Guest

Mitä kaikkea ottaa huomioon häiden järjestämisessä? Vinkkejä (yhdistetty)

124 posts in this topic

Heips!

Otsikossahan se kysymys jo tulikin. Meillä on tasan neljä kuukautta häihin ja nyt kaipaisin kokemuksia ja mielipiteitä siitä, mitä pitäisi olla jo tehtynä. Tässä lyhyt lista mitkä asiat ovat jo hoidettuina:

-kirkko ja juhlapaikka

-kaasot, bestmanit

-vieraslista lyöty lukkoon

-ravintolan kanssa sovittu menu ja juomat

-kaasojen kanssa käyty vierailulla juhlapaikassa

-morsiamen puku ja ompelija tiedossa, mutta ei vielä aloitettu tekemään, koska olen raskaana

-häiden teemavärit päätetty

-hääkimpun kukat päätetty, mutta ei vielä kyselty kukkakaupoista

-käyty häämusiikkikonsertissa kirkossa ja päätetty häämarssit

-sormus tiedossa ja alustavat tiedustelut tehty kultasepälle

-kutsuja suunnitellaan, ovat yhden kaason vastuulla (ammatiltaan graafinen suunnitelija, joten suht vapaa kädet annettu :))

-valokuvaaja juhliin pyydetty (kaveri), studiokuvat varaamatta

Nyt tuli vaan sellainen tunne, että onko jotain tärkeää jäänyt tekemättä? Juhannuksen jälkeen menemme uudestaan ravintolaan katsomaan pöytien järjestelyä ja suunnittelemaan alustavaa istumajärjestystä. Juhlatilaa ei koristella mitenkään erityisesti, joten siksi koristeita ei ole hankittu vielä. Tarkoitus olisi myös kesäkuussa tavata porukalla kaasojen ja bestmanien kanssa ja suunnitella hääjuhlan kulkua ym. käytännön asioita.

Kiitokset vastauksista jo etukäteen! :)

-Tuleeko teille bändi tai DJ? Ne kannattaa tässä vaiheessa varata (tai muut ohjelmantarjoajat jos sellaisia on suunniteltu)

- Sulhasen pukeutuminen?

Moi!

Meillä on suurin piirtein sama aika häihin, ja itse ajattelin, että kampaaja ja meikkaaja pitäisi saada pian varattua (jos siis ei aio itse laittaa hiuksia ja naamaa), koska nekin täytyy saada sovitettua tiettyyn aikaikkunaan, kuten studiokuvaus.

Ootte muuten järjestelyissä pidemmällä kuin me. :D Täällä ei vielä ole sormuksesta tai puvusta tietoakaan!

Kiitokset vastauksista Loopie ja Tsiili. :)

Bändi tulee ja on jo tiedossa. Pitää pikkuhiljaa varmaan alkaa kysellä ohjelmiston perään, että olisi edes vähän osviittaa millaista musiikkia on tulossa. Miehen puku vuokrataan, täytyykin alkaa katsella vuokraamoita.

Kampaajaksi olen ajatellut pyytää toisen bestmanin avokkia. En vain ole vielä saanut aikaiseksi, mutta tosiaan olisi sekin hyvä pikkuhiljaa hoitaa alta pois. Meikkauksesta olen vielä kahden vaiheilla, toisaalta osaan mielestäni meikata ihan hyvin ja vähän pelkäänkin ammattilaisen laittavan liikaa meikkiä. Toisaalta kunnon meikit maksavat varmasti lähes yhtä paljon kuin meikkaus ammattilaisella. Vaikeaa...

Esteiden tutkinta täytyy muistaa hoitaa. :)

Meillekin osuu häät samoihin aikoihin. Tuon listan pohjalta tuli mieleen myös hääyö - hotelleissa alkaa täyttymään jo? sekä häämatka -samoin edullisemmat lennot jos minne mielii.

