Jump to content
Naimisiin.info

Miten paljon pitää huomioida eriyisruokavalioita? (yhdistetty)


LeisKuu

Recommended Posts

Meillä menee siinä raja, että allergisille järjestetään tavalla tai toisella syötävää, nirsot nirsoilevat ihan vapaasti. Ruoka on pääosin sellaista, jota me molemmat tykätään syödä. Enpä tiedä sitten, minkälaista sekamelskaa tästä vielä syntyy, kun kutsuja ei ole vielä lähetetty emmekä näin ollen tiedä erityisvalioista ihan kaikkea. Menu on suurilta osin hylaa ja yksi allergisten kakku tehdään gluteenittomana sekä laktoosittomana, pääruokavaihtoehtoina on lihaa, kalaa sekä kasvisruokaa. Pähkinöitä ei pitäisi mihinkään ruokaan tulla. Tämän verran on huomioitu jo nyt menun suunnittelussa.

Jos joku ilmoittaa ruokavaliokseen jotakin, joka ei liity allergioihin, niin ilmoitamme kyllä etukäteen, ettemme pysty järjestämään ruokailua heidän toiveidensa mukaan ja omat eväät kannattaa silloin ottaa mukaan. En tosin usko, että kovin nirsoja tapauksia löytyy kutsuttavista.

Link to comment
Share on other sites

Ajattelisin myös niin, että allergiat otetaan huomioon, mutta nirsoilua ei. Ja etenkin, jos on seisova pöytä, niin luulisi pahemmankin nirsoilijan löytävän jotain syötävää itselleen. Jos ei löydä, niin saa olla nälissään. Kamala minä.

Itse olen lievästi sanottuna sihtikurkku lihan kanssa. Pari vuotta sitten oltiin häissä enkä huomannut ilmoituksen yhteydessä ilmoittaa, että haluan kasvisruokaa. Ei oikeastaan käynyt edes mielessä, mutta se oli kyllä omaa typeryyttä ja vahingosta viisastuu. Vaihtoehtona oli siis liha tai kasvis ja valmiit ruoka-annokset. Liha oli jänteistä poronkäristystä ja minusta siis aivan kamalaa. No nälkähän siinä jäi, mutta kyllä se muille maistu, joten ongelma oli ainoastaan minussa. Ei olis tullu mieleenkään pyytää, että mulle olis tarjoiltu jotain "parempaa" lihaa. Omapa oli ongelmani. Seuraavalla kerralla valitaan sitten se kasvisruoka :girl_smile: Seisova pöytä on kyllä sikäli aika kiva, että jokainen voi valita mitä ottaa.

Muokattu: , käyttäjä: iines26
Link to comment
Share on other sites

Voisin sanoa näin moniallergisena lähestulkoon-vegaanina ja keliaakikkona, että isoihin juhliin meneminen on aina jännittävää. Ja on melkein ihan sama, mitä tai miten syötävät tarjolla on. Eli ei varmastikaan tarvitse jännittää, kelpaako vieraalle pienet erityisjärjestelyt. Se on vaan hieno homma, kun joku jaksaa huomioida! Kannattaa kuitenkin varmistaa pitopalvelulta, muistavatko he korvaavat tuotteet ja proteiinin. Eli että vegaaniruoka ei ole sama kuin kasvisgratiini ilman kermaa, näin kärjistetysti ilmaistuna. :)

Tuota nirsoilijaa en nyt ihan ymmärrä. Tai oikeastaan en edes tajua, miten kukaan kehtaa vaatia tuollaista erityiskohtelua ilman mitään hyvää syytä.

Meillä erityisruokavaliohommat ratkaistiin niin, että kaikki syövät vegaaniruokaa (eikä me lihaa olisi missään nimessä muutenkaan tarjottukaan) ja kaikki on gluteenitonta seitanpihvejä lukuunottamatta, mutta niiden rinnalla tarjoillaan sitten soijapihvejä. Eli nyt ruoka käy kaikenasteisille kasvissyöjille, laktoosi-intolerantikoille, maidottomille, keliaakikoille ja munattomille.

