BrideToBe1

Rahan pyytäminen ja antaminen häälahjaksi

66 viestiä aiheessa

Rahan pyytäminen häälahjaksi ja siihen liittyviä itsekkäitä ajatuksiani. Toivottavasti pystyisit jakamaan mielipiteesi tähän asiaan ilman että haukkuisit minut tai ketään muutakaan.  Haluan vain kuulla erilaisia mielipiteitä rahalahjoihin liittyen sekä perusteluita omille mielipiteilleen. Keskustellaan rakentavasti  ;)

 

Vaikka omiin häihini on vielä pitkä aika olen silti jo paljon miettinyt miten pitäisi lahjatoiveiden kanssa toimia.

Meillä ainakin on jo ihan liikaa tavaraa. Kokonainen astiasto, kodinkoneet, pyyhkeet ja lakanat ja sisustus ja koriste-esineitä vaikka kuinka. Ei kerta kaikkiaan ole mitään mitä tarvittaisiin. Omaa ihanaa astiastoani en halua vaihtaa toiseen vaikka lahjaksi saisinkin :)

Mielestäni olisi tosi harmi jos kaikki vieraat ostaa jotain tavaraa ja meidän on hankkiuduttava eroon kaikesta. Eikö siitä tulisi itsellesikin lahjanostajana paha mieli jos lahjat annetaan pois tai myydään kirpparilla. Puhumattakaan siitä vaivasta joka meille aiheutuu. Eikö se ole todella huonoa luonnonkin kannalta että on pakko aina ostaa tavaralahjoja jotka ovat täysin turhia?

 

Ihminen joka ei koskaan anna rahaa periaatteesta sanoo että rahasta ei jää muistoa. Eihän siitä tavarastakaan jää mitään muistoa jos ei ole mitään paikkaa sitä säilyttää.

 

Onhan sitä muitakin lahjoja kuin pelkästään konkreettinen raha tai tavara. Pitää vain käyttää mielikuvitusta! Esimerkiksi olisin mielissäni jos kaverini antaisivat tällaisen lahjan ”lahjakortti linnanmäelle meidän kanssamme” eli yhteistä laatuaikaa kavereilta. No linnanmäki ei ehkä ole kaikille (edes minulle) sopiva kohde mutta ymmärrätte idean.

 

Miten sanoa siis kohteliaasti vieraille että ole kiltti äläkä tuo mitään ilman että se tulkitaan rahan pyynnöksi? En toki kiellä sitä että minulle ei raha kelpaa, toki se kelpaa jos joku sitä haluaa antaa. Ja rahaa toivoisimme jos vain kehtaisimme, emme kuitenkaan kehtaa.  Ja jos vaihtoehtona on raha tai tavara niin ehdottomasti valitsen rahan.  Mutta häitä ei kuitenkaan rahan tai muunkaan tavaran takia järjestetä.

 

Minua itseäni harmittaa ne ihmiset jotka pitävät rahanpyytämistä häälahjaksi rahastuksena. Ei kukaan pääse häitä järjestämällä voitolle. Jos oikeasti hääparilla on mielessä nettoaminen niin silloin ne häät jätetään järjestämättä ja pidetään ne häärahat itsellä.

 

Rahanpyytämistä karsastetaan niin paljon ja aina kuulee haukkuja ihmisistä jotka niin tekevät. Siksi jätetään toivomatta yhtään mitään. Sama se on tuoko joku halutulta listalta tavaran joka on mielestämme hieno kun emme voi sitä kuitenkaan säilyttää vaiko sitten itse keksimänsä tavaran jota myöskään emme voi säilyttää. Joka tapauksessa kumpikin tavara pois. Voihan sitä lahjojen tuonnin kieltääkin mutta itse en IKINÄ menisi häihin ilman lahjaa vaikka se olisi kielletty. Antaisin tällöin rahaa tai jotain muuta aineetonta.

 

Entäpä sopiva määrä antaa lahjaksi? Mikä se on mielestäsi? Perustelut? Mitä itse ajattelet siitä kun pyydetään lahjaksi rahaa?

 

Jostain luin että häälahjaksi tulisi antaa n. ruokailun verran rahaa. Osa pitää tätä etikettinä osa halveksuu tätä. Toki tulee ottaa huomioon myös rahatilanne ja elämäntilanne jne. ei lahjaksi pidä antaa enemmän kuin itsellä on siihen varaa. Ei missään nimessä! Puhun nyt vain niistä joilla on varaa antaa sen verran rahaa!!