Meillä on kutsut suunniteltu ja tarvikkeet ostettu mutta työstämistä ei ole aloitettu. Sulhasen pukua ei ole vielä päätetty, on tutkittu vaihtoehdot mutta tarvitaan vielä vertailevat kierrokset. Vuokraamot suosittelivat olemaan ajoissa liikkeellä. Juhlapaikka on varattu mutta menut jne. vielä todella auki.

Samalla aikataululla täälläkin mennään ja nyt alkaa pikkuhiljaa paniikki iskeä, kun meillä on vasta kirkko ja juhlapaikka cateringeineen varattu.. :)

Kutsut pitäisi saada kuukauden sisällä jakoon tai näin olen ajatellut.

Kiva, kun on tullut lisää vastauksia. :) Kiitos kaikille vinkeistä.

Vähän päivitystä omaan tilanteeseen. Nyt siis hieman alle kolme kuukautta häihin, ja olen edellisten asioiden lisäksi varannut hääyöksi sviitin, käynyt ostamassa hääpukuun kankaat sekä neuvotellut ompelijan kanssa. Sovituspukua käyn sovittamassa muutaman viikon päästä. Lisäksi kävin juttelemassa kultasepän kanssa sormuksesta. Kutsun teksti on päätetty, kaksi kaveria taiteilee jotain hienoa kutsun kanteen ja taittaa kutsut. Tarkoitus olisi saada ne postiin mieluusti kuun puoliväliin mennessä.

Olen myös ottanut selvää, saako avioehdon ja testamentin tekoon apua oikeusaputoimistosta. Ilmeisesti saa, mutta en tiedä sitten missä aikataulussa. Kaikki koristeet on hankittu, ainostaan kaitaliinoihin pitää käydä ostamassa kangasta ja tietysti myös ommella ne.

Miestä olen yrittänyt patistaa oman vuokrapukunsa kanssa, mutta hieman hitaalla tuntuu käyvän. Hänellä on tasan kaksi asiaa hoidettavana: bändi ja oma pukeutuminen. Minä kuitenkin hoidan (ja olen hoitanut) kaikki muut asiat. Saas nähdä kuinka käy...

Häämatkalle emme lähde tänä vuonna, joten sen kanssa ei ole kiirettä. ;)

Tekemättömiä asioita ovat: kukkakauppojen kilpailutus, esteiden tutkinta, laukun ja kenkien hankinta. Pienoista paniikkia oli tuossa pari viikkoa sitten, mutta otin itseäni niskasta kiinni ja nyt tuntuu taas paremmalta, kun on oikeasti saanut jotain konkreettista aikaiseksi. :) Tsemppiä muille häävalmisteluiden kanssa painiville!

No nyt tuli pieni paniikki. Meillä 4 kk häihin, eikä mitään noista ole tehtynä. Paitsi että kirkko ja juhlapaikka on varattu.

Ei mitään paniikkia tommosista. Meillä oli kolme kuukautta aikaa järjestää koko häät, ja vielä kolme viikkoa jäljellä. Kaikki on tehty lukuunottamatta pienten suolasten ostamista ja biisilistan tekoa karaokea varten.

Sen olen nyt itse todennut (paniikissa) että puvun löytäminen ei ollutkaan helppoa eli sen hoitaisin ekana.. Sormus ja kukat ja miehen vuokrapuku ja meikkaaja ja kampaaja ja valokuvaaja on mulla varmaan seuraavaksi listalla..

Ei mitään suurta paniikkia ole ilmassa. Tuntuu vaan oma tahti kovin rauhalliselta, kun täällä monet ovat jo vuotta aiemmin varanneet lähes kaiken. Pikkuhiljaa yritän asioita järjestellä. Nyt ollaan kasaamassa miehen kanssa biisilistaehdotusta bändille. Mies on siis hoitanut jo lähes puolet omasta osuudestaan, jee! :D

Kampaajankin sain sovittua, sekä kyseltyä vähän meikkauksesta. Kutsut lähtivät maanantaina, ja olivat eilen perillä! Kovasti on niitä kehuttu, ihanaa! :) Vielä uupuu valokuvaus sekä kukat. Lähden tästä viikoksi mökille rentoutumaan, joten saavat odottaa kuun loppupuolelle. ;) Esteiden tutkiminenkin tehdään silloin.