Link to comment
Share on other sites

Meidän häissä varmaan kaikki tehdään hylasta, kun on niin monta, jotka siitä kärsii. Ainakin yksi keliaakikko... ja sitten yksi "vegaani".

Mielestäni sairaudet pitää ottaa huomioon, mutta "vegaania" en tule ottamaan mitenkään huomioon. Jos syö sillon tällön kebabbia, niin varmaan voi tehdä poikkeuksen MYÖS meidän häissä. Ja sitten itse pidän vegaanin elämää vakaumuksena esimerkiksi silloin kun kyse on hinduismista, ja silloin voisin kunnioittaa sitä. Silloin kun ihminen elää vakaumuksensa mukaan kaikilla elämänsä osa-alueilla. Itse tiedän kolme "vegaania". Ensimmäinen alkoi leikkiä vegaania yläasteella. Hän nautti kaikesta huomiosta, mitä sai. Mutta silti veti varmaan askin päivässä tupakkaa nahkatakki päällä. Oli tuolloin muuten normaalipainoinen, enkä ymmärrä miten porkkanoilla voi lihota nykyiseen n. 100kg. Toinen vissiin alkoi tämän toisen innostamana lukiossa vegaaniksi. Tämä ei sentään polttanut, mutta ollessani kesäduunissa kunnalla leikkaamassa nurmikoita, näin hänet koiransa kanssa kävelyllä. Olin riittävän lähellä, että näin ettei koira tehnyt mitään. Tämä muija alkoi kuitenkin syyttä hakata koiraansa useamman minuutin ajan (ja voin sanoa, että olen itse tarkka miten koirani käyttäytyy ihmisten ilmoilla, joten olisin huomannut, jos se olisi jotain tehnyt. En tarkoita, että hakkaaminen olisi silti sallittua). Eli todellinen eläinten ystävä. Kolmas olikin sitten se kebabihminen, joka polttaa myös, eikä elä "vakaumuksen mukaan".

Näin.

Link to comment
Share on other sites

Itsekin olin (tai olen oikeastaan vieläkin) sitä mieltä, että allergiat totta kai otetaan huomioon. Mutta meillä on yksi vieras, joka on lihaton, maidoton, soijaton ja gluteeniton. Mietin, että olisiko valtaisan tökeröä ehdottaa hänelle, että hän toisi omat eväät mukaansa varmuuden vuoksi? Totta kai yritämme ottaa hänet mahdollisimman hyvin huomioon, mutta koska häämme ovat todella yksinkertaiset ja pienimuotoiset, tuntuisi kohtuuttomalta kehitellä yhdelle ihmiselle täysin oma menunsa. Lisäksi tämä ihminen on aika vainoharhainen ruokiensa suhteen ja myös nirso, joten hän ei todennäköisesti uskaltaisi kuitenkaan syödä mitään pitopalvelumme antimia, paitsi ehkä keitettyjä perunoita, ja niitäkin varmaan vain jos hän saisi ottaa ruokaa ensimmäisenä, ettei kukaan muu vain ole koskenut lautastaan ruuan ottimilla, ettei niihin olisi tarttunut mitään sopimattomia aineksia. Hmm.

Link to comment
Share on other sites

Meidän häissä varmaan kaikki tehdään hylasta, kun on niin monta, jotka siitä kärsii.

Tämä ei ole mitenkään kritiikkinä sinulle Sesilia88 osoitettu. :)

Mutta ymmärtäväthän kaikki täällä sen eron, mikä on LAKTOOSITTOMALLA ja VÄHÄLAKTOOSISELLA (HYLA:lla) ruokavaliolla? Nämä eivät ole samoja asioita, mutta valitettavan moni luulee niin. :girl_impossible: Tällä on oikeasti joillekin todella suuri merkitys ja jopa jotkut ravintola-alallakin työskentelevät henkilöt väittävät toisinaan vähälaktoosista laktoosittomaksi. :girl_sad:

Joten jos vieraanne ilmoittaa tarvitsevansa laktoosittoman ruokavalion, älkää olettako että vähälaktoosinen riittä. Kaikilla kun ei edes auta laktaasientsyymitabletit. Kovin hyvää kuvaa ei häistä tule, jos osa vieraista voi syödä pelkästään jotain virheää salaattia... :girl_impossible:

Muokattu: , käyttäjä: Tinakeiju
Link to comment
Share on other sites

Hyvä pointti Tinakeijulta. Tästä samasta aiheesta on keskustelua käynnissä tuolla ilmoittautumisten vastaanottoketjussa, kun yllättävän moni häävieras ilmoittautuu häihin kertomalla ruoka-aineallergioistaan tyyliin "Mulla on sitten toi laktoosi". Laktoosimikä? Käykö vähälaktoosinen? Kokonaan laktoositon? Vai ehkä maidoton? Eli muistakaa siis myös varmistaa (tai pyytää äitiä/anoppia/kuka ikinä ilmoittautumisia ottakaan vastaan varmistamaan), että mitä sillä "laktoosilla" tarkoitetaan... Hyla on varsin helppo toteuttaa, ja useat pitopalvelut (tämäkin kannattaa varmistaa) tekevät suoraan ruokansa hylana. Mutta laktoosittomuus on sitten asia erikseen.

Link to comment
Share on other sites

Tuota nirsoilijaa en nyt ihan ymmärrä. Tai oikeastaan en edes tajua, miten kukaan kehtaa vaatia tuollaista erityiskohtelua ilman mitään hyvää syytä.

Tuo nirsoilija ei ole itse pitänyt ruokavaliostaan mitään meteliä, lähinnä olen itse noita kolmea "erikoistapausta" halunnut ottaa huomioon. Itse olen aika monelle jutulle allerginen ja minusta on ollut mukava mennä juhliin, joissa sekä allergiat että ns. tottumukset on otettu huomioon.

Olen vain sellainen ihminen, että yritän aina huomioida muita ihmisiä ja tuppaan sitten siinä sivussa ajamaan itseni hulluuden partaalle tasapuolisuuksineni :D

Asia ratkaistiin nyt meillä niin, että pippuripihvi tyyppi saa pärjätä paahtopaistilla ja noukkia sitten ylimääräiset salaatista pois ja syö sitten mitä runsaasta noutopöydästä muuta haluaa. Vegaanille on oma tapaslautanen alkupaloiksi tulossa ja sitten pääruoka tofupihviä ja kasviksia, sen hän saa tiskin alta.

..joku tuossa lainauksessa nyt meni reisilleen..

Muokattu: , käyttäjä: Katrik
Link to comment
Share on other sites

^^ Ai no sitten! :)

Ratkaisu kuulostaa toimivalta. Samoin vegaanin kohdalla!

Itsekin olin (tai olen oikeastaan vieläkin) sitä mieltä, että allergiat totta kai otetaan huomioon. Mutta meillä on yksi vieras, joka on lihaton, maidoton, soijaton ja gluteeniton. Mietin, että olisiko valtaisan tökeröä ehdottaa hänelle, että hän toisi omat eväät mukaansa varmuuden vuoksi? Totta kai yritämme ottaa hänet mahdollisimman hyvin huomioon, mutta koska häämme ovat todella yksinkertaiset ja pienimuotoiset, tuntuisi kohtuuttomalta kehitellä yhdelle ihmiselle täysin oma menunsa. Lisäksi tämä ihminen on aika vainoharhainen ruokiensa suhteen ja myös nirso, joten hän ei todennäköisesti uskaltaisi kuitenkaan syödä mitään pitopalvelumme antimia, paitsi ehkä keitettyjä perunoita, ja niitäkin varmaan vain jos hän saisi ottaa ruokaa ensimmäisenä, ettei kukaan muu vain ole koskenut lautastaan ruuan ottimilla, ettei niihin olisi tarttunut mitään sopimattomia aineksia. Hmm.

Sitä pitää tähän sanoa, että tuo vainoharhaisuus on ainakin minulle hyvin tuttua! Keliakian kanssa on syytäkin olla sitä, sillä niiden kipujen ja suolistosyövän kanssa ei ole kauheasti leikkimistä. Ja itsekin joudun joka juhlassa kysäisemään kokilta, että onhan tämä ja tämä nyt varmasti syötävää jne, sillä aivan liian usein minulle on syötetty sopimatonta ruokaa gluteenittomana. Varsinkaan juhlissa ei ole kamalan kiva mennä yhtäkkiä tajuttomaksi ja sen jälkeen tietysti vielä maata kaksi viikkoa kotona uskomattoman kovissa vatsakivuissa ja oksennellessa. Ja soija-allergiakin voi olla hyvin vakava.