 

Ensin ajattelin että tuollainen ”etiketti/sääntö”, mistä lie sitten tuleekaan on vähän höperö, mutta sitten yritin ajatella asiaa toiselta kannalta. Ja lopulta muutinkin mieltäni asian suhteen

 

Yleensä annamme rahaa pariskuntana 100e riippuen miten hyvin tunnemme naimisiin menijät. Läheisille ihmisille annetaan enemmän.  En minä kyllä haluaisi 100e antaa ihmisille joka ei välitä vieraiden viihtyvyydestä tarjoamalla esimerkiksi nakkikeittoa ja vettä. Mieluummin annan 100e sellaiselle joka välittää siitä että minä vieraana viihdyn tarjoamalla hyvää ruokaa jne. Ei silti tuollakaan rahalla voitolle pääse vaikka kaikki antaisivat noin paljon.  Kyllä häissä on paljon muitakin kuluja kuin pelkkä ruoka.

Haluan korostaa että ajattelen näin vain ainoastaan lahjaa ANTAESSA, en ajattele näin lahjaa saadessa. Kiitollinen olen kaikista lahjoista vaikka ne sitten joutuisivatkin kirpputorille.

 

Meillä siis on päätetty ettei pyydetä/toivota mitään. Olisi kiva myös kuulla muilta mitä sitten on lahjaksi tullut kun ei mitään ole pyytänyt? :)

Muokattu: , käyttäjä: BrideToBe1

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Bridetobe1 luulen, että jos ette toivo kutsussa mitään, niin tulette jokatapauksessa saamaan lahjoja. Ei ole häpeä pyytää rahaa :) voitte vaikka kirjoittaa kutsuun esim.jos haluatte muistaa meitä lahjalla niin toivoisimme (esim) tukea häämatkaamme varten. Me aiomme pyytää rahaa häälahjaksi, koska meillä on pidempi häämatka mielessä :) en usko, että kukaan teille tärkeä ihminen loukkaantuisi, jos pyytäisitte rahaa. Harvat enää nykypäivänä tarvitsevat uusia tavaroita naimisiin mennessään, koska yleensä hääpari on jo asunut jonkin aikaa poissa perheensä luota :)häälahjojen antaminen on tavallaan vanha perinne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Bridetobe1 luulen, että jos ette toivo kutsussa mitään, niin tulette jokatapauksessa saamaan lahjoja. Ei ole häpeä pyytää rahaa :) voitte vaikka kirjoittaa kutsuun esim.jos haluatte muistaa meitä lahjalla niin toivoisimme (esim) tukea häämatkaamme varten. Me aiomme pyytää rahaa häälahjaksi, koska meillä on pidempi häämatka mielessä :) en usko, että kukaan teille tärkeä ihminen loukkaantuisi, jos pyytäisitte rahaa. Harvat enää nykypäivänä tarvitsevat uusia tavaroita naimisiin mennessään, koska yleensä hääpari on jo asunut jonkin aikaa poissa perheensä luota :)häälahjojen antaminen on tavallaan vanha perinne.

Niin se on vähän jännää mä itse pelkään ja kauhistelen sitä että me pyydettäisiin rahaa. Siis suomeksi pelkään sitä mitä muut ajattelevat rahaa pyydettäessä. Näillä palstoilla tosiaan löytyy aika paljon inhottavia kommentteja niistä rahanpyytäjistä. Mutta silti musta ei ole mitään väärää siinä että joku muu pyytää rahaa. Mun mielestä se on kaikista helpoin vaihtoehto mulle kun laittaa rahat vaan toisen tilille. Ja muutenkin mua ärsyttää tän maailman tavaran paljous. 

 

En tiiä miten mun päässä tästä lahja/raha asiasta on tullut näin ahdistava juttu. Vaikka aina rahalle on tarvetta varsinkin kun on pieni lapsi tuloillaan ja oman asunnon hankkiminen haaveena niin silti tuntuu siltä että helpommalla pääsisi kun yksinkertaisesti kukaan ei toisi mitään.

 

No meidän suvussa se vaan ei onnistu että mitään ei tuoda, aina on isot lahjukset vaikka sanottaisiin ettei lahjoja vaihdeta (joulu, syntymäpäivät jne).

 

Kyllähän minä sen ymmärrän että ilman lahjaa ei helpolla juhliin mennä vaikka juhlakalut ovat niin pyytäneetkin. En mäkään halua mennä juhliin ilman lahjaa, joku lahja on aina kiva olla ns. kiitokseksi siitä että ollaan vaivaa juhlien eteen nähty ja minut/meidät kutsuttu. Tosin aina silloin jos juhlakalut eivät lahjoja halua lahja on aina jtn aineetonta siis rahaa tai kokemuksia ym. 

 

Mitähän kävis jos toivottaisiin yhteistä aikaa ja kokemuksia läheisiltä ihmisiltä? :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pari ketjua lisää:

Rahapyyntö vai ei ja paljonko saitte?
 

Ja tuohon "mitä saitte, kun ette pyytäneet mitään" -kysymykseen muistan lukeneeni, että sitten pari sai hirveän määrän kyselyjä puhelimitse toiveista, ja sitten näissä ketjuissakin on kerrottu kauhutarinoita, siitä kun on toivottu, ettei mitään lahjaa, ja onkin väenvängällä saatu yhden hengen lakanoita yms. Kamalin häälahja   ja   Listataan tähän piheimmät häälahjat :)
 

Sitten vielä löysin tälläisen: Vieraat, jotka eivät muista hääparia mitenkään?