Ainoa mikä on alkanut hiukan mietityttää, on tämä sikainfluessatilanne. Olisi tosi kurjaa, jos puolet vieraista joutuisi taudin takia jäämään pois. :( Vaikka eihän sitä kannata etukäteen murehtia, tulee mitä tulee. Toinen mikä asiassa huolestuttaa, on herkkä tarttuminen. Pitäisikö onnittelujonossa lutrata käsidesillä ja välttää halailua? Ja ennenkuin kukaan tulee marmattamaan, niin tiedän, että vakavuudeltaan H1N1 on aivan normaalin kausi-influenssan kaltainen. Mutta koska olen raskaana, kuulun riskiryhmään molempien tautien osalta. Lisäksi H1N1 tarttuu hieman hanakammin, ja suurella todennäköisyydellä kiertää koko väestön, joten riski taudin saamiseen on suurempi kuin kausi-influenssan kohdalla. En niinkään pelkää itseni vuoksi, vaan vauvan. Ennenaikainen synnytys ei kuitenkaan ole noilla viikoilla mikään ihan piece-of-cake-juttu, kun la:an on vielä kaksi kuukautta... En siis ole hysteerikko, enkä ala häitä näillä tiedoilla perumaan, kunhan vaan tässä mietiskelen.

Kaivoinpa tämän aloittamani threadin esiin, kun viime hetken paniikki alkaa iskeä! :o Huomenna tosiaan maistraatti (toi mun tickeri on näköjään vähän väärin kalibroitu ;) ) ja lauantaina kirkkohommelit ja juhlat. Jännittää ihan sikana, sekä huominen että lauantai!! Mitään tärkeää ei enää puutu, järjestelyt on ihan mallillaan, mutta silti jännittää: sujuuko kaikki hyvin, miten jaksan juhlia, viihtyvätkö vieraat, ym. :girl_impossible: Huh, pitäisi varmaan vaan vetää syvään henkeä ja yrittää rentoutua.

Hei, halusin vain tsempata, että hyvin kaikki menee! :D Olet suunnitellut tosi tarkkaan ja pitänyt huolen kaikista pääasioista, joten jos jotain pientä menee pieleen niin se ei haittaa mitään. Päätät vain, että hääpäivän aamuna et enää huolehdi mistään vaan nautit sulhasesi kanssa ihanasta päivästänne! Se stressaaminen häviää kyllä kun vain päätät niin! Onnea suureen päivään!

^^ Hyvin ne tulevat menemään! Nyt vaan relaat ja nautit tuosta ihanasta ja suurenmoisesta onnenpäivästä :) Ja jokaisesti mukavasta vatsanpohjan kipristyksestä

Kiitokset tsempeistä Marenki ja tsemppaaja! Pieni jännitys toki kuuluu asiaan, kunhan sen vaan saa pidettyä aisoissa. Yksi asia, mikä ainakin näyttää suotuisalta, on lauantain sää! On luvattu lämmintä ja aurinkoista, toivottavasti meteorologit ovat oikeassa! :)

Meillä 4,5kk häihin ja tehtynä on hääpuku ja sormus. Eli ei ole vihkipaikkaa, ei juhlapaikkaa, ei kutsuja.. Päivä on kyllä varattu :girl_haha: Emme ota paniikkia asiasta, kyllä se hoituu ajallaan :girl_sigh:

Meillä on häihin reilu neljä kuukautta aikaa, ja nyt kun miettii, mitä kaikkea on jo tehty, niin aika paljon. Tosin lista tehtävistä asioista on myös pitkä, joten ihan hyvä, kun on aloittanut ajoissa. Lisäksi meillä on molemmilla kiireinen ja rankka työkesä tulossa, joten aikaa ylimääräiseen hääjärjestelyyn ei tule varmaan liikaa olemaan.

