. Tuntuu nääs, että näissä tän maan toimistoissa asioinnin sujuvuus riippuu täysin työntekijän motivaatiosta ja naamakertoimesta sekä tähtien asennosta :D

Mun kokemus SSN hakemisesta on varsin hyvä. Tosin mua palveli molemmilla kerroilla paikan supervisor, joten kaipa se voi olla siitäkin kiinni. Mä olen ymmärtänyt, että nyt kun tuo I94 on siirtynyt paperiversiosta sähköiseen, niin periaatteessa SSN voisi käydä hakemassa vaikka heti seuraavana päivänä maahantulosta. Ennen siis piti odottaa, että ne sai rajalta ne paperit siirrettyä systeemiin, nykyään pitäisi nähdä heti. Hakuun on kaksi tapaa, eli haet ennen naimisiin menoa tai sitten kun olette jo naimisissa. Ainakin visajourney sivustolla suositellaan kovasti numeron hakemista ennen naimisiinmenoa. Itse tein näin. Eli täytin paperit ja menin passin ja papereiden kanssa SSA toimistoon (google auttaa löytämään oman paikallisen toimistosi). Sain numeron noin viikossa muistaakseni. Sen jälkeen käytiin court housessa hakemassa naimalupa (haha), johon tarvittiin vain passi, eli sitä varten ei SSN tarvitse. Naimisiin,enon jälkeen kävin muuttamassa nimeni korttiin. Olen ymmärtänyt, että joskus ne ei anna tehdä nimenmuutosta, koska I94 lapussa ei ole tarpeeksi aikaa jäljellä, jonka jälkeen sitten pitää tarvittaessa odottaa jotakin muuta immigration dokumenttia, yleensä sitä EAD korttia, joka tulee parissa kuukaudessa siitä kun paperit on laitettu USCIS:lle.

AOS:ia voi hakea heti, kun olette avioituneet ja olette saaneet tarvittavat paperit kasaan. AOS paketin mukana tosiaan kannattaa laittaa työlupahakemus (ead) ja matkustuslupahakemus (ap) samalla, koska niiden hakeminen on ilmaista aosin kanssa. Ja ead/ap yhdistelmäkortti tulee tosiaan aika paljon aikaisemmin, kuin green card, joten se on kiva olla ihan jo sen takia, että pääsee esim. tarvittaessa jollain virallisella dokumentilla todistamaan immigration status (esim ajokorttia hakiessa), samalla pääsee vähän aikaisemmin työelämään, jos halua tai tarvetta on.

Ajokorttia varten ainakin täällä Pohjois-Dakotassa tarvitsi EAD kortin näyttämään immigration statusin, sekä minun suomalaisen ajokortin. Tai siis ei tarvitse sitä suomalaista ajokorttia, jos sitä ei ole, mutta sitten saa vain learner's permitin, jonka kanssa saa ajaa, mutta autossa pitää silloin olla aina joku toinen tyyppi kyydissä. Helpompi siis sen suomikortin kanssa anoa sitten ihan oikeeta ajokorttia, jonka kanssa saa ajella itsekseen. Ja tosiaan, ne takavarikoi mun suomikortin enkä sitä täältä takaisin saa niin kauan kun mulla on paikallinen ajokortti, joten ajokorttiin nimenvaihdos olisi ollut täysin turhaa joka tapauksessa. En kai sitä suomalaista korttia mihinkään tarvitsekaan, kun asun täällä pysyvästi myös maistraatin tietojen mukaan, joten jos suomessa tulee matkalla tarvis ajaa, niin jenkkikortilla saan ajaa sielläkin.

Jenkkipassiahan et saa enenn kuin sinusta tulee (jos tulee) kansalainen jossain vaiheessa. Sääntö on se, että voit hakea kansalaisuutta kolmen vuoden permanent residencyn jälkeen, jos olet edelleen naimisissa amerikkalaisesi kanssa ja asunut suurimman osan tuosta kolmesta vuodesta vakituisesti täällä. Ilman avioliittoehtoa kansalaisuutta voi hakea viiden vuoden vakituisen asumisen jälkeen. Eli suomen passi sinun täytyy uusia, jos meinaat matkustaa.