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo oon mä lukenut aika paljon noita ketjuja. Tuntuu vaan hassulta kun mikään ratkaisu ei ole hyvä vaikka onkin lahjoista kyse. En halua pyytää rahaa, enkä halua että tulee turhia tavaroita jotka lentää sitten roskiin/kirppikselle. Ja niitähän tulee jos ei sitten sano että mielummin rahaa. Ja kuten tuolla jo totesinkin niin ei lahjoja ei oikein toimi meidän suvussa. 

 

Olispa kiva jos sais kaikki 100 - 150vierasta (riippuen paljonko vieraita kutsutaan) paikalle ilman että kukaan tajuaa että on häät, mutta kuitenkin niin että kaikki olis juhlatuulella ja myöskin juhlatamineisssa. :)

Muokattu: , käyttäjä: BrideToBe1

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En periaatteesta tykkää antaa enkä saada rahaa. Mun mielestä se on tunteetonta ja kylmää. Ja tykkään antaa lahjoja. Esim. joulunakin, minusta on niin kiva antaa lahjoja, ei siis tärkeetä se saaminen, vaan se antamisen ilo. Ja oonki aika hyvä keksiin lahjoja, vaikka itse sanonki.

 

Meillä tulee olemaan lahjalista, mutta jos ei ois lahjalistaa, niin ei pyydettäs mitään, ei ainakaan rahaa. Tottakai jokainen tekee niinku parhaaksi näkee, mutta oon vaan kasvanu sellasessa perheessä ja suvussa, jossa ei ole pidetty mieleisenä, että tahdotaan/annetaan rahaa.

 

Tälle kesälle on yhdet häät, jossa on sekä lahjalista, että pankkitilin nro, valittiin lahja listasta, koska en ees osais arvioida paljonko rahaa pitäs antaa, melkoosen häilyvä on se raja, toiset tuo hääparille 20 €/pariskunta (oon siis ihan oikeesti kuullu, että näin on tehty), toiset sitten tuo 100-200 €/pariskunta. Missä menee raja?

 

Mutta te jotka toivotte rahaa, niin olisi kiva, että toivomus olisi esitetty silleen kivasti/hauskasti, jotenki silleen miellyttävästi, ettei aivan töks: "Tuokaa rahaa!" (kärjistettyä, tiedän, mutta pointti tulee varmaan selville). Ollaan saatu viime kesänä kutsu, jossa luki, että "Haluamme pelkästään kirjekuoreen mahtuvia lahjoja...", tämä oli mielestäni jotenkin, öööö, "oudosti" sanottu.(?) Ehkä pari piti sitä hauskana vitsinä?

 

Mutta kirjoitukseni ei ole tarkoitus loukata ketään, eikä saada aikaan suuttumusta, vaan halusin vaan kertoa miten itse näen asian. :) 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkään en periaatteessa tykkää antaa lahjaksi rahaa. Varsinkaan siis kaveripariskunnille, koska sitä määrää on hirveän vaikea arvioida. Jos kutsussa on sekä lahjalistan osoite että tilinumero, valitsisin varmaankin lahjalistalta jotain. Jos lahjalistaa ei olisi, en myöskään ostaisi lahjaa, vaan tyytyisin antamaan rahaa. Mun mielestä on myös epäkohteliasta vieraalta olla kunnioittamatta parin toivetta. Monikin tyyppi on varmasti mielestään tosi hyvä keksimään muille lahjoja, mutta moni tällainen lahja ei kuitenkaan ole mieluinen. Se, että lahja on antajansa mielestä mieluinen ja hauska ja huippu, ei välttämättä tee siitä mieluista lahjan saajalle ;)

Eikä sen rahan antamisen ole pakko olla tunteetonta ja kylmää, koska senhän voi myös osoittaa johonkin tiettyyn kohteeseen, tyyliin "drinksuihin rantabaarissa", "romanttiseen ravintolaillalliseen häämatkalla". Saattaisin myös kysyä hääparilta, sopiiko jos lahjon heitä esim. jollain oikealla ravintolalahjakortilla.

Meidän juhlainfoon tuli seuraavanlainen teksti: "Lahjat eivät ole edellytys juhlaan osallistumiselle. Tavaraa meillä on omiksi tarpeiksi ja ylikin, joten mikäli meitä tahdotte muistaa, toivomme avustusta häämatkakassaan (tilinro / nimi). Matkakohteesta emme ole vielä päässeet yhteisymmärrykseen, joten se selvinnee kakunleikkuun ja polkemisen jälkeen. Tärkeintä kuitenkin on, että olet jakamassa juhlan kanssamme." Ne mukahauskat lorumuotoiset kerjuutekstit eivät inspanneet.