- maistraatti varattu

- seremonian pitäjä sovittu

- juhlapaikka varattu

- vieraslista valmis (hiomista vailla)

- pitopalvelu varattu, alustavasti sovittu menusta

- hääpuvut hankittu

- mun asusteet, kengät yms. hankittu, puolisolla enimmäkseen myös

- valokuvaaja varattu

- bändi varattu

- kutsut työn alla

- kaaso, bm ja seremoniamestari sovittu

- hääsviitti varattu

- kampaus- & meikkiasiat kunnossa

- neuvottelut floristin kanssa käynnissä

- mun sormus hankittu

- hääauto tiedossa

- koristeet hankittu.

Mutta eihän ne hommat tähän lopu. Silti on aika houkuttelevaa, että häät lähestyy. :D Vielä ei ole ollut stressin eikä paniikin aika, eikä toivottavasti tulekaan!

Meillä myös reilut neljä kuukautta häihin ja nämä on jo hoidettu:

-juhlapaikka varattu

-vihkijä varattu (siviilivihkiminen juhlapaikalla)

-kaasot & bestmanit varattu

-kampaus & meikki varattu

-hääpuvun suunnittelu hyvällä mallilla ompelijan kanssa

-pitopalvelu varattu

-teemavärit sovittu

-vieraslista tehty

-kukkakauppias varattu

-teemakukka sovittu

-morsiusneidot & sulhaspoika sovittu

-juhlapaikan koristelua suunniteltu

-kutsut suunniteltu

-hääauto on olemassa, vaatii tosin vähän laittoa (sulhasen harrastus)

-ohjelmaa suunniteltu

-sormusta katseltu

Että tämmöstä, niiiin paljon olis vielä kaikkea, mutta kyllä se tästä, yritetään olla ottamatta mitään turhaa stressiä... :girl_wink:

Apua, pitäiskö floristi olla jo varattuna?! :girl_impossible: Mä ajattelin että jos kesäkuussa soittelis niin se riittäis... Ja kuten näkyy niin neljä ja puoli kuukautta on aikaa. Muuten meillä kyllä on aika hyvin asiat kunnossa, ainoa mikä aiheuttaa vähän stressiä on alusvaatteet ja kengät. Pitäis olla toukokuun lopussa puvun sovituksessa mukana mutta en oo vielä aloittanutkaan niiden etsintää. No kenkiä oon tietysti katsellut, mutta lähinnä nuo alusvaatteet pelottaa, en ole mitenkään normaalivartaloinen eli ihan mitä vaan en pysty ostamaan.

Meidän ei onneks tarvii kukista ja koristeluista huolehtia, kun juhlapaikan omistaja lupasi ne hoitaa.

Hän hakee kukat tukusta ja veloittaa niistä n.100e. Ei paha minun mielestäni.

Meillä häihin pikkusen alle 4kk ja suunnitelmat hyvällä mallilla.

Pappia ei vielä ole, kun hän lupasi maaliskuun aikana ilmoittaa onko vihkipäivänämme lomalla vai ei, mutta ei ole vielä kuulunut mitään.

Meidän ei onneks tarvii kukista ja koristeluista huolehtia, kun juhlapaikan omistaja lupasi ne hoitaa.

Pappia ei vielä ole, kun hän lupasi maaliskuun aikana ilmoittaa onko vihkipäivänämme lomalla vai ei, mutta ei ole vielä kuulunut mitään.

Meillä oli samanlainen tilanne maistraatin kanssa. Lopulta sitten ilmoittivat, että lomat sattuu häidemme ajankohdalle joten kukaan heitä ei pääse tulemaan. Suosittelen soittamaan perään, niin saat tiedon mahdollisesti jo aikaisemmin.