Yksi vaihtoehto voisi olla, että jos hänelle oman menun teette, niin kirjoitatte selvästi ylös, mitä aineksia ruokaan on käytetty. Se varmasti helpottaa vainoharhaisimmankin mieltä. Ja jos olette läheisesti hänen kanssaan tekemisissä ennen häitä, voisitte jo etukäteen kertoa, että te ja pitopalvelu olette huomioineet kaiken jo valmisteluissa ja muistatte esim erilliset ottimet, tarjoiluastiat ja muut. Ja edelleen, jos hän on parempi tuttu, niin voittehan kysäistä, kelpaako hänelle sellainen ja sellainen menu, vai tuoko hän kokonaan omat eväät. Täytyy myöntää, että itselläni on melko usein eväsleivät ja muuta purtavaa kassissa piilossa, joten ehkä hänkin on jo tottunut tällaiseen. Itse moniallergisena en loukkaantuisi, jos asia esitellään juuri sillain " tätä on tarjolla, kelpaako? Jos ei, tuo omat"-tyylillä. Koska siinä kuitenkin osoitetaan, että erityisruokavaliotkin on huomattu.

Muokattu: , käyttäjä: Napalm
Link to comment
Share on other sites

Laup: mitäs jos pitopalvelu kokoaisi hänelle oman lautasen, josta hän voi sitten syödä mitä haluaa? Meillä toimitaan näin yhden maitoallergisen kohdalla, se oli ihan pitopalvelun ehdotus. Kyllähän kasvisruoasta saa helposti maidotonta, soijatonta ja gluteenitonta, joten en näe siinä niin suurta ongelmaa. Valmiiksi lautaselle koottu annos minimoisi kontaminoitumisen vaaran, ja vieraskin uskaltaisi ruokaa turvallisin mielin syödä. Mun henk. koht. mielipide on, että olisi vähän tökeröä pyytää ottamaan omat eväät, varsinkaan kun nuo vältettävät aineet eivät mitenkään kohtuuttomia ole.. Olisihan se vähän hassua, jos vieras kaivaisi laukustaan tupperin kipon ja menisi mikrolle sitä lämmittämään.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Itsekin olin (tai olen oikeastaan vieläkin) sitä mieltä, että allergiat totta kai otetaan huomioon. Mutta meillä on yksi vieras, joka on lihaton, maidoton, soijaton ja gluteeniton. Mietin, että olisiko valtaisan tökeröä ehdottaa hänelle, että hän toisi omat eväät mukaansa varmuuden vuoksi? Totta kai yritämme ottaa hänet mahdollisimman hyvin huomioon, mutta koska häämme ovat todella yksinkertaiset ja pienimuotoiset, tuntuisi kohtuuttomalta kehitellä yhdelle ihmiselle täysin oma menunsa. Lisäksi tämä ihminen on aika vainoharhainen ruokiensa suhteen ja myös nirso, joten hän ei todennäköisesti uskaltaisi kuitenkaan syödä mitään pitopalvelumme antimia, paitsi ehkä keitettyjä perunoita, ja niitäkin varmaan vain jos hän saisi ottaa ruokaa ensimmäisenä, ettei kukaan muu vain ole koskenut lautastaan ruuan ottimilla, ettei niihin olisi tarttunut mitään sopimattomia aineksia. Hmm.

On tökeröä pyytää ottamaan omat eväät. Erityisruuan valmistaminen tällaisessakaan tapauksessa ei ole kokille kovin vaativa tehtävä. Jos teette itse ruuat, niin pyydä, että vieras kertoisi millaista ruokaa haluaa / voi syödä. Näin pääsette kaikki aika pienellä vaivalla.