Nimenmuutoksesta tuossa on jo hyvin puhuttu, eli avioliitto täytyy rekisteröidä Suomeen, samalla vaihdat suomen maistraattiin oman sukunimesi. Tähän tarvitaan certified marriage certificate, jonka saa court housesta. Siihen pitää hankkia Suomea varten vielä apostille. Sen jälkeen vasta voit miettiä tuota sukunimen muutosta passiin.

Jos sinun tarvitsee matkustaa passilla, jossa on vielä sinun tyttönimesi, niin lentoliput pitää sitten hankkia sillä nimellä mikä näkyy passissa ja mukana kannattaa ehdottomasti pitää marriage certificatea, joka todistaa nimenmuutoksesta.

Öö, olikohan mulla vielä muuta :D mulla kun ei näköjään ole muuta tekemistä kuin kirjoittaa tyhjentäviä vastauksia nettipalstoille, haha... Niinjoo... Jos esim. siippa haluaa lisätä sinut pankkitililleenkäyttäjäksi, niin siihen tarvitsee minun kokemuksen mukaan SSN, mutta suomen passi pitäisi riittää aivan hyvin henkkareiksi (ja marriage certificate, jos haluat uudella nimelläsi tulla lisätyksi). Riippuu täysin mikä teidän tilanne tietysti on. Ja esimerkiksi health insuranceen meillä piti naimisiinmenon jälkeen vain täyttää lappu ja lähettää marriage certificate. Tähänkin tarvitai SSN.

Maahantullessa ei tosiaankaan saa mitään ohjeita. Ne vaan muistuttaa, että sulla on 90 päivää aikaa avioitua ja that's it.

Eli pähkinänkuoressa minun mielestäni järjestys on tämä:

SSN

Marriage license

Avioituminen

Nimenvaihto SSA:han ja avioliiton rekisteröiminen Suomeen

AOS (+EAD ja AP) haku

Ajokortin tai state id haku (tarvitset mitä todennäköisemmin EAD:n)

Passin uusinta uudelle nimelle, kunhan on ajankohtaista.

Tuhannesti kiitoksia BanAnna. :D Ihanan tyhjentävä vastaus, stressi helpotti heti!  

Ihan hullua kyllä, että ottavat suomalaisen ajokortin takavarikkoon. :'D Mutta eipä sillä kai väliä ole, kun vakituisesti on rapakon taaksen kuitenkin jäämässä.

 

Tuosta passin uusimisesta vielä, voiko sen uusia uudelle nimelle (ennen kuin menee vuoden päästä vanhaksi) myös Jenkeistä käsin? Jos sattuisit tietämään. :)

Muistelisin lukeneeni jotain passin uusimisesta suurlähetystöjen kautta, jommalla kummalla rannikolla. Aikamoista matkustustahan se kyllä tietäisi, Ohiosta käsin,

mutta olisi kuitenkin lähempänä kuin Suomi. :D

 

Kiitos taas hirveästi kaikista hyödyllisistä vinkeistä! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miten tuon 'tittelin'saa vaihdettua rouvaksi? :) en ole täällä pörränyt niin että tietäisin .. miehen vanhemmat tulee kolmen viikon kuluttua tänne niin voi keskustella sponsori asioista ja yleensä muustakin asiaan liittyvästä. Sain hommattua ekan luottokortin jotta asiat sujuisi joutuisammin.. oon vältelly hommaamista mutta nyt on pakko ;) aurinkoista alkukesää !!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Partamuumi: tossa on ihan muutama viesti ylempänä tosta passihommasta asiaa.. Mutta siis uusittua saa Suomessa käydessään (on halvempaa, mutta ongelmaksi voi tulla lentoliput, kun ne on eri nimllä, eli niiden kanssa joutuu sumplimaan). USA:sta käsin uusiminen tapahtuu suomen suurlähetystösaä (New York, Los Angeles tai Washington D.C. Maksaa melko paljon enemmän ja paikan päälle tosiaan pitää mennä henkilökohtaisesti.) ja sitten on vielä se kiertävä passiauto, josta mulla ei sen kummosempaa tietoa ole, muuta kun että tiedän sen olemassaolosta. Sehän se kai olisi se paras vaihtoehto, jos sattuisi tulemaan omaan osavaltioon, tai vaikka edes naapuriin. Suurlähetystön sivuilla varmasti tästä lisätietoa.