Jos joku ilmoittautumisen yhteydessä kysyy "oikeista lahjatoiveista", niin ei mulle tuota ongelmaa sanoa, että mitään ei tosiaan tarvita. Jos ei halua kasvattaa matkakassaa, tuo sitten pelkän kortin. Todennäköisesti nämä ns. oikeiden lahjatoiveiden perään kyselijät ovat mun sukulaisia, jotka eivät todennäköisesti noudata toivetta kuitenkaan. Olen mä joskus pyytänyt synttärilahjaksikin rahaa sillä ajatuksella, että saisin ostettua uuden sängyn. Sain tuolloin lahjaksi petivaatteita...

Toisaalta mua hämmentää, miksi niin moni vieroksuu sitä rahan pyytämistä. Kuten monessa muussakin asiassa, juhlathan ovat hääparin, eivät vieraiden. Miksei hääpari saisi toivoa itselleen mieluista lahjaa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oon keskutellu aiheesta monenki ihmisen kanssa, siis tästä lahjoja vaiko ei? 

Olen kertonut, että meille tulee lahjalista sen vuoksi, että se helpottaa vieraita varmasti paljon, koska esim. mun boheemit kaverit ei varmasti osaa ostaa meidän vähäeleiseen kotiin yhtikäs mitään tai tiedä mitä astioita kerätään. :) Esim. mun kynsihoitaja sano, että ois kiva, kun tietäs, että lahja on mieleinen, kun se on valittu listalta, ja että ois helppoa hänellekin, kun ei tarviis pohtia mitä vie.

Ollaan tuttujen ja ystävien kanssa mietitty myös tuota rahalahja määrää, mikä on tarpeeksi/liikaa/liian vähän, kuka ja miten määritellään paljonko lahjaraha on? Kertokaa toki, joka tähän määritelmän tiedätte, siis sellaisen ihan oikean etikettisäännön. :) 

Kuten ylläkin oli mainittu, että jos raha on suunnattu johonkin, niin voi ollakin kiva lahja. Totta tämäkin, jos tosiaan joku näkee sen vaivan, että käy ostaan lahjakortin ravintolaan tms., mutta liian harvoin vaan näkee, että tuodaan lahjakortteja tai suunnattuja rahalahjoja. Tässäkin meillä suomalaisilla ehkä petrattavaa. 

Miksi me sitten toivotaan lahjoja. Koska emme tarvitse sitä lahjarahaa mihinkään erityiseen, oma koti on hankittu, ja häämatkalle meillä ei oo mahkuja lähteä ainakaan pariin vuoteen, joten maksamme sen varmaan sitten ite, jos joskus lähdetään. Mihin se lahjaraha sitten menisi?? Pankkitilille, josta se käytettäs ruokakauppaan, auton tankkiin, vastikkeen maksuun, ei kiva ajatus. :) 

Ja sepä juuri, ei me ainakaan mennä naimisiin lahjojen tai rahan vuoksi, siihen on ehkä muut syyt. ;) Meitä ei haittaa, vaikkei saatas mitään, vieraathan ne tärkeimpiä on. Mutta kun tiedetään, että lahjakyselyitä tulee kuiten, niin helpotetaan kaikkien elämää listalla. :) 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En tiedä oliko edellinen viesti suunnattu minulle, mutta vastaan silti. Siis mähän nimenomaan viestin lopussa ihmettelin, miksei hääpari saisi toivoa itselleen mieluista lahjaa. Joillekin se voi olla tavaraa, toiselle rahaa. Lahjalistat on siis mun mielestä ihan fine, mutta kun me ei tarvita mitään. Meillä on astiastot ja muut jo valmiina, eikä meidän kaappeihin mahdu nykyisetkään astiat. Olisi siis kohtuullisen hölmöä tehdä lahjalista, jolle emme osaisi laittaa mitään. Me haluaisimme lähteä häämatkalle, joten sitä varten toivotaan rahaa. Jos rahaa tulee enemmänkin, myös oma koti on haaveissa, eli sitä pesämunaa kasvatellaan myös. Se raha ei siis mene ruokakauppaan tai auton tankkiin, vaan siihen mainittuun matkaan. Kukin tekee kuten parhaaksi katsoo, eikö? 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En tiedä oliko edellinen viesti suunnattu minulle, mutta vastaan silti. Siis mähän nimenomaan viestin lopussa ihmettelin, miksei hääpari saisi toivoa itselleen mieluista lahjaa. Joillekin se voi olla tavaraa, toiselle rahaa. Lahjalistat on siis mun mielestä ihan fine, mutta kun me ei tarvita mitään. Meillä on astiastot ja muut jo valmiina, eikä meidän kaappeihin mahdu nykyisetkään astiat. Olisi siis kohtuullisen hölmöä tehdä lahjalista, jolle emme osaisi laittaa mitään. Me haluaisimme lähteä häämatkalle, joten sitä varten toivotaan rahaa. Jos rahaa tulee enemmänkin, myös oma koti on haaveissa, eli sitä pesämunaa kasvatellaan myös. Se raha ei siis mene ruokakauppaan tai auton tankkiin, vaan siihen mainittuun matkaan. Kukin tekee kuten parhaaksi katsoo, eikö? 

 

Minun mielestä häämatkaa varten voi hyvin pyytää rahaa. Se on erittäin arvokas muisto joka säilyy aina! Parempi muisto sen kuin joku tavara joka lojuu kaapinpohjalla! Eli ihan huoletta voitte häämatkaa varten pyytää rahaa.

 

Eipä siinä mitään jos ne vieraat edes tulisivat sitten ilman lahjoja, mutta kun se lahja aina annetaan vaikka sanoisi että älkää tuoko. Sitten valitsen mielummin rahan kuin tavaran josta minulle tulee vain vaivaa kun joudun sen hävittämään.

 

Jos oltaisiin edes häämatkalle lähdössä niin sitten voisin harkita pyytäväni rahaa, mutta sinne ei lähdetä liian pienen lapsen kanssa tai niin että hänet täytyy jättää kotiin. Rahat menisivät oman kodin säästöön.

 

Kavereilta en muuten missään nimessä halua rahaa ottaa, se on poikkeus. Se tuntuisi epämiellyttävältä että kaveri antaa rahaa. Joskaan taas en ajattele samoin toisin päin. Minulle ei ole ongelma antaa kaverilla rahaa häälahjaksi. Paras lahja on sellainen joka on mieluinen saajalle, eli yleensä toivottu lahja! :)

 

Minäkin olisin kiinnostunut tietämään onko olemassa joku oikea etiketti annetun rahan suuruudesta. Itse tuolla mainitsinkin sen millä periaatteella meillä häälahjat annetaan, mutta se tuskin on oikeasti etiketti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siis toi mun kirjotus ei ollu suunnattu kellekkään henkilökohtaisesti, kuhan vaan pohdin lähinnä "ääneen" omia mietteitäni. Sori siis, jos jollekin tuli sellanen kuva, että parjaan. Ei siis ole todellakaan tarkotus moittia ketään tai ylistää jotain toista tapaa. Yritin kyllä tuolla juur sanoa sitä, että jokainen tekkee niinko parhaaksensa näkkee. Ja mun mielestä ketjun aloittaja juur pyysi perusteluja miksi kukanen tekee miten tekkee. Tarkoitus oli siis perustella meidän päätöksiä, ei kommentoida toisten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja juuri nuo mun kommentit, että ei tarvita häämatka rahaa tai asuntorahaa tms. oli juur perusteluja sille, miksi me ei rahaa tahdota, että meillä se raha menisi juurikin sinne ruokakauppaan. Puhuin siis omalla suullani, ja pohdin mihin meillä se raha menisi, ei siis ollut Kaylan sinusta mitenkään puhe, tai sinulle kohdistettua. Mutta ilmeisesti en osaa kirjoittaa niin selvästi, että vieraat minua tuntemattomat ihmiset ymmärtäis mitä ajan takaa. :D Siis anteeksi, jos pahoitin jonkun mielen kommentoimalla.

 

Lyhyesti ja ytimekkäästi. Jokainen tekee miten tahtoo: Me pyydetään lahjoja, toiset pyytää rahaa, toiset ei mitään. Hyväksytään jokainen toistemme päätökset sellasenaan. Hyvää viikonloppua kaikille!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

Eipä siinä mitään jos ne vieraat edes tulisivat sitten ilman lahjoja, mutta kun se lahja aina annetaan vaikka sanoisi että älkää tuoko. Sitten valitsen mielummin rahan kuin tavaran josta minulle tulee vain vaivaa kun joudun sen hävittämään.

 

Minäkin olisin kiinnostunut tietämään onko olemassa joku oikea etiketti annetun rahan suuruudesta. Itse tuolla mainitsinkin sen millä periaatteella meillä häälahjat annetaan, mutta se tuskin on oikeasti etiketti.

 

Voisitteko kutsussa mainita, että lahjoja ei tarvitse tuoda(juurikin siitä syystä, että tavaraa on jo), mutta jos haluaa hääparia muistaa,niin muistamisen voi laittaa säästötilille. Sain viime kesänä hääkutsun, jossa oli ilmoitettu hääparin säätötilinnumero, ja tämä oli mielestäni todella korrekti tapa. Kirjoitit aikaisemmin, että rahat menisivät oman kodin säästöön. Tämän voisi mielestäni mainita, esim. että säästätte omaa kotia varten, ja halutessaan lahjan voi laittaa tilille xxx...

 

 

Tai jos ette halua kutsuun laittaa mitään lahjatoivetta, niin voisitteko ilmoittaa äideille/kaasoille ym, että vieraat voivat halutessa laittaa säästötilille rahaa tai ostaa lahjakortteja, mutta ei tavaraa.

 

Ja rahasumman suuruudesta, ei siitä voi mielestäni antaa yksiselitteistä vastausta. Riippuu niin lahjanantajan elämäntilanteesta. Saimme kihlajaislahjaksi esim. 20 euron lahjakortin ja olin todella otettu lahjasta, sillä tiesin että lahjanantajilla oli tiukka rahatilanne. Uskoisin, että lahjansaajat ottavat huomioon lahjanantajan elämäntilanteen, ennen kuin lahjaa aletaa haukkua pihistelyksi ym.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on myöskin tavaroita ja astioita 10 vuoden yhdessäolon ajalta aivan riittävästi ja päädyimme siihen ratkaisuun, että jos joku haluaa meitä muistaa meillä on "häätili" jonne voi laittaa jotain tai olla laittamatta. Kutsuun runoiltiin näin: "On yhtä pidetty jo monta vuotta, joten lahjaa meille mietit suotta, koska tavaraa on kaappimme pullollaan, haluaisimme ennemmin jonnekin matkustaa ja se mitä matkan jälkeen jää laitetaan sukan varten säilymään." Sitten tuon alla häätilin numero. Tuo värssy löytyi netistä ja sitä vähän muokkailtiin. Siihenkin varaudutaan, että joku voi tuoda lahjan ja eikä siinä mitään väärää ole. Esimerkiksi eräs ystävä kysyi, että voiko tuoda lahjan jonka aikoo tehdä itse ja tietenkin saa, tuohan nyt on aivan mahtavaa että joku viitsii nähdä vaivaa :)

 

Eikä tuota meidän ratkaisua ole ainakaan tähän mennessä kukaan häihin saapuva moittinut. Jos joku on mielenkiinnosta kysynyt miksi ei ole lahjalistaa, olen kertonut että haaveilemme pääsevämme häämatkalle, koska meistä kumpikaan ei ole koskaan matkustanut ja yhteinen matka olisi hieno kokemus ja mielestäni rikastuttavampaa kuin taas yksi uusi astia kaapin perällä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me olemme olleet yhdessa ja asuneet samaa taloutta jo vuosikausia, mutta emme ole koskaan hirveasti panostaneet astioihin yms. kodin juttuihin,vaikka periaatteessa kaikki tarpeellinen meilla onkin. Toisaalta suunnittelemme maailmanymparysmatkaa ensi vuodelle. Meilla siis on toiveina molemmat, raha ja lahjalistalla olevat kodintarvikkeet. Tama on mielestani vieraillekin ihan kiva, etta on vaihtoehtoina joko raha- tai tavaralahja.

 

Itse en jotenkin oikein jaksa ymmartaa sita, etta jotkut suhtautuvat niin kauhean vastentahtoisesti lahjatoiveisiin tai rahalahjatoiveisiin.Ymmarran toki, etta pienituloiselle rahalahjan antaminen tuntuu kiusalliselta, mutta kylla se mielestani on parin oma hapea jos vaheksyvat tallaisen henkilon lahjaa. Uskoisin, etta suurin osa ihmisista osaa arvostaa saamiaan lahjoja, ja ymmartavat myos suhteuttaa lahjan antajaan.

 

Onhan se ajatus lahjan antamisesta antamisen ilosta kovin romanttinen, mutta jos sille ei ole tarvetta, niin eiko se vie pohjan koko ilolta, jos lahjan vastaanottajalla ei ole iloa sita lahjaa saada? Ja viela kun miettii, etta mita siita tulisi jos vaikka 50 ihmista haavaesta toisi jotainTM ihan vaan antamisen ilosta... Itse olen ainakin vieraana aina ollut tyytyvainen, etta pari on ilmaissut toiveensa. Siina, miten ne toiveet on ilmaistu, on tosin toisinaan ollut mielestani hieman toivomisen varaa...Ja myoskin siina, etta jotkut parit eivat ole lainkaan kiittaneet jalkikateen. 

Muokattu: , käyttäjä: Roslin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen myös sitä mieltä, että häälahjaksi saa toivoa ihan just sitä mitä itse haluaa ja tarvitsee. Kun suurin osa vieraista ei tosiaan kuitenkaan osaa tulla juhliin ilman mitään lahjaa (en osaisi itsekään), niin mieluummin niin, että lahjan tiedetään olevan hääparille mieluinen ja tarpeellinen. Me itse toivottiin vain rahaa häämatkaan, infossa oli näin: "Paras lahja, jonka meille voitte antaa, on että pääsette mukaan juhlistamaan suurta päiväämme. Muuta lahjaa emme tarvitse. Jos kuitenkin haluatte vielä sen lisäksi muistaa meitä jotenkin, teette sen parhaiten tekemällä pienen lahjoituksen häämatkakassaamme (tilinumero). Viikko vihkimisen jälkeen lähdemme nauttimaan häämatkasta Kreikan auringon alle."

 

En osaa kuvitella, että joku siitä pahastuisi että me helpotetaan niiden lahjapohdintoja :D Mun mielestä on oikeasti tosi kätevää ihan kavereillekin antaa häälahjaksi rahaa jos he sitä toivovat, jos olis lahjalista ja tili niin varmaan silti laittaisin rahaa. Ja olen ite ollu häissä vieraana ja annettiin yhteensä 20e miehen kanssa... tosin se oli mun mielestä pelkkä muodollisuus, koska mä koin että mun oikea lahja oli biisi, jonka soitin hääparille juhlassa. Mun mielestä elämykset ja hyvät muistot on usein arvokkaampia kuin tavara tai raha.

 

Jotenkin en vaan ymmärrä, miksi siitä pitäisi ottaa nokkiinsa mitä joku pyytää lahjaksi, tai jos mielikuvitukseton ihminen (kuten minä) tuo rahaa kun ei halua antaa turhaa lahjaa. Opiskelijalla ne summatkin on usein aika mitättömiä, ei niillä yksinään etelänmatkaa maksella, mutta usein lahjan antajana silti on hauska ajatella että meidän rahoilla pääsisi hääpari vaikka syömään tai drinksuille matkakohteessa.

 

Aloittajalle tuli mieleen, että jos rahan pyytäminen itselle tuntuu ylitsepääsemättömältä ja jos vauva on jo syntynyt kun hääkutsuja laitatte, että voittehan ohjata toiveenne lapselle? Tyyliin "koska meidän kaikki rahat menee häiden järjestämiseen, niin mikäli vieraat haluavat tuoda tullessaan lahjan, se toivotaan osoitettavan lapsemme vaippatilille/säästötilille/tulevalle ajokorttitilille/whatever." Tai jotenkin fiksummin. :D Erään kaverini hääkutsussa oli myös niin, että lahjaksi toivottiin joko rahaa häämatkatilille tai lahjoitusta hyväntekeväisyyteen. Se oli mun mielestä tosi kiva idea :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me meinataan kanssa pyytää jollain sanamuodolla rahaa häämatkatilille. Kutsuun tosin laitetaan myös äidin yhteystiedot ja siltä saa sitten kysellä vinkkejä, jos joku haluaa jotain konkreettista ostaa. Mekin ollaan jo sen verran kauan asuttu saman katon alla, että on vaikee keksiä mitä tavaraa sitä oikein haluis. Äidin vinkkilistalle todennäkösesti tuleekin suurimmaksi osaksi aineettomia lahjoja.

Oon ollut häissä, jossia hääpari toivoi lahjoitusta häämatkatilille tai paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle, enkä häissä tainnut nähdä kun pari pakettia (vieraita 100-120).

Ite oon kasvanut siihen, että on ok antaa rahaa kaikissa juhlissa joulua lukuunottamatta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen viimesen 3 vuoden aikana ollut 5 häissä ja jokaisessa on pyydetty vain kerryttämään matkatiliä. Joten musta se on ainakin täydellisen ok, että pyytää vain rahaa lahjaksi. Enkä näe että tarvitsisi olla liian nöyräkään vaan kohteliaasti muotoilee asian esim. "Jos tahdotte muistaa hääparia juhlapäivänä, toivoisimme, että se tapahtuu auttamalla meitä häämatkan muodossa tilinumero 123356-12345"

 

Tänä kesänä tuli kutsu, jossa oli myös linkki lahjalistaan. Lahjalistassa oli peräti 6 eri tavaraa, joten päädyimme taas rahalahjaan. Olemme ystäville laittaneet aina 50euroa per naama :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä olen mielelläni osallistunut häämatkakassan kartuttamiseen. Silloin ainakin tietää, että hääparille tulee hyvä mieli lahjasta eikä tule hankittua turhaa tavaraa. Toisaalta myös lahjalistalta ostaminen on ok, koska silloin ei ainakaan tule huteja. Tosin harvapa nykyään taitaa enää tavaraa tarvita, jos ei ole kyse todella nuoresta pariskunnasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ollaan tultu kans siihen tulokseen,että ei haluta mitään tavaraa tms lahjaksi vaan mieluummin rahana sitten kuka nyt haluaa vapaaehtoisesti muistaa. On kuitenkin talo, pari autoo, lapsia ja muutenkin romua ihan tarpeeksi. Meillä on vaan se ero, että ei pystytä nyt lähtee mihinkään häämatkalle, kun kohta syntyy meille toinen yhteinen lapsikin. Raha menee siis ihan maksujen kattamiseen, jos rahaa joku haluaa lahjoittaa meille. Häät on pienet, n. 40 henkeä ja luulisi ihmisten ymmärtävän, miksi ei haluta mitään. Kaikkea kun on jo ihan tarpeeksi ja kuitenkin monta vuotta  ollaan oltu yhdessä. Ollaan vaan ajateltu, että jos joku haluaa rahaa lahjoittaa, niin se on vaan plussaa sitten. Ainakin minun vanhemmat ovat halukkaita osallistumaan kustannuksiin, joten sekin auttaa jo tietenkin. Ainoa ongelma tässä on vaan ollu se, miten sen laittaa kutsuun, että tälle tilinumerolle voi halutessaan laittaa rahaa, jos haluaa? Onhan niitä runoja olemassa, mutta niissä puhutaan aina siitä häämatkasta tai jostain säästötili jutuista? Meillä se raha menee ihan pitopalvelun ym maksujen kattamiseen. Ja voi olla, että häitten lisäksi on siis ristiäisetkin samalla :) Pitää vaan keksiä joku hyvä sanamuoto, miten ilmaista oma rahatoive. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä on monia erittäin hyviä pointteja. Lisään vielä, miten me/minä ollaan ajateltu tämä hoitaa.