Meidän pitopalvelu ei ainakaan ottanut mitään ekstraa eristyisruokavalioista, joten ehdottomasti kaikille allergisille niitä oli tarjolla. Allergisten vaihtoehtoja lisää myös se, että mihinkään salaattiin ei valmiiksi sekoiteta kastiketta. Lähes kaikki voivat kuitenkin syödä kasviksia ja hedelmiä.

Link to comment
Share on other sites

Meille raja menee allergioissa ja toki myös vegaaniudessa, tiedän että ainakin yksi sellainen on ystäväpiirissä ja tiedän myös että hän ei syö mitään minkä takia eläin on joutunut kuolemaan eli kasvispöperöä on varmaankin tulossa, syö sitä sitten ken itsensä kasvissyöjäksi tuntee. Keliaakikoille ja maitoallergisille toki tehdään omat tai yhdistetyt ruoat, loput on laktoositonta kakkua lukuunottamatta (joka on hyla kustannussyistä). Toivottavasti ei muuten kovin paljoa ala ilmaantumaan noita erikoiserikoisruokavalioita, gluteenittomat ja lihattomat siis tiedän tulevan mutta vielä jotain lisää... :unsure: Onneksi pitopalvelu voi hoitaa sen miettimisen ja tarvittaessa ehdottaa miten tehdään.

Tollanen nirsoilu että syön vaan pihviä ja salaattia on kyllä typerää, ainakin jos odottaa että sellaista totellaan häissä missä ruokakustannukset nousee muutenkin järkyttävän korkealle kun (ilmeisesti?) kyseessä ei kuitenkaan ole minkään sortin allergia? Mutta asia on nyt Katrik:n puolesta hoidettu hyvin, noin olisin itsekin tehnyt.

Link to comment
Share on other sites

Mietin, että olisiko valtaisan tökeröä ehdottaa hänelle, että hän toisi omat eväät mukaansa varmuuden vuoksi?
Olisi se kyllä aika tökeröä.

Todellako?

tämä ihminen on aika vainoharhainen ruokiensa suhteen ja myös nirso, joten hän ei todennäköisesti uskaltaisi kuitenkaan syödä mitään pitopalvelumme antimia, paitsi ehkä keitettyjä perunoita, ja niitäkin varmaan vain jos hän saisi ottaa ruokaa ensimmäisenä, ettei kukaan muu vain ole koskenut lautastaan ruuan ottimilla, ettei niihin olisi tarttunut mitään sopimattomia aineksia.

Mä soittaisin ko. hlölle ja kysyisin, miten hän haluaa ruokansa suhteen meneteltävän. Näin mä tein meidän häissä yhden kasvissyöjäperheen kohdalla (kerroin menun ja kysyin, löytyykö siitä tarpeeksi). Jos menee turhan monimutkaiseksi, niin vois kysyä, miten on yleensä juhlissa tehnyt, onko ottanut omat eväät vai..? Jotkut nimittäin ottaa.

Link to comment
Share on other sites

Hyvä pointti Tinakeijulta. Tästä samasta aiheesta on keskustelua käynnissä tuolla ilmoittautumisten vastaanottoketjussa, kun yllättävän moni häävieras ilmoittautuu häihin kertomalla ruoka-aineallergioistaan tyyliin "Mulla on sitten toi laktoosi". Laktoosimikä? Käykö vähälaktoosinen? Kokonaan laktoositon? Vai ehkä maidoton? Eli muistakaa siis myös varmistaa (tai pyytää äitiä/anoppia/kuka ikinä ilmoittautumisia ottakaan vastaan varmistamaan), että mitä sillä "laktoosilla" tarkoitetaan... Hyla on varsin helppo toteuttaa, ja useat pitopalvelut (tämäkin kannattaa varmistaa) tekevät suoraan ruokansa hylana. Mutta laktoosittomuus on sitten asia erikseen.

Meilläkin pitopalvelu ilmoitti tekevänsä menun suoraan hylana, mutta täytyykin muistaa tosiaan, että laktoosittomiakin saattaa ilmoittautua. Elän kuitenkin toivossa, että ne, joilla voi tulla ruoan kanssa ongelmia, niin osaavat ilmoittaa allergiansa/rajoitteensa selkeästi.