Passin voi uusia milloin vain huvittaa.. Kai. Sitä tässä rupesin miettimään, että mihin se uusinta kannattaa ajoittaa... Ennen green card haastattelua (haastiksessa voi saada passiin sen permanent residency stampin, jolla voi matkustaa sillä aikaa kun green card on tuotannossa tai postissa) vai jossain muussa vaiheessa.... Vai jo ennen aosia (muistaakseni ne kysyy passin numeroa papereissa, en ole varma) vai vasta sitten kun green card on jo näppysissä... Tosin sehän kannattaa uusia silloin, kun siinä on vielä voimassaoloa jäljellä, on helpompaa. Ja jos sulla on enää vuosi jäljellä, niin voi olla, että joudut uusimaan sen joka tapauksessa ennen kuin saat green cardin, koska sen saamisessa voi kestää periaatteessa mitä tahansa kuudesta kuukaudesta yli vuoteen. Periaatteessahan passia ei kai oikeastaan tarvitse, varsinkaan enää siinä vaiheessa kun on paikallinen id ja ead lompakossa, muuta kuin kansainväliseen matkustamiseen. Mutta nää on näitä asioita, missä on huono antaa neuvoja kun se riippuu niin tilanteesta ja siitä, minkä kukakin kokee järkeväksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miten teil on sujunu asiat Suomen byrokratian kanssa eli kelat, verotoimisto yms? Miten ootte esim hoitaneet pankkiasiat? Pitäneet suomalaisen tilin yms. Käytännön juttuja? :)

Partamuumille myös onnittelut! :) meinas unohtua

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miten tuon 'tittelin'saa vaihdettua rouvaksi? :) en ole täällä pörränyt niin että tietäisin .. miehen vanhemmat tulee kolmen viikon kuluttua tänne niin voi keskustella sponsori asioista ja yleensä muustakin asiaan liittyvästä. Sain hommattua ekan luottokortin jotta asiat sujuisi joutuisammin.. oon vältelly hommaamista mutta nyt on pakko ;) aurinkoista alkukesää !!

 

Tittelipyynnoille on oma ketju taalla  :)

 

Me ollaan pidetty Suomessa tilit auki, koska aiotaan joskus viela palata. Maistraattiin piti tehda osoitteenmuutos ja Kela sai tietaa sita kautta, koska lahestyi miesta kirjeitse, ettei mitaan sosiaaliturvaa enaa tipu :D

Muokattu: , käyttäjä: Ellinora

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla oli myös tarkoituksena pitää tili Suomessa, mutta kun OP rahasti 2.95 kuussa, niin päätin lopettaa sen. Onneksi mulla on niin ihana sisko, että saan hoidettua hommat hänen kauttaan. Verottaja kyllä löysi minut täältäkin ja rankaisi melkein 100 euron mätkyillä.

Kelasta tuli vain ilmoitus, että etuudet on lopetettu ulkomaille muuton takia. Onneksi sentään eläkettä saa anoa kun sen aika koittaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattaa ilmoittaa aluksi Kelaan että ulkomaille muutto on väliaikainen. Kela-etuudet saa siten pitää vuoden verran - jos vaikka menee Suomeen lomalle niin voi käyttää Suomen lääkäripalveluita ja tietty jos sattuu joku haaveri niin se kattaa. Vuoden päästä Kela sitten heittää ulos sosiaaliturvasta jos asuu vielä ulkomailla.

 

Kuten Ellinora sanoi niin maistraattiin osoitteenmuutos, sieltä sitten se menee eteenpäin ja saat verotoimiston postin tänne. Muistaakseni olet Suomeen velvollinen ilmoittamaan tulosi ja verosi kolme ensimmäistä verotusvuotta, sen jälkeen katsovat ettei enää tarvitse. Tämä siis ymmärtääkseni jos ei ole taloudellisia siteitä Suomeen.