Meillä oli samanlainen tilanne maistraatin kanssa. Lopulta sitten ilmoittivat, että lomat sattuu häidemme ajankohdalle joten kukaan heitä ei pääse tulemaan. Suosittelen soittamaan perään, niin saat tiedon mahdollisesti jo aikaisemmin.

Kiitos vinkistä! Papin hommaus on sulhon kontolla, joten täytyy häntä vähän patistella :)

KETJUT YHDISTETTY, muistakaa myös ketju  rouville: mitä tekisitte toisin?

t.mode

Häistä alkaa olla tarkalleen jo puolitoista vuotta, muistot sopivasti kultaantuneet ja asettuneet omaan arvoonsa. Olen lisäksi ollut kaasona useita kertoja. Näin jälkeenpäin ajatellen olisin halunnut kuulla monta asiaa etukäteen, jotka oppi vasta (kantapään kautta) häitä järjestäessä ja niiden aikana morsiamena ja kaasona. Uskokaa pois, näin se menee:

1) Älä odota kavereidesi, kaason tai sulhasen innostuvan häistä yhtä paljon kuin sinä. Sulhanen on mies (miehet eivät tajua naisten häähömpötystä eikä heidän onneksi tarvitsekaan), ja kaverisi elävät ihan omaa elämäänsä jossa sinun hääsi ovat vain yksi juhlapäivä muiden joukossa. Unohda keskiyön kukkapaniikkipuhelut ja odotuksesi siitä, että kaasosi muuttuu hääorjaksesi jo viisi kuukautta ennen h-hetkeä. Älä valitse kaasoksi tai bestmaniksi esiintymispelkoisia, saamattomia, epäluotettavia tai viinaan meneviä ihmisiä (onneksi omat bestmanimme ja kaasomme olivat oikein taitavia, tämä huomautus on siis lähinnä sivusta seuraamalla opittua).

2) Jos joku muu maksaa osan häistä, heillä on väistämättä tietynlaista sananvaltaa häiden kulkuun ja vieraslistaan.

3) Älä kutsu ketään kohteliaisuudesta tai oletetusta velvollisuudesta. Jos et halua jotakin ihmistä häihisi, tai et edes tunne ko. ihmistä - jätä kutsumatta.

4) Älä suostu tinkimään niistä asioista, jotka itse koet tärkeimmiksi. Älä suostu 20 euron H&M-kolttuun, vaikka joku kuinka syyllistäisi kalliimman (ja sinun mielestäsi hienomman mekon hankinnasta). Jos haluat hienot kukat, säästä jostakin muusta ja osta ne unelmiesi kukat sieltä, mistä haluat.

5) Sinun ei tarvitse rahoittaa kenenkään kännäystä. Jos et halua tarjoilla rajattomasti alkoholia, kenelläkään ei ole oikeitta narista päätöksistäsi.

6) Älä suostu kirkkovihkimiseen, jos et usko Jumalaan. Alttarilla seisominen vain pelkän tunnelman vuoksi on isku vasten oikeasti uskovaisten kasvoja, ja valehtelemista alttarilla seisovalle papille.

7) Älä ota lainaa häitä varten. Jos ei ole varaa johonkin, jätä se pois tai säästä muusta. Jos budjetti on tonni, älä järjestä isoja häitä.

8) Älä mene hääyöksi kotiin, sitä on moni katunut myöhemmin. Varaa joku kiva paikka.

9) Maistraatissa jakkupuvussa seisominen ei ole ainoa vaihtoehto siviilivihkimiseen. Ota selvää asioista.

10) Suomen sään epäluotettavuus huomioiden ulkona pidettävän hääjuhlan suunnittelu on itsetuhoista.

11) Älä pukeudu kapeaan tai paljastavaan mekkoon, jos painoindeksisi on yli 30.

12) On olemassa modernimpiakin juhlaruokia kuin kermaperunat, täytekakku ja lihapullat. Vähän mielikuvitusta! Ei kukaan tule häihin odottaen saavansa niitä samoja, vanhoja ja iänikusia perinneruokia. Ihmiset tykkäävät modernista ja raikkaasta, varsinkiin kesällä. Älä valitse pitopalvelua, jonka ruokalista on 1960-luvulta asti ollut samanlainen.

13) Useimmat hääleikit aiheuttavat vieraissa tylsistymistä ja morsiusparissa noloutta. Unohda kaikki perinteet otsikoilla "kyllähän sellasta nyt pitää olla" ja valitse sellaista ohjelmaa, jossa on jotain järkeä.

14) Tee istumajärjestys, vaikka vieraita olisikin vain 40.

Edited by Tipzilla

Olen muutamasta kohdasta kyllä täysin eri mieltä. :girl_mad:

2) Jos joku muu maksaa osan häistä, heillä on väistämättä tietynlaista sananvaltaa häiden kulkuun ja vieraslistaan.

-Ei ole, mikäli on alusta asti tehty selväksi että juhlasta päättää pari itse, eikä kukaan muu.

3) Älä kutsu ketään kohteliaisuudesta tai oletetusta velvollisuudesta. Jos et halua jotakin ihmistä häihisi, tai et edes tunne ko. ihmistä - jätä kutsumatta.

-Tähän lisäisin, että pidä mielessä, elämä jatkuu häiden jälkeen. Toki kannattaa pitää velvollisuusvieraiden määrä mahd. pienenä, mutta on aivan älytöntä aiheuttaa pahennusta ja vihamielisyyttä jättämällä kutsumatta joku läheinen, josta ei nyt niin paljon välitä (esim. veljen vaimo tai vastaava) ja jonka mielellään jättäisi kutsumatta.

6) Älä suostu kirkkovihkimiseen, jos et usko Jumalaan. Alttarilla seisominen vain pelkän tunnelman vuoksi on isku vasten oikeasti uskovaisten kasvoja, ja valehtelemista alttarilla seisovalle papille.

- :girl_mad: "oikeasti uskovaisten"? Miten kukaan voi sanoa mikä uskonto on oikeampi kuin joku toinen ja kukaan olisi oikeasti uskovaisempi kuin joku muu? Minusta uskonto on jokaisen oma henkilökohtainen asia, eikä kuulu kenellekään jos alttarilla seisookin vain tunnelman takia tai siksi että tuleva puoliso niin tahtoo.

11) Älä pukeudu kapeaan tai paljastavaan mekkoon, jos painoindeksisi on yli 30.

-Mielummin: olet minkä kokoinen tahansa, pukeudu oikean kokoisiin ja tilaisuuteen sopiviin vaatteisiin. :girl_wink: Eihän nyt oikeasti voi olettaa, että ylipainoisten pitäisi pukeutua koko vartalon peittäviin kaapuihin, vain siksi että heillä elopainoa on enemmän kuin joillain toisilla...

Omat neuvot (vaikka häät onkin vasta edessä):

-Tee kaikki mitä vain voit ennen häitä edeltävää viikkoa. 1001 tehtävää asiaa ilmaantuu puun takaa odottamatta ja aikataulut menevät uusiksi vaikka kuinka olisi suunnitellut kaiken etukäteen.

-Merkkaa kaikki sovitut tapaamisen yhteen paikkaan, josta voit tarkistaa ne myöhemmin. Hääviikolle tulee niin monia tarkistettavia ja hoidettavia asioita, ettei niitä kaikkia muista ulkomuistista.

-Hyväksy se, että joku asia tulee menemään pieleen. :girl_haha: Ehkä hääpäivänä sataa kaatamalla, ehkä perunat on kylmiä tai ehkä kaaso sairastuu. Kaikki todennäköisesti ei mene pieleen, mutta ei myöskään juuri suunnitelmien mukaan.