Link to comment
Share on other sites

Mietin, että olisiko valtaisan tökeröä ehdottaa hänelle, että hän toisi omat eväät mukaansa varmuuden vuoksi?
Olisi se kyllä aika tökeröä.

Todellako?

Kyllä minun mielestäni. Häät on hienot juhlat, joissa omasta mielestäni juhlapari tarjoaa ruuat, ja siihen kuuluu, että otetaan huomioon toisten tarpeet (allergiat yms, ei siis nirsoiluja). Siihen mielestäni kuuluu se, että pitopalvelun/ravintolan kanssa sovitaan sellaisesta järjestelystä, että myös allergiset saavat ruokansa. Jos sitten vainoharhaisena ei suostu syömään mitään, niin se on sitten harmin paikka (jos siis kaikki on asianmukaisesti järjestetty). Miten eväsjärjestely edes toimisi? Kun muut hakevat hienot tarjoilut pöytäänsä, niin joku kaivaa eväsleivät jostain pussukastaan ja mutustaa niitä? Itse ainakin pitäisin hyvin outona ja kiusallisena, jos saisin kutsun häihin ja samalla ilmoitettaisiin, että kannattaa sitten tuoda omat sapuskat. Tietysti vainoharhainen tapaus on saattanut tottua tällaiseen menettelyyn.

Mielestäni kannattaa sen sijaan etukäteen järjestää asia kuntoon ja sitten tarvittaessa kertoa kyseiselle vieraalle, miten asia on järjestetty.

Link to comment
Share on other sites

Ohoh, kirjoitukseni on herättänyt huimaa keskustelua. :) Kärjistin tarkoituksella ja nyt on ehkä hieman selvennettävä, ettette vallan kuvittele monsteriksi miuta.

Tämä kyseinen ruokaongelmavieras on yksi parhaista ystävistäni. Hän myöntää itse olevansa hankala tapaus ja tuo yleensä aina omat eväät mukaan joka paikkaan, myös kahviloihin. En tietenkään ajatellut, etten hänelle mitään edes ehdottaisi tarjoavani. Totta kai kuuluu asiaan, että vaikeatkin allergiat otetaan huomioon ja kaikille tarjotaan jotain sopivaa syötävää. Lähinnä ajattelin asian niin kuin moni on ehdottanutkin, että kysyisin pitopalvelulta ehdotuksen hänen ruuistaan ja välittäisin ehdotuksen eteenpäin. Jos sitten sekin häntä arveluttaa (ei esim. uskalla luottaa pitopalvelun ammattitaitoon, mikä saattaisi olla hyvinkin mahdollista, sellaista on tapahtunut aikaisemminkin), niin en oikein enää näe muuta vaihtoehtoa kuin pyytää tuomaan omat eväät ja kehottaa syömään niiden lisäksi kaikkea mitä voi.

Erinomainen idea oli kylläkin se, että moniallergisen vieraan ruoka olisi valmiiksi annokseksi aseteltuna. Silloin hän tosiaan voisi varmasti luottaa siihen, ettei kukaan ole vahingossa "sabotoinut" hänen syötäviään.

Niin ja jos omiin eväisiin jossain muodossaan edes päädytään, hoidetaan asia tietenkin niin, ettei vieraan tarvitse alkaa eväitään itse laukusta muovirasioista kaivelemaan. Viedään sitten mieluummin vaikka ennen juhlan alkua vieraan itse tuomat eväät pitopalvelun henkilökunnalle, niin että he saavat valmistella ne tarjolle samaan aikaan muiden ruokien kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Meidän häissä oli myös noin kolmekymmentä vierasta ja muutama allergikko ja erikoisruokavaliota noudattava henkilö. Teimme niin että pyysimme jokaista kutsutta toimittamaan luettelon kielletyistä aineista ja nämä listat toimitimme ravintolaan istumajärjestyksen kera. Vaikka yhdenkin moniallergikon ruoan valmistus olisi mielestäni vähintäänkin haastavaa (esim. synttärikakkukahvien järjestäminen on mielestäni todella työlästä jos yksi on allerginen kananmunalle, toinen venhälle ja kauralle ja kolmas maitotuotteille), mutta ravintola hoiti sen erinomaisesti ja antoivat jopa pari vaihtoehtoa mistä valita. Ja yhden moniallergisen lapsen kohdalla kysyttiin vanhemmilta sekä mitkä aineet ovat kiellettyjä että mitka ruoat ovat varmasti sallittuja (lapsen äiti esim. keksi että tuoreista hedelmistä tehty sorbetti olisi hyvä vaihtoehto hääkakulle, ja ravintolassa valmisettiin sitten sellainen eikä mitään kananmunatonta, maidotonta ja vehnäjauhotonta kakkuversiota). Ravintola teki sitten erilliset annokset jokaiselle jolla oli jotain rajoituksia, ja samaan hintaan kuin muidenkin vieraiden annokset. Ja annokset olivat myös samankokoiset ja -tasoiset kuin muilla vierailla, niin että kukaan ei ollut pettynyt ruoan määrään, laatuun eikä ulkonäköön. Tarjoilijat tiesivät istumajärjestyksen ja toivat allergikoiden annokset suoraan pöytään.

Yhteenvetona siis: helpommalla pääsette kun siirrätte näiden asioiden miettimisen ammattilaisille, siitä heille maksetaankin. En ole kuullut että yksikään ravintola tai pitopalvelu olisi laskuttanut extraa allergisten ruokajärjestelyistä ja he osaavat myös arvioida ruoan määrän niin että allergikot eivät joudu tyytymään pienempiin annoksiin.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä minun mielestäni. Häät on hienot juhlat, joissa omasta mielestäni juhlapari tarjoaa ruuat, ja siihen kuuluu, että otetaan huomioon toisten tarpeet (allergiat yms, ei siis nirsoiluja).

No nimenomaan tuollaisen nirsoiluvaikutelman tästä sain:

tämä ihminen on aika vainoharhainen ruokiensa suhteen ja myös nirso, joten hän ei todennäköisesti uskaltaisi kuitenkaan syödä mitään pitopalvelumme antimia, paitsi ehkä keitettyjä perunoita, ja niitäkin varmaan vain jos hän saisi ottaa ruokaa ensimmäisenä, ettei kukaan muu vain ole koskenut lautastaan ruuan ottimilla, ettei niihin olisi tarttunut mitään sopimattomia aineksia.
Link to comment
Share on other sites

Meillä pyritään ottamaan vakavasti kaikki ruoka-aineallergiat ja erityisruokavaliot, koska itselläni on kokemusta siitä, että niitä allergioita helposti vähätellään ja ei todella ole mukavaa.

Itse en nyt mikään mahdoton moniallergikko ole, mutta esim. kalaa en voi syödä ollenkaan (kurkku menee tukkoon, pahimmassa tapauksessa voisin tukehtua) ja tietyt tuoreet hedelmät tuottavat pahojakin allergiaoireita, samoin eräät mausteet.

Onpa pari kertaa käynyt niin, että esim. appiksien 50v-juhlissa oli tarjolla kalakeittoa ja ruisleipää, jälkkärinä täytekakku, jossa oli juuri niitä hedelmiä soseutettuna välissä ja päällä, joita en voi syödä. Eli en voinut syödä mitään koko juhlissa ruisleipäviipaleita ja maitoa lukuunottamatta! Olin kuitenkin tästä kala-allergiasta ja hedelmäallergiasta ilmoittanut etukäteen. Muutaman kerran muutenkin olen törmänny tähän, että juhlissa ja ihan jo kavereiden luona kahvitteluissakin on vähätelty allergiaa tyylillä "kai nyt vähän voit maistaa, ei noin pieni määrä voi olla pahasta". Ei se ole sitten kiva joutua ambulanssilla ensiapuun, jos sattuu saada pahan hengenahdistuskohtauksen tai jos silmät turpoavat kiinni!

Kuitenkin kun voin syödä niin paljon kaikkea muuta, ettei niiden ruoka-aineiden välttäminen, joille olen allerginen, ole todellakaan haastavaa.

Toisaalta ymmärrän kyllä sen, jos monilla on todella paljon allergioita ja vaatii erityistä tarkkuutta ruoka-aineiden käsittelyssä ym, että voi tuskastuttaa ja ärsyttääkin. Silloin kehotan, kuten moni muukin, juttelemaan pitopalvelun/ammattilaisten kanssa asiasta.

Meille on häihin tulossa ainakin pari sellaista, joilla täytyy olla sekä gluteeniton että täysin maidoton ruoka ja paljon sellaisia, joilla on erilaisia allergioita pienempiin juttuihin. Keksitään senkin vuoksi mahd. paljon erilaisia tarjottavia mm. kahvipöytään, että varmasti kaikille on jotakin ja vaativammat erityisruokavaliot (allergisista/vakaumuksellisista syistä johtuen) hoidetaan ammattilaisten avustuksella.

On meillä kyllä suvussa muutama ala-asteikäinen lapsi, jotka ihan vain nirsoilevat, eli eivät syö kuin tyyliin makaronia ja ketsuppia (oikeasti! eivät esim perunaa, lihaa jne.) ja katsotaan sitten lähempänä, että laitetaanko näille tyyliin keitettyä makaronia tarjolle vai mitä ihmettä :D (olen kuitenkin sitä mieltä, että nirsoilulinjaa ei lähdetä noudattamaan, eli normaalin rajoissa mennään, jokaiselle lapselle/vieraalle ei tehdä omaa ruokaansa mieltymysten mukaan)

Tärkeintä on se, että jokaiselle vieraalle löytyy jotakin syötävää noutopöydästä ja ettei kenellekään käy kuten minulle appiksien juhlissa :)

Muokattu: , käyttäjä: Edeea
Link to comment
Share on other sites

Edeea: itsenikin kohdalla tiedän mitä on olla allerginen ja siksi siis avasinkin tämän keskustelun, sillä halusin ottaa meidän häihin tulevat "erikoistapaukset" huomioon. Lyhykäisyydessäni minä olen allerginen kaikille muille eläimille paitsi lehmälle, kaikille muille siitepölyille paitsi pujolle ja nämä tuovat mukanaan monia ristiallergioita ruoka-aineissa, joista pahimmat saattavat johtaa (ja valitettavasti ovat muutaman kerran johtaneetkin) anafylaktiseen reaktioon. Henkikulta on säilynyt adrenaliinikynän ansiosta ja nopeasta reagoinnista, mutta kyllä se aina säikäyttää kunnolla!

Tämä nyt oli vähän OT, mutta kaikkien allergioiden tai erityisruokavalioiden kohdalla kyse ei ole vain pienestä kutinasta tai ilmavaivoista vaan hengenvaarallisesta tilasta.

Muokattu: , käyttäjä: Katrik
Link to comment
Share on other sites

Tämä on ehkä vähän off-topic, mutta muistuttaisin vaan teitä kaikkia siitä, että merkkaattehan erityisruokavalioruuat kunnolla. Olin juuri häissä, jossa vain gluteenittomat tarjoilut oli merkattu. Esimerkiksi vähälaktoosisia tai täysin laktoosittomia ruokia ei oltu merkattu mitenkään, ja on kyllä täysin mahdotonta selvittää asiaa kun henkilökuntaa ei juuri näy eikä kukaan tunnu tietävän. Tässä tapauksessa kaikkia ruokia ei oltu valmistettu esim. hylana.

Kunnon laput ruokien viereen säästävät hermoja ja aikaa, ja on muutenkin reilumpaa kaikin puolin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
;) Lisään tuohon Dioran erittäin hyvään pointtiin, että katsokaa sitten että ne on merkattu oikein ja tarkasti. Aivan liian monta kertaa olen törmännyt "Laktoositon" merkintään yhdessä paikassa ja sama ruoka eri listassa onkin vain "Vähälaktoosinen". (Kyseessä on yleensä ollut lounasruokalat, joissa olettaisi ihmisten olevan ammattilaisia ja selvillä, että tuolla voi oikeasti olla suuri merkitys mitä siihen laittaa...) Voisi sanoa että "lievästi" harmittaa, kun "laktoositomaksi" merkattu ruoka onkin ollut vähälaktoosista tai jopa "normaalia". <_<
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...