 

Mä vaihdoin Suomi-tilin S-pankkiin Sampopankista. Sampo alkoi keräämään melkein 5€/kk tilinhoitomaksuja, ja S-pankin tili on ilmainen jos on S-etukortti. Mulla oli äidin rinnakkaiskortti mikä riitti  :D. Tuossa ei tosiaan ole mitään kk-maksuja; nettipankki ja pankkikortti kuuluu mukaan. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on asuntolaina op-pankissa ja sitä pitää lyhentää vielä sen 10v ellei voita lotossa! :D hankalaa sitä on myydä kun se on 1/3 ja siitä menee myös sitten se kuuluisa kiinteistövero (kotitila maalla). Onko kokemuksia miten nämä haamut lankeaa yöunien päälle? jotenkin se raha pitää saada a:sta b:hen ja sitten on se verottaja.... :( Omistan myös s-pankin tilin ja taidan siirtyä sinne kohta 100% .Mä kanssa tutkin tuota verovelvollisuutta 3v ajan niin kannattaako olla vaan kotona vai koittaa saada kasaan itse ne rahat noihin kuluihin...? olihan se niin että työlupa tulee samalla kuin viisumi?

 

passia asiasta sen verran että kannattaako lapsille hommata sekä suomen että usan passit? tuntuu kuitenkin aikamoiselta meno erältä joka 5.vuosi niitä uusia mutta toisaalta ne menis samalla kun kävis kotimaassa jenkkipassilla...hmmm Itse olen pitänyt oman nimeni joten saan sitten tavata sitä ;)

 

Onko muuten kela sellainen että se vaatii takaisin lapsilisät jos ilmoittaa väliaikaisesta muutosta ja jääkin jenkkeihin..?

yksi kaveri kyllä muutti euroopassa maasta toiseen ja sille tuli ilmoitus liikaa maksetusta lapsilisästä... kuitenkin aika hassua että lapsilisää maksetaan esim.virolaisille jos jompi kumpi on töissä Suomessa... *syvä huokaus*   :girl_cray2:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuli vaan tässä mieleen, että minkähän ihmeen takia ne kuvittelee verohallinossa, että niille kuuluu pätkän vertaa se, paljonko mä täällä ollessani olen saanut palkkaa ja mitä siitä on maksettu veroja. Mitä se niille kuuluu? Varsinkin, kun se on pelkkä ilmoitus eikä kerran verotettua enää toista kertaa laiteta verolle. Ja kun ne tulot ei ole mitenkään Suomeen yhteydessä, kun tämä kansalainen asuu pysyvästi täällä ameriikassa myös maistraatin tietojen mukaan, ja tulot on hankittu myös jostain ihan muualta kuin Suomesta...

Ja jos niitä ei ilmoita, niin kaipa se on jonkinmoinen "rikos" (veropetos?), vaan mistähän ne kuvittelee saavansa tietoonsa noita asioita, jos niitä ei itse ilmoita... :D ai kun mua välillä korpeaa sellaiset typerät pikkujutut, niin kuin esim tää veroasia, kun siinä ei oo mitään logiikkaa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuli vaan tässä mieleen, että minkähän ihmeen takia ne kuvittelee verohallinossa, että niille kuuluu pätkän vertaa se, paljonko mä täällä ollessani olen saanut palkkaa ja mitä siitä on maksettu veroja. Mitä se niille kuuluu? Varsinkin, kun se on pelkkä ilmoitus eikä kerran verotettua enää toista kertaa laiteta verolle. Ja kun ne tulot ei ole mitenkään Suomeen yhteydessä, kun tämä kansalainen asuu pysyvästi täällä ameriikassa myös maistraatin tietojen mukaan, ja tulot on hankittu myös jostain ihan muualta kuin Suomesta...

Ja jos niitä ei ilmoita, niin kaipa se on jonkinmoinen "rikos" (veropetos?), vaan mistähän ne kuvittelee saavansa tietoonsa noita asioita, jos niitä ei itse ilmoita... :D ai kun mua välillä korpeaa sellaiset typerät pikkujutut, niin kuin esim tää veroasia, kun siinä ei oo mitään logiikkaa...

 

niimpä. kuulemma Suomella ja Amerikalla on jokin yhteinen tietojen välityssopimus. Miten tää muuten sitten toimii toisin päin?? mietin vaan sitä kun tuo mies on täällä tuon 6v olliut ja ensimmäiset vuodet meni ohi odotellessa kotiutumisjuttuja ja muita hässäköitä, niin eihän siitä nyt edes riitä niistä taskurahoista jenkkiverotukseen... ? eikä tää meidän puupää mitään ollu ilmoittautunu sinne kotimaahansa ku piti asiaa vähäpätöisenä :D :D eli en tiiä mikä soppa siellä odottaa sitten tämän kaksoisverotuksen ihmeellisessä maailmassa..... loistavaa! :D mutta kaipa se suomen kiinteistövero ana mut löytää olin mä missä maassa tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Marj, jos miehesi ei ole tehnyt vielä veroilmoitusta Usaan, se kannattaa nyt pikimmiten tehdä ainakin vuodelta 2014, koska tulette tarvitsemaan verolippua viisumiprosessissa. Jos miehesi ei tienaa yli $90 000 vuodessa, ei veroa tule maksettavaksi Usaan, mutta ilmoitusvelvollisuus on joka tapauksessa. Veroilmoituksen teosta verolipun saamiseen voi mennä pari-kolme kuukautta, joten homma kannattaa hoitaa alta pois pian.

Valtion oikeus verottaa kansalaisiaan säilyy tosiaan myös ulkomaille muuton myötä, tosin useat maat kuten Suomi luopuvat verotuksesta muutamien vuosien poissaolon jälkeen. Toki kiinteistö- ym. verot kannetaan ihan normaalisti.

Lapsilisä ymmärtääkseni lakkaa muutettaessa ulkomaille ilman perusteltua työkomennusta (suomalaisen työnantajan palveluksessa ja lähettämänä) tai vastaavaa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kiitoksia!! täytyy laittaa noi veroasiat menemään eteenpäin niin on edes askeleen lähempänä etenemistä. :)

 

"""**Tervetuloa kirjoittelemaan tosiaan American Housewives' Clubiin:

http://www.naimisiin...ves-club-vol-2/

 

Toivottavasti linkki toimii tällä kertaa ja pääsette mukaan  :)**"""

 

- tuohon nähtävästi riittää että on saanut kasaan maagiset 20viestiä nii pääsee mukaan  :girl_dance:

 

mulla on tulostettuna ainakin 40sivua erilaista paperia (lomakkeita+ohjeita) ja lapsille on omat 20sivua + liitteet :D alkaa vaan kohta olemaan sekaisin mikä kuuluikaan minne :D sitte sokerian pohjalla on verotus...  :girl_cray3:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsehän olen ihan kauhuissani noista verokoukeroista, kun on Suomessa tottunut siihen, että verovirasto hoitaa ja itse vaan katot ettei kukaan ole vahingossa merkannut tulojen perään ylimääräistä nollaa. Eipä sillä, meikän papereilla ei varmaan pääse mihinkään töihinkään, ihan rauhassa saan olla housewife ja opintolainan takaisinmaksuun vierähtää 40 vuotta, eikä ole mitään verotettavaa. :D

Meillä tää viisumiajoitus meni kyllä ihan rehellisesti päin helvettiä. Kun olen muuttamassa koiran kanssa, niin kesän kuljetuskiellot vähän haittaa matkustamista. Käytännössä katsoen ainoa lentoyhtiö, jonka kyytiin koiran kesäkuukausina saa, on KLM. Ja kun valinnanvaraa on niin vähän, niin lipuista saa sitten maksaa tuplaa, jopa triplaa normaaliin verrattuna.

 

Öö, saakohan sen suomalaisen ajokortin takaisin. Meidän long-term plääni kun on muuttaa yhdessä takaisin Suomeen 3-5 vuoden sisällä... No, senpä näkee sitten!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minne päin olet usaa muutamassa? Mulla ainakin Finnair ottaa koiran elokuussa kyytiin. Mulla olisi sulle kysymys. Mitä USA vaatii koiralta maahan tulessa? Rokotukset yms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Minulle taas asiakaspalvelusta ilmoitettiin selväsanaisesti, että koiria ei oteta lainkaan lennoille mukaan elokuussa. Olen tosin lentämässä Kaliforniaan, joka lie vaikuttaa tähän asiaan. Kirveli kyllä, Finskillä lennot olisivat olleet halvemmat (nyt maksoin 1400 pelkästä lentämisen ilosta, siihen on vielä lisättävä koiran lennot 300 ja ylimääräinen matkatavara 80). Tai sitten lentokielto riippuu ihan naamakertoimesta, mene ja tiedä. 

 

Suomesta tuotavilta koirilta vaaditaan vain voimassaoleva rabies-rokotus ja sekin puhtaasti sen takia, että vesikauhua esiintyy Yhdysvalloissa (Suomi on katsottu rabies-vapaaksi). Koiran on tietenkin oltava hyväkuntoinen, ja sillä on oltava joko tunnistussiru tai tatuointi. Itse aion kuitenkin viedä mukanani kaikki kauppapapereista ja rekisteritodistuksista lähtien. Koska muutan Kaliforniaan aion ottaa koiralle myös sydänmatoa torjuvan lääkkeen. Ilmeisesti mitään lääkärintarkistusta tai health certificatea ei tarvita. Näissä on vielä osavaltiokohtaisia eroja, joten kannattaa Googlettaa oman osavaltion vaatimukset.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ninahi, kyllä sun pitäisi saada suomalainen ajokortti takaisin. Samahan tosiaan tapahtuu Suomessa, eli vieraan maan ajokortti otetaan pois suomalaista ajokorttia hakiessa. Sen saa takaisin, jos muuttaa maasta ja luovuttaa suomalaisen ajokortin, mutta Usan kortit kun vanhenee niin nopeasti niin esim. mun miehen ei kannattaisi hakea korttiaan vaan pitää suomalainen ja hakea sen perusteella uusi Usassa. Suomalaisella kortilla kun kuitenkin saa ajaa.

Eläinten maahantuonnista löytyy esim. täältä http://www.cdc.gov/animalimportation/dogs.html, mutta kiitos munkin puolesta Ninahille infosta! Eipä ole tullut mieleenkään, ettei eläimiä otettaisi tiettyyn vuodenaikaan lennoille! Ihan kummallinen käytäntö, mitä sille lemmikille sitten pitäisi tehdä jos on vaan pakko muuttaa...?!?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en tiedä onko muilta ajokorttia täällä hakeneilta viety se suomalainen kortti, mulle ainakin tuli tosi isona yllätyksenä, vaikka onhan siinä järkeä. Mulle melko suoraan sanottiin asiaa tiedusteltuani kuvernöörejä myöten (koska dmv:ltä ei saanut muuta kuin ympäripyöreitä vastauksia), että ne säilyttää suomikorttia muutaman vuoden. Käytännössähän tuo systeemi kortin palautuksinen palvelee parhaiten esimerkiksi vaihto-opiskelijoita, joilla on tietty päivämäärä, jolloin lähtevät takaisin kotimaahansa, niin dmv:llekin on helpompi ilmoittaa milloin sen kortin haluaa takaisin vaihtaa. Sanottiin kuitenkin, että ei ne sitä ajokorttia missään rupea kuitenkaan kahtakymmentä vuotta, joten en yhtään tiedä kuinka pitkään niillä on tarkotus sitä pitää, ymmärsin että kaksi vuotta, mutta mistä näitä koskaan tietää.

Itse olen jo alistunut siihen, että jos me miehen kanssa esimerkiksi viiden vuoden päästä muutettaisiin Suomeen, niin menen ihan poliisiasemalta hakemaan uuden kortin. Käsittääkseni sen saa periaatteessa vähän niin kuin millä perustein vain, niillähän on tietokannoissaan merkintä, että mulla on alunperin suomalainen ajokortti. Kai niille vaan pitää kertoa, että haluan uuden kun muutin takaisin ja se vanha on jossain jenkkien paperisilppurissa tai missä lie. Toisaalta jos silloin mulla on jenkkikortti, niin voin ihan vaan vaihtaa sen uuteen suomalaiseen korttiin. Tai sittwn ilmoittaa suomikortin varastetuksi ja hakea kaksoiskappaletta sen perusteella.

Eli Ninahi, sun pitäisi saada se suomikortti takaisin JOS ne nyt ylipäätään sitä sulta vie (riippunee dmv:n työntekijästä), ja jos et saa, niin takaisin Suomeen muuttaessa sun on suht helppo saada taas suomalainen kortti takaisin. Toki se vaatii käynnin poliisiasemalla ja jonkun nelisenkymppiä rahaa, mutta kuitenkin.

P.S. Mä en oo ihan varma miksi toi ajokorttiasia oli mulle niin iso juttu tapahtumahetkellä, mä nimittäin kävelin dmv:ltä itku kurkussa autoon, kun tuntui että multa yritetään viedä jotain oleellista minun identiteettiin kuuluvaa.. :D nyt mua lähinnä naurattaa se reaktio, ja tosiaan on siinä järkeä ja Suomi tekee samalla tavalla. Kaipa se tuli niin puun takaa tai jotain..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään