Jump to content
Naimisiin.info

Keskustelu papin kanssa -milloin ja mitä tapahtuu?


Rau

Recommended Posts

Meillä oli papin kanssa tapaaminen jo viime keskiviikkona vaikka häät on vasta elokuussa. Oli tosi nopea tapaaminen ainakin omasta mielestäni, vajaassa tunnissa päästiin muistaakseni jo pois eikä siellä sinänsä mitään kovin ihmeellistä käyty edes läpi. Vihkikaava katsottiin läpi ja harjoiteltiin yhden kerran, pappi kysyi että onko meillä mielessä mitään erityistä mistä hänen olisi hyvä siinä omassa puheessaan mainita, saatiin moniste jossa oli lueteltu erilaisia (ilmeisesti yleisimpiä?) vaihtoehtoja siihen raamatunluku-kohtaan, hän kyseli onko sukunimistä jo päätetty, puhui esteidentutkinnasta ja antoi kanttorin yhteystiedot... kaikkea sellaista yleistä. Ihan rento käynti se oli, missään nimessä ei voi puhua minkäänlaisesta "tenttaamisesta". :P 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mä kävin varaamassa kirkon vuosi ennen häitämme, ja laitoin samalla toiveen tietystä papista. Toiveen vastaanottanut ei tietystikkään voinut luvata mitään. Pappi, tai no kirkkoherrahan hän on, on meille tuttu. On aikoinaan minut kastanut ja ripiltä päästänyt. Hän myös tuntee mieheni, tai no ainakin luulisin muistavan hänet ja suhteemme (aloimme seurustella rippikoulun jälkeen), joten saisimme ehkä vihkikaavaan jotain henkilökohtaistakin. Ajattelin olla heti ensi vuoden puolella häneen yhteydessä ja varmistaa, että hän on huomannut toiveemme. En millään halua ketään muuta vihkijäksi, joten siksi haluan olla ajoissa liikkeellä. Toki työvuoroille ja lomille ei aina voi mitään, mutta jospa hän ymmärtäisi kuinka tärkeä asia minulle on.

Link to comment
Share on other sites

Minä olen jo soitellut kirkkoherranvirastoon papin tapaamisen toivossa, mutta kun ovat kuulemma lomilla ja eivät tiedä vielä työvuoroja syksyksi... Toivon, että meille tulee pappi, joka ei hoida vihkimistä ns. liukuhihnatyönä ja puhu rakkaudesta ihan vain yleisesti. Haluan, että papin puhe kuulostaa juuri meiltä ja että se on hyvinkin henkilökohtainen, jotta vihkitilaisuus olisi tunteellinen ja liikuttava :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Nostellaas vanhaa ketjua...

 

Meillä on ensi viikon torstaina papin kanssa vihkikeskustelu (häät yli kuukauden päästä)  ja täytyy sanoa että kyllä se vähän jännittää. Hän on meille ennestään tuntematon. Ilmeisesti pitää vähän kerrata mihinkäs sitä aikoinaan ihastui sulhossaan ja mitä yhteistä meillä on... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tavattiin tänään pappi kirkkoherranvirastossa tuon vihkikeskustelun muodossa. Kyseessä on tosi nuori nainen ja hänelle veimme esteettömyystodistuksen ja nimimuutoslomakkeen. Keskustelu kesti noin 45 min.

 

En tiedä miksi mutta minua nauratti jostain syystä lähes koko keskustelun ajan :D Oli jotenkin vähän koominen tilanne. Pappi kysyi kaikkea meidän taustaamme ja mitä yhteistä meillä on. Ihan rennon oloinen naispappi. Saatiin sellainen paperi jossa on vihkitoimituksen kaava. Seuraavan kerran näemme hänet pari päivää ennen häitä vihkiharjoituksissa.

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, nyt on jo pakko tänne kertoa, näin viime yönä aivan kauheaa unta ja varmasti sen seurauksena kun luin tämän keskustelun  :grin: 
Siis oltiin sulhanen, minä ja minun vanhemmat kirkossa ja pappia ei näy. Kohta siellä on vieraatkin, on vihkimisaika ja pappia ei näy. Paniikki alkaa iskeä... Yhtäkkiä tajuan, että emmehän me edes ole tavanneet koko pappia ennen meidän vihkimistä !! Siinä sitten alan miettiä, että miksi minä tolvana en soittanut sille papille itse kun ei siitä alkanut kuulua, ja että kuinka se pappi nyt osaa puhua mitään meistä kun ei se ole edes tavannut meitä !
Sitten siinä taisinkin jo havahtua. Hiukka nyt kyllä alkaa jo pelottaa, kun häät on vasta vuoden päästä ja näen jo unissa tällaisia kauhutarinoita, tulee raskas vuosi jos nämä jatkuu  :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Joku taisi tässä ketjussa aiemmin vähän sivuta kysymystä, mutta siihen ei vastaillut kukaan.... Eli mitä jos ei halua papin puhuvan henkilökohtaisia? Juuri näitä kliseisiä "missä tapasitte, mihin rakastuttu toisissanne" -juttuja. Pitääkö kukaan muu niitä korneina ja vaivaannuttavina? Varsinkin tuleva mieheni aina puhisee ja on asiasta vähän ahdistunutkin, jos jossain satuhäissä tms. Ohjelmassa kuulee papin puhuvan. Onkohan mahdollista vaikka joku yleinen juttu, runo tms joa se sanoisi näiden henkilökohtaisten asioiden tilalle?

Meillä häät lokakuun alussa, vielä ei ollut papista tietoa kun käytiin kirkkoherranvirastossa. Minä tosin muualta muuttaneena en edes tunne paikallisia pappeja, että sikäli ei väliä.

Mutta siis: kommentteja tähän "ongelmaan"?

Link to comment
Share on other sites

Siitä kannattaa sanoa papille, jos ei tahdo, että puhutaan henkilökohtaisia, ja aina tietysti parempi, jos vielä erittelee, että mitä asioita nimenomaan toivoo, että ei sanottaisi. Jos henkilökohtaiset asiat jää pois, puhuu pappi avioliitosta ja sen kristillisestä merkityksestä yleisemmin. Jos on mielessä joku runo, joka on itselle tärkeä tai muuta, niin siitä voi toki mainita papille, mutta puhe ei ole kuitenkaan sellainen "tilaustyö", että pappi sanelun mukaan puhuisi, vaan kukin pappi kirjoittaa puheensa tilaisuutta varten.

 

Eli toimituskeskustelussa (/vihkiharjoituksessa) vaan rohkeasti suu auki ja sanoa, että ei haluaisi, että näitä kerrotaan :)

Link to comment
Share on other sites

Kiitti kommenteista. Mä luulen, että eniten sulhasellani kiikastaa tässä se, että sen mielestä on jotenkin noloa, kun me ollaan tavattu netissä suomi24:sen kautta. Että se ei haluisi papin kertovan siitä, niin että kaikki sukulaiset kuulee jne. Mulle itselleni asia ei ole mitenkään ongelma, vaikka ei varmasti kaikki mun puolenkaan vieraat sitä tiedä.

Täytyy katsoa, miten asia jutellaan papin kanssa, toisaalta se vasta hölmön hommaa olisikin, jos ruvettaisiin keksimään jotain satuja papille! Ja näkee sitten ylipäätään millainen persoona sieltä valikoituu meitä vihkimään! Ja sen verran on erilaisissa kirkollisissa tilaisuuksissa ollut, että onhan niitä pappeja ja puheenpitäjiä joka lähtöön joka tapauksessa.

Link to comment
Share on other sites

^ Juu, ei kannata alkaa tietenkään keksimään mitään satuja papille. Jos liittyi minun kommenttiin, niin tarkoitin, ettei varmaankaan tarvitse kertoa mitään, mitä ei halua. Että jos pappi kysyy, missä tapasitte, siihen voi vastata asiallisesti, että ette halua asiasta puhua/se on yksityisasia ? Tai sitten sanoa ihan rehellisesti, että netissä, mutta sitä ette halua mainittavan kirkossa. Että mielummin pappi puhuisi vaikka siitä, miksi toisiinne ihastuitte alunperin - silloin papin puhe alkaa teidän suhteen alusta luontevasti ilman että varsinaisesti "paikkaa" pitää sanoa.

 

OT: Mekin ollaan itse asiassa tavattu netissä (eri saitilla tosin) ja myös monet meidän tutut - ei nykyään siinä ole mitään noloa. Ehkä joskus 10 v. sitten (?) nettideittailulla oli vähän nolo maine (??). En ole kyllä yhtään miettinyt, mitä vanhemmat sukulaiset asiasta ovat mieltä, liekö osa edes tietää, mitä nettideitit on :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä vhikiminen tapahtui eri seurakunnan kirkossa kun mihin itse kuulumme. Näin ollen vihkiharjoitus käytiin yhdessä suntion kanssa, ei papin. Oli kyllä oikein pätevä tämä suntio ja osasi kaikkiin kysymyksiin vastata. Kanttorina toimi vihkikirkon kanttori ja häntä en koskaan tavannut, vaan marssit ja muu musiikki sovittiin sähköpostitse.

 

Otin itse vihkipappiin yhteyttä noin kolme viikkoa ennen vihkitilaisuutta. Pappi kutsui itse itsensä meille kylään keskustelemaan kanssamme. Tilaisuus oli ennemmin kahvittelu jossa pappi vähän tutustui meihin. Emme käyneet vihkikaavaa ollenkaan läpi, mikä kyllä oli ihan ok. Sen sijaan saimme papilta linkin tiedostoon, jossa oli kaikki vihkikaavaan eri variaatiot ja samimme sitä hyödyntäen itse tehdä itsellemme mieluisan vihkikaavan. En tiedä onko kuinka yleistä, mutta minä tykkäsin tästä :) Katsottiin se miehen kanssa rauhassa läpi eräänä iltana ja lähetimme sähköpostitse papille. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Toisella palstalla samaan kysymykseen on vastattu näin (jos haluaa vaikka miettiä vastauksia etukäteen :) ):

 

Hei, 
Onnea häävalmistluihin! Kuulutukset, esteidentutkinta pitää hoitaa kuntoon ajoissa. Sen voi tehdä maistraatissa tai kirkkoherranvirastossa. Se on oltava voimassa ja mukana vihkitilaisuudessa. (tässä ei tavata vielä pappia, vaan toimitaan virkailijoiden kesken)

Ennen vihkimistä käydään toimituskeskustelu. Yleensä samalla viikolla kun häät on, tai aiemmin. Pappi otttaa pariskuntaan yhteyttä ja sopii tapaamisajan.

Vihkikeskustelu on luottamuksellinen, tarkoitus on tutustua pariskuntaan ja että he saavat kertoa ajatuksiaan sitoooutumisesta ja puolisostaan. pappi saattaa kysyä mm. seuraavia kysymyksiä; Miksi haluatte mennä naimisiin? Mitä se merkitsee teille? Millainen tuleva kumppanisi on? mihin rakastuit hänessä? Jos voisit muuttaa hänestä jotain, mitä muuttaisit?Kuinka riitelette? Kuinka sovitte? Mikä teille on tärkeää? Miten vietätte aikaa yhdessä? Mistä tiedät että kumppanisi rakastaa sinua? MIten ilmaisette tunteitanne?
mm.Tällaisia kysymyksiä ainakin itse käytän vihkikeskustelussa. Joku toinen pappi käyttänee erilaisia. Vihkipuheeseen en ota luottamuksellisia asioita joita pariskunta kertoo toisistaan ja yhteisestä elämästään.

tsemppiä ja iloa valmisteluihin.

Kaisa-pappi

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...