Totta, että rahan pyytäminen tuntuu tyhmältä, mutta meillä myös on jo vähän kaikkea. Monista rahan antaminenkin voi tuntua kylmältä, kun ei jää muistoa. Siksipä me pyydämme kokemuksia. Ne tulevat liittymään häämatkaamme eli teemme lahjalistan tapaan listan, jossa voi olla esim. Samppanjat lentokoneessa, hotelliyö, illallinen ravintolassa, junaliput Tokion ja Osakan välille, sisäänpääsy Tokion Disneylandiin.. matkalta voisi vielä laittaa kuvan kiitokseksi lahjanantajalle.

Vaikka itse ei lähtisikään häämatkalle, niin vastaavia kokemuksia löytyy varmasti. Mitä pari tykkää tehdä tai mistä haaveilee? Lintsin rannekkeet, sushikurssi, salsatunnit, viskimaistelu, laskettelurinteen hissiliput, vuokramökki viikonlopuksi, lapsenvahtilupaus treffi-illaksi...

Kokemusten lisäksi teemme lyhyen listan tavaroista eri hintaluokissa niitä varten, jotka kuitenkin vierastavat rahalahjaa.

Mulle ei ole väliä, paljonko kukin antaa. Se riippuu täysin elämäntilanteesta. Toki saatan odottaa hieman enemmän suhteellisen varakkailta appivanhemmilta kuin opiskelevilta ystäviltä. Jokainen lahja otetaan kiitollisuudella vastaan ja häihin saa tulla ilmankin. Itse en kylläkään ikinä menisi häihin ilman lahjaa hääparille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Meille tulee luultavasti samantyylinen lahjatoivelista kuin iiinezillä. Etenkin, jos teemme hääsivun, niin sinne saa kätevästi tehtyä lahjalistan nettiin esimerkiksi näin:

-Lennot välillä A-B 100e 2kpl

-Illallinen ravintolassa X 50e 1kpl

-Viilentävä jäätelö rannalla 2e 10kpl

 

Eli listaan tulisi kappalemäärät ja noin hinnat. Hintahaitari olisi muutamista euroista jonnekin sataan euroon, siitä on vieraiden hyvä valkkailla itselleen sopiva summa ja määrä asioita.

 

Tähän tyyliin pyydetyn lahjan antamiseenhan voi käyttää hirveästi mielikuvista! Rahaa ei ole pakko antaa tylsästi kirjekuoressa tai tilille, vaan senhän voi esimerkiksi askarrella lentokoneen sisälle tms :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Meille tulee luultavasti samantyylinen lahjatoivelista kuin iiinezillä. Etenkin, jos teemme hääsivun, niin sinne saa kätevästi tehtyä lahjalistan nettiin esimerkiksi näin:

-Lennot välillä A-B 100e 2kpl

-Illallinen ravintolassa X 50e 1kpl

-Viilentävä jäätelö rannalla 2e 10kpl

 

Eli listaan tulisi kappalemäärät ja noin hinnat. Hintahaitari olisi muutamista euroista jonnekin sataan euroon, siitä on vieraiden hyvä valkkailla itselleen sopiva summa ja määrä asioita.

 

Tähän tyyliin pyydetyn lahjan antamiseenhan voi käyttää hirveästi mielikuvista! Rahaa ei ole pakko antaa tylsästi kirjekuoressa tai tilille, vaan senhän voi esimerkiksi askarrella lentokoneen sisälle tms :)

Juuri tällainen olisi ihana! Me emme kuitenkaan - ainakaan luultavasti - tee hääsivua ja juhlainfoakaan ei meille tule kutsun liitteeksi, joten taitaa tämä jäädä haaveeksi. Mekin kyllä pyydämme rahaa, mutta tällainen tapa olisi ehkä se kaikista ihanin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me aiotaan pyytää rahaa lahjaksi häämatkaa varten, jos lahjan kerran tahtoo antaa. Asutaan kuitenkin yhdessä ja tavaraa meillä on aivan liikaa. Ollaan myös oltu sellasissa häissä, jossa pari pyysi rahaa talon remontointia varten (jos siis halusi lahjan antaa, pakko ei ollut). Mun mielestä se oli hyvä syy pyytää rahaa ja oli kiva antaa rahaa lahjana, kun kutsussa luki mihin se tod.näk. tullaan käyttämään. :) Muistaakseni annettiin yhdessä 100 e